4456
Sök

hjälp med förslag på bas!

263 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
#1
tjenare gott folk

tänkte kolla om någon har ett bra förslag på bra 15" basar
för tillfället kör jag 3st dd 12"or men vill ha lite mer och upp i 150db klassen

vet att de finns många bra "billiga" 15" som folk har spelat över 150 med

så kom med förslag tack

powered by stetsom

16 197 Inlägg
16 december 2008
#2
150 db me ton elle musik??

va har du för steg??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

263 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
#3
för tillfället ett DD monoblock m2 tror jag de e men ska skaffa sinus block till de nya projektet tycker dom e mest prisvärda och levererar jäkla massa effekt, kommer spela både och men ton e väl till föredra
Senast redigerat av fr3kazo1d (16 december 2008)

powered by stetsom

263 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
#4
kan tillägga att basen kan ligga i 3000kr klassen

powered by stetsom

653 Inlägg
16 december 2008
#5
fr3kazo1d skrev:
kan tillägga att basen kan ligga i 3000kr klassen

Köp 3st Kicker CVX 15" från dbakuten? kostar 2995 styck just nu smile dock med 4x4 ohm tror jag att de va, annars Carpower Sonic 15"?


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
16 december 2008
#6
många som vill spela 150db,men att rekomendera är att du har ett par batterier,bra kablage,bra generator.sen BRA steg,sen bra basar
att dämpa bilen ordentligt ger o ett bättre tryck.

varför ha som mål att endast spela 150db?
ska du tävla?
svårt att kunna både spela o köra ton skulle ja tro..de är de ena elr andra om du vill va riktigt seriös.
men du ville köra ton eller?


263 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
#7
jag håller på tävlar har bara varit på ett par tävlingar i år och ska man tävla riktigt seriöst så gäller de ha målet 150db

generator,batteri och allt de där vet jag och håller på fixa

e skeptisk när de gäller kicker så de blir de nog inte.
Senast redigerat av fr3kazo1d (16 december 2008)

powered by stetsom

Avstängd
67 Inlägg
16 december 2008
#8
fr3kazo1d skrev:
tjenare gott folk

tänkte kolla om någon har ett bra förslag på bra 15" basar
för tillfället kör jag 3st dd 12"or men vill ha lite mer och upp i 150db klassen

vet att de finns många bra "billiga" 15" som folk har spelat över 150 med

så kom med förslag tack

Men det är i en Liten skit fiat dom spelat så med ! vad har du för bil?

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
16 december 2008
#9
att spela 150db i nån av dina bilar saab /forden..hehe okejj:) lycka till

men inget är väl omöjligt me ett antal batterier.dämpat utav FAn.gryma steg. DD basar..så äre ju bara o köra..
som sagt har du en panda så..lyckas du nog:)

stängd:142.3 db
öppen:135,? db
framsystem: 125,? db

va dina resultat me redan skapliga saker i saaben..vet du vilken höjning det är fr 142.3 till 150 db?
tror ej du kommer lyckas hur mkt du än vill..inte i den bilen iaf.
Senast redigerat av pattilatti2 (16 december 2008)


16 197 Inlägg
16 december 2008
#10
fr3kazo1d skrev:
för tillfället ett DD monoblock m2 tror jag de e men ska skaffa sinus block till de nya projektet tycker dom e mest prisvärda och levererar jäkla massa effekt, kommer spela både och men ton e väl till föredra

150db me musik e HÖGT.. de krävs rätt mycke för att spela så högt.. framförallt ett jävlabra framsystem oxå..

men varför inte ha kvar de basar du har å bygga en låda som e rätt för din cupe??

antar att de e lådan som sitter i saaben du tävlat me nu??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Team dBakuten
3 453 Inlägg
16 december 2008
#11
Final_Triumph skrev:
fr3kazo1d skrev:
tjenare gott folk

tänkte kolla om någon har ett bra förslag på bra 15" basar
för tillfället kör jag 3st dd 12"or men vill ha lite mer och upp i 150db klassen

vet att de finns många bra "billiga" 15" som folk har spelat över 150 med

så kom med förslag tack

Men det är i en Liten skit fiat dom spelat så med ! vad har du för bil?

För att allt ska bli rätt nu.. Den där skit bilen.. Antar att du menar pandan..
Skaffa en vettja och spela 150dB och återkom gärna.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

263 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
#12
jag vet att de inte e de lättaste uppnå dom siffrorna men jag har de som mål iaf, om folk kan spela över 150 i en skåp bil med 3-4 15" så ska de nog inte vara omöjligt göra de i saaben

tycker de jäkla klånkande på folk när man försöker be om hjälp här inne jag bad om tips inte massa kommentarer om att de inte går

lådan e inte ultimat som jag har i saaben och jag kör bara 1 steg till dom 3 basarna så högre än 143 lär jag inte spela,

ingen som kan ge tips på en bra 15" bas i 3000kr klassen?

powered by stetsom

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
16 december 2008
#13
Om vi skall ta ett par exempel från verkligheten, för det är så mycket vilda fantasier just nu:

Elvis spelar nästan 156dB med Sinus-steg och billiga basar. I sin Panda. Han har koll. (detta är dock ej med musik, vet ej vad han spelar med musik, tippar på 148-150 kanske?)

