Dator/försäkringskunnig: Täcker hemförsäkring detta?

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
15 december 2008 · 1 874 Inlägg

Hej hej.

Jag köpte en ny dator för ca två månader sedan (10.000kr). Köpte förstås inte
till någon drulleförsäkring, eftersom att det känns onödigt jävla dyrt att lägga
2.000kr extra på något som redan kostar mycket...

I helgen hände det mindre roliga. Jag skulle föra över lite pengar till en kompis
för mat/läsk som han hade betalat inför kvällens umgänge. Hade såklart ett
halvlitersglas med Cola bredvid datorn och ja... resten förstår ni kanske själva...

...Råkade av någon anledning peta till glaset så att det åkte över datorn. Eftersom
att datorn var på så antar jag att det blev kortslutning rätt så snabbt. Drog strömmen
så fort jag kunde och höll sedan datorn upp och ner enda tills det slutade att droppa.
Hur som helst så åkte ju hela halvliterglaset rakt på datorn. Och numera när jag
startar datorn så funkar den inte. Eller den får ström, för strömlampan lyser när jag
drar igång den. Men den får varken kontakt med hårddisk eller något annat. Inte ens
skärmen verkar få någon kontakt.

Så att lämna in den verkar, enligt mig (som är rätt haj på datorer) inte som något
alternativ. Varför inte?;
- Jag gillade egentligen inte datorn. Den var nog den sämsta jag haft på länge.
- Priserna springer iväg redan vid felsökning. Ska delar bytas så kan man lika gärna köpa en ny.
- Jag planerar ändå ett datorbyte framåt sommaren (eller tidigare, beroende på ekonomin).

Det enda som är problemet är ju att jag jobbar som webmaster/fotar väldigt mycket.
Och då är det ju A och O att ha en dator även hemma. Så min fråga är om hemförsäkringen
på något vis kan täcka detta, eller om det bara är att spara till en ny...?

Det som svider mest är att det fanns jävligt mycket på hårddisken som jag inte hunnit
föra över till min externa disk, och som därför kanske blir förlorat. Någon som vet hur
jag för över detta till en annan disk?

Är tacksam för alla svar.

Droors
15 december 2008 · 811 Inlägg

Vet inte hur det är med försäkringen.

Men hårddisken ska väl i princip bara att ta loss. Ta med till vän som har samma OS och sen så sätter ni in din hårddisk i den datorn som Slave. Då ska din Hårddisk dyka upp där och sen är det bara att bränna ut eller överföra saker till extern disk.
Så har jag gjort ett par gånger och funkat fint.

sir_daniel www.kudoz.se
15 december 2008 · 3 802 Inlägg

ring ditt försäkrings bolag och kolla om din hemförsäkring täcker det.

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
15 december 2008 · 1 874 Inlägg

Droors skrev:
Vet inte hur det är med försäkringen.

Men hårddisken ska väl i princip bara att ta loss. Ta med till vän som har samma OS och sen så sätter ni in din hårddisk i den datorn som Slave. Då ska din Hårddisk dyka upp där och sen är det bara att bränna ut eller överföra saker till extern disk.
Så har jag gjort ett par gånger och funkat fint.

Ja. Så långt är jag också med, eftersom att jag är "lite insatt" i datorer. Saken är ju den att det är en bärbar (kanske jag borde ha nämnt tidigare) dator. Och dessa diskformat är ju inte som de vanliga 3,5". Det går ju alltså inte bara plugga in vart som helst.

MilleN
15 december 2008 · 9 108 Inlägg

Hexenhammer skrev:
Ja. Så långt är jag också med, eftersom att jag är "lite insatt" i datorer. Saken är ju den att det är en bärbar (kanske jag borde ha nämnt tidigare) dator. Och dessa diskformat är ju inte som de vanliga 3,5". Det går ju alltså inte bara plugga in vart som helst.

