Om vi skall ta ett par exempel från verkligheten, för det är så mycket vilda fantasier just nu:
Elvis spelar nästan 156dB med Sinus-steg och billiga basar. I sin Panda. Han har koll. (detta är dock ej med musik, vet ej vad han spelar med musik, tippar på 148-150 kanske?)
Jag vet folk, som köpt EXAKT samma grejer som Elvis, men har haft MER batterikraft, också med Panda, och...de spelar 142dB med ton. EXAKT samma grejer. Mer batterikraft.
Dvs.....underskatta inte kunskapen som krävs för att klättra uppåt.
Skulle jag personligen bygga ett dB bygge, så tror jag att jag kan åstadkomma runt 150dB i min lilla Leon, utan större trassel. Helt valfritt med grejer vill säga. Skulle jag sen sätta bilen och anläggningen i händerna på Elvis, så skulle han förmodligen pressa ur 160. Sån skillnad är det. Sen kan man ju lära sig, men räkna med LÅÅÅÅNG tid. Vi snackar flertalet år för att lära sig EN bil.
Personligen är jag ganska övertygad om att OM tex Elvis använde sig utav andra grejer än Sinus-prylarna, så skulle han knäcka 158-159dB. Samma bil och batterier i övrigt. Men, 156dB med såpass billiga grejer är respekt, och det säger MYCKET om den tid han lagt ned under åren, för som sagt, en nybörjare drar ur 12-14dB mindre.
/Jonas
Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!