112 vad är deras uppgift?

tecman
8 mars 2006 · 1 741 Inlägg

Igår ringde jag 112 för att jag höll på att flyga av vägen pga en vattenläcka. hela vägen var täckt med vatten och det var ca -20 grader.

då tänkte jag att det är ju en allmän fara för alla traffikanter så jag larmar 112 och förklarar vad som hade hänt m.m

då ber dom mig ringa kommunen.
förklarar att dom inte har öppet för inkomande samtal så sent på kvällen. då rekomenderar de brandkåren.

(än sålänge är det ju inte så mycket fel)

men då jag frågar om hon kunde koppla mig eller om jag kan få nummret till brandkåren.

men det hade hon inte och rekomenderade mig att ringa 118 118 för att få nummret dit. förklarade än engång att det är ju jävligt halt och att det blir ju bara mer och mer vatten på vägen.

då sa hon att det inte va en fråga om vilja utan att hon verkligen inte hade nummret till brandkåren här i stan. och att hon inte kunde koppla mig vidare till någon annan som kunde lösa det heller.


Det är då man börjar fundera hur larmtjänsten verkligen fungerar. brukar det inte vara 112 som vidareförmedlar informationen som allmänheten ringer in?

och då bör de väl kunna få kontakt med alla kommunerna och med de olika larmcentralerna.

har ringt dit 1 gång förut ang en som körde rattfull eller om han var sjuk (vinglade väldigt mycket och körde väldigt instabilt) då svarade dom att det var inget de kunde göra någonting åt efterssom han körde fortfarande. höll på att då då jag fick det svaret. jag låg ju bakom muppen! kunde ju förklara exakt var han körde och sånt men dom kunde inte göra nåt.

så nästa gång det händer nåt så ska jag ringa 118 118 det bör ju fungera bättre. det är ju deras rekomendation. nån annan som tycker som jag att det verka vara helt fel eller är det såär det ska vara?

(som jag har uppfattat så ska 112 vara till för om det uppkommit en olycka, om något brott händer/har hänt och om någon allmän fara finns.)

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
lelleman
8 mars 2006 · 129 Inlägg

helt skumt!

Johanromeo155 Såld på Italienare
8 mars 2006 · 579 Inlägg

tecman skrev:
Igår ringde jag 112 för att jag höll på att flyga av vägen pga en vattenläcka. hela vägen var täckt med vatten och det var ca -20 grader.

då tänkte jag att det är ju en allmän fara för alla traffikanter så jag larmar 112 och förklarar vad som hade hänt m.m

då ber dom mig ringa kommunen.
förklarar att dom inte har öppet för inkomande samtal så sent på kvällen. då rekomenderar de brandkåren.

(än sålänge är det ju inte så mycket fel)

men då jag frågar om hon kunde koppla mig eller om jag kan få nummret till brandkåren.

men det hade hon inte och rekomenderade mig att ringa 118 118 för att få nummret dit. förklarade än engång att det är ju jävligt halt och att det blir ju bara mer och mer vatten på vägen.

då sa hon att det inte va en fråga om vilja utan att hon verkligen inte hade nummret till brandkåren här i stan. och att hon inte kunde koppla mig vidare till någon annan som kunde lösa det heller.


Det är då man börjar fundera hur larmtjänsten verkligen fungerar. brukar det inte vara 112 som vidareförmedlar informationen som allmänheten ringer in?

och då bör de väl kunna få kontakt med alla kommunerna och med de olika larmcentralerna.

har ringt dit 1 gång förut ang en som körde rattfull eller om han var sjuk (vinglade väldigt mycket och körde väldigt instabilt) då svarade dom att det var inget de kunde göra någonting åt efterssom han körde fortfarande. höll på att då då jag fick det svaret. jag låg ju bakom muppen! kunde ju förklara exakt var han körde och sånt men dom kunde inte göra nåt.

så nästa gång det händer nåt så ska jag ringa 118 118 det bör ju fungera bättre. det är ju deras rekomendation. nån annan som tycker som jag att det verka vara helt fel eller är det såär det ska vara?

(som jag har uppfattat så ska 112 vara till för om det uppkommit en olycka, om något brott händer/har hänt och om någon allmän fara finns.)

