5780
Sök

Begränsa fönsterhissarna neråt? Mitsubishi Charisma

4 Inlägg
12 december 2008
Trådstartare
#1
Hej,

I framdörrarna på min Mitsubishi Charisma (97a eller 98a) sitter monteringshål för 8" högtalare, vilket jag planerat att sätta in.

Problemet jag har är att när fönsterhissarna (el) är helt nere är glasskivan ca 5-7 cm för långt nere för att högtalarna skall få plats.

Finns det något sätt att justera hur långt ner fönsterhissarna kan hissas ner? Annars kommer jag inte kunna montera in högtalare med mer än 5 cm monteringsdjup hmm

/ST

Garaget Video Crew
842 Inlägg
12 december 2008
#2
Kan du inte typ sätta in nån spärrar i själva dörren så när rutorna går på srpärrarna går dom inte att få längre ner ?

4 Inlägg
12 december 2008
Trådstartare
#3
Kajlie skrev:
Kan du inte typ sätta in nån spärrar i själva dörren så när rutorna går på srpärrarna går dom inte att få längre ner ?

Du menar någon form av mekanisk spärr? Jag har funderat på detta, men finns det inte risk för att rutorna eller servot/motorn kommer gå sönder då?

Går det att reglera på elektronisk väg skulle det ju vara mycket lättare...

Smålänning
7 887 Inlägg
12 december 2008
#4
Du kan ju sätta en mikrobrytare i dörren som slår ifrån strömmen till elhissmotorn...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

4 Inlägg
12 december 2008
Trådstartare
#5
twin_cam skrev:
Du kan ju sätta en mikrobrytare i dörren som slår ifrån strömmen till elhissmotorn...

Jo iof, fast när strömmen bryts kommer ju inte hissen kunna hissas varken upp eller ner isåfall. Om man nu inte parallellkopplar detta med någon diod så att strömmen bara kan gå i ena riktningen när mikrobrytaren är "på" eller så.

372 Inlägg
12 december 2008
#6
Du kan ju montera en baffel så att högtalaren kommer ut en liten bit.
Annars är nog förslaget med en brytare det enklaste.

Ta bort sladden som ger "ruta ned" från fönsterhisskontakten
sätt den in i brytaren
och sätt en ny kabel från brytarens ut i fönsterhisskontakten
Låt jord och "ruta upp" vara.


Dvs strömen till "ruta ned" bryts när brytaren slår till, men du kan fortfarande köra upp rutan smile

tänk på att brytaren ska släppa igenom ström, när den är öppen. smile och bryta då den är sluten.
Senast redigerat av Martinfyhr (12 december 2008)

372 Inlägg
13 december 2008
#7
Eller så passar säkert dessa impact perfekt smile
http://www.bilradiohuset.se/sv/article/ … _ndw8132_s

4 Inlägg
13 december 2008
Trådstartare
#8
Martinfyhr skrev:
Eller så passar säkert dessa impact perfekt smile
http://www.bilradiohuset.se/sv/article/ … _ndw8132_s

Tack för länken! Dessa ligger dock lite över min budget tyvärr. Får leta vidare om det kan finnas någon liknande 8" med samma monteringsdjup.

Men det måste väl vara många andra som haft samma problem som mig innan med fönsterhissarna?


Sök