5633
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
1 januari 2010
LINGSTROM skrev:
Kanske inte är rätt att ställa denna fråga här men tänkte fråga vilken huvudenhet man skall ha för det pris jag är ute efter?
Priset får ligga på runt 1500:- och skall vara lågnivå samt usb och minst 3 bands EQ!

Bästa och billigaste stället att köpa bilstereo grejer på?

MVH!

Fanns en Delphi-Grundig som möter dina krav.........men den görs inte längre.

Annars har du ju http://www.ljudstudion.se/kenwood-kdcw4 … c-103.aspx

Bas/Mid/Trbl-kontroll är ju en enkel trebands EQ wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

102 Inlägg
1 januari 2010
Om jag går från 1st 21mm2 kabel till två stycken med samma storlek, behöver jag då ha ett säkringsblock mellan kablarna eller fungerar det med ett vanligt distributionsblock?

21 761 Inlägg
1 januari 2010
Eftersom kablarna efter distributionsblocket har samma area som kabeln före så räcker det med den säkring som sitter framme vid batteriet. smile

238 Inlägg
1 januari 2010
Tja!

Har en kole audio kw2-15m bas hemma, undrar om någon vet någonting om denna basen, något att ha?

Mvh WalliN

Gotlänning på drift.. Konstant!
1 325 Inlägg
1 januari 2010
Lonefox skrev:
LINGSTROM skrev:
Kanske inte är rätt att ställa denna fråga här men tänkte fråga vilken huvudenhet man skall ha för det pris jag är ute efter?
Priset får ligga på runt 1500:- och skall vara lågnivå samt usb och minst 3 bands EQ!

Bästa och billigaste stället att köpa bilstereo grejer på?

MVH!

Fanns en Delphi-Grundig som möter dina krav.........men den görs inte längre.

Annars har du ju http://www.ljudstudion.se/kenwood-kdcw4 … c-103.aspx

Bas/Mid/Trbl-kontroll är ju en enkel trebands EQ wink

Okej, beställde en LG LAC7900RN, som har allt jag har som krav, den ser även bra ut smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/36400/828623_5k0fvh.jpg

Tack för tipsen btw.

Gott Nytt År smile

3 187 Inlägg
2 januari 2010
hejsan ska byta ut min gamla pioneer stereo mot en ny men vet inte riktigt hur jag ska koppla? alltså jag vet inte vilka sladdar som ska vart?
vart ska den sladden som är gul och svart som det står MUTE på?
den som är blå och vit xom det står remote ska kopplas till remote kablen?
sen även den gula sladen som det står batteri på, den ska alltså kopplas till batteriet men vilken färg har den sladden?
har jag glömt någon kabel? skriv gärna den med,

stort tack för svar

238 Inlägg
2 januari 2010
big-jepp skrev:
hejsan ska byta ut min gamla pioneer stereo mot en ny men vet inte riktigt hur jag ska koppla? alltså jag vet inte vilka sladdar som ska vart?
vart ska den sladden som är gul och svart som det står MUTE på?
den som är blå och vit xom det står remote ska kopplas till remote kablen?
sen även den gula sladen som det står batteri på, den ska alltså kopplas till batteriet men vilken färg har den sladden?
har jag glömt någon kabel? skriv gärna den med,

stort tack för svar

ja, den blå/vita labeln ska kopplas till remotekabeln till steget
gul/svart? inte en aning
gula kabeln ligger de konstant ström på, om jag inte missminner mig ?! dra en separat kabel, direkt från batteri, glöm inte säkring tongue

Mvh

474 Inlägg
2 januari 2010
Ska följa denna tråd, nybörjare inom billjudet, så ska sitta o läsa genom 104 sidor först o sen ställa frågor smile

4 693 Inlägg
2 januari 2010
Det lät vettigt big_smile

Booyakasha!

7 282 Inlägg
2 januari 2010
Neo666 skrev:
Ska följa denna tråd, nybörjare inom billjudet, så ska sitta o läsa genom 104 sidor först o sen ställa frågor smile

Kolla dom klistrade trådarna, finns en länk till en del av en bok som svarar på en hel del frågor smile

Älskar tysk konst!
88 Inlägg
2 januari 2010
Vad är det för skillnad på ett monoblock slutsteg och icke mono?

har en 2x10 2x600w Baslåda MutantX (MT10XTX)
som jag vill ha ett lämpligt slutsteg till som orkar tillräckligt för att ge max kapacitet ur baslådan - tips!

956 Inlägg
2 januari 2010
Kewin skrev:

som jag vill ha ett lämpligt slutsteg till som orkar tillräckligt för att ge max kapacitet ur baslådan - tips!

ETT monoblock har endast en kanal där du kopplar in basar. Ett steg som ej är monoblock har tex 2 eller 4 kanaler.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

Älskar tysk konst!
88 Inlägg
2 januari 2010
luunggan skrev:
Kewin skrev:

ETT monoblock har endast en kanal där du kopplar in basar. Ett steg som ej är monoblock har tex 2 eller 4 kanaler.