112 är ju bara till för nödsamtal.
Annars har polisen ett separat nummer dit man kan ringa och anmäla brott. Nytt för i år tror jag.
Så lite grus i maskineriet får man nog räkna med.

Daniel
8 mars 2006 · 671 Inlägg

Ring polisen istället, det funkar.

lelleman
8 mars 2006 · 129 Inlägg

men dom bör väl kunna koppla vidare till polisen/brandkåren eller iaf kunna ge nummret till den som vill anmäla en sak? eller är jag helt ute och cyklar nu?

D_Xarz
8 mars 2006 · 157 Inlägg

mm, låter faktist skumt. I Finland får man iallafall anmäla allt från fyllekörning till faror på vägen

Johanromeo155 Såld på Italienare
8 mars 2006 · 579 Inlägg

lelleman skrev:
men dom bör väl kunna koppla vidare till polisen/brandkåren eller iaf kunna ge nummret till den som vill anmäla en sak? eller är jag helt ute och cyklar nu?

Dem har inte den uppgiften.
Polisen har ett separat nummer för att anmäla brott.

Feffy
8 mars 2006 · 231 Inlägg

Klart du kan ringa 112 när en sådan sak sker. Så här sa en brandman när han var i skolan. "112 ska man ringa om en olycka eller liknande är framme som man själv inte kan hantera eller klara av att stoppa på egen hand" ja kanske inte riktigt så men något liknande. Så självklart kunde du ringa dit om du inte har direkt numer till brandkåren eller polisen så dom kan spärra av. De på larmcentralen ska kunna hjälpa till att ge dig numer eller liknande (kanske koppla) dig dit du kanske skulle ha ringt.

Kan man inte numret dit du vill komma, polis, brandkår eller så SKA man KUNNA ringa 112 ISTÄLLET!!! (har jag fått lära mig för några veckor sen i skolan)

Uppvuxen med Volvo, så Volvo är och kommer alltid vara en del av mitt hjärta!
3/4 vitblå 1/4 blågul
xisten sixten
8 mars 2006 · 252 Inlägg

112 funkar skit... tvivlar på att de ens skulle komma om man sågat av sig benet eller nå, man skulle säkert få ta sig till akuten för egen maskin.


Har stannat vid en trafikolycka en gång, dock ingen skadad men med tanke på att de var smal 90-väg så tyckte jag att nån skulle komma å spärra av platsen eftersom hela vägen var blockerad av en måttligt stor söndertrasad husvagn men larmtjänst tyckte att vi skulle ringa en bärgare istället... Efter att ytterligare 2 st av dom som vart med i olyckan hade ringt 112 så skickade de ut en polisbil. Mer än så vet jag inte för jag åkte därifrån när polisen kom.

måste även tillägga att de var vinter = halt/snömodd och väldigt kurvig väg.

misstänker att de på 112 skulle låta oss börja plocka lite delar och så innan en bärgare kom, och att de inte hade nån som helst aning om att de brukar finnas gasolbehåller i husvagnar...

Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
8 mars 2006 · 1 852 Inlägg

det kanske e så att du har ringt fel till någon gammal stirrig tant? tongue

nä detta är verkligen skandal! du borde framföra kritiken till komunen istället för här!

man lever bara en gång så lev väl!
fire_wizard Avstängd
8 mars 2006 · 185 Inlägg

hade jag vart dig hade jag tagit namn samt tid o datum till den personen, sen ringt upp hennes/hans chef, samt kopplat in den kommun som är ansvarig, då det är en allmänfara att agera så.

Johanromeo155 Såld på Italienare
8 mars 2006 · 579 Inlägg

Ni verkar inte känna till att Sverige fick ett nytt nummer för polisärenden.
Det stämmer inte att man ska ringa 112 och anmäla brott.
Ni som påstår det har helt felaktig info. Ni kan anmäla till kommunen om ni vill.. men vad hjälper det då polisen har ett separat nummer för anmälan av brott?

Janken Driver
8 mars 2006 · 2 111 Inlägg

Kan dra en annan smålustig sak när vi ändå är igång så att säga.

