5331
Sök

Hjälp mig, Tänker jag rätt.. Laddar - batteri koppling.

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
Jag har en batteribank bestående utav 8st 12 batterier som är seriekopplade till 96V. Jag har två stycken 48V laddare som jag vill koppla in. Kan jag koppla även dem i serie, jämför med bild??

http://i365.photobucket.com/albums/oo91/grisslehamnsdiesel/laddare.jpg

Hjälpmig med mina funderingar, för den snabba tanken säger mig att det borde funka.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

2 924 Inlägg
9 december 2008
Det krävs många Ah av laddarna för att klara detta och det blir ganska riskfyllt...

Hur många Ah är de 48V laddarna på?

Det bör underlätta om du delar upp det i 2 grupper så att en 48V laddare bara laddar upp 4st seriekopplade 12V batterier, alltså så det blir 2st "48V laddningar" istället för 1st "96V laddning"
Senast redigerat av peegee (9 december 2008)

~ Life is short, have FUN! ~

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
Laddarna är på 600W styck dvs 12,5A. Batterierna är av typen Gelbatteri samt är hermetiskt slutet på 48,8Ah. Laddaren är avpassad mot batteritypen.

Anledningen till kopplingen är att laddarna skall fast installeras, ingen tillfällig laddning då hade jag gjort som du föreslog.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Sök