Nej B23an har bredare lagerbanor medans B230 är en såkallad lågfriktions motor med smalare lagerbanor B 23 Är bra om man ska bygga turbo eller trimma mycket
b23 o b230 har inte mkt gemensamt... olika vevar, stakar, lager, kolvar, dimensioner mm... de enda som e lika e utseenadet på blocket o sånt utikring, typ vattenpump mm...
vad är det för skillnad på en volvo b230 FT och en b230 ET?
vad är det för skillnad på en volvo b23:a och en b230?
// jonas
hejsan beträffande B230FT/ET så är svaret nej det är ingen skillnad alls bara att ET blir FT när motorn hamnar i en 88 dvs när man har kat rening
fördelen att använda B23 vid turbokonventering är ju att det är lägre komp i den samt att det finns plats för ventilerna vid ev kamrems haveri
Håller inte med helt... Bara för det är en B23 har den inte lägre komp. än B230, det är snarare motorkoden som styr kompet, A,E,F m.fl... Anledningen till att man kan föredra att trimma en B23 framför en B230 är att det överhuvudtaget är en robustare maskin, ser ut att vara tvillingar men ack så lurad man blir. 230.n är ett offer för moderna tiders räknande o snålande med gjutgods och lagerdimensioner. B23an däremot är grovt tillyxad och tål daglig misshandel utan olja o vatten ända tills den dag solen slocknar.
Att ventilerna kroknar på alla B230 när kamremmen smiter vill jag påstå är en myt! I verkligheten är det bara ett fåtal versioner som dras med denna sjukdom. Däribland 16-ventilarna och K-maskinen.
vad är det för skillnad på en volvo b230 FT och en b230 ET?
vad är det för skillnad på en volvo b23:a och en b230?
// jonas
hejsan beträffande B230FT/ET så är svaret nej det är ingen skillnad alls bara att ET blir FT när motorn hamnar i en 88 dvs när man har kat rening
fördelen att använda B23 vid turbokonventering är ju att det är lägre komp i den samt att det finns plats för ventilerna vid ev kamrems haveri
Håller inte med helt... Bara för det är en B23 har den inte lägre komp. än B230, det är snarare motorkoden som styr kompet, A,E,F m.fl... Anledningen till att man kan föredra att trimma en B23 framför en B230 är att det överhuvudtaget är en robustare maskin, ser ut att vara tvillingar men ack så lurad man blir. 230.n är ett offer för moderna tiders räknande o snålande med gjutgods och lagerdimensioner. B23an däremot är grovt tillyxad och tål daglig misshandel utan olja o vatten ända tills den dag solen slocknar.
Att ventilerna kroknar på alla B230 när kamremmen smiter vill jag påstå är en myt! I verkligheten är det bara ett fåtal versioner som dras med denna sjukdom. Däribland 16-ventilarna och K-maskinen.