5657
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

134 Inlägg
7 januari 2010
Vad bra! Men åter till frågan, behöver jag köpa något extra förutom ljudet? eller är det bara att bya ut och köra?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 januari 2010
Det beror ju på vilka krav du har. Lite dämpmatta att sätta i dörrarna är inte fel, det höjer ljudet rejält! Om du sen ska driva högtalarna med ett slutsteg och har klena originalkablar ut i dörrarna så kan det vara en bra idé att byta dom.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

484 Inlägg
7 januari 2010
En jäkla nybörjarfråga här va... big_smile

Köpte en stereo (Avant) på Clas Ohlson, så får man handla om man är arbetslös och fattig sad
I alla fall så fick jag efter en del trassel igång skrället men jag hade inga högtalare eller nåt så jag tog dem som satt i min gamla sladd40 och kopplade in dem.

Nu till frågan...! big_smile
När jag kopplar in den ena så låter det bra, men när jag kopplar in den andra så låter det fortfarande bra, fast basljudet försvinner med 2 inkopplade, är detta normalt? eller är det jag som har lyckats fumla med nåt? smile

Föddes till att älska Volvo.

3 187 Inlägg
7 januari 2010
sterge skrev:
En jäkla nybörjarfråga här va... big_smile

Köpte en stereo (Avant) på Clas Ohlson, så får man handla om man är arbetslös och fattig sad
I alla fall så fick jag efter en del trassel igång skrället men jag hade inga högtalare eller nåt så jag tog dem som satt i min gamla sladd40 och kopplade in dem.

Nu till frågan...! big_smile
När jag kopplar in den ena så låter det bra, men när jag kopplar in den andra så låter det fortfarande bra, fast basljudet försvinner med 2 inkopplade, är detta normalt? eller är det jag som har lyckats fumla med nåt? smile

hmm låter lite konstigt, men med den nya stereon måste du ju kunna ställa in basen på, eller?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 januari 2010
Felet du gör är att du fasvänder den ena högtalare, byt plats på kablarna på den ena högtalaren så ska du se att basen kommer tillbaks. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}

R1 driver!
5 128 Inlägg
8 januari 2010
Jag har en fråga här med! Är en kombinerad motor/stereo/övrigt skit fråga!

Hade tänkt montera en extra generator från en Ford Scorpio på min Fiesta (tror det är en 70A gen.). Frågan är, räcker 70A till både steg (MDS GTI F200.2) och en del neon och skit?
(Vet att neon är onödigt, men är en oseriös bil, så vill leka lite! :])
Kommer ju så klart att ha ett extra batteri i skuffen då med, och det batteriet kommer att va kopplat på den andra generatorn!

933 Inlägg
8 januari 2010
tänkte ställa en fråga smile är det någon som vet om saab 9-5 har lågnivå kablar? :=`)

Bas älskare
716 Inlägg
8 januari 2010
kan nån svara på varför steget stängs av när jag krämar på med min kicker 12a? det stängs av sen klickar det i steget så sätts det igång igen, INGET FEL PÅ NÅGRA KABLAR, KOLLAT ALLT!!

4 693 Inlägg
8 januari 2010
VolvoXet skrev:
kan nån svara på varför steget stängs av när jag krämar på med min kicker 12a? det stängs av sen klickar det i steget så sätts det igång igen, INGET FEL PÅ NÅGRA KABLAR, KOLLAT ALLT!!

Du har väl 4 ohms spole på den?

Låter som att du har kopplat basen med för låg impedans (vilken som inte går med enkel 4 ohms spole) eller har för lite ström.

Booyakasha!

Bas älskare
716 Inlägg
8 januari 2010
Danne, har ett optima yellow top splitt nytt sitter under huven.. men så länge det inte är farlig för bas/steg så gör de inget.

83 Inlägg
9 januari 2010
Om jag ska koppla till ett slutsteg och har en 4-kanals förstärkare, måste det då vara 4-kanals på slutsteget med? Går det med 2-kanals?

Hur fungerar det egentligen, kopplar man var kanal från förstärkaren via var kanal på slutsteget?
Senast redigerat av Engkan (9 januari 2010)

ljudfantast
1 372 Inlägg
9 januari 2010
_DamnIt skrev:

Hade tänkt montera en extra generator från en Ford Scorpio på min Fiesta (tror det är en 70A gen.). Frågan är, räcker 70A till både steg (MDS GTI F200.2) och en del neon och skit?
Kommer ju så klart att ha ett extra batteri i skuffen då med, och det batteriet kommer att va kopplat på den andra generatorn!

Ja det räcker om du har ett bra batteri. Ett kasst batteri och bra generator är ingen bra kombo

16 197 Inlägg
9 januari 2010
Engkan skrev:
Om jag ska koppla till ett slutsteg och har en 4-kanals förstärkare, måste det då vara 4-kanals på slutsteget med? Går det med 2-kanals?