Min grannekörde med sin bil på en farled i utkanten av staden. Ungefär där det ligger en brandstation.
I princip utanför brandstationen slår lågor upp från motorn. dvs under huven. han stannar o ch öppnar huven och de brann tydligen på rätt bra. Verkade inte som han hade en brandsläckare heller (lät inte på honom som om den hade hjälp iaf men ändå) så han sprang till brandstationen o bankade på dörren. Någon totalt ointresserad man öppnar o grannen börjar förklara. Mannen verkar fortfarande inte tro på "G". Utan snarare struntar i honom. Resultatet verkade bli att bilen inte blev så fin :S. Såg den alrig själv men man kan ju tänka sig. kommer ihåg at grannen skev insändare o grejer. Detta tycker jag är en sjuk grej. Var längesedan han berättade detta så jag har säkert skrivit något fel men i grunden var det såhär.

Inbland undrar man vilka det är man ska hoppas på när de börjar brinna...själv har jag två brandsläckare i bilen.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Founder
8 mars 2006 · 1 414 Inlägg

Jag har ringt 112 flera gånger när det gäll trafik faror så som hinder på vägarna som lastiblar tappat m.m.

Ringde igår om en kvinna som fått stopp mitt i en stor rondel och stod framför bilen och rota i väskan... om nån hade kört på hennes bil bakifrån hade hon hamnat under sin egen bil... livsfarligt med tanke på att man lätt kan hålla i alla fall 50 km/h i rondellen... (det är 50km/h som gäller i den rondellen...)

112 kopplade mig direkt till polisen som iof svarade efter 12 min...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
tecman
9 mars 2006 · 1 741 Inlägg

Feffy skrev:
Klart du kan ringa 112 när en sådan sak sker. Så här sa en brandman när han var i skolan. "112 ska man ringa om en olycka eller liknande är framme som man själv inte kan hantera eller klara av att stoppa på egen hand" ja kanske inte riktigt så men något liknande. Så självklart kunde du ringa dit om du inte har direkt numer till brandkåren eller polisen så dom kan spärra av. De på larmcentralen ska kunna hjälpa till att ge dig numer eller liknande (kanske koppla) dig dit du kanske skulle ha ringt.

Kan man inte numret dit du vill komma, polis, brandkår eller så SKA man KUNNA ringa 112 ISTÄLLET!!! (har jag fått lära mig för några veckor sen i skolan)

det tycker jag åxå låter vettigt men verkar ju inte fungera på det sättet sad
så nya larmnummret är nu 118 118 de kopplar en om man vill få tag i brandkåren, polis eller ambulans.

Johanromeo155:
Är det nya nummret 118 118 då eller? Hon kunde väl sagt att det inte var deras område och att de inte gör sådana ärenden utan att du ska ringa till bla bla bli istället för att bara ring 118 118 för att få hjälp/meddela...

och det var ju inte brott vi snackade om utan en allmän fara i trafiken. och då ska väl både polis och brandkår meddelas beroende på vad saken handlar om.

är det jag som privatpersson som ska hålla koll på både polisens, brandkårens och ambulansens nummer om det har hänt nåt brottsligt så att någon blivit skadad eller att det brinner? känns som att det skulle bli en massa samtal i onödan om så är fallet. samt kan väl inte jag hålla reda på vilka som ska komma inför en händelse utan det är väl larmtjänsts jobb?


Founder :
men då kopplade dom ju vidare iaf.. det var ju bra.
inte så bra att det tog så lång tid men det var ju inte 112's fel iaf.

Senast redigerat av tecman (9 mars 2006)

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
Pepe Ölbryggare
9 mars 2006 · 339 Inlägg

Det som jag upplever som läskigt då man ringer är att det ibland tar sån otrolig tid innan man får prata med nån överhuvud taget.
Ringde 112 i somras om en pågående misshandel där ingen vågade ingripa och det gick fram signal efter signal så efter nån halv minut blir jag helt galen och kör genom stan till ungdomskrogen där polisen så klart står med två bilar och väntar på bättre tider. Det är 1,5km dit genom city, och nej, det var inte alls kul att behöva köra fort genom stan för att ingen svarar och man till och med hinner informera två polisbilar om vart dom ska innan dom svarar på telefon..
Väl nere på brottsplattsen blir brottslingarna utpekade direkt när polisen dyker upp och polisenerna kommer ju inte ens fram innan jakten är igång, och vad händer? Jo dom kom undan för dom sprang genom en öppen park med lite träd och ingen av de fyra poliserna orkade springa efter, men XC70:n fick ju åka lite gräsmatta iaf, utan ngn som hellst nytta..Tur för dom så greps en del några timmar senare på signalement.
Och när det väl är en ca: 8 poliser på brottsplattsen och man försöker berätta att det som sagt gick fortare att åka å hämta dom än att ringa, så får man svaret: vi vet att det är ett problem och försöker lösa det...Suck...

