4452
Sök

lossa ratten på volvo 855

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
Min tuta(de man trycker på på ratten) har glappat ett tag för att sedan sluta funka helt så nu skulle jag behöva lysta bort "kåpan" till ratten för att kolla upp felet.
Jag vet att det bara är två torx skruvar som ska lossas men grejen är ju att det är airbag på den, och undrar hur lämpligt det är för mig som lekman att pilla med det där.

Hur går jag till väga?
(det är en t5 irån 95 om det skulle göra någon skillnad)

Svenska Subaru Imprezaklubben...

510 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
Någon?

5 089 Inlägg
16 december 2008
Är det fel under ratten då? inte hornen fram i grillen som bråkar?

airbag i rattem?

\Lindgren

510 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
Ganska säker på att det är vid ratten det strular, men ska koppla på ström direkt på hornen innan jag börjar pilla med ratten.

Ja det sitter airbag i ratten, eller?

689 Inlägg
16 december 2008
sitter de airbag i ratten e de bara att koppla ur strömmen fram på batteriet en stund  innan du kopplar ur den så e de ingen fara

510 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
Ok jag litar på dig wink

510 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
Varit ute och grejjat lite.
Kopplade direktström från batteriet till tutorna och gissa vad som hände... jo de tutade!
kopplade på en multimeter på kontakterna till tutorna och gissa vad som hände... jo mätaren visade 11,22v men kopplar man ihop det så är det stendött.  Då är det uteslutet att det är glapp i ratten men vad fan är felet?

Tyskstuk
466 Inlägg
16 december 2008
Eftersom att du har ström ändå fram till kontakterna och tutorna fungerar så vet du ju att det är kontakterna det är fel på. Rengör de försiktigt och kolla om du ser några beläggningar på kontaktytorna. Hade samma problem på min 850 och då hjälpte det att bara "jucka" kontakterna ett antal gånger för att liksom nöta bort eventuella beläggningar som kan ha samlat under 13 år av bilkörning! Lycka till.

510 Inlägg
17 december 2008
Trådstartare
Det går nästan att spegla sig i kontaktytorna men jag får väll göra ett försök.

689 Inlägg
17 december 2008
Hade du ström fram till tutan? då kan de va i ratten de e fel endå då, för när man trycker på knappen så jordar man tutan o den ska låta

510 Inlägg
17 december 2008
Trådstartare
n_andersson skrev:
Hade du ström fram till tutan? då kan de va i ratten de e fel endå då, för när man trycker på knappen så jordar man tutan o den ska låta

men kopplar man på multimetern på kontakten till tutan och trycker på ratten så stiger volten ifrån 0,00 till 11.22v vilket borde betyda att den jordar korekt vid ratten eller?

Sök