5043
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

238 Inlägg
3 januari 2010
kalle_kalle skrev:
PWalliN skrev:
Tja!

Vart på BRL i trollhättan idag och kollade på billjud smile då snackade vi om steg lite hit o dit, mest dls grejer, och då nämnde killen något om dämpningsfaktor(?). han sa att det hade med att göra hur fort konen stannar när den "slår". Någon som har lite tid/lust över att berätta detta för mig? Han sa att många inte visste vad det var, men nästan alla hör skillnaden..

Mvh

dämpningsfaktor är lätt förklarat hur bra kontroll steget har på högtalarkonen,

okey, samma kille då, han jag snacka med sa att "vanlig" dämpningsfaktor låg på 200 (...) (vad nu det heter de ordet) och hans steg låg på 1900 (ettusen niohundra) och har kollat runt nu, lite för skoj skull bara, och de jag hitta som hade högst dämp. faktor låg på 400, ett dls steg för xx - antal tusen??

43 Inlägg
3 januari 2010
Hej, har fått ett steg med kablar osv av min snälle kusin!
Men skulle vara kul och veta lite om steget....
Har googlat och haft mig men inte hittat ett skvatt hmm
Det är ett Audio Art PA-2150 300watt.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/117079/828878_2b13tx.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/117079/828880_hauyeo.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/117079/828881_ii2ilk.jpg

3 187 Inlägg
3 januari 2010
PWalliN skrev:
big-jepp skrev:
hejsan ska byta ut min gamla pioneer stereo mot en ny men vet inte riktigt hur jag ska koppla? alltså jag vet inte vilka sladdar som ska vart?
vart ska den sladden som är gul och svart som det står MUTE på?
den som är blå och vit xom det står remote ska kopplas till remote kablen?
sen även den gula sladen som det står batteri på, den ska alltså kopplas till batteriet men vilken färg har den sladden?
har jag glömt någon kabel? skriv gärna den med,

stort tack för svar

ja, den blå/vita labeln ska kopplas till remotekabeln till steget
gul/svart? inte en aning
gula kabeln ligger de konstant ström på, om jag inte missminner mig ?! dra en separat kabel, direkt från batteri, glöm inte säkring tongue

Mvh

okej, måste jag dra en ny kabel från batteriet? kommer det inte att funka om jag inte gör det?
tror nämligen inte jag har det till min nuvarande stereo?

158 Inlägg
3 januari 2010
big-jepp skrev:
PWalliN skrev:
big-jepp skrev:
hejsan ska byta ut min gamla pioneer stereo mot en ny men vet inte riktigt hur jag ska koppla? alltså jag vet inte vilka sladdar som ska vart?
vart ska den sladden som är gul och svart som det står MUTE på?
den som är blå och vit xom det står remote ska kopplas till remote kablen?
sen även den gula sladen som det står batteri på, den ska alltså kopplas till batteriet men vilken färg har den sladden?
har jag glömt någon kabel? skriv gärna den med,

stort tack för svar

gul/svart? inte en aning
gula kabeln ligger de konstant ström på, om jag inte missminner mig ?! dra en separat kabel, direkt från batteri, glöm inte säkring tongue

Mvh

okej, måste jag dra en ny kabel från batteriet? kommer det inte att funka om jag inte gör det?

Lånar lite ;>  Ska säkringen sitta närmast stereon eller batteriet? Antar att de är samma om man har steg smile

join the dark side! ... and get a free cookie.

4 693 Inlägg
3 januari 2010
PWalliN skrev:
Tja!

Vart på BRL i trollhättan idag och kollade på billjud smile då snackade vi om steg lite hit o dit, mest dls grejer, och då nämnde killen något om dämpningsfaktor(?). han sa att det hade med att göra hur fort konen stannar när den "slår". Någon som har lite tid/lust över att berätta detta för mig? Han sa att många inte visste vad det var, men nästan alla hör skillnaden..

Mvh

När konen slår och den ska vända och gå tillbaka igen så stannar konan upp en viss till. Ju längre tid den stannar upp desto sämre dämpfaktor.

När konan står stilla i detta läge så matar steget in mängder med ström in i talspolen och har man otur så kan man bränna basen.

Det är därför man vill ha en bra dämpfaktor som vänder konan snabbt och på så sätt inte överhettar den.

Sen det är med 1900, kolla hemsidan och läs vad som står om steget där. Sen kanske jag inte är något fan av BRL som jag har vart.

Booyakasha!

484 Inlägg
3 januari 2010
Jag ska köpa en 12" baslåda och kanske några vettiga diskanter att ha fram från MDS snart...
Har en huvudenhet av sämre modell (om det har någon betydelse)

Det ända jag vill ha tips om är kablarna till basen och hela köret.
har 2 högtalare i hatthyllan som behöver kablar också...

