2039
Sök

Bygga om original generatorn?

4 074 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
Har läst någonstans i nåt forum att det ska gå att löda/bygga om en original generator så att den laddar maximalt hela tiden. Nån som provat detta och vet om det fungerar och vad det får för effekt om batteriet kokar sönder eller nåt annat otrevligt!?

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

CORRADOÄLSKARE
205 Inlägg
9 december 2008
tycker det verkar dumt. vad tjänar man på det? antar att det är i billjudssyfte.

har ingen aning om man kan typ överladda ett bilbatteri på det sättet eller om det är bra eller dåligt. men jag skulle görna vilja veta:D

hoppas nån har provat.

Kolla min projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=1290219#p1290219

4 074 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
thell_gti skrev:
tycker det verkar dumt. vad tjänar man på det? antar att det är i billjudssyfte.

har ingen aning om man kan typ överladda ett bilbatteri på det sättet eller om det är bra eller dåligt. men jag skulle görna vilja veta:D

hoppas nån har provat.

ja jo de är i ljudsyfte kan man väl säga! smile men är som sagt mest sugen på att veta om nån provat och med vilket resultat,borde ju koka sönder batteriet tyckar jag....

457 Inlägg
10 december 2008
för att inte koka batteriet så får du se till att de inte blir överladdat, dvs spela massa! big_smile

4 074 Inlägg
10 december 2008
Trådstartare
ante_hedis skrev:
för att inte koka batteriet så får du se till att de inte blir överladdat, dvs spela massa! big_smile

hehe.... jo precis!

men jag vill ju ändå veta om nån provat och vet hur man gör!?

12 086 Inlägg
10 december 2008
Ladda maximalt finns inget som heter, generatorn laddar beroende på hur mkt man varvar den, enkelt beskrivet. Det man kan göra, som jag antar du är ute efter är att "modifiera" regulatorn som begränsar spänningen till 14V lr vad det är.. alltså så den laddar med högre spänning. Om det funkar i ditt syfte låter jag va osagt.

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
10 december 2008
BJonsson skrev:
ante_hedis skrev:

hehe.... jo precis!

men jag vill ju ändå veta om nån provat och vet hur man gör!?

Jag har gjort det på mängder med genratorer. Funkar bra men det funkar inte på alla genratorer samt bilar.

De jag har byggt om är äldre Bosch genratorer med separat laddrelä.

Men risken att lampor medmera gå sönder kan vara påtaglig så det är lite lömskt. Men fan vad bra hellyset lyser en stund nar man har 16-17V i bilen wink

MVH//Björn
www.dbakuten.se
Senast redigerat av dbakuten (10 december 2008)

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
10 december 2008
Skulle jag aldrig våga göra på en modern bil... pzzzt säger det om elektroniken... hjälp

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Sök