4449
Sök

Vad menas med jordas i signalkällan?

OpelFredrik
17 december 2008
Trådstartare
Hejsan
jag läste en sak i en annan tråd

"En bra lågnivåkabel är en mycket god investering både för ljudkvalitén och för att minska risken för störningar. En dubbelskärmad kabel har som framgår av namnet dubbla skärmar som regel en kopparfläta och en helt tät folie. En trippelskärmad kabel har dubbla jordflätor och en helt tät folie samt en extra jordanslutning som skall jordas i signalkällan."

Jag undrar vad han mena med att man ska jorda den extra kabeln i signalkällan?  Jag råkar nämligen ha en sån där lågnivå och jag brukar använda den som remote, har aldrig tänkt på att den kan ha ett annat användningsområde...

//Fredrik

21 761 Inlägg
17 december 2008
Lågnivåkablar användes ju först inom hemmastereo, alltså innan det fanns bilslutsteg, och då jordade man den där lilla kabeln på signalkällorna. Tex om det var en skivspelare och en stereo så jordade man kabeln i chassiet på både skivspelaren och stereon, detta för att minska risken för störningar.

På den tiden (vi snackar mer än 30 år sedan) var det mycket låga signalnivåer, kanske bara några hundra mV, jämfört med dagens bilstereo som ju har uppåt 4-5 V eller ännu högre signalspänning. Eftersom signalnivåerna var väldigt låga så blev det lätt störningar och då gjorde den extra jordningen att risken för störningar minskade.

Denna lilla kabel har "hängt med" i dagens lågnivåkablar, men man brukar använda den som remotekabel istället för att jorda den i signalkällorna. Jag tror inte att den gör någon "nytta" om man kopplar den som jord mellan signalkällorna med dagens stereoprylar, fast det är en personlig gissning. smile

10 287 Inlägg
17 december 2008
Man får först och främst skilja på att jorda i "signalkällan " - singularis , och på att jorda i "signalkällorna".
Detta är vad jag förstår en biledare och inte en extra skärm. Att ha en yttre biledare som man bara jordar i ena sidan är lite....udda....roll

När det gäller gamla skivspelare så var anledningen till att ha en biledare att man ville potentialutjämna chassie på skivpelare och förstärkare. I en bil med jordade HU och steg så finns inte samma behov och dessutom så utgör biledaren en så pass hög resistans i förhållande till den vanliga jorden att den inte hjälper till att potentialutjämna.

När det sedan gäller att jorda skärmar i en eller båda ändar så är det en djungel coh jag skulle kunna skriva en lååååååång uppsats om det.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

21 761 Inlägg
17 december 2008
Hmm, jag slarvade nog med läsningen där. Jag utgick ifrån att det gällde den tunna kabeln som ibland sitter mellan RCA-kablarna.

OpelFredrik
17 december 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Hmm, jag slarvade nog med läsningen där. Jag utgick ifrån att det gällde den tunna kabeln som ibland sitter mellan RCA-kablarna.

Ja det stämmer bra..

//Fredrik

Sök