Sätt i den i en annan bärbar med samma operativsystem och se om den funkar. Inga större problem, sedan råder jag dig att ringa ditt försäkringsbolag om den andra frågan, du kanske ha tur smile

JockeRX7 KTM 660
15 december 2008 · 537 Inlägg

Kompisen spillde cola över sin bärbara dator. Körde den i ugnen på låg värme för att den skulle torka, glömde bort den så den hade börjat smälta lite smile Det sjuka är att datorn funka fortfarande efter den behandlingen. Men till ditt problem. Han ringde sitt försäkringsbolag och fick hämta ut en ny dator för samma värde. Självrisken fick han betala så klart. 

Citat från en hans tråd om just detta senario "pratade just med trygghansa
dem skickar en rekvisition på en motsvarande dator så är bara å hämta ut så drar dem 1200 i självrisk
fick behålla den gamla så kanske tar å bygger in den i bilen.
känns inte som nån vill göra sej besväret att brotta sej in i bilen för å stjäla den än gång HAHA"

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil
peegee Forummoderator
15 december 2008 · 2 924 Inlägg

Jag har drulleförsäkring i min hemförsäkring, det kanske du har också? Det borde täcka sånt här men självrisken är väl ca 1500kr i så fall

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
firefreak Eldknast
15 december 2008 · 915 Inlägg

Hexenhammer skrev:

Droors skrev:
Vet inte hur det är med försäkringen.

Men hårddisken ska väl i princip bara att ta loss. Ta med till vän som har samma OS och sen så sätter ni in din hårddisk i den datorn som Slave. Då ska din Hårddisk dyka upp där och sen är det bara att bränna ut eller överföra saker till extern disk.
Så har jag gjort ett par gånger och funkat fint.

Ja. Så långt är jag också med, eftersom att jag är "lite insatt" i datorer. Saken är ju den att det är en bärbar (kanske jag borde ha nämnt tidigare) dator. Och dessa diskformat är ju inte som de vanliga 3,5". Det går ju alltså inte bara plugga in vart som helst.

Är det en sata disk är det inget problem. Är det en IDE disk så finns det adaptrar att köpa på Kjell&Co så du kan ansluta den till en stationär dator.

Tiden är rolig när det går fort... :)
ichibon mmm, blåbärssoppa.
15 december 2008 · 616 Inlägg

JockeRX7 skrev:
Kompisen spillde cola över sin bärbara dator. Körde den i ugnen på låg värme för att den skulle torka, glömde bort den så den hade börjat smälta lite smile Det sjuka är att datorn funka fortfarande efter den behandlingen.

Hahaha! Fan vad smidigt.

/ichi
JockeRX7 KTM 660
15 december 2008 · 537 Inlägg

ichibon skrev:

JockeRX7 skrev:
Kompisen spillde cola över sin bärbara dator. Körde den i ugnen på låg värme för att den skulle torka, glömde bort den så den hade börjat smälta lite smile Det sjuka är att datorn funka fortfarande efter den behandlingen.

Hahaha! Fan vad smidigt.

Hehe. Knapparna lossnade och batteriet gick inte att sätta dig. Det var dom ända felen typ. Det bästa var att nån snodde datorn från hans garage lol
Undra vem som vill ha en skrynklig dator utan knappar roll

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
15 december 2008 · 1 874 Inlägg

firefreak skrev:
Är det en sata disk är det inget problem. Är det en IDE disk så finns det adaptrar att köpa på Kjell&Co så du kan ansluta den till en stationär dator.

Fast jag måste ju ändå ha någonstans att koppla in den. Och köper jag en ny laptop så är det ju inte säkert att det funkar som det ska ändå, om jag inte köper någon adapter av något slag..!?

