4565
Sök

hjälp med förslag på bas!

653 Inlägg
17 december 2008
#61
evilaudio skrev:
fr3kazo1d skrev:
pattilatti2 skrev:

man har ett program som räknar ut det åt en,elr så frågar man bara här på garaget,säger vilken bas man har/basar..rekomenderad lådstorlek.måtten..

så ger vi dej svaret en låda på 70l rör på 22cm osv..

okej, men hjälp mig med måtten då så ska jag testa bygga de göra mätningar så får jag återkomma med ny tråd sen

vill kunna köra på låga Hz

men vill du spela högt så ska du ju stämma av lådan efter vart bilenscupe peakar annars e de ju helt bortkastat.

Nu får du förklara dig är du snäll tongue


16 197 Inlägg
17 december 2008
#62
Aronsson_Kil skrev:
evilaudio skrev:
fr3kazo1d skrev:

okej, men hjälp mig med måtten då så ska jag testa bygga de göra mätningar så får jag återkomma med ny tråd sen

vill kunna köra på låga Hz

men vill du spela högt så ska du ju stämma av lådan efter vart bilenscupe peakar annars e de ju helt bortkastat.

Nu får du förklara dig är du snäll tongue

vill man spela högt så måste man ju hitta just den frekvensen där cupen "spelar" som högt å sen bygga en låda som peakar vid just den frekvensen.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
17 december 2008
#63
beroende på om de spelar bra me öppen elr stängd dörr osv..

för lågt avstämd spelar de bättre me öppen dörr..
Senast redigerat av pattilatti2 (17 december 2008)


653 Inlägg
17 december 2008
#64
evilaudio skrev:
Aronsson_Kil skrev:
evilaudio skrev:

men vill du spela högt så ska du ju stämma av lådan efter vart bilenscupe peakar annars e de ju helt bortkastat.

Nu får du förklara dig är du snäll tongue

vill man spela högt så måste man ju hitta just den frekvensen där cupen "spelar" som högt å sen bygga en låda som peakar vid just den frekvensen.

Hur räknar man ut sånt?


263 Inlägg
17 december 2008
Trådstartare
#65
Aronsson_Kil skrev:
evilaudio skrev:
fr3kazo1d skrev:

okej, men hjälp mig med måtten då så ska jag testa bygga de göra mätningar så får jag återkomma med ny tråd sen

vill kunna köra på låga Hz

men vill du spela högt så ska du ju stämma av lådan efter vart bilenscupe peakar annars e de ju helt bortkastat.

Nu får du förklara dig är du snäll tongue

hur kollar man vart bilen peakar? menar du under mätningarna? så fall va de 45hz

powered by stetsom

16 197 Inlägg
17 december 2008
#66
Aronsson_Kil skrev:
evilaudio skrev:
Aronsson_Kil skrev:

Nu får du förklara dig är du snäll tongue

vill man spela högt så måste man ju hitta just den frekvensen där cupen "spelar" som högt å sen bygga en låda som peakar vid just den frekvensen.

Hur räknar man ut sånt?

inget man kan räkna ut me nåt program utan de får man testa sig fram till..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

653 Inlägg
17 december 2008
#67
evilaudio skrev:
Aronsson_Kil skrev:
evilaudio skrev:
vill man spela högt så måste man ju hitta just den frekvensen där cupen "spelar" som högt å sen bygga en låda som peakar vid just den frekvensen.

Hur räknar man ut sånt?

inget man kan räkna ut me nåt program utan de får man testa sig fram till..

Jaha, tänkte ifall man kunde räkna på något vis, dyrt att köpa massa aeroportar yikes
Senast redigerat av Aronsson_Kil (17 december 2008)


16 197 Inlägg
17 december 2008
#68
fr3kazo1d skrev:
Aronsson_Kil skrev:
evilaudio skrev:

men vill du spela högt så ska du ju stämma av lådan efter vart bilenscupe peakar annars e de ju helt bortkastat.