Hur fungerar det egentligen, kopplar man var kanal från förstärkaren via var kanal på slutsteget?

va??   förstärkare å slutsteg e ju samma sak..

om du inte menar signalförstärkare.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

R1 driver!
5 128 Inlägg
9 januari 2010
michieff skrev:
_DamnIt skrev:

Ja det räcker om du har ett bra batteri. Ett kasst batteri och bra generator är ingen bra kombo

Hade tänkt skaffa mig ett batteri från Biltema, vill inte köpa dyrare än nödvändigt till en sån här bil. Men eftersom att det blir ett helt nytt så borde det väl räcka då?

83 Inlägg
9 januari 2010
evilaudio skrev:
Engkan skrev:

va??   förstärkare å slutsteg e ju samma sak..

om du inte menar signalförstärkare.

Haha ja där ser man hur mycket jag kan om detta. Jag har ju stereons/spelarens egna förstärkare men ska skaffa ett slutsteg eftersom det lär behövas. Stereons/spelarens förstärkare är 4-kanals.
Senast redigerat av Engkan (9 januari 2010)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 januari 2010
martincool skrev:
tänkte ställa en fråga smile är det någon som vet om saab 9-5 har lågnivå kablar? :=`)

Nej inte då original, det finns adaptrar för att koppla in lågnivå till original huvudenhet som tex den här.

Engkan skrev:

Nu har du nog snurrat ihop en del här (läste ditt senare inlägg också) och vist om du köper ett slutsteg som tar högnivå in så kan du ta signal från dom vanliga utgångarna på stereon (huvudnheten, som den egentligen heter), men har den inga lågnivåutgångar? Klart bättre att använda dom om det finns och nej, du behöver inte ha just ett 4-kanals steg. Köp ett eller flera steg som stämmer överens med den högtalar set-upen som du har.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

4 693 Inlägg
9 januari 2010
VolvoXet skrev:
Danne, har ett optima yellow top splitt nytt sitter under huven.. men så länge det inte är farlig för bas/steg så gör de inget.

Mycket märkligt. Kanske något fel på steget

Booyakasha!

445 Inlägg
9 januari 2010
nucleardonkey skrev:
whoiswho skrev:
nucleardonkey skrev:

Ja ska du böjja till anliggningsytorna så är det risk att de kan spraka till så av med + på batteriet.
Låter jävligt mysko, men säkringen ska ju inte glappa i vilket fall, så börja med o prova fixa glappet och se om de blir bättre.

Okej det ska ja göra, ska ta bort + på batteriet då och kanske lägga i lite 5-56 eller iaf något så att ytorna blir rena och så jag inte skadar elektroniken, sen börjar jobbet. vet du om man kan ta isär säkringsboxen och se om man kan fixa de lättare där ifrån om man inte får kontakt iaf?

Inte en aning hur din säkringsbox ser ut, så de kan ja inte svara på. Ser den ut som min så hade ja bara tatt en lite skruv mejsel o bockat till ytorna försiktigt.

Jag prövade att bocka till anläggningsytorna men det vill sig fortfarande inte, Risken känns ju ganska stor att ja har lyckats bränna pluskabeln till cd:n, har inte mätt på det än så det kanske inte är så farligt..
Har en annan fråga som kanske inte alls hör hit, men jag tycker att detta är nog den mest intressanta och bästa tråden i garaget som man får bäst svar, så nu undrar jag om 240 vattenpump passar på 940? min 940 är en 91- och vattenpumpen kommer från en 240 -87.

//Rasmus

251 Inlägg
9 januari 2010
whoiswho skrev:
nucleardonkey skrev:
whoiswho skrev:

Okej det ska ja göra, ska ta bort + på batteriet då och kanske lägga i lite 5-56 eller iaf något så att ytorna blir rena och så jag inte skadar elektroniken, sen börjar jobbet. vet du om man kan ta isär säkringsboxen och se om man kan fixa de lättare där ifrån om man inte får kontakt iaf?

Inte en aning hur din säkringsbox ser ut, så de kan ja inte svara på. Ser den ut som min så hade ja bara tatt en lite skruv mejsel o bockat till ytorna försiktigt.

Jag prövade att bocka till anläggningsytorna men det vill sig fortfarande inte, Risken känns ju ganska stor att ja har lyckats bränna pluskabeln till cd:n, har inte mätt på det än så det kanske inte är så farligt..
Har en annan fråga som kanske inte alls hör hit, men jag tycker att detta är nog den mest intressanta och bästa tråden i garaget som man får bäst svar, så nu undrar jag om 240 vattenpump passar på 940? min 940 är en 91- och vattenpumpen kommer från en 240 -87.

//Rasmus

Men har du lyckats bränna den kommer det ingen ström fram alls. Låter skumt, glappar de fortfarande i säkringen. Funkar de som du sa innan när du lirkar med säkringen? Kollat jordkabeln från stereon?
De med vattenpumpen har ja ingen aning om.

83 Inlägg
9 januari 2010
Köp ett eller flera steg som stämmer överens med den högtalar set-upen som du har.

Som stämmer överens? Man kan med andra ord inte ha vilket slutsteg som helst? Syftar du på att man ska ha ett steg som har passande förmåga(effekt mm) i förhållande till högtalarna? Det förstår jag, men menar du något särskilt?

Sök