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
15 december 2008 · 1 874 Inlägg

peegee skrev:
Jag har drulleförsäkring i min hemförsäkring, det kanske du har också? Det borde täcka sånt här men självrisken är väl ca 1500kr i så fall

Hm. Försäkringar (i alla fall hemförsäkringar) är inget jag är så himla insatt i. Har nån hemförsäkring via Länsförsäkringar, som går på 600kr om året eller nåt sånt. Någon sa att man var tvungen att ha något tillägg för att det skulle gälla vid sånna här händelser. wink

Sedan är det just det att jag precis har flyttat. Och om jag har fattat det rätt så gäller en hemförsäkring för din nuvarande bostad. Flyttar du sedan måste du teckna en ny, eller har jag fel? I så fall har jag inte ens någon hemförsäkring nu för sekunden, eftersom att jag nyligen är inflyttad sedan någon vecka tillbaka...

Corpze
15 december 2008 · 1 311 Inlägg

jag har läns med drulle, tappade min 1 vecka gamla k800 telefon i sjön och dagen senare kunde ka kvittera ut en ny! (för 1500kr självrisk)

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze
Mortalis VW-nörd?
15 december 2008 · 4 332 Inlägg

Hexenhammer skrev:

firefreak skrev:
Är det en sata disk är det inget problem. Är det en IDE disk så finns det adaptrar att köpa på Kjell&Co så du kan ansluta den till en stationär dator.

Fast jag måste ju ändå ha någonstans att koppla in den. Och köper jag en ny laptop så är det ju inte säkert att det funkar som det ska ändå, om jag inte köper någon adapter av något slag..!?

Köp ett hårddiskkabinett avsett för 2.5" diskar, köp en för sata eller ide då beroende på vad du har.
Fungerar disken precis som vilken extern hårddisk som helst.
https://www.inet.se/datorkomponenter/ha … 0/4902151/  -  IDE
https://www.inet.se/datorkomponenter/ha … 0/4902174/   -  SATA
Nåt sånt bara så du får över de smidigt å billigt tongue

Senast redigerat av Mortalis (15 december 2008)

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
15 december 2008 · 1 874 Inlägg

Mortalis skrev:
Köp ett hårddiskkabinett avsett för 2.5" diskar, köp en för sata eller ide då beroende på vad du har.
Fungerar disken precis som vilken extern hårddisk som helst.
https://www.inet.se/datorkomponenter/ha … 0/4902151/  -  IDE
https://www.inet.se/datorkomponenter/ha … 0/4902174/   -  SATA
Nåt sånt bara så du får över de smidigt å billigt tongue

Snackade med IT-teknikerna här på jobbet. Lät som att vi hade ett gäng adaptrar här. Så om jag drog med disken så kunde vi föra över allt direkt. Så det är asbra. Och Länsförsäkringar hade numera allrisk-tillägg, så om jag har kvitto och allt, samt skickar in datorn till dom, så ska jag få ut en ny på garantin.

Fy fan så bra!

_Grynet_ Raggarmuffin
15 december 2008 · 138 Inlägg

Hexenhammer skrev:
Hm. Försäkringar (i alla fall hemförsäkringar) är inget jag är så himla insatt i. Har nån hemförsäkring via Länsförsäkringar, som går på 600kr om året eller nåt sånt. Någon sa att man var tvungen att ha något tillägg för att det skulle gälla vid sånna här händelser. wink

Sedan är det just det att jag precis har flyttat. Och om jag har fattat det rätt så gäller en hemförsäkring för din nuvarande bostad. Flyttar du sedan måste du teckna en ny, eller har jag fel? I så fall har jag inte ens någon hemförsäkring nu för sekunden, eftersom att jag nyligen är inflyttad sedan någon vecka tillbaka...

har du flyttat måste du medela ditt bolag så de kan flytta me din hemförsäkring.. de sker inte per automatik. bara din aviseringsadress som ändras.

Å har du inge drulle/allrisk så kommer du inte få ut nåt på hemförsäkringen..
och för 600:- per år så har du nog ingen drulle.

så tyvärr så är det där något du nog får stå för själv.

ja tycker nog du ska lägga till de i din hemfsk snarast för framtidens oturshändelser.

"Många vet hur en banan ser ut, men få vet hur den ska användas"
Flickor kör turbo. Kvinnor kör V8.
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
15 december 2008 · 1 874 Inlägg

_Grynet_ skrev:
har du flyttat måste du medela ditt bolag så de kan flytta me din hemförsäkring.. de sker inte per automatik. bara din aviseringsadress som ändras.

