5663
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

956 Inlägg
12 januari 2010
volvocrille skrev:
är sinus live 3000 något att ha ? vad jag har hört om märket har inte varit positivt...

Beror väl på vad du ska ha det till. Spela högt eller spela snyggt?

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

287 Inlägg
12 januari 2010
luunggan skrev:
volvocrille skrev:
är sinus live 3000 något att ha ? vad jag har hört om märket har inte varit positivt...

högt som fan

251 Inlägg
12 januari 2010
Keps_nille skrev:
nucleardonkey skrev:
Keps_nille skrev:
Jag undrar om stereon orkar driva 2 st 5,25 på 60 W st och 2 st mellanstora (gamla 80tals) står max 300 W på dem. Måste man ha slutsteg till det? Blir det stor ljudskillnad om jag skulle ha slutsteg till skillnad mot om jag inte har det?

Beror ju på hur många watt stereon skickar ut men tror inte de ska vara några problem med 60 Wattare.
300 Watts hade ja utan att tveka kört på slutsteg.

Kan man driva framsystemet på stereon och bakhögtalarna på slutsteget? Eller blir det osynkat på något sätt då? Är det inte bäst att köra alltihop på samma slutsteg?

Nej nej, blir inte osynkat. ( vet du hur de funkar med slutsteg? )
Jag hade kört 60wattarna på huvudenheten direkt, iomed att det är bara 60w de klara vad ja vet, alla huvudenheter utmärkt (brukar stå på den eller i bruksanvisningen hur mycket den sänder ut).

956 Inlägg
12 januari 2010
volvocrille skrev:
luunggan skrev:
volvocrille skrev:

högt som fan

Då är det nog bara att köra på. Om det är någonting som sinus stegen visat sig klara är det att spela högt.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

2 Inlägg
12 januari 2010
nucleardonkey skrev:
jon__f skrev:
Hej
Har nyss köpte en volvo 945. Tänkte höra om någon har något enkla och billiga tips på vad man kan göra för att få lite bättre ljud i en volvo kombi.
Jag är inte så petig på ljudkvalitet men just nu låter det inte bra. Sen har jag lite kunskap i metall och träbearbetning så jag kan ju bygga lådor om det skulle behövas??
Så jag vill ha enkla tips, t.ex kan man byta ut originalhögtalarna i dörrarna??, eller kan man komplettera med någon baslåda i bagaget kanske??
Jag har ett par 6x9(MDS GP500) och ett slutsten(MDS Classic, 2 kanalers). dom lät helt ok för mig där dom satt i hatthyllan på min gamla saab. Det kanske är detta här jag helst vill ha svar på i och med detta inlägg: kan man göra något trevligt med dessa högtalare, typ någon låda(kanske kombinerad med en bashögtalare) med dessa 6x9 att ställa i bagaget???. Jaja, jag vet att det är jobbigt om ljudet kommer precis från öronen för passagerare som sitter och att det är bättre att kanske få till ljudet bättre i dörrarna, men jag har fått för mig att det kräver lite större ingrepp i bilen för att det ska bli bra där, eller har jag fel??

Du kan ju placera 6*9 och kombinera med en bas hur du vill.
Att få bättre ljud i dörrarna beror ju mycket på hur mycket bättre du vill ha det. Är du inte så kräsen kan du ju köpa ett par högtalare som funkar bra till huvudenheten, och därmed bara koppla i dem som de gamla högtalarna satt.
Vill du däremot ha fetare högtalare får du ju ha slutsteg och dra fram nya högtalarkablar till dörrarna osv.

Hur vet man vilka högtalare passar bra till min huvudenhet en Sony cdx-gt610u??
Som ni märker har jag inte så mycket kunskap om detta ämne, finns det någon bra sida på internet som man kan läsa på om detta med watt, ohm och alla andra grejjer man bör vet. Forum visst det fungerar, men det är massa läsande och letande och inte alltid så konkret information. finns det någon bra sida för nybörjare??

287 Inlägg
12 januari 2010
luunggan skrev:
volvocrille skrev:
luunggan skrev:

högt som fan

Då är det nog bara att köra på. Om det är någonting som sinus stegen visat sig klara är det att spela högt.

men hur är det till "vanligt musik" då ? de kan la knappast ha mindre "kontroll" än ett  mutant ascension 1 ? Förstår att detta har lite mer kräm men wink

287 Inlägg
12 januari 2010
hur ska jag ljustra in ett DLS A6 till 2 st DD1510 i en portad låda

PHASE 0 - + 180
LP-filter 50 - 125 HZ
level 7.0 - 0.2 V
finns även en knapp "sub sonic" med lägena in , out
Bil Volvo 740 sedan, bas och port riktad mot backsätet, samt sne sågade skivor på sidan av lådan så ljudet inte hamnar i skuffen...
tack på förhand.
länk med info http://www.ljudstudion.se/dls-a6-1200watt--p-1495.aspx
Senast redigerat av volvocrille (12 januari 2010)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 januari 2010
Keps_nille skrev:
nucleardonkey skrev:
Keps_nille skrev:
Jag undrar om stereon orkar driva 2 st 5,25 på 60 W st och 2 st mellanstora (gamla 80tals) står max 300 W på dem. Måste man ha slutsteg till det? Blir det stor ljudskillnad om jag skulle ha slutsteg till skillnad mot om jag inte har det?

Beror ju på hur många watt stereon skickar ut men tror inte de ska vara några problem med 60 Wattare.

Kan man driva framsystemet på stereon och bakhögtalarna på slutsteget? Eller blir det osynkat på något sätt då? Är det inte bäst att köra alltihop på samma slutsteg?

Vad är det för 5,25or du har då? Det blir ju alltid bättre att driva på slutsteg (undantaget små originalhögtalare) så om du har möjlighet tycker jag helt klart du ska satsa på att driva allt på steg.

Dom där "300W" högtalarna, är det möjligtvis ett par vanliga hemmalådor?

volvocrille skrev:

PHASE 0 - + 180
LP-filter 50 - 125 HZ
level 7.0 - 0.2 V
Bil Volvo 740 sedan, bas och port riktad mot backsätet, samt sne sågade skivor på sidan av lådan så ljudet inte hamnar i skuffen...
tack på förhand.

Vill inte vara taskig men ena stunden frågar du om ett SLA3000 steg och ska spela högt, och sen så kommer du med en sån här fråga... roll

Hur som helst, börja med att slå på sub sonic, LP-filtret stället du på nånstans kring 50-80Hz (beror på hur pass djupt ditt framsystem kan spela, du får lyssna dig fram till ett bra resultat helt enkelt) & även phasen får du testa vad som låter bäst. Level ska du justera så att den stämmer mot din huvudenhets utgångsnivå