Nu får du förklara dig är du snäll tongue

hur kollar man vart bilen peakar? menar du under mätningarna? så fall va de 45hz

i just ditt fall så kanske de va så att de va just den LÅDAN du hade som spela högt vid just 45 hz... finns MÅNGA hemligheter å knep när man ska spela högt..


att bara köpa en massa dyra saker e ju inte lösningen..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
17 december 2008
#69
du märker om de basar mindre i bilen me stängd dörr..tex..då är det för lågt av stämt.


16 197 Inlägg
17 december 2008
#70
Aronsson_Kil skrev:
evilaudio skrev:
Aronsson_Kil skrev:

Hur räknar man ut sånt?

inget man kan räkna ut me nåt program utan de får man testa sig fram till..

Jaha, tänkte ifall man kunde räkna på något vis, dyrt att köpa massa aeroportar yikes

nope de finns inget man kan räkna fram då de e STOR skillnad mellan bil å bil samt va man har för saker.


"aeroportar" finns de billiga på biltema..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

653 Inlägg
17 december 2008
#71
evilaudio skrev:
fr3kazo1d skrev:
Aronsson_Kil skrev:

Nu får du förklara dig är du snäll tongue

hur kollar man vart bilen peakar? menar du under mätningarna? så fall va de 45hz

i just ditt fall så kanske de va så att de va just den LÅDAN du hade som spela högt vid just 45 hz... finns MÅNGA hemligheter å knep när man ska spela högt..


att bara köpa en massa dyra saker e ju inte lösningen..

Så man bygger intill "optimal" låda och sedan försöker hitta den rätta avstämningen? Då kan det väll spela bättre med en "sämre" bas beroende på vilken avstämning då just den basen spelar bäst?


263 Inlägg
17 december 2008
Trådstartare
#72
evilaudio skrev:
fr3kazo1d skrev:
Aronsson_Kil skrev:

Nu får du förklara dig är du snäll tongue

hur kollar man vart bilen peakar? menar du under mätningarna? så fall va de 45hz

i just ditt fall så kanske de va så att de va just den LÅDAN du hade som spela högt vid just 45 hz... finns MÅNGA hemligheter å knep när man ska spela högt..


att bara köpa en massa dyra saker e ju inte lösningen..

ne de klart dyrast e inte bäst
jaså? några tips och ge då?

powered by stetsom

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
17 december 2008
#73
evilaudio skrev:
Aronsson_Kil skrev:
evilaudio skrev:

inget man kan räkna ut me nåt program utan de får man testa sig fram till..

Jaha, tänkte ifall man kunde räkna på något vis, dyrt att köpa massa aeroportar yikes

nope de finns inget man kan räkna fram då de e STOR skillnad mellan bil å bil samt va man har för saker.


"aeroportar" finns de billiga på biltema..

big_smile


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
17 december 2008
#74
skriv till dröniretabb elr lonefox PM...
ge rekomenderade mått per bas..
dom kan räkna ut va lådan ska ligga i för mått med portar..

ELR så byter du namn i första inlägget i stället för :hjälp men förslag på bas ..
hjälp me lådbygge DD basar
Senast redigerat av pattilatti2 (17 december 2008)


16 197 Inlägg
17 december 2008
#75
fr3kazo1d skrev:
evilaudio skrev:
fr3kazo1d skrev:

hur kollar man vart bilen peakar? menar du under mätningarna? så fall va de 45hz

i just ditt fall så kanske de va så att de va just den LÅDAN du hade som spela högt vid just 45 hz... finns MÅNGA hemligheter å knep när man ska spela högt..


att bara köpa en massa dyra saker e ju inte lösningen..

ne de klart dyrast e inte bäst
jaså? några tips och ge då?

tveksam till att en saab skulle peaka så pass lågt som 45 hz..

försöka hitta nån som bor nära dig som har ett TermLab som kan hjälpa dig å mäta upp vart din cupe peakar

"Testar man inte så får man aldrig veta"

263 Inlägg
17 december 2008
Trådstartare
#76
evilaudio skrev:
fr3kazo1d skrev:
evilaudio skrev:

i just ditt fall så kanske de va så att de va just den LÅDAN du hade som spela högt vid just 45 hz... finns MÅNGA hemligheter å knep när man ska spela högt..


att bara köpa en massa dyra saker e ju inte lösningen..

ne de klart dyrast e inte bäst
jaså? några tips och ge då?

tveksam till att en saab skulle peaka så pass lågt som 45 hz..

försöka hitta nån som bor nära dig som har ett TermLab som kan hjälpa dig å mäta upp vart din cupe peakar

de blir kanske inte de lättaste hitta någon som har de, men hur mäter man de då??

powered by stetsom

6 851 Inlägg
17 december 2008
#77
evilaudio skrev:
fr3kazo1d skrev:
evilaudio skrev:

i just ditt fall så kanske de va så att de va just den LÅDAN du hade som spela högt vid just 45 hz... finns MÅNGA hemligheter å knep när man ska spela högt..


att bara köpa en massa dyra saker e ju inte lösningen..

ne de klart dyrast e inte bäst
jaså? några tips och ge då?

tveksam till att en saab skulle peaka så pass lågt som 45 hz..

försöka hitta nån som bor nära dig som har ett TermLab som kan hjälpa dig å mäta upp vart din cupe peakar

En fördel är då att använda en sluten låda, som oftast har en rakare kurva än vad en portad har.
Men som pattilatti2 skrev som lådförslag, 71L 102mm rör som är 400mm långt, där har du en "bra" musiklåda. Skall man köra dB så skulle jag anta att den ska vara "lite" större..men en dB låda är lite svårare att räkna ut till just dej, man får testa sig fram.
Men för 3 sånna basar så bör lådan alltså vara typ 210L, 3x4" portar.(går ju byta till 6", men då får man räkna om, eller göra en slotport, men även där räkna om)


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
17 december 2008
#78
TT-Avant skrev:
evilaudio skrev:
fr3kazo1d skrev:
ne de klart dyrast e inte bäst
jaså? några tips och ge då?

tveksam till att en saab skulle peaka så pass lågt som 45 hz..

försöka hitta nån som bor nära dig som har ett TermLab som kan hjälpa dig å mäta upp vart din cupe peakar

En fördel är då att använda en sluten låda, som oftast har en rakare kurva än vad en portad har.
Men som pattilatti2 skrev som lådförslag, 71L 102mm rör som är 400mm långt, där har du en "bra" musiklåda. Skall man köra dB så skulle jag anta att den ska vara "lite" större..men en dB låda är lite svårare att räkna ut till just dej, man får testa sig fram.
Men för 3 sånna basar så bör lådan alltså vara typ 210L, 3x4" portar.(går ju byta till 6", men då får man räkna om, eller göra en slotport, men även där räkna om)

jo men då gissa ju ju bara tongue har sj kört på en liknande så de borde duga till DD basar. med 2 x4" 40cm rör  men de blir låg avstämning i den lådan..35hz kanske..har ja för mig..
självklart en större låda för spl..helst ska den va lite dämpad med.

han behöver måttena,så han kan bygga o det ids ja inte leta reda på elr räkna ut,är sliten:P
till en portad låda då dvs smile
Senast redigerat av pattilatti2 (17 december 2008)


6 851 Inlägg
17 december 2008
#79
lådvolymen va ganska så rätt, enligt dB akutens sida iaf.nje, ska man ha en SPL låda så ska man köra utan dämpning..men för musik, gärna lite dämpning..dock en smaksak wink


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
17 december 2008
#80
TT-Avant skrev:
lådvolymen va ganska så rätt, enligt dB akutens sida iaf.nje, ska man ha en SPL låda så ska man köra utan dämpning..men för musik, gärna lite dämpning..dock en smaksak wink

okejj..smile

ja helst ska de väl va odämpat:) men ja har haft i ytters lite tongue typ en socka elr nå:D haha



Sök