Jag vet folk, som köpt EXAKT samma grejer som Elvis, men har haft MER batterikraft, också med Panda, och...de spelar 142dB med ton. EXAKT samma grejer. Mer batterikraft.

Dvs.....underskatta inte kunskapen som krävs för att klättra uppåt.

Skulle jag personligen bygga ett dB bygge, så tror jag att jag kan åstadkomma runt 150dB i min lilla Leon, utan större trassel. Helt valfritt med grejer vill säga. Skulle jag sen sätta bilen och anläggningen i händerna på Elvis, så skulle han förmodligen pressa ur 160. Sån skillnad är det. Sen kan man ju lära sig, men räkna med LÅÅÅÅNG tid. Vi snackar flertalet år för att lära sig EN bil.

Personligen är jag ganska övertygad om att OM tex Elvis använde sig utav andra grejer än Sinus-prylarna, så skulle han knäcka 158-159dB. Samma bil och batterier i övrigt. Men, 156dB med såpass billiga grejer är respekt, och det säger MYCKET om den tid han lagt ned under åren, för som sagt, en nybörjare drar ur 12-14dB mindre.

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

260 Inlägg
16 december 2008
#14
Det gäller o labba o labba lite till,  flytta runt testa,  labba mer..
Bara att byta en bas bara för att den har spelat 150dB är ju oxå fel den kanske gör det i den bilen men inte i din..
Så optimera din låda till bilen o istället skaffa mer effekt till basarna så ska du nog hitta lite till...

2004 Fiesta: Team dB-Akuten Kicker, Europa 3:a Extreme 1
2006 CRX:Team Soundmadness DigitalDesigns Bassrace/ESPL Unl
www.street-beat.se PB 163.4dB
2011> Nytt märke KoveAudio

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
16 december 2008
#15
Kan du gå upp i pris nån tusing så kan du ju köpa MTX Thunder 9500 (9515-44) från usa för en vettig peng.

Det är iaf vad jag har tänkt att göra, ett fabriksnytt MTX Thunder Elite 4001D får man ju för cirka 7-10K i usa och basarna går på 5K tror jag.

Doch har ju dollarn gått upp nån krona nu sen jag kollade sist så det kanske är dyrare nu men det är ju iaf värt att kolla upp.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
16 december 2008
#16
men det är ju skillnad på 3-4 15" i en skåpbil o att spela det i din saab..
o fortfarande handlar de ju inte bara om basen....som jonash skrev att elvis spelar säkert me samma produkter 10db ca högre än vi andra så beror det ju inte på basen då...

skulle labba me ny låda optimalt för din bil.bra avstämning.dämpa utav fan.förstärka chassi osv..sen hur du spelar basarna i bilen spelar väl roll me ids inte kolla in på din sida nu om du har bilder men iaf..

tror på mer ström mer batterier så spelar du iaf nån db högre o det är inte illa DET !!
Senast redigerat av pattilatti2 (16 december 2008)


Avstängd
67 Inlägg
16 december 2008
#17
http://cache.vegas.com/elvis/images/elvis_black_bckgd.jpg

IS KING

263 Inlägg
17 december 2008
Trådstartare
#18
de klart erfarenhet spelar jäkligt stor roll men sakerna man användr oxå, känner inte att jag riktigt blir nöjd även om jag får ut max från dom basarna jag har, tvivlar att jag kan spela högre än 145-146 med ton och de e fortfarande lite lågt, blir nog lättare uppnå dom decibelen med 15" än mina 12:or
grejerna jag hade tänkt köra e 2st sinus 3000 steg och 2st re 15" eller 2 st audiotop basar som jag inte kommer på namnet nu

powered by stetsom

tokfrans
982 Inlägg
17 december 2008
#19
vi spelade med BILLIGA 15" basar till antalet 6 156.8dB i våran transit med med musik smile
med basar som kostar 2000kr styck ut till kunde...

sen vad vi matade med för effekt ska vi inte gå in på wink


4 074 Inlägg
17 december 2008
#20
fr3kazo1d skrev:
jag vet att de inte e de lättaste uppnå dom siffrorna men jag har de som mål iaf, om folk kan spela över 150 i en skåp bil med 3-4 15" så ska de nog inte vara omöjligt göra de i saaben

tycker de jäkla klånkande på folk när man försöker be om hjälp här inne jag bad om tips inte massa kommentarer om att de inte går

lådan e inte ultimat som jag har i saaben och jag kör bara 1 steg till dom 3 basarna så högre än 143 lär jag inte spela,

ingen som kan ge tips på en bra 15" bas i 3000kr klassen?

jo! Jag har två Carpower sonic 15" att sälja... du får båda för 2600:-

Länk :http://www.blocket.se/vi/19329511.htm?ca=6_s&last=1

det är väl ett bra pris? inte mycket spelade heller.

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!


Sök