Har ingen aning om vad jag ska ha för kablar... kan inte så mycket om detta...
Någon som vet ställen som säljer kablar eller vill länka nåt kabelkit så jag vet på ett ungefär vad det är jag ska ha?

Vore väldigt schysst!

BTW, ska beställa från MDS hemsida så kan inte fråga i butik.
Senast redigerat av sterge (3 januari 2010)

Föddes till att älska Volvo.

3 187 Inlägg
3 januari 2010
sterge skrev:
Jag ska köpa en 12" baslåda och kanske några vettiga diskanter att ha fram från MDS snart...

Någon som vet ställen som säljer kablar eller vill länka nåt kabelkit så jag vet på ett ungefär vad det är jag ska ha?

Vore väldigt schysst!

finns det rca utgångar på baksidan av steron?
kablar till högtalarna i hatthyllan är vanliga högtalar kablar, finns på mds, clas olson, kjell o campany mm.
sen måste du ha rca kabel, ström och jordkabel till slutsteget, detta finns i kitt på mds t.ex. http://www.mds.se/sv/category/80/Installationskit.
till baslådan är det också vanliga högtalar kablar, t.ex. http://www.mds.se/sv/category/79/Hogtalarkabel

hoppas det klarnade något;)
Senast redigerat av big-jepp (3 januari 2010)

484 Inlägg
3 januari 2010
big-jepp skrev:
sterge skrev:

Vore väldigt schysst!

kablar till högtalarna i hatthyllan är vanliga högtalar kablar, finns på mds, clas olson, kjell o campany mm.
sen måste du ha rca kabel, ström och jordkabel till slutsteget, detta finns i kitt på mds t.ex. http://www.mds.se/sv/category/80/Installationskit.
till baslådan är det också vanliga högtalar kablar, t.ex. http://www.mds.se/sv/category/79/Hogtalarkabel

Tack så mycket! big_smile

RCA finns (var tvungen att söka fakta på nätet)
Får beställa variant billig smile och handla högtalarkabel på Clas Ohlson imorgon smile

Får se hur det går när grejerna kommer hur det går att koppla ihop rubbet tongue

Föddes till att älska Volvo.

3 187 Inlägg
3 januari 2010
sterge skrev:
big-jepp skrev:
sterge skrev:

Vore väldigt schysst!

Tack så mycket! big_smile

RCA finns (var tvungen att söka fakta på nätet)
Får beställa variant billig smile och handla högtalarkabel på Clas Ohlson imorgon smile

Får se hur det går när grejerna kommer hur det går att koppla ihop rubbet tongue

okej:) om du ska in på clas ohlson så passa på att köpa ett sådan kit, med lågnivå kabel, ström och jord kabel kan även innehålla högtalar kabel:) (om du inte hittar det där så finns det på jula) wink tror det kostar 300 kr smile tänk på när du kopplar ljudet, dra inte lågnivå kablen nära ström kablen, sen glöm INTE säkring vid batteriet:)

13 Inlägg
3 januari 2010
Förmodligen lätt fråga att svara på men vill ändå få ett svar.
Jag köpte ett par gooa 6*9 som ska kunna spela mellan 28-32000 hz och dessa skulle behöva ett steg.
Jag har ett litet gas steg hemma men grejen är att frekvensomfånget på de steget är endast 20Hz-20kHz

Frågan är då kommer steget försämra ljudet i högtalarna?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
3 januari 2010
Kewin skrev:
luunggan skrev:
Kewin skrev:
Vad är det för skillnad på ett monoblock slutsteg och icke mono?

har en 2x10 2x600w Baslåda MutantX (MT10XTX)
som jag vill ha ett lämpligt slutsteg till som orkar tillräckligt för att ge max kapacitet ur baslådan - tips!

ETT monoblock har endast en kanal där du kopplar in basar. Ett steg som ej är monoblock har tex 2 eller 4 kanaler.

Okej och på vilket sätt är det gynsammt att ha mer än 1 kanal?

Om du ska driva tex ett framsystem och vill få stereoljud så bör du ha ett 2- eller 4-kanals steg, eller om du ska driva en lättdriven bas med enkel 4Ohms spole så brukar det bli billigare med ett bryggkopplat 2-kanals steg istället för ett monoblock.

sterge skrev:
...RCA finns (var tvungen att söka fakta på nätet)

Köp inte dom billigast du hittar som ser ut som en tunn svart kabel bara, dom är inte skärmade så störningar kommer att komma som ett brev på posten. Lägg istället lite mer pengar på låginvåkabeln, Biltemas 5 meters för 119kr funkar helt okej.

eric2010 skrev:
Förmodligen lätt fråga att svara på men vill ändå få ett svar.
Jag köpte ett par gooa 6*9 som ska kunna spela mellan 28-32000 hz och dessa skulle behöva ett steg.
Jag har ett litet gas steg hemma men grejen är att frekvensomfånget på de steget är endast 20Hz-20kHz

Frågan är då kommer steget försämra ljudet i högtalarna?

