2841
Sök

Skillnad på olika volvo rödblocksmotorer?

1 Inlägg
7 mars 2006
Trådstartare
#1
vad är det för skillnad på en volvo b230 FT och en b230 ET?

vad är det för skillnad på en volvo b23:a och en b230?

// jonas

Maizer
7 mars 2006
#2
Alltså jag är inte säker på att jag kommer ihåg rätt men:
b230FT nya insprutet, b230ET gamla insprutet

opelmtx
7 mars 2006
#3
ft,n är starkare dvs bättre

Arbetssökande lokförare
170 Inlägg
7 mars 2006
#4
b23:a o b230 e samma motor!!

To get old and wise, you have to be young and stupid!!

8 156 Inlägg
7 mars 2006
#5
Lite skillnad på komponenterna bara. B230 var lite dyrare att bygga, right?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

opelmtx
7 mars 2006
#6
Slim_Kim skrev:
b23:a o b230 e samma motor!!

Nej B23an har bredare lagerbanor medans B230 är en såkallad lågfriktions motor med smalare lagerbanor B 23 Är bra om man ska bygga turbo eller trimma mycket
Senast redigerat av opelmtx (7 mars 2006)

174 Inlägg
7 mars 2006
#7
b23 o b230 har inte mkt gemensamt... olika vevar, stakar, lager, kolvar, dimensioner mm... de enda som e lika e utseenadet på blocket o sånt utikring, typ vattenpump mm...


911 Inlägg
7 mars 2006
#8
Det är precis som gulleponken säger !

pic up the phone, wazzzaaa

137 Inlägg
8 mars 2006
#9
Vad är det som gör b23 bättre än b230 vid turbokonvertering?

Brake em' down like a shotgun !!!

10 287 Inlägg
8 mars 2006
#10
B230E håller inte för höga effektuttag.

Blanda dock inte ihop B230E med senare B230FT som håller mycket bättre.

/Göran

Mogge_83 skrev:
Vad är det som gör b23 bättre än b230 vid turbokonvertering?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

opelmtx
8 mars 2006
#11
Mogge_83 skrev:
Vad är det som gör b23 bättre än b230 vid turbokonvertering?

Allt är mycket grövre

28 Inlägg
8 mars 2006
#12
jdoo skrev:
vad är det för skillnad på en volvo b230 FT och en b230 ET?

vad är det för skillnad på en volvo b23:a och en b230?

// jonas

hejsan beträffande B230FT/ET så är svaret nej det är ingen skillnad alls bara att ET blir FT när
motorn hamnar i en 88 dvs när man har kat rening

fördelen att använda B23 vid turbokonventering är ju att det är lägre komp i den samt att det finns plats för ventilerna vid ev kamrems haveri

*Täck mig jag ska byta fil*

608 Inlägg
8 mars 2006
#13
frågan om b23 och b230 så har opelmtx och gulleponken helt rätt svar! smile
skillnan mellan b230et och ft är väl att b230ft har lågtrycksturbo.

old volkswagens never die,they just get lower:D

opelmtx
8 mars 2006
#14
AudiQueen skrev:
jdoo skrev:
vad är det för skillnad på en volvo b230 FT och en b230 ET?

vad är det för skillnad på en volvo b23:a och en b230?

// jonas

hejsan beträffande B230FT/ET så är svaret nej det är ingen skillnad alls bara att ET blir FT när
motorn hamnar i en 88 dvs när man har kat rening

fördelen att använda B23 vid turbokonventering är ju att det är lägre komp i den samt att det finns plats för ventilerna vid ev kamrems haveri

VA????

opelmtx
8 mars 2006
#15
Et Och Ft är det skilnad på oxå oftast är det grövre stakar i FT,n märkta M, och nyare FT,n har oljekylda kolvar har jag fel??

28 Inlägg
8 mars 2006
#16
jens volvo in sports skrev:
frågan om b23 och b230 så har opelmtx och gulleponken helt rätt svar! smile
skillnan mellan b230et och ft är väl att b230ft har lågtrycksturbo.

har en FT i min bil det är 100% säkert att det inte är nån Ltt
första maskinen kom i 940 då finns både FT/FK med Ltt

*Täck mig jag ska byta fil*

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
8 mars 2006
#17
AudiQueen skrev:
jdoo skrev:
vad är det för skillnad på en volvo b230 FT och en b230 ET?

vad är det för skillnad på en volvo b23:a och en b230?

// jonas

hejsan beträffande B230FT/ET så är svaret nej det är ingen skillnad alls bara att ET blir FT när
motorn hamnar i en 88 dvs när man har kat rening

fördelen att använda B23 vid turbokonventering är ju att det är lägre komp i den samt att det finns plats för ventilerna vid ev kamrems haveri

Håller inte med helt... Bara för det är en B23 har den inte lägre komp. än B230, det är snarare motorkoden som styr kompet, A,E,F m.fl...
Anledningen till att man kan föredra att trimma en B23 framför en B230 är att det överhuvudtaget är en robustare maskin, ser ut att vara tvillingar men ack så lurad man blir. 230.n är ett offer för moderna tiders räknande o snålande med gjutgods och lagerdimensioner. B23an däremot är grovt tillyxad och tål daglig misshandel utan olja o vatten ända tills den dag solen slocknar. smile

Att ventilerna kroknar på alla B230 när kamremmen smiter vill jag påstå är en myt! I verkligheten är det bara ett fåtal versioner som dras med denna sjukdom. Däribland 16-ventilarna och K-maskinen.

Rätta mej om jag har fel!

//tompa


opelmtx
8 mars 2006
#18
AudiQueen skrev:
jens volvo in sports skrev:
frågan om b23 och b230 så har opelmtx och gulleponken helt rätt svar! smile
skillnan mellan b230et och ft är väl att b230ft har lågtrycksturbo.

har en FT i min bil det är 100% säkert att det inte är nån Ltt
första maskinen kom i 940 då finns både FT/FK med Ltt

Vet inte helt hundra men FK,n är inte den ltt? FT, full turbo?

opelmtx
8 mars 2006
#19
turbotompa skrev:
AudiQueen skrev:
jdoo skrev:
vad är det för skillnad på en volvo b230 FT och en b230 ET?

vad är det för skillnad på en volvo b23:a och en b230?

// jonas

hejsan beträffande B230FT/ET så är svaret nej det är ingen skillnad alls bara att ET blir FT när
motorn hamnar i en 88 dvs när man har kat rening

fördelen att använda B23 vid turbokonventering är ju att det är lägre komp i den samt att det finns plats för ventilerna vid ev kamrems haveri

Håller inte med helt... Bara för det är en B23 har den inte lägre komp. än B230, det är snarare motorkoden som styr kompet, A,E,F m.fl...
Anledningen till att man kan föredra att trimma en B23 framför en B230 är att det överhuvudtaget är en robustare maskin, ser ut att vara tvillingar men ack så lurad man blir. 230.n är ett offer för moderna tiders räknande o snålande med gjutgods och lagerdimensioner. B23an däremot är grovt tillyxad och tål daglig misshandel utan olja o vatten ända tills den dag solen slocknar. smile

Att ventilerna kroknar på alla B230 när kamremmen smiter vill jag påstå är en myt! I verkligheten är det bara ett fåtal versioner som dras med denna sjukdom. Däribland 16-ventilarna och K-maskinen.

Rätta mej om jag har fel!

//tompa

Exat orka bara inte skriva allt så:)

28 Inlägg
8 mars 2006
#20
opelmtx skrev:
Et Och Ft är det skilnad på oxå oftast är det grövre stakar i FT,n märkta M, och nyare FT,n har oljekylda kolvar har jag fel??

Motorn med oljekylda kolvar heter FK och kom som standard i 940 tic  -97

*Täck mig jag ska byta fil*


Sök