Jag har alltid trott att om man bara lyckas slå 112 så är hjälp iaf på väg, men det är så långt mellan att slå nummret och att få hjälp av rätt personer..

I detta fallet svarade iaf 112, men kopplade vidare till polisen som inte svarade. Men senast jag ringde tog det enorm lång tid, flera minuter alltså innan 112 svarade. Som tur nog så var det inte livsviktigt. Men dom kunde koppla till en giftinformationscentral iaf, eller nåt som liknade det iaf..

Lite rädd blir man allt ibland iaf sad

Saab 9-5 Aero "Biopower" (2005)
StiFf Wankel
9 mars 2006 · 1 080 Inlägg

men om det är en nödsituation, t. ex om man ser nån villa som står i brand ute på landet där det inte är så mycket folk...man ringer 112 och dom kan inte skicka dit brandkåren så man får ringa 118118 istället??? helt sjukt

MDS Västerås
psittacus
9 mars 2006 · 533 Inlägg

Här är saxat från www.sosalarm.se..

Nödnumret 112 ska bara användas vid akuta nödlägen där det föreligger fara för liv, egendom och miljö.

Här nedan följer exempel på ett antal situationer där man bör ringa 112 för hjälp:

• Du ser två bilar krocka, den ena börjar brinna.

• Du ser någon krossa ett fönster till en butik och personen går in genom det trasiga fönstret.

• Du ser en båt med många människor sjunka.

• Du ser hur rök och/eller lågor slår ut genom ett fönster på en byggnad och ingen annan verkar reagera.

• Du påträffar en medvetslös person som inte svarar på tilltal.

• Du ser en bil köra genom ett broräcke och hamna i vattnet.

• Du ser ett gäng människor som slåss vilt.

• Du påträffar en person som blöder kraftigt från huvudet och verkar vara mycket förvirrad.

Jag råkade komma för nära ett rådjur förra sommaren. Ringde 112 som var mycket trevliga och kopplade mig vidare till polisstationen som oxå var behjälpliga.

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se
BMW 316i (1997)
Johanromeo155 Såld på Italienare
9 mars 2006 · 579 Inlägg

psittacus skrev:
Här är saxat från www.sosalarm.se..

Nödnumret 112 ska bara användas vid akuta nödlägen där det föreligger fara för liv, egendom och miljö.

Här nedan följer exempel på ett antal situationer där man bör ringa 112 för hjälp:

• Du ser två bilar krocka, den ena börjar brinna.

• Du ser någon krossa ett fönster till en butik och personen går in genom det trasiga fönstret.

• Du ser en båt med många människor sjunka.

• Du ser hur rök och/eller lågor slår ut genom ett fönster på en byggnad och ingen annan verkar reagera.

• Du påträffar en medvetslös person som inte svarar på tilltal.

• Du ser en bil köra genom ett broräcke och hamna i vattnet.

• Du ser ett gäng människor som slåss vilt.

• Du påträffar en person som blöder kraftigt från huvudet och verkar vara mycket förvirrad.

Jag råkade komma för nära ett rådjur förra sommaren. Ringde 112 som var mycket trevliga och kopplade mig vidare till polisstationen som oxå var behjälpliga.

Precis. Det går säkert att bli kopplad. Men det är nytt sedan dryga halvåret tillbaka att polisen har ett separat nummer för mindre ärenden.

fire_wizard Avstängd
9 mars 2006 · 185 Inlägg

Johanromeo155 skrev:
Ni verkar inte känna till att Sverige fick ett nytt nummer för polisärenden.
Det stämmer inte att man ska ringa 112 och anmäla brott.
Ni som påstår det har helt felaktig info. Ni kan anmäla till kommunen om ni vill.. men vad hjälper det då polisen har ett separat nummer för anmälan av brott?

tyvärr mannen,det är fel, det finns ett nummer, men det är för anmälan, inget annat..
så ring kommun o se till att personen blir sparkad, det hade jag gjort utan tvekan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang