4725
Sök

G60 konvertering (golf 3) frågor....

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
Hejsan Är helt ny här på garaget o tänkte börja med att ställa lite frågor om en idé jag har...

Jag har en Golf 3 gti -94 med 2,0 8v maskin, altså den "lilla" motorn med ca 110-115 hk. Tycker om det faktum att maskinen är lättskruvad men tycker den är ganska slö, har för mig g60´n är ungefär lika lättmekad som min motor...

så min fråga är om(om man räknar bort besikning.) motorn som sitter i corrado G60, altså 1,8(2,0?) med kompressor passar "bolt on" rakt ner i golfen? och passar växelådan från min bil till maskinen eller behöver man en annan?

Sedan har jag lite frågor om maskinen i sig, har för mig att g60 maskinen ser ut som min 2,0 men är inte 100%, är det en pålitlig maskin?, om vi bortser från kompressorn i sig som kan strula när den gått långt. Tanken är givetvis att renovera upp maskinen innan den åker i, vad händer om kompressorn pajjar? är det skadligt för motorn eller blir den bara slö?

Trimmning(eventuellt) vi snackar inga 1000hk nu men har sett ett kit med chip och annat drev till kompressorn som ska ge ca200hk? Pallar maskinen det utan att tumma för mkt på pålitligheten, bilen är ju både bruks/kul bil, eller ska man köra på original g60? 160hk är ju inte värdelöst heller?

MVH//AcesHigh

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

979 Inlägg
16 december 2008
g60 motorn passar säkerligen rakt ner i din golf. folk byter ju från 8v till 16v som ingenting i dag utan massa krabb, så passa gör den nog. Växellåda vettifan, men de e bara att skaffa låda, inte så dyra faktiskt. Men du behöver ju kabelhärvan från den nya motorn till din bil. Tror inte du skulle kunna använda din nuvarande kabelstamm till G60 motor faktiskt, lättaste e väl annars att turbo/kompressor mata din nuranade motor? dubbla topppackningar så e den kompsänkt.

Hpc

German Engineering
9 083 Inlägg
16 december 2008
AcesHigh666 skrev:
Hejsan Är helt ny här på garaget o tänkte börja med att ställa lite frågor om en idé jag har...

Jag har en Golf 3 gti -94 med 2,0 8v maskin, altså den "lilla" motorn med ca 110-115 hk. Tycker om det faktum att maskinen är lättskruvad men tycker den är ganska slö, har för mig g60´n är ungefär lika lättmekad som min motor...

så min fråga är om(om man räknar bort besikning.) motorn som sitter i corrado G60, altså 1,8(2,0?) med kompressor passar "bolt on" rakt ner i golfen? och passar växelådan från min bil till maskinen eller behöver man en annan?

Sedan har jag lite frågor om maskinen i sig, har för mig att g60 maskinen ser ut som min 2,0 men är inte 100%, är det en pålitlig maskin?, om vi bortser från kompressorn i sig som kan strula när den gått långt. Tanken är givetvis att renovera upp maskinen innan den åker i, vad händer om kompressorn pajjar? är det skadligt för motorn eller blir den bara slö?

Trimmning(eventuellt) vi snackar inga 1000hk nu men har sett ett kit med chip och annat drev till kompressorn som ska ge ca200hk? Pallar maskinen det utan att tumma för mkt på pålitligheten, bilen är ju både bruks/kul bil, eller ska man köra på original g60? 160hk är ju inte värdelöst heller?

MVH//AcesHigh

Då vill jag bara säga till dig att du är välkommen här på Garaget.org, hoppas du ska trivas här smile Jag är en VW-entusiast så om du undrar nåt så är det bara att fråga smile Jag svarar gärna på frågor så gott jag kan smile

GTi:n är pigg som fan, även om du har en 2 liters 8 ventilare. Om du inte vet siffrorna så har du 115hk/166nm. Tyvärr är de rätt slöa så många föredrar 16v om man gillar att gasa såklart wink

På Corrado G60 sitter det en 2.0 (tror jag) med kompressor wink Det ska nog inte vara några problem att få i den motorn till GTi:n men du får nog byta delar också. Du ska nog ha en annan växellåda men de är nog inte så dyra tror jag. Man kan ju kolla hos olika skrotfirmor.

Lycka till grabben och återigen, välkommen till Garaget.org smile

//Sam -VW-entusiast wink

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
16 december 2008
G60 motorn är en 1.8 men ser som sagt snarlik ut med den som du har nu. Växellådan passar motorerna mellan men jag vet inte hur mycket din låda klarar av.
Ska du byta till G60:ins v-låda så kommer du nog att åka på att byta spakstället och bygga om kopplingen till hydraulisk alternativt skaffa så att det funkar med wire.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
18 december 2008
Trådstartare
OKej tack för svaren... så det borde altså inte vara några problem med passformen... sen kommer ju då insprutningen/elektroniken... eftersom att motorerna liknar varandra (och kanske har samma grund) så kanske man inte behöver byta kabelhärvan, utan bara själva boxen... detta är ju då förutsatt att dem har samma system och lika många kablar/givare osv osv...

Att kompressormata den maskinen som sitter i just nu kan ju vara ett kanske bättre alternativ, frågan är bara vad som måste göras? Den måste ju definitivt renoveras i så fall... man vill ju inte bara kompsänka o överladda en motor som rullat över 23000mil. Sen kan man ju fråga sig om motorstyrningen(boxen) klarar överladdnign utan att flippa ur? för det går säkert inte att mappa originalboxen?

Någon som har nårra förslag/ideér eller tips?

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Sök