4452
Sök

lossa ratten på volvo 855

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
#1
Min tuta(de man trycker på på ratten) har glappat ett tag för att sedan sluta funka helt så nu skulle jag behöva lysta bort "kåpan" till ratten för att kolla upp felet.
Jag vet att det bara är två torx skruvar som ska lossas men grejen är ju att det är airbag på den, och undrar hur lämpligt det är för mig som lekman att pilla med det där.

Hur går jag till väga?
(det är en t5 irån 95 om det skulle göra någon skillnad)

Svenska Subaru Imprezaklubben...

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
#2
Någon?

Svenska Subaru Imprezaklubben...

5 089 Inlägg
16 december 2008
#3
Är det fel under ratten då? inte hornen fram i grillen som bråkar?

airbag i rattem?

\Lindgren

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
#4
Ganska säker på att det är vid ratten det strular, men ska koppla på ström direkt på hornen innan jag börjar pilla med ratten.

Ja det sitter airbag i ratten, eller?

Svenska Subaru Imprezaklubben...

689 Inlägg
16 december 2008
#5
sitter de airbag i ratten e de bara att koppla ur strömmen fram på batteriet en stund  innan du kopplar ur den så e de ingen fara

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
#6
Ok jag litar på dig wink

Svenska Subaru Imprezaklubben...

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
#7
Varit ute och grejjat lite.
Kopplade direktström från batteriet till tutorna och gissa vad som hände... jo de tutade!
kopplade på en multimeter på kontakterna till tutorna och gissa vad som hände... jo mätaren visade 11,22v men kopplar man ihop det så är det stendött.  Då är det uteslutet att det är glapp i ratten men vad fan är felet?

Svenska Subaru Imprezaklubben...

Tyskstuk
466 Inlägg
16 december 2008
#8
Eftersom att du har ström ändå fram till kontakterna och tutorna fungerar så vet du ju att det är kontakterna det är fel på. Rengör de försiktigt och kolla om du ser några beläggningar på kontaktytorna. Hade samma problem på min 850 och då hjälpte det att bara "jucka" kontakterna ett antal gånger för att liksom nöta bort eventuella beläggningar som kan ha samlat under 13 år av bilkörning! Lycka till.

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
17 december 2008
Trådstartare
#9
Det går nästan att spegla sig i kontaktytorna men jag får väll göra ett försök.

Svenska Subaru Imprezaklubben...

689 Inlägg
17 december 2008
#10
Hade du ström fram till tutan? då kan de va i ratten de e fel endå då, för när man trycker på knappen så jordar man tutan o den ska låta

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
17 december 2008
Trådstartare
#11
n_andersson skrev:
Hade du ström fram till tutan? då kan de va i ratten de e fel endå då, för när man trycker på knappen så jordar man tutan o den ska låta

men kopplar man på multimetern på kontakten till tutan och trycker på ratten så stiger volten ifrån 0,00 till 11.22v vilket borde betyda att den jordar korekt vid ratten eller?

Svenska Subaru Imprezaklubben...


Sök