Såvida du inte är hund eller något annat djur så kommer du inte märka nån skillnad nej då en normal människa i 20 års åldern hör upp till ca 20.000Hz (20kHz), äldre personer hör sällan så höga frekvenser. Sen så är det ytterst sällan det finns så höga frekvenser med i musik.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

4 693 Inlägg
3 januari 2010
Jag har en sådan där tunn och jag har aldrig haft några störningar, även fast att jag har den ihoprullad 5m i skuffen (den är 10m)

Booyakasha!

40 Inlägg
3 januari 2010
Då till min lilla fråga...är inte så bra på ljud...

Jag har följande grejer och får det inte att låta ur basarna. Dom låter....men spelar man högt så låter dom så lågt att det knappt är märkbart och på steget indikerar det att det poppas för fullt.

Jag har 1st av denna
http://www.rockfordfosgate.com/products … cale=en_US

2st av denna
http://www.rockfordfosgate.com/products … ;p_status=

dom är kopplade till 1 ohm

Är steget för svagt för högtalarna?
Övriga högtalare låter jättebra...

238 Inlägg
4 januari 2010
pippin skrev:
big-jepp skrev:
PWalliN skrev:

gul/svart? inte en aning

Mvh

Lånar lite ;>  Ska säkringen sitta närmast stereon eller batteriet? Antar att de är samma om man har steg smile

Det kommer funka ändå att spela på stereon, men den kommer inte lagra dina inställningar, radiokanaler, m.m. säkringen hade ju jag satt närmast batteriet iaf ! låter som mest trolig tongue

238 Inlägg
4 januari 2010
Softis skrev:
PWalliN skrev:
Tja!

Mvh

När konen slår och den ska vända och gå tillbaka igen så stannar konan upp en viss till. Ju längre tid den stannar upp desto sämre dämpfaktor.

När konan står stilla i detta läge så matar steget in mängder med ström in i talspolen och har man otur så kan man bränna basen.

Det är därför man vill ha en bra dämpfaktor som vänder konan snabbt och på så sätt inte överhettar den.

Sen det är med 1900, kolla hemsidan och läs vad som står om steget där. Sen kanske jag inte är något fan av BRL som jag har vart.

jag vet inte vad det var för steg han snackade om de med 1900, men de låter ju väldigt lockande å ha de tongue eller? priset kanske är lite mindre lockande smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
4 januari 2010
Softis skrev:
Jag har en sådan där tunn och jag har aldrig haft några störningar, även fast att jag har den ihoprullad 5m i skuffen (den är 10m)

Men den är bara kopplad till ett bassteg eller?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

238 Inlägg
4 januari 2010
Tja!

funderar på att köpa ny stereo, har haft en lite billigare variant av alpine-spelare innan:

Vad är skillnaden mellan alpines 9882, 9886 och 9887 är det någon större skillnad förutom priset? 9886 och -87 har ju 4 volts lågnivåutgångar, är det stor skillnad mot -82:an som har 2.5v (?) ?? och det med tidskomp. det har ju -87:an, är det något som jag (nybörjare innom detta) skulle ha användning om jag ska bygga lite värre ljud om man säger så?

Tacksam för svar! Mvh Patrik.

3 187 Inlägg
5 januari 2010
hejsan

har ett slutsteg som jag tänkte testa om det fungerar köpte det för 2 år sedan men har aldrig testat det, nu till min fråga för att bara kolla om det funkar, kan man bara koppla en jord kabel från batteriets -pol och en pluskabel från batteriets +pol?
alltså kommer power lampan lysa då eller måste jag dra lågnivå kabel och allting?

stort tack för svar:)

4 693 Inlägg
5 januari 2010
ChriZtoffer skrev:
Softis skrev:

Men den är bara kopplad till ett bassteg eller?

Japp.... Nu när du säger det så hade jag ett Dragster 4-kanals ett tag och då blev det störningar hmm

Booyakasha!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
5 januari 2010
Softis skrev:
PWalliN skrev:
Tja!

Mvh

.

Nej det där är inte helt sant. Det som dämpfaktorn gör är att hålla kolla på konan. Men även om dämpfaktorn är låg så inom en oklippt signal så stannar konen inte upp så som du säger. Det är bara om du skickar in en klippt signal, men det har ingenting med dämpfaktor att göra.

Sen skall man veta att en dämpfaktor på mer än 100 är onödigt, eller snarare, man hör inte skillnad på 100 och 1000.

mvh jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Sök