3746
Sök

Motorfrågor Briggs & Straton/Stiga Villa

12 086 Inlägg
17 december 2008
Trådstartare
Jag håller på o fixa en 8hp sidventils briggs Straton-motor och undrar hur fan man får bort svänghjulet?
Styrpinnen till snörstarten har gått av så jag måste svarva nått nytt, men jag har ingen aning om hur man får av den, inga bultar lr något vad jag kan se? Biten längst ut som synes är liite lös, lite glapp. Går de att lossa bara den, och hur isf?

Sen undrar jag om man kan justera ventilspelet på motorn, isf antar jag att man gör de inne i motorn (då jag inte hittat något på utisdan) går de inte skiter jag i o klyva den.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/2637/522586_f2txk1.jpg
Senast redigerat av JapMax (17 december 2008)

blacken
17 december 2008
Sväng/fläkthjulet hålls fast av en mutter på vevaxeln. Och har för mig att man måste ha en avdragare..

12 086 Inlägg
17 december 2008
Trådstartare
Ok.. vad jag förstår kan man lossa den övre delen. Mutter sitter säkert under den?
Ska iväg till Mjölby snart och hämta en helt ny dragstartsanordning, komplett 190 spänn tongue
Men de ska ju fortf bytas.. kanske blir klarar när jag ser hur den nya delen ser ut.

Tack ändå!

blacken
17 december 2008
JapMax skrev:
Ok.. vad jag förstår kan man lossa den övre delen. Mutter sitter säkert under den?
Ska iväg till Mjölby snart och hämta en helt ny dragstartsanordning, komplett 190 spänn tongue
Men de ska ju fortf bytas.. kanske blir klarar när jag ser hur den nya delen ser ut.

Tack ändå!

Ja den övre "lösa" delen är för att startanordningen ska ha ett "ingrepp". Den ska man kunna pilla bort...

12 086 Inlägg
17 december 2008
Trådstartare
Precis fått reda på att jag knäckt toppen på vevaxeln sad
Den övre delen är gängad och är själva muttern. Det ska sticka ut en axel där (vevaxeln) som dragstarten ska vila mot, den är av på min sad

Får plocka ur veven och svetsa/svarva till en ny tapp suck..

Sök