5797
Sök

Behöver HJÄLP angående mätare

908 Inlägg
10 december 2008
Trådstartare
#1
Som sagt behöver lite hjälp då jag inte vet vart jag ska koppla grejerna. Jag ska köpa lite extra mätare till bilen hade jag tänkt och då menar jag att köpa en oljettempsmätare, en vattentempsmätare och en volt mätare hade jag tänkt.. skulle då vilja veta vart jag ska koppla allt, pga att jag inte är direkt bra på sånt.

jo och en sak till, är det nödvändigt med en ampere mätare ?

Och det som jag skulle vilja veta är om det är några större fel på biltemas mätare ? det är de ja tänkt köpa..
Mvh Tim
Senast redigerat av Beckstroem (10 december 2008)

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
10 december 2008
#2
Att koppla in en voltmätare måste ju vara något av det enklaste som finns, bara koppla plus till plus och minus till minus tongue

Men oljetemp/tryck är ju lite värre men inte så farligt ändå, du behöver en 32-1100 från biltema för 199kr och sedan installerar du dom sensorer du har och pluggar resten av hålen. Efter det så köper du ny olja + filter och häller i bilen (gamla oljan kommer ju rinna ut på backen när du installerar sandwichadaptern wink ).

Elen till mätarna installerar du på samma sätt som volten, hitta en 12V-källa som bara är på när bilen är igång och sen en säker minus.

Vattentempsmätaren är lättare att installera än oljemätarna. Du köper en 32-1128 eller någon av dom större adaptrarna som finns på samma sida (jag vet inte vilken storlek det ska vara i din bil) och sen kapar du vattenslangen och sätter dit adaptern med slangklämmor + skruva dit sensorn till vattentempmätaren. Elen drar du från en av dom andra mätarna.
Senast redigerat av TBOC_Razor (10 december 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
10 december 2008
#3
Nej det är inte nödvändigt med någon mätare som du inte förstår vad den visar ;-)

I samtliga fall följer det med kopplingsscheman med mätarna som du köper.

Voltmätaren ska ha + och -
Oljetryck ska ha + och givare eventuellt - för belysning. (givarna brukar vara av resistortyp kopplade mot jord)
Temperatur lika så + och givare samt eventuellt - för belysningens skull.

Biltemas mätare duger alldeles utmärkt då de presterar lika bra som någon annan mätare av vridspoletyp med resistorgivare...

Det som dock brukar rendera i mest tankemöda är att få ut kablarna från kupén till motorrummet och hur att fästa givaren på motorn. Biltema har även där olika adapterblock som förenklar det hela.

Rent generellt, vill du övervaka motorn noggrant så rekommenderar jag:
Oljetryck, Oljetemp + Avgastemp har du de tre vet du exakt hur motorn mår, börjar du lira med hårt trimmade motorer skulle jag satsa på en lambdamätare också.

Volt, tja en extramätare som egentligen bara fyller sin funktion när bilen är avstängd och man poppar loss med bilstereon, den är alldeles för grov i skalan för att hjälpa att indikera fel i laddningen t.ex. under drift, utan den säger snare laddning, ingen laddning och det har vi ändå laddlampan som gör ;-)

Amperemätaren - skit i den, eftermarknadslösningarna är så smäckiga att du förstör mer än gör nytta. Ska du ha på riktigt så köp en som mäter över shunt.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

908 Inlägg
10 december 2008
Trådstartare
#4
TBOC_Razor skrev:
Att koppla in en voltmätare måste ju vara något av det enklaste som finns, bara koppla plus till plus och minus till minus tongue

Men oljetemp/tryck är ju lite värre men inte så farligt ändå, du behöver en 32-1100 från biltema för 199kr och sedan installerar du dom sensorer du har och pluggar resten av hålen. Efter det så köper du ny olja + filter och häller i bilen (gamla oljan kommer ju rinna ut på backen när du installerar sandwichadaptern wink ).

Elen till mätarna installerar du på samma sätt som volten, hitta en 12V-källa som bara är på när bilen är igång och sen en säker minus.

Vattentempsmätaren är lättare att installera än oljemätarna. Du köper en 32-1128 eller någon av dom större adaptrarna som finns på samma sida (jag vet inte vilken storlek det ska vara i din bil) och sen kapar du vattenslangen och sätter dit adaptern med slangklämmor + skruva dit sensorn till vattentempmätaren. Elen drar du från en av dom andra mätarna.

tack för svaret, hjälpe grymt mycket big_smile

908 Inlägg
10 december 2008
Trådstartare
#5
zovix skrev:
Nej det är inte nödvändigt med någon mätare som du inte förstår vad den visar ;-)

I samtliga fall följer det med kopplingsscheman med mätarna som du köper.

Voltmätaren ska ha + och -
Oljetryck ska ha + och givare eventuellt - för belysning. (givarna brukar vara av resistortyp kopplade mot jord)
Temperatur lika så + och givare samt eventuellt - för belysningens skull.

Biltemas mätare duger alldeles utmärkt då de presterar lika bra som någon annan mätare av vridspoletyp med resistorgivare...

Det som dock brukar rendera i mest tankemöda är att få ut kablarna från kupén till motorrummet och hur att fästa givaren på motorn. Biltema har även där olika adapterblock som förenklar det hela.

Rent generellt, vill du övervaka motorn noggrant så rekommenderar jag:
Oljetryck, Oljetemp + Avgastemp har du de tre vet du exakt hur motorn mår, börjar du lira med hårt trimmade motorer skulle jag satsa på en lambdamätare också.

Volt, tja en extramätare som egentligen bara fyller sin funktion när bilen är avstängd och man poppar loss med bilstereon, den är alldeles för grov i skalan för att hjälpa att indikera fel i laddningen t.ex. under drift, utan den säger snare laddning, ingen laddning och det har vi ändå laddlampan som gör ;-)

Amperemätaren - skit i den, eftermarknadslösningarna är så smäckiga att du förstör mer än gör nytta. Ska du ha på riktigt så köp en som mäter över shunt.

Mvh Magnus

Tack för svaret, det hjälpte grymt mycket big_smile Mvh Tim


Sök