3763
Sök

Datorn på en Tv skärm. Vilken tv?

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
15 december 2008
Trådstartare
Funkar det med vilken tv skärm som helst som går att köpa i nu läget? eller måste det vara någon speciell ?
bara tänkte så att man kopplar in ljud, xbox och datorn i samma skärm big_smile vore ju skit najs smile
så att man slipper den lilla 19 tummaren till datorskärm smile .

MVH

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
15 december 2008
Beror på. Sedan finns det ju vissa rekommendationer som kommer före andra om du t.ex kör hdmi-out eller så... som sagt; det beror på.

9 108 Inlägg
15 december 2008
Har du bara dvi eller hdmi-utgång på grafikkortet så får du kika efter TV med rätt ingång. Rekommenderar inte att använda s-vhs eller vga om du ska använda den som enda skärm, upplösningen blir för dålig.

1 814 Inlägg
15 december 2008
Ska du koppla datorn till TV föreslår jag en högupplöst LCD med full HD, Om inte du köper mindre än 37" för då spelar det ingen roll och "vanlig" HD räcker...imo wink

1 311 Inlägg
15 december 2008
Vad ska du visa på tvn från datorn? ska du sitta med program eller ska du kolla på film via datorn?

Jag va inne på att köpa en LCD just pga av att ja ska ha den till datorn men sen kom ja ju på att de gånger jag kör ut bilden från datorn till tv´n så är det film och serier!

Och enligt mitt tycke så är plasman överlägsen lcd´n på svärta, kontrast, ljusstyrka och ingen som helst ghosting som förekommer på lcd

dock så drar de mer ström...

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

1 814 Inlägg
15 december 2008
Corpze skrev:
Vad ska du visa på tvn från datorn? ska du sitta med program eller ska du kolla på film via datorn?

Jag va inne på att köpa en LCD just pga av att ja ska ha den till datorn men sen kom ja ju på att de gånger jag kör ut bilden från datorn till tv´n så är det film och serier!

Och enligt mitt tycke så är plasman överlägsen lcd´n på svärta, kontrast, ljusstyrka och ingen som helst ghosting som förekommer på lcd

dock så drar de mer ström...

Skillnaden i kontrast och svärta är liten nuföriden, elförbrukning är väldigt liten skillnad då man brukar mäta i fabriken med helvitt bild och hur ofta kollar man på en film där allt är helvitt? är mindre skillnad när färgerna är mörkare.

Ska man bara kolla serier låter ju plasman som den skulle duga men det är kul att kunna köra HTPC och saker såsom WLM o vanlig internetsurf med.
Senast redigerat av expect1991 (15 december 2008)

948 Inlägg
15 december 2008
kör dvi-->hdmi från datorn till tvn en 50tums panasonic plasma och använder vlc media player och det fungerar ypperligt

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
15 december 2008
Trådstartare
Grejen var just det att jag skulle slippa köpa en ny dator skärm och bara köpa en ny tv... Men det verkar vara skit komplicerat...
tänkte göra det som jag brukar göra på datorn, spela, kolla på film, internet... som normalt.

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

9 108 Inlägg
15 december 2008
ExXtr3me skrev:
Grejen var just det att jag skulle slippa köpa en ny dator skärm och bara köpa en ny tv... Men det verkar vara skit komplicerat...
tänkte göra det som jag brukar göra på datorn, spela, kolla på film, internet... som normalt.

Det är inga problem alls, se som sagt till att datorns grafikkort har dvi eller hdmi-utgång och skaffa en tv med dvi eller hdmi-ingång (det du tänkt köra med från datorn) så är det som vilken skärm som helst.

Själv kör jag dvi-ut till en Sharp 42" LCD Full-hd, klockrent. Dock sitter jag oftast vid 19"-skärmen då jag tycker det är skönare.

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
15 december 2008
Trådstartare
MilleN skrev:
ExXtr3me skrev:

Det är inga problem alls, se som sagt till att datorns grafikkort har dvi eller hdmi-utgång och skaffa en tv med dvi eller hdmi-ingång så är det som vilken skärm som helst.

Själv kör jag dvi-ut till en Sharp 42" LCD Full-hd, klockrent. Dock sitter jag oftast vid 19"-skärmen då jag tycker det är skönare.

Så enkelt? tongue Är det någon speciell grej bak på datorn? Syns det? Kan inte ett skit om detta ^^ XD
Senast redigerat av ExXtr3me (15 december 2008)

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

9 108 Inlägg
15 december 2008
ExXtr3me skrev:
Så enkelt? tongue Är det någon speciell grej bak på datorn? Syns det? Kan inte ett skit om detta ^^ XD

Japp smile

Kan tipsa om www.kabelgiganten.se när du ska köpa kabel mellan tvn och datorn sedan. Möjligt att dom kanske slänger in kabel där du köper tv men det ska man inte vara säker på.

Jag hade satsat på en LCD men har ärligt talat inte sett en plasma kopplad till dator så jag är lite partisk.

hmm ja det syns, men för enkelhetens skull, kolla upp vad du har för grafikkort.

Den vita här är DVI, en sån bör du ha: http://mikrodatorn.idg.se/polopoly_fs/1 … 271142.jpg

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
15 december 2008
Trådstartare

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
15 december 2008
Trådstartare
MilleN skrev:
ExXtr3me skrev:

Japp smile

Kan tipsa om www.kabelgiganten.se när du ska köpa kabel mellan tvn och datorn sedan. Möjligt att dom kanske slänger in kabel där du köper tv men det ska man inte vara säker på.

Jag hade satsat på en LCD men har ärligt talat inte sett en plasma kopplad till dator så jag är lite partisk.

hmm ja det syns, men för enkelhetens skull, kolla upp vad du har för grafikkort.

Den vita här är DVI, en sån bör du ha: http://mikrodatorn.idg.se/polopoly_fs/1 … 271142.jpg

Jo, den vita använder jag nu till min skärm som jag har nu.

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

9 108 Inlägg
15 december 2008
ExXtr3me skrev:
Jo, den vita använder jag nu till min skärm som jag har nu.

Kanon, då är det bara att sätta en sådan kabel i tvn istället. Det du ska leta efter när det gäller tv är alltså att det ska finnas DVI, men det funkar lika bra med HDMI, bara att köpa en kabel som är DVI i ena änden och HDMI i andra (så kör jag nu då min tv saknar DVI). kabelgiganten.se är som sagt kanon.

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
15 december 2008
Trådstartare
Jahaja

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSH … Tabcontent

Den har ju HDMI, Men saknar DVI, Som jag har förstått det.
Då ska den funka alltså ? : )

Gillar folket här, kan mycket om allt big_smile

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

9 108 Inlägg
15 december 2008
ExXtr3me skrev:
Jahaja

Verkar vara en helt ok tv wink Har inte så mycket koll på vad som är the shit i tv-väg längre så jag lämnar nog tråden nu men du lär inte bli besviken på den precis. cool

Exempel på kabel som funkar till: http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=3312

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
15 december 2008
Trådstartare
MilleN skrev:
ExXtr3me skrev:
Jahaja

Verkar vara en helt ok tv wink Har inte så mycket koll på vad som är the shit i tv-väg längre så jag lämnar nog tråden nu men du lär inte bli besviken på den precis. cool

Exempel på kabel som funkar till: http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=3312

Då tackar jag för svaren då! big_smile

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
15 december 2008
Trådstartare
nu när jag har ställt en massa frågor kan jag passa på att fortsätta. big_smile
Hur mycket kan man klämma in på en tv? Tänkte för att jag vill ha datorn, xbox och mitt z-5500.
Och då vill jag gärna ha z-5500 på själva tvn, så att jag har ljudet när jag startar Tvn och inte koppla det till xboxen, som jag har förstått att man också kan göra på något vänster...
smile Hoppas det går big_smile

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

1 827 Inlägg
15 december 2008
Jag kör VGA full HD och det blir förvånansvärt bra... Har endast min Samsung LE46M86 som dataskärm och det är precis som en vanlig datorskärm...

Enklare än så kan det nog inte bli.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

422 Inlägg
16 december 2008
ExXtr3me skrev:
nu när jag har ställt en massa frågor kan jag passa på att fortsätta. big_smile
Hur mycket kan man klämma in på en tv? Tänkte för att jag vill ha datorn, xbox och mitt z-5500.
Och då vill jag gärna ha z-5500 på själva tvn, så att jag har ljudet när jag startar Tvn och inte koppla det till xboxen, som jag har förstått att man också kan göra på något vänster...
smile Hoppas det går big_smile

är la bara att koppla till tv.... eller hur många kontakter är de till z-5500?

Livet är inte lätt när de är svårt, och inte svårt när de är lätt...

Sök