har ett slutsteg som jag tänkte testa om det fungerar köpte det för 2 år sedan men har aldrig testat det, nu till min fråga för att bara kolla om det funkar, kan man bara koppla en jord kabel från batteriets -pol och en pluskabel från batteriets +pol? alltså kommer power lampan lysa då eller måste jag dra lågnivå kabel och allting?
stort tack för svar:)
Remoteingången behöver också ström, men det räcker med en kabelstump mellan +12V och rem. ingången så ska steget hoppa igång.
Softis skrev:
ChriZtoffer skrev:
Softis skrev:
Jag har en sådan där tunn och jag har aldrig haft några störningar, även fast att jag har den ihoprullad 5m i skuffen (den är 10m)
Men den är bara kopplad till ett bassteg eller?
Japp.... Nu när du säger det så hade jag ett Dragster 4-kanals ett tag och då blev det störningar
Var det jag misstänkte, generatorvin är ju inte lika lätt att höra i ett par basar som i mid och mellanregister, om man kör med vettiga delningsfrekvenser alltså.
har ett slutsteg som jag tänkte testa om det fungerar köpte det för 2 år sedan men har aldrig testat det, nu till min fråga för att bara kolla om det funkar, kan man bara koppla en jord kabel från batteriets -pol och en pluskabel från batteriets +pol? alltså kommer power lampan lysa då eller måste jag dra lågnivå kabel och allting?
Remoteingången behöver också ström, men det räcker med en kabelstump mellan +12V och rem. ingången så ska steget hoppa igång.
Softis skrev:
ChriZtoffer skrev:
Japp.... Nu när du säger det så hade jag ett Dragster 4-kanals ett tag och då blev det störningar
Var det jag misstänkte, generatorvin är ju inte lika lätt att höra i ett par basar som i mid och mellanregister, om man kör med vettiga delningsfrekvenser alltså.
okej, vad ska det vara för kabel då? samma som ström kablen fast tunnare eller?
tackar för svaret:)
Softis skrev:
ChriZtoffer skrev:
Vart på BRL i trollhättan idag och kollade på billjud då snackade vi om steg lite hit o dit, mest dls grejer, och då nämnde killen något om dämpningsfaktor(?). han sa att det hade med att göra hur fort konen stannar när den "slår". Någon som har lite tid/lust över att berätta detta för mig? Han sa att många inte visste vad det var, men nästan alla hör skillnaden..
Mvh
När konen slår och den ska vända och gå tillbaka igen så stannar konan upp en viss till. Ju längre tid den stannar upp desto sämre dämpfaktor.
När konan står stilla i detta läge så matar steget in mängder med ström in i talspolen och har man otur så kan man bränna basen.
Det är därför man vill ha en bra dämpfaktor som vänder konan snabbt och på så sätt inte överhettar den.
.
Nej det där är inte helt sant. Det som dämpfaktorn gör är att hålla kolla på konan. Men även om dämpfaktorn är låg så inom en oklippt signal så stannar konen inte upp så som du säger. Det är bara om du skickar in en klippt signal, men det har ingenting med dämpfaktor att göra.
Sen skall man veta att en dämpfaktor på mer än 100 är onödigt, eller snarare, man hör inte skillnad på 100 och 1000.
Hej jag har frågan om säkringar till slutsteget, om jag ska driva baslåda med två basar med 500 watt var o en så måste ju säkringen vara också stark nog att klara av den eller hur? så som jag fick veta av min kompisens farsa som är elektriker i många år, så han räknade dem 500w gånger 2 så blir 1000 o därefter delas på hundra så vi fick 100 A säkring, som jag måste ha för driva baslådan med slutsteget, då hittar jag ingenstans 100A säkringen då kompisens farsa typsade typ så att man kan fixa en säkring i ena ändan o andra vid den andra ändan, alltså en vid batteriet o den andra nära slutsteget, men jag undrar kan det funka som han säger, alltså om hur många ampers säkring jag ska ha och om placering av säkringshållare med säkringen ? Mvh Neo666/ Arsen
okej, vad ska det vara för kabel då? samma som ström kablen fast tunnare eller?
tackar för svaret:)
Det spelar ingen roll, ta nån lite kabelstump och testa du bara.
Neo666 skrev:
Hej jag har frågan om säkringar till slutsteget, om jag ska driva baslåda med två basar med 500 watt var o en så måste ju säkringen vara också stark nog att klara av den eller hur? så som jag fick veta av min kompisens farsa som är elektriker i många år, så han räknade dem 500w gånger 2 så blir 1000 o därefter delas på hundra så vi fick 100 A säkring, som jag måste ha för driva baslådan med slutsteget, då hittar jag ingenstans 100A säkringen då kompisens farsa typsade typ så att man kan fixa en säkring i ena ändan o andra vid den andra ändan, alltså en vid batteriet o den andra nära slutsteget, men jag undrar kan det funka som han säger, alltså om hur många ampers säkring jag ska ha och om placering av säkringshållare med säkringen ? Mvh Neo666/ Arsen
Nja, nu är han allt ute och surrar. Börja med att ta den effekt som steget komemr ge ut (vad basarna tål är skit desamma, det är uteffekten från steget som är intressant) och då är det Wrms som gäller, inte Wmax eller nåt sånt. Sen så tar du den effekten delat på 13 (ett genomsnittligt värde för spänningen i bilens elsystem) och sen det svaret gånger 2 för att vara på den säkra sidan.