Okej och på vilket sätt är det gynsammt att ha mer än 1 kanal?

35 Inlägg
2 januari 2010
ChriZtoffer skrev:
Det är just det där med att dom slår av vid hög volym som gör att jag misstänker jorden.

Om du tar bort jorden innan du tar bort lågnivån (eller sätter dit lågnivån innan jorden) och samtidigt har pluskabeln ansluten så kan du räkna med bränd signaljord i huvudenheten.

Jo, Jag testade att dra en ny remote från stereon men det blev ingen skillnad.
När bilen har stått någon dag och jag startar så startat stereon som vanligt men inget ljud. Och ibland så startar ljudet när jag startar.

Senast gick ljudet igång när jag startade bilen hade väldigt låg volym. skrapade rutorna lite och när jag satte mig igen så hade det stängts av. Sen stängde jag av stereon och startade den 2 gånger det gick inte men på 3 försöket så gick det, ca 15min efter att den dog första gången. Efter det fungerade det som vanligt.

Om ljudet går och jag stänger av bilen och sedan startar den efter ett tag så kan det ibland inte gå igång. och ibland går det igång.

En gång hackade ljudet lite för att sedan stängas av igen. Parkerade och stängde av bilen, 10 min senare när jag skulle köra fungerade det igen när jag startade stereon.

Kan jag testa att dra en sladd från stegets + kabel till remoten för att testa om det fungerar?

MVH Kim

238 Inlägg
3 januari 2010
Kewin skrev:
luunggan skrev:
Kewin skrev:

Okej och på vilket sätt är det gynsammt att ha mer än 1 kanal?

om du ska spela i stereo smile om du förstår vad jag menar smile någon annan får förklara varför annars, monoblock spelar i mono, 2 kanals (även flerkanals) spelar i stereo, men man kan även koppla så dom spelar i mono.

Mvh WalliN

238 Inlägg
3 januari 2010
KimBackstrom skrev:
ChriZtoffer skrev:
Det är just det där med att dom slår av vid hög volym som gör att jag misstänker jorden.

Om du tar bort jorden innan du tar bort lågnivån (eller sätter dit lågnivån innan jorden) och samtidigt har pluskabeln ansluten så kan du räkna med bränd signaljord i huvudenheten.

När bilen har stått någon dag och jag startar så startat stereon som vanligt men inget ljud. Och ibland så startar ljudet när jag startar.

Senast gick ljudet igång när jag startade bilen hade väldigt låg volym. skrapade rutorna lite och när jag satte mig igen så hade det stängts av. Sen stängde jag av stereon och startade den 2 gånger det gick inte men på 3 försöket så gick det, ca 15min efter att den dog första gången. Efter det fungerade det som vanligt.

Om ljudet går och jag stänger av bilen och sedan startar den efter ett tag så kan det ibland inte gå igång. och ibland går det igång.

En gång hackade ljudet lite för att sedan stängas av igen. Parkerade och stängde av bilen, 10 min senare när jag skulle köra fungerade det igen när jag startade stereon.

Kan jag testa att dra en sladd från stegets + kabel till remoten för att testa om det fungerar?

MVH Kim

testa de med att dra mellan + på steget och remoten (på steget antar jag du mena) ?!

238 Inlägg
3 januari 2010
Tja!

Vart på BRL i trollhättan idag och kollade på billjud smile då snackade vi om steg lite hit o dit, mest dls grejer, och då nämnde killen något om dämpningsfaktor(?). han sa att det hade med att göra hur fort konen stannar när den "slår". Någon som har lite tid/lust över att berätta detta för mig? Han sa att många inte visste vad det var, men nästan alla hör skillnaden..

Mvh

2 914 Inlägg
3 januari 2010
PWalliN skrev:
Tja!

Vart på BRL i trollhättan idag och kollade på billjud smile då snackade vi om steg lite hit o dit, mest dls grejer, och då nämnde killen något om dämpningsfaktor(?). han sa att det hade med att göra hur fort konen stannar när den "slår". Någon som har lite tid/lust över att berätta detta för mig? Han sa att många inte visste vad det var, men nästan alla hör skillnaden..

Mvh

dämpningsfaktor är lätt förklarat hur bra kontroll steget har på högtalarkonen,

35 Inlägg
3 januari 2010
PWalliN skrev:
KimBackstrom skrev:
ChriZtoffer skrev:

MVH Kim

testa de med att dra mellan + på steget och remoten (på steget antar jag du mena) ?!

Ja precis, det går att göra så utan att sabba något?

238 Inlägg
3 januari 2010
KimBackstrom skrev:
PWalliN skrev:
KimBackstrom skrev:

MVH Kim

Ja precis, det går att göra så utan att sabba något?

japp, har själv gjort så en gång då jag inte "orkade" dra remoten när jag skulle testa en grej, så de funkar allt!

Sök