Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

biber
25 december 2008 · 429 Inlägg

Ok Perfect, ska koppla in allt imorrn, återkommer med resultat ^^

// Pontus
Drönirettab
25 december 2008 · 21 761 Inlägg

Robban98422 skrev:
om bas specen säger "Effekttålighet 2x250W RMS" så behöver jag ett mono slutsteg på 1x500watt i 4ohm för att få ut max antar jag ? tongue

Gäller det två basar eller en bas med dubbla talspolar?
Vilken impedans har varje talspole/bas?

Ofta är det lämpligt att slutsteget kan ge ut åtminstone lika mycket RMS-effekt (vid samma impedans som basen har) som basens RMS-effekt, men det skadar inte ifall steget kan ge ut lite högre effekt. På så sätt kan steget oftast driva basen fullt ut och ändå ha bra kontroll på elementet utan att bli överansträngt. smile

MrCarfreak Gasglad
25 december 2008 · 3 244 Inlägg

Hur kopplar man in ett 3-vägs system på ett 4-kanals steg?

Har endast 4-kanals lågnivå utgång och har ett monosteg bak till mina 12" basar redan. Hur ska jag göra?

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
Lonefox Bad music kills good sound
25 december 2008 · 7 241 Inlägg

MrCarfreak skrev:
Hur kopplar man in ett 3-vägs system på ett 4-kanals steg?

Har endast 4-kanals lågnivå utgång och har ett monosteg bak till mina 12" basar redan. Hur ska jag göra?

Man kör semiaktivt.....
Tex. mellanregister och diskant med passivt filter på kanal ett och två, HP aktivt runt 160-200Hz.
Midbasen på kanal tre och fyra. Saknar man bandpassfilter kan man ställa HP på steget runt 50-60Hz och LP i enheten på 160-200. Såvida utgången inte bara stödjer HP för då vänder man på det och kör HP lågt ställt på enheten och LP ställt på 160-200Hz på steget.

Tror jag nämnde detta på Lazzat med....................

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
MrCarfreak Gasglad
25 december 2008 · 3 244 Inlägg

Lonefox skrev:

MrCarfreak skrev:
Hur kopplar man in ett 3-vägs system på ett 4-kanals steg?

Har endast 4-kanals lågnivå utgång och har ett monosteg bak till mina 12" basar redan. Hur ska jag göra?

Man kör semiaktivt.....
Tex. mellanregister och diskant med passivt filter på kanal ett och två, HP aktivt runt 160-200Hz.
Midbasen på kanal tre och fyra. Saknar man bandpassfilter kan man ställa HP på steget runt 50-60Hz och LP i enheten på 160-200. Såvida utgången inte bara stödjer HP för då vänder man på det och kör HP lågt ställt på enheten och LP ställt på 160-200Hz på steget.

Tror jag nämnde detta på Lazzat med....................

Okej okej, så mina JBL 5,25 på kanal 1 & 2 via filter som följde med dem.
Middarna delas aktivt i steget.

Men problemet är ju att 4-kanals steg har 2st lågnivå in vilket inte fungerar med min HU eftersom den har Front & Sub utgång, dvs. 4 kanaler ut.

Steget som ev. kmr att användas är en Carpower 4/400..

Hur ska jag koppla då?

BTW: Var nog på zatzy wink

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
Drönirettab
25 december 2008 · 21 761 Inlägg

MrCarfreak skrev:
Men problemet är ju att 4-kanals steg har 2st lågnivå in vilket inte fungerar med min HU eftersom den har Front & Sub utgång, dvs. 4 kanaler ut.

Eftersom det är ett 4-kanals steg så har det 4 st ingångar, dvs 2 st par lågnivåkablar. Din stereo har väl också 2 st par lågnivåkablar, alltså kommer det att fungera under förutsättning att stereons subutgång ger ut frekvenser uppåt 200 Hz. smile

MrCarfreak Gasglad
25 december 2008 · 3 244 Inlägg

Men e ju det.. Har en Pioneer DEH-6000UB..
Har ett monosteg inkopplat på sub utgången i dagsläget och 2kanals på front kanalen..

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
R_Stalhandske
25 december 2008 · 399 Inlägg

RCA-splitters heter lösningen isf, om du bara har sub och front.

Typ en dyl. modeschang: http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … mp;cat=578

Senast redigerat av Maildaemon (25 december 2008)

Lonefox Bad music kills good sound
25 december 2008 · 7 241 Inlägg

MrCarfreak skrev:
Men e ju det.. Har en Pioneer DEH-6000UB..
Har ett monosteg inkopplat på sub utgången i dagsläget och 2kanals på front kanalen..

Front på kanal 1-2 och rear på kanal 3-4.......
Resten klurar du ut själv med hjälp av vad jag skrev på Zatzy..................

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
MrCarfreak Gasglad
25 december 2008 · 3 244 Inlägg

Jojo, fattar också detta men alltså..

Jag har 2-par rca på HU.. Ena rca paret går till Monosteget för basen.
Andra ska ju gå till 4-kanalarn.. Där är ju problemet, Har ju endast ett rca par kvar från HU men steget kräver 2st in, dvs. 2par rca in.

Ska jag då ett par rca från monosteget line out och in till 4-kanalarn och köra de rca som rear?!
Kan ju som sagt ställa in HU för både sub-out och rear - såkallat Full nånting...

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
R_Stalhandske
25 december 2008 · 399 Inlägg

MrCarfreak skrev:
Jojo, fattar också detta men alltså..

Jag har 2-par rca på HU.. Ena rca paret går till Monosteget för basen.
Andra ska ju gå till 4-kanalarn.. Där är ju problemet, Har ju endast ett rca par kvar från HU men steget kräver 2st in, dvs. 2par rca in.

Ska jag då ett par rca från monosteget line out och in till 4-kanalarn och köra de rca som rear?!
Kan ju som sagt ställa in HU för både sub-out och rear - såkallat Full nånting...

Läs mitt inlägg igen... Nyttja front utgång, sätt på en Y-split så har du 4 RCA helt plötsligt, med rätt frekvenser

MrCarfreak Gasglad
25 december 2008 · 3 244 Inlägg

Maildaemon skrev:

MrCarfreak skrev:
Jojo, fattar också detta men alltså..

Jag har 2-par rca på HU.. Ena rca paret går till Monosteget för basen.
Andra ska ju gå till 4-kanalarn.. Där är ju problemet, Har ju endast ett rca par kvar från HU men steget kräver 2st in, dvs. 2par rca in.

Ska jag då ett par rca från monosteget line out och in till 4-kanalarn och köra de rca som rear?!
Kan ju som sagt ställa in HU för både sub-out och rear - såkallat Full nånting...

Läs mitt inlägg igen... Nyttja front utgång, sätt på en Y-split så har du 4 RCA helt plötsligt, med rätt frekvenser

Okej.. Har 2st Y splittar liggandes.. Så en y split på Vänster front rca utgång å en på höger utgång om jag fattat det rätt?!

Då får jag 4st utgångar, 2svarta och 2röda på front kanalen..

Tänker jag rätt?

Förlåt att jag inte fattar, är som sagt ny på billjud!
Uppskattar eran hjälp!

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
R_Stalhandske
25 december 2008 · 399 Inlägg

Då blir det alldeles ypperligt rätt ja

MrCarfreak Gasglad
25 december 2008 · 3 244 Inlägg

Perfekt, kommer köra på detta.. Längtar tills Spl6:orna kommer smile

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
R_Stalhandske
25 december 2008 · 399 Inlägg

Man längtar alltid efter nya grejer... Blir farligt till slut ^^

Iam2fast4U
25 december 2008 · 1 534 Inlägg

tja, visste inte vart jag skulle posta så jag postar det här
kan börja med och nämna att det gäller en bmw 5,25i e34sedan från 1990

söker framsystem till att backa upp mina två Rockford Fosgate T1152d basar

dessa drivs av ett kicker Zx.1000.1 slutsteg


har ni några tips?
i hatthyllan hade jag tänkt köra två st kicker 6,5" för att passa in med slutsteget eftersom det är kicker med men vet ej om jag ska ha koaxialer mellanregister eller midbasar egentligen

men i fram har jag verkligen ingen aning
jag har funderat på en JL w3 6,5" bas under handsfacket i någon form av baslåda/basrör
och sedan två stycken JL 3,5" på instrument panelen i någon sorts hemma gjord mdf platta som kläs i skinn

med i kick panelerna vet jag ej om jag ska ha något
alla tips är välkomna!

BMW E34 "538" (1990)
Robban98422 Saab 9-5 2.3t
26 december 2008 · 438 Inlägg

Drönirettab skrev:

Robban98422 skrev:
om bas specen säger "Effekttålighet 2x250W RMS" så behöver jag ett mono slutsteg på 1x500watt i 4ohm för att få ut max antar jag ? tongue

Gäller det två basar eller en bas med dubbla talspolar?
Vilken impedans har varje talspole/bas?

Ofta är det lämpligt att slutsteget kan ge ut åtminstone lika mycket RMS-effekt (vid samma impedans som basen har) som basens RMS-effekt, men det skadar inte ifall steget kan ge ut lite högre effekt. På så sätt kan steget oftast driva basen fullt ut och ändå ha bra kontroll på elementet utan att bli överansträngt. smile

Detta gäller en låda som har 2 st 12" element basar i sig
som tål 250w styck antar jag ? eller ja,j ag testa med det jag räcker inte det steget så köper jag ett te så får vi se  vad som sker smile

Saab
Saab 9-5 2.3t. "Arken MapTun" (1998)
Lonefox Bad music kills good sound
26 december 2008 · 7 241 Inlägg

MrCarfreak skrev:

Maildaemon skrev:

MrCarfreak skrev:
Jojo, fattar också detta men alltså..

Jag har 2-par rca på HU.. Ena rca paret går till Monosteget för basen.
Andra ska ju gå till 4-kanalarn.. Där är ju problemet, Har ju endast ett rca par kvar från HU men steget kräver 2st in, dvs. 2par rca in.

Ska jag då ett par rca från monosteget line out och in till 4-kanalarn och köra de rca som rear?!
Kan ju som sagt ställa in HU för både sub-out och rear - såkallat Full nånting...

Läs mitt inlägg igen... Nyttja front utgång, sätt på en Y-split så har du 4 RCA helt plötsligt, med rätt frekvenser

Okej.. Har 2st Y splittar liggandes.. Så en y split på Vänster front rca utgång å en på höger utgång om jag fattat det rätt?!

Då får jag 4st utgångar, 2svarta och 2röda på front kanalen..

Tänker jag rätt?

Förlåt att jag inte fattar, är som sagt ny på billjud!
Uppskattar eran hjälp!

Rättelse.....
Du behöver inte använda y-split på detta steg.

Du tar lågnivån in på kanal 1-2 och sätter knappen för Mode i 2-chnl. Då får du signal till alla fyra steg internt.
Sedan sätter du HP på steget till kanal 1-2 och LP på kanal 3-4.
Detta läge kallar de aktivt tvåvägs.
Och om du misstror mig kan du alltid läsa manualen wink
http://www.monacor.de/de/FLE/POWER2_400.pdf

Har själv ett sådant steg i min bil men kör aktivt via enheten. (Eclipse 8445)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
ironhead volvoraggare
26 december 2008 · 4 776 Inlägg

har en fråga har en panasonicstereo men så fort man sätter i kontakten ryker säkringen detta började ske efter att jag satte i slutsteg men  det blir samma sak utan  steget ikopplat också

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
luunggan
26 december 2008 · 956 Inlägg

ironhead skrev:
har en fråga har en panasonicstereo men så fort man sätter i kontakten ryker säkringen detta började ske efter att jag satte i slutsteg men  det blir samma sak utan  steget ikopplat också

Kanske har bränt stereon. Om du jordat steget dåligt, då försöker den gjorda igenom lågnivån.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang