4460
Sök

Jbl (hjälp med steg)

Avstängd
1 714 Inlägg
15 december 2008
Trådstartare
#1
hejsan, ska köpa bas och steg från england då det är billigare där,
men rockford är nästan omöjligt att hitta. ska jag köpa rockford i sverige så kommer de bli dyrt.

därför har jag kollat lite på jbl. vill ha en tolva bak.
är detta bra grejer och lirar de ihop? vad kan man annars ha för steg till den basen för att driva den fullt ut?

http://caraudiosecurity.com/shop//images/var/JBL-W15GTI-MKII.jpg

JBL 12" GTi MKII Differential Drive® Design Subwoofer
Dual Voice coil design (dual 6-ohm, pre-wired as a 3-ohm sub)
Differential Drive® Design (DDD) motor
Die-cast vented basket
Kevlar®-impregnated paper woofer cone
Nitrile-butylene surround
Power handling RMS: 700 watts
Power handling Peak: 4,000 watts
Sensitivity 91dB @ 2.83V/1m
Power Handling 700W RMS, 4,000W Peak
Frequency Response 18Hz ~ 1kHz
Impedance 3 or 12 ohms
Voice-Coil Diameter 3" (76mm)
Mounting Depth 10-1/4" (260mm)
Overall Diameter 12-1/4" (312mm)
Cut-Out Diameter 11" (280mm)
Displacement 0.149 ft3 (4.23 l)

funkar den basen tillsammans med det här steget? 
jag e skitkass på det där med att koppla steg och basen har ju 3 ohm impendans,
kan man få ut 700wrms (alltså det som den tål) till basen med det här steget och hur gör man?

http://caraudiosecurity.com/shop//images/var/JBL-GTO-7001E.jpg

JBL: GTO-7001e - Mono Bass Amplifier

425 watts RMS x 1 channel at 4 ohms
700 watts RMS x 1 channel at 2 ohms & 14.4V supply
Max Power: 700 watts at 4 ohms
DBO (Dynamic Bass Optimization)
Low Pass Filter Frequency control
12dB Octave Low pass filter variable 32Hz-320Hz
Maximum Input Signal: 4.7V
Maximum Sensitivity: 220mV
Output Regulation: .098 dB at 4 ohms
Signal-to-Noise (dBA) 104dBA (reference rated power into 4 ohms)
THD 0.04% (rated power at 4 ohms)
Frequency Response 20Hz - 330Hz (-3dB)
Dimensions L x W x H) 15" x 10-3/8" x 2-1/8"
Senast redigerat av Emilius (15 december 2008)


SQ
1 343 Inlägg
15 december 2008
#2
vart går taket på hur mkt du vill lägga på ett steg? vet folk de så kan du få ett gäng bra tips på steg till din gti bas.. har en själv.. dock mk1

Ljudnörd!

199 Inlägg
15 december 2008
#3
nej du kommer inte få ut några 700wrms från det steget till den basen , men inte långt ifrån !

Avstängd
1 714 Inlägg
15 december 2008
Trådstartare
#4
Lardi skrev:
vart går taket på hur mkt du vill lägga på ett steg? vet folk de så kan du få ett gäng bra tips på steg till din gti bas.. har en själv.. dock mk1

mer än 2000kr vill jag helst inte lägga. fast jag köper från england och priserna är ju helt annorlunda där.
det steget går på 179£ där och det är väl en 2000kr. här i sverige 3498 på brl.
jag räknar inte med fraktkostnad.

men om det är ett riktigt bra steg som orkar driva ut basen så kan jag lägga lite mer.


Avstängd
1 714 Inlägg
15 december 2008
Trådstartare
#5
attityds_problem skrev:
nej du kommer inte få ut några 700wrms från det steget till den basen , men inte långt ifrån !

hur kommer det sig? jag har liksom ingen erfarenhet av steg så fattar mig inte på det när det blir 3 ohm impendans på basen.
steget ger ju 700wrms i 2ohm förutsatt att jag förser det med 14.4 volt,
går det inte att få den effekten till basen?


SQ
1 343 Inlägg
15 december 2008
#6
425 watts RMS x 1 channel at 4 ohms
700 watts RMS x 1 channel at 2 ohms & 14.4V supply

basen ska väll kopplas så de blir 3 ohm (?) i vid 3 ohm å 14,4v så kommer de leverera a runt 560 rms?
om ja inte är helt ute å seglar...

Ljudnörd!

730 Inlägg
15 december 2008
#7
Sen sjunker ju de lite..

De e inte ofta man har 14.4 volt när de basar.

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3

Avstängd
1 714 Inlägg
15 december 2008
Trådstartare
#8
ok jag tror jag hänger med. hur kopplar man steg till den basen då?
vilket steg är bäst? mono?


730 Inlägg
15 december 2008
#9
Ja oftast använder man mono block till basar.
Senast redigerat av YeahBitch (15 december 2008)

&#3585;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657; &#3585;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655; &#3585;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;
Audi <3

SQ
1 343 Inlägg
15 december 2008
#10
ja har den speccen på min bas å matar den med ca 1500 å de funkar kanon bra... så de är ingen fara om man har något större effekt på steg än bas...

"eftersom du har dubbla talspolar så kan du testa att dra + till + och - till - på högtalaren och sen bara en plus och en minus till steget..."

då tror ja de blir seriekopplat... fick de meddelandet skickat till mig när ja sökte info...

Ljudnörd!

Avstängd
1 714 Inlägg
15 december 2008
Trådstartare
#11
1500wrms?? det är ju över dubbla den ska tåla, bara att inte vrida på gain fullt då lr?
tror ni då att det här steget skulle passa, 500rms i 4 ohm borde väl ge ca 700rms i 3 ohm då?
om jag har fattat det rätt alltså.

http://caraudiosecurity.com/shop/produc … /5013.html


Avstängd
1 714 Inlägg
18 december 2008
Trådstartare
#12
ingen? evilaudio, tokken, vart e ni?


Team dBakuten
3 453 Inlägg
18 december 2008
#13
Tjo..!

Jo du den basen kan man mata med en 1500 watt utan att oroa sig..
Kickersteget kommer att fungera.. men titta efter typ ett beggat JBL BP1200.1
Nu är dom ju skapligt sällsynta men har man tur så.

Synd med dubbla 6 ohms spolar, men men..

Men basen gillar jag, enda nackdelen är djupet på basen.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

653 Inlägg
18 december 2008
#14
Emilius skrev:
1500wrms?? det är ju över dubbla den ska tåla, bara att inte vrida på gain fullt då lr?
tror ni då att det här steget skulle passa, 500rms i 4 ohm borde väl ge ca 700rms i 3 ohm då?
om jag har fattat det rätt alltså.

http://caraudiosecurity.com/shop/produc … /5013.html

Dedär steget borde räcka smile borde driva ut den näst intill precis så det låter bra smile


Team dBakuten
3 453 Inlägg
18 december 2008
#15
Emilius skrev:
1500wrms?? det är ju över dubbla den ska tåla, bara att inte vrida på gain fullt då lr?
tror ni då att det här steget skulle passa, 500rms i 4 ohm borde väl ge ca 700rms i 3 ohm då?
om jag har fattat det rätt alltså.

http://caraudiosecurity.com/shop/produc … /5013.html

Kan stämma bra.. Men istället för att rota efter ett sprillans kan du ju även via emmanet.se
leta efter bra steg begagnat.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Team dBakuten
3 453 Inlägg
18 december 2008
#16
Aronsson_Kil skrev:
Emilius skrev:
1500wrms?? det är ju över dubbla den ska tåla, bara att inte vrida på gain fullt då lr?
tror ni då att det här steget skulle passa, 500rms i 4 ohm borde väl ge ca 700rms i 3 ohm då?
om jag har fattat det rätt alltså.

http://caraudiosecurity.com/shop/produc … /5013.html

Dedär steget borde räcka smile borde driva ut den näst intill precis så det låter bra smile

Mjo visst kanske det räcker men dom har varit blygsamma på JBL med effekthanteringen.
Jag skulle säga att 1500 watt på den basen är normalt.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Avstängd
1 714 Inlägg
18 december 2008
Trådstartare
#17
tackar för hjälpen. jag börjar fundera på om inte en kicker l7 12" vore enklare, och billigare.
va redigt sugen på just denna basen men de är nog lite för mkt för min vardagsbil..
kicker ska ju vara riktig kvalitet på med. gör jag rätt i mitt tänkande nu?


Team dBakuten
3 453 Inlägg
18 december 2008
#18
Kicker L7 är en vettig bas men tänk på att du behöver ett ganska skapligt steg till den också.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Avstängd
1 714 Inlägg
18 december 2008
Trådstartare
#19
här är L7an för er som inte känner till specsen

http://caraudiosecurity.com/shop/produc … /4991.html

jag tyckte detta steget verkade som det skulle passa en kicker l7, alpine har jag hört gör bra grejer,
stegen vet jag inget om men vad tror ni?

http://caraudiosecurity.com/shop/produc … 5774.html#

eller köra på samma steg jag tänkte på till jbl basen, kicker zx1000.1?

http://caraudiosecurity.com/shop/produc … /5013.html

det står ju att L7 kan kopplas som 1 ohm så då borde väl även detta funka?

http://caraudiosecurity.com/shop/produc … /8040.html

nåt av dessa steg som vore perfekt till en L7 eller nåt annat som vore bättre?


653 Inlägg
18 december 2008
#20
Emilius skrev:
här är L7an för er som inte känner till specsen

http://caraudiosecurity.com/shop/produc … /4991.html

jag tyckte detta steget verkade som det skulle passa en kicker l7, alpine har jag hört gör bra grejer,
stegen vet jag inget om men vad tror ni?

http://caraudiosecurity.com/shop/produc … 5774.html#

eller köra på samma steg jag tänkte på till jbl basen, kicker zx1000.1?

http://caraudiosecurity.com/shop/produc … /5013.html

det står ju att L7 kan kopplas som 1 ohm så då borde väl även detta funka?

http://caraudiosecurity.com/shop/produc … /8040.html

nåt av dessa steg som vore perfekt till en L7 eller nåt annat som vore bättre?

Tycker du ska köra på kicker ZX1000.1 steget, kickers mono-steg sägs vara bra smile



Sök