Nu vet du hur mycket ström steget kommer dra, nästa steg är att välja rätt kabel för det och till den kabeln väljer du lämplig säkring. 16mm2 kabel får ha 60A säkring, 21mm2 får ha 100A, 35mm2 får ha 150A, 50mm2 får ha 250A.
Har ett par 6"x9" högtalare som ska in i bilen. En till varje dörr. Hade bara tänkt såga ut formen direkt i dörrpanelen och fästa dit, men behövs det inte någon förstärkning i dörren av något slag? Ram eller isolering eller liknande? Har aldrig sysslat med ljud tidigare, är så tacksam för svar. Underbar tråd för övrigt haha
Ja, någon sorts förstärkning eller ram bör man göra för att kunna utnyttja högtalarna som det är tänkt. Dörrsidor är generellt väldigt instabila och otäta, vill man så finns det en hel del saker att förbättra när det gäller monteringen av högtalarna där.
6x9" tar hyfsat stor plats på djupet och behöver ofta en del liter för att spela djupt, därför passar de egentligen bättre i hatthyllan. Fast vissa bilar har väl 6x9" som standardhögtalare i dörrarna så visst ska det fungera ändå, men tex 6,5" är nog mer lämpligt ur monteringssynpunkt.
Försök alltså att få monteringen av högtalarna så stabilt oh tätt som möjligt, sätt någon träplatta som förstärkning oh montera gärna dämpmatta (typ bitumen eller liknande) på insidan av dörrsidan. Se till att högtalaren+träplattan skruvas i själva plåten innanför dörrsidan, då sitter det stumt.
För att det inte ska se fult och trist ut där högtalaren sitter så använd gärna polyesterplast+glasfiberväv, då kan du göra en ram/monteringsplatta som "smälter ihop" med dörrsidan på ett fint sätt.
igår koppla jag in en baslåda i bilen och det fungera jätte bra men idag lät den skit konstigt kan det ha nått att göra med att det är så kalt ute och den inte har blivit "varm" typ?
igår koppla jag in en baslåda i bilen och det fungera jätte bra men idag lät den skit konstigt kan det ha nått att göra med att det är så kalt ute och den inte har blivit "varm" typ?
Nä de tror ja inte ska vara några problem. Konstigt på vilket sätt? Kolla alla kablar så allt sitter fast ordentligt och kolla så du verkligen har ordentlig jord.
Nä de tror ja inte ska vara några problem. Konstigt på vilket sätt? Kolla alla kablar så allt sitter fast ordentligt och kolla så du verkligen har ordentlig jord.
har varit ute och kollat och allt sitter som det ska, basen låter liksom inte lika mycket men åndå så låter det som att den nästan slår igenom.
har varit ute och kollat och allt sitter som det ska, basen låter liksom inte lika mycket men åndå så låter det som att den nästan slår igenom.
vad trött man blir...
Kolla så inga rca eller högtalarkablar ligger i närheten av ström eller jord kabel.
Senast redigerat av nucleardonkey (6 januari 2010)
Hur tar jag reda på om ja har bränd signaljord i stereon. Det sprakar o smäller och viner även om bilen e avstängd. Kan d va lågnivåkabeln som e bränd eller e d hun. Har provat att köra min mp3 spelare direlt till stegen o då verkar d lira så d känns ju som att det måste vara hun. Men om d nu e bränd signaljord i hun kan man istället köpa en hög till lågnivåadapter och använda sig av. Tacksam för snabba svar.
Hur tar jag reda på om ja har bränd signaljord i stereon. Det sprakar o smäller och viner även om bilen e avstängd. Kan d va lågnivåkabeln som e bränd eller e d hun. Har provat att köra min mp3 spelare direlt till stegen o då verkar d lira så d känns ju som att det måste vara hun. Men om d nu e bränd signaljord i hun kan man istället köpa en hög till lågnivåadapter och använda sig av. Tacksam för snabba svar.
Kolla så inga rca eller högtalarkablar ligger i närheten av ström eller jord kabel. Annars prova o byta rca kabel.
vad trött man blir...
Kolla så inga rca eller högtalarkablar ligger i närheten av ström eller jord kabel.
jo dom kanske kan ligga lite nära varandra! men var ute och åkte nyss så efter typ 10min så börja basen att spela som den ska, lite mysko.
vad trött man blir...
jo dom kanske kan ligga lite nära varandra! men var ute och åkte nyss så efter typ 10min så börja basen att spela som den ska, lite mysko.
Ja de är lite skumt, kan inte ha vatt att du tog en kurva eller nått precis då så kablarna flytta sig lite? Eller kan de ju va så att batteriet börjar bli dåligt, brukar ju visa sig när de e kallt.
Hej. Funderade på att köpa nya högtalare till bilen (diskanter och dörrhögtalare). Vad behöver jag köpa förutom själva ljudet? Det är en golf IV, 1 tums diskanter och 6 tums högtalare
Hej. Funderade på att köpa nya högtalare till bilen (diskanter och dörrhögtalare). Vad behöver jag köpa förutom själva ljudet? Det är en golf IV, 1 tums diskanter och 6 tums högtalare
Brors ju på om du kan driva dom med huvud enheten eller du behöver slutsteg