5742
Sök

Elfel på BMW 520 -89 (E34) massivt fel.!

Med lem
164 Inlägg
10 december 2008
Trådstartare
Tjo jag skulle som sagt behöva hjälp av någon som är haj på BMW’s elsystem,

Har följande intressanta problem med min beemer :  520 -89

När jag skall låsa upp bilen blir låset helt stumt, C-låset funkar helt enkelt inte, jag får då göra den där klassiska BMW öppningen  (ni som vet kan) när inte C-låset funkar så tänds inte heller innerbelysningen *suck* detta är ett tecken på att inte heller vindrutetorkarna tänker funka, Och inte stereon heller för den delen. 

Detta felet kommer och går lite som det vill . men OM innerbelysningen funkar när jag öppnar dörren så kommer allt att funka.!
Inne belysningen funkar inte om den står i det läget där den skall tända när man öppnar dörren, OM den inte tänds så funkar den i det andra läget (men det av hjälper tyvärr inte felet)

Men om jag då ger fan i att låsa bilen så borde ju problemet inte uppkomma ? sagt och gjort, ingen låst bil och jooo problemet uppkommer lite då och då iaf.. (dock inte c-lås problemet då bilen  är olåst)

Alla säkringar är hela och jag misstänker ju att alla dessa funktioner har en gemensam nämnare men jag vet inte vilken .?? *hjälp*

Det intressanta är att det aldrig lägger av under färd,  funkade allt när jag startade bilen så funkar det så länge den är i gång. ! men om det inte funkade när jag startade bilen så kan det plötsligt komma igång under färd..

Så jag skulle behöva en stooor dos hjälp med detta kan jag säga ..

Och nej den är inte helförsäkrad ( endast trafik) så jag tänker inte elda upp skiten …!

Assumtion is the mother of all fuckupps
Assume =ASS/U/ME = assume makes an ASS of U and ME.
Den enes Antagande blir lätt någon annans Sanning.

Med lem
164 Inlägg
11 december 2008
Trådstartare
Ingen som kan ? Nu har det även inträffat under färd...!

Med lem
164 Inlägg
11 december 2008
Trådstartare
Som god garaget medlem så skall jag naturligtvis berätta vad felet var då jag har hittat det .. Må BMW´s ingenjörer brinna i hel...et...!  i motor rummet vid batteriet går en ganska grov kabel in i en plast "box" och där delar den sig i två st, dessa går sedan bak till boxarna som ligger under baksätet. dessa boxar har jag naturligtvis plockat isär och kollat i ( i den ena bor det massa spolar) i den andra massa IC-kretsar som man inte skall fara och mäta på.

men i vilket fall som så fick dom ingen ström så jag gick framåt till den där "svarta plast boxen" där kollade jag om 80A säkringen var hel  (har kollat den innan) och då det var mörkt ute och jag fick lyfta lite på den så ser jag att det gnistrar till ?? jo säkringen är kass!! inte brunnen men av , en liiiiten spricka tvärs över säkringen.. Vilket skit fel . och vilken skit konstruktion ..

Jag har lagt åtskilliga timmar på att undersöka diverse kopplingar el scheman mm , men f*n vad gott det känns när man hittar felet ..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/85923/519409_sdaljn.jpg
Liiiten skit spricka i säkringen

Skogskonsult
214 Inlägg
13 december 2008
Mja huvudsäkringarna kan faktiskt gå sönder utan att något är direkt fel. Den har endå suttit där x-antal år och all metall mattas ut av värmeväxlingar och yttre påverkan.

Europamästare i Billjud.
186 Inlägg
13 december 2008
Härligt att du tog dig tid att leta upp det felet!
Jag har sett samma sak på AGU säkringarna, mycket lättare att hitta det då man kan mäta över särkingshållaren. Bra gjort måste jag säga :-)

Miklen
13 december 2008
Denna säkringen (som inte ser riktigt likadan ut) inaktiverade min bil i 2 veckor.. hittade inte fanskapet.. satt ju innanför klädsel å isolering å krympslang vid bakre fjädertornet.. hur f*n man kan sätta en säkring som slår ut hela elektronikstyrsystemet i bilen på ett sånt ställe.. ja .. tongue Tog åtskilliga timmars letande i stort el schema innan ja ens kunde urskilja att det fanns en stor säkring där. Efter det så funka ju bilen men.. bläää

Sök