Å har du inge drulle/allrisk så kommer du inte få ut nåt på hemförsäkringen..
och för 600:- per år så har du nog ingen drulle.

så tyvärr så är det där något du nog får stå för själv.

ja tycker nog du ska lägga till de i din hemfsk snarast för framtidens oturshändelser.

Det stämmer inte. För jag har inte meddelat något sådant, men jag har ändå registrerats på min nya adress, även hos mitt försäkringsbolag. Är väl dom där på Adressändring som spökar en massa.

Allrisk ingick i försäkringen hos Länsförsäkringar, i dom 600kr/år som jag betalar. Så det löser sig. Får hem papper imorgon angående detta. Då fixar jag kvitto samt att jag skickar in datorn, så får jag en ny.

_Grynet_ Raggarmuffin
15 december 2008 · 138 Inlägg

Hexenhammer skrev:

_Grynet_ skrev:
har du flyttat måste du medela ditt bolag så de kan flytta me din hemförsäkring.. de sker inte per automatik. bara din aviseringsadress som ändras.

Å har du inge drulle/allrisk så kommer du inte få ut nåt på hemförsäkringen..
och för 600:- per år så har du nog ingen drulle.

så tyvärr så är det där något du nog får stå för själv.

ja tycker nog du ska lägga till de i din hemfsk snarast för framtidens oturshändelser.

Det stämmer inte. För jag har inte meddelat något sådant, men jag har ändå registrerats på min nya adress, även hos mitt försäkringsbolag. Är väl dom där på Adressändring som spökar en massa.

Allrisk ingick i försäkringen hos Länsförsäkringar, i dom 600kr/år som jag betalar. Så det löser sig. Får hem papper imorgon angående detta. Då fixar jag kvitto samt att jag skickar in datorn, så får jag en ny.

hos oss ändras iaf aldrig försäkringsstället när adressändrig sker.. uatn då för kunderna höra av sig. för det är många som har försäkringarn på flöera lägenheter eller hyr en i 2a hand osv.. blir ju inte alls bra mo de ändras automatiskt..
men de va ju bra att de gjort de i detta fallet:)

men fan, låter lite för billigt... e de nåt som g'äller första året eller liknande? LF e ju inte kända för att vara så billiga direkt..

"Många vet hur en banan ser ut, men få vet hur den ska användas"
Flickor kör turbo. Kvinnor kör V8.
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
15 december 2008 · 1 874 Inlägg

_Grynet_ skrev:
hos oss ändras iaf aldrig försäkringsstället när adressändrig sker.. uatn då för kunderna höra av sig. för det är många som har försäkringarn på flöera lägenheter eller hyr en i 2a hand osv.. blir ju inte alls bra mo de ändras automatiskt..
men de va ju bra att de gjort de i detta fallet:)

men fan, låter lite för billigt... e de nåt som g'äller första året eller liknande? LF e ju inte kända för att vara så billiga direkt..

Ok. Jag trodde att det var så också. Men när jag ringde till Länsförsäkringar och så, så bad dom om mitt personnummer. Därefter sa dom min nya adress. Och ja... så det ändras väl. big_smile

Ingen aning, faktiskt. Vet inte om det har att göra med min ålder? 600kr om året, allrisk ingår, har för mig om att det är 1.500kr i självrisk, om jag inte minns fel. Enligt nån här på jobbet så låg självrisken på 800kr, men det vet man aldrig...

_Grynet_ Raggarmuffin
15 december 2008 · 138 Inlägg

okej.. men e du säker att din adress och förkäkringsstället är samma? i de flesta system hos försäkringsbolag så funkar de iaf såhär. men skit samma.

hemförsäkringen baseras sällan på ålder, de e postnummer lösöre osv som premien baseras på.

"Många vet hur en banan ser ut, men få vet hur den ska användas"
Flickor kör turbo. Kvinnor kör V8.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang