Man får först och främst skilja på att jorda i "signalkällan " - singularis , och på att jorda i "signalkällorna".
Detta är vad jag förstår en biledare och inte en extra skärm. Att ha en yttre biledare som man bara jordar i ena sidan är lite....udda....

När det gäller gamla skivspelare så var anledningen till att ha en biledare att man ville potentialutjämna chassie på skivpelare och förstärkare. I en bil med jordade HU och steg så finns inte samma behov och dessutom så utgör biledaren en så pass hög resistans i förhållande till den vanliga jorden att den inte hjälper till att potentialutjämna.
När det sedan gäller att jorda skärmar i en eller båda ändar så är det en djungel coh jag skulle kunna skriva en lååååååång uppsats om det.
/Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI