tona baklysen. lagligt???

Petro
7 mars 2006 · 3 Inlägg

tänkte kanske tona mina baklysen hel röda lr röd svarta. är det lagligt?

T-yelllow
Kelan Kelan.pixbox.se
7 mars 2006 · 239 Inlägg

beror nog väldigt mycket på hur mycke du tonar... men det är inte jättelagligt.. men snyggt..

//Silverpilen\\
tecman
7 mars 2006 · 1 741 Inlägg

jag fick höra att det inte var lagligt men brukade inte bry sig så läge det blinkar orange och lyser rött bakåt..

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
7 mars 2006 · 1 781 Inlägg

Amserikanska bilar har ju bara ett rött blinkande sken.... vet inte om det är lagligt på europeiska bilar... Jänkare har ju också dispans för att ha små jävla reggplåtar.. varför får jänkare dispans för allt möjligt..?

Team Insane Racing
MilleN
7 mars 2006 · 9 108 Inlägg

Reflexen måste synas också..

Xoff Volvo tönt... =)
7 mars 2006 · 2 344 Inlägg

det viktiga är det blinkar orange...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
-Ncs-
7 mars 2006 · 321 Inlägg

Inte lagligt me toning på lysen, inte ens om det är "lite", sorry smile

Tough ain´t...ENOUGH!
mel79
8 mars 2006 · 18 Inlägg

grejjen är att d måste kunna reflektera rött bakåt...
Som tex på en kompis alfa romeo så sitter d 2st avlånga röda reflexer i kjolpaketet
därför kan han tona lyktglasen utan att dom klagar......
Ett TIPS.... Köp tonings spray.....
Till min kompis bil skulle d kosta 1800kr med tonade baklysen...
vi gjorde med spray för 69kr och d blev hur bra som helst....

Life is to short to be slow.....

Caffe
8 mars 2006 · 1 436 Inlägg

Eftersom baklysena efter modifiering inte är E-märkta får de inte sitta på ett gatreggat fordon.
Men det är ingen som bryr sig, möjligtvis en galen besiktningsman eller en sur snut som har en dålig dag.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
Bigge
8 mars 2006 ·

-Ncs- skrev:
Inte lagligt me toning på lysen, inte ens om det är "lite", sorry smile

Golf VR6 har ju tonade baklysen orginal så visst fan lär det vara lagligt att tona då.. hmm Det är ju väldigt många som har det också så att så jävla olagligt kan det inte vara.

Senast redigerat av Bigge (8 mars 2006)

VW_Jens
8 mars 2006 · 608 Inlägg

ja till endel bilar får man fabrikstonade lampglas (t.ex ford sierra) men det är väl olagligt om man tonar dom själv har jag förstått.Har tonat mina baklampor men ja tänker sätta på ett par icke tonade baklampor den dagen när jag far o besikta smile

old volkswagens never die,they just get lower:D
Audi S4 (2006)
s00rken
8 mars 2006 · 24 Inlägg

ha bara ett par extra baklysen som e otonade som du byter till vid tex. besiktining

Ingen kommer ihåg en fegis!
------------------
hellre sist än saab
Olss Camaro The Legend Of Muscle Cars
8 mars 2006 · 148 Inlägg

så länge bakljusen lysrer rött åh blinkisarna blinkar orange så e d inte d men e rätt kännsliga så går typ inte torna dom alls utan att dom ändra färgen på ljuset.. åh varför kladda på dom bättre köpa nya snyggare wink

Chevrolet Camaro RS "383 cui" (1992)
sveddan
8 mars 2006 · 1 453 Inlägg

Malm3n skrev:
Amserikanska bilar har ju bara ett rött blinkande sken.... vet inte om det är lagligt på europeiska bilar... Jänkare har ju också dispans för att ha små jävla reggplåtar.. varför får jänkare dispans för allt möjligt..?

USA är ju "bilens land" wink

Seeker
8 mars 2006 · 49 Inlägg

Bigge skrev:

-Ncs- skrev:
Inte lagligt me toning på lysen, inte ens om det är "lite", sorry smile

Golf VR6 har ju tonade baklysen orginal så visst fan lär det vara lagligt att tona då.. hmm Det är ju väldigt många som har det också så att så jävla olagligt kan det inte vara.

som sagt så är vissa fabrikstonade och därmed e-märkta efter det.. tonar du själv är dom inte längre det så.. tyvärr finns den skillnaden hmm dock ingen som bryr sig nej, kolla mina, dom är kolsvarta och änsålänge har ingen klagat big_smile

JF
9 mars 2006 · 92 Inlägg

-Ncs- skrev:
Inte lagligt me toning på lysen, inte ens om det är "lite", sorry smile

Snälla uppge källa.. vem säger det/vart har du läst/hört det? Är du polis/besiktningsman?
Det är så folk blir förvirrade när någon säger så som du och man inte vet om du talar sanning eller om du rent av har fel.. :S

*edit* Ville bara tillägga att mina tonade baklampor gick igenom besiktningen utan några bekymmer.. fast det där kan väl variera smile

Senast redigerat av JF (9 mars 2006)

Audi A6 Avant "C8" (2019)
Mitsubishi Sigma "V6" (1991)
sorken
9 mars 2006 · 251 Inlägg

jag tonade mina helröda bak på min förra audi coupe 89a besiktningmannen godkännde inte det då det blinkade rött..dom går igenom besiktningen bara det lyser i de förgerna de ska ex bromsljuset lyser rött å blinkers orange..då ska det inte vara några problem

dodge ram 2500 5,9 cummins diesel 400hk 99a
bmw 320d 99a
9-5 AERO M-06
9 mars 2006 · 231 Inlägg

JF skrev:

-Ncs- skrev:
Inte lagligt me toning på lysen, inte ens om det är "lite", sorry smile

Snälla uppge källa.. vem säger det/vart har du läst/hört det? Är du polis/besiktningsman?
Det är så folk blir förvirrade när någon säger så som du och man inte vet om du talar sanning eller om du rent av har fel.. :S

*edit* Ville bara tillägga att mina tonade baklampor gick igenom besiktningen utan några bekymmer.. fast det där kan väl variera smile

Utdrag ur Vägverkets föreskrifter.... Är INTE lagligt....

8 §     Fordon får inte ha strålkastare, lyktor eller reflex-anordningar som i efterhand försetts med färgskikt, oavsett färg. Detta gäller även glödlampor till strålkastare och lyktor.

Installation

9 §     Fordon får inte ha strålkastare eller lyktor av annat slag än de som finns angivna i dessa eller andra av Vägverket utfärdade föreskrifter

Länk till hela föreskriften! Spara den! http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%20.htm

Senast redigerat av 9-5 AERO M-06 (9 mars 2006)

Chevrolet Captiva LTZ "4WD Aut" (2012)
jojjeman Tung högerfot
10 mars 2006 · 19 Inlägg

Inte laglit alls. Får inte ha minsta lilla. Klassas som otillåten ändring. Finns ju många nya bilar som hat tonat men det är direkt från fabrik å det e lagligt. Åkte själv på böter och en ombesiktning när jag hade tonat baklykto´rma

Sen beror det väl mycket på hur grinig polisen/bes. gubben är också.

Senast redigerat av jojjeman (10 mars 2006)

Seeker
11 mars 2006 · 49 Inlägg

jojjeman skrev:
Sen beror det väl mycket på hur grinig polisen/bes. gubben är också.

precis.. just så är det, på gott och ont hmm har man tonat och stöter på en tjurig polis som inte fått nå på länge så ligger man risigt till tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang