5460
Sök

bränd säkring, 60A eller 80A?

stahre
14 december 2008
Trådstartare
#1
Tja, min säkring brann upp idag när jag spelade på lite högre. Har 16mm2 strömkabel och undrar om jag ska ha en säkring på 80A eller 60a, hade 60 och den brann upp som sagt.

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
14 december 2008
#2
stahre skrev:
Tja, min säkring brann upp idag när jag spelade på lite högre. Har 16mm2 strömkabel och undrar om jag ska ha en säkring på 80A eller 60a, hade 60 och den brann upp som sagt.

Det blev inte kortis någonstanns?

Vad har du för slutsteg?

Man bör inte säkra upp en 16mm2 kabel mer en 60A

MVH//Björn
www.dbakuten.se


stahre
14 december 2008
Trådstartare
#3
Jag vettet fan vad som hände, slutsteget jag har är ett ny införskaffat u-dimension steg EL-D61 mono á 300rmsw 4Ohm,  600 rmsw 2Ohm. Koppla in det till samma kablage jag redan hade till det förra steget och det funka kanon, Dock råkade jag klant arsle som jag är göra så att jord o ström rörde varann, men det funka bra efter det.. Men som sagt så blev basen helt tyst idag  när jag spelade lite högre och öppna motorhuven och såg att säkringen gått..
Ska köpa en säkring imorrn o se om det funkar... Hoppas verkligen inte nåt har hänt med steget... Skulle nåt kunna hänt?
Senast redigerat av stahre (14 december 2008)

21 761 Inlägg
14 december 2008
#4
Det finns viss risk att ett steg tar stryk av en kortslutning hos strömkablarna, även om steget har skydd mot kortslutning. Kontrollera gärna basens spole också för att vara säker på att inget har hänt med den. smile

stahre
14 december 2008
Trådstartare
#5
ska kolla upp det, genom att trycka ner basen o känna/lyssna va? Hoppas på det bästa, att steget klarat sig!

21 761 Inlägg
14 december 2008
#6
Ja, på det sättet kan man iof höra ifall det skrapar, men jag tänkte mest på att mäta resistansen hos talspolen för att se om den har pajjat. Fast du kan ju prova med en ny säkring först och spela försiktigt från början, sedan öka volymen successivt.
Senast redigerat av Drönirettab (14 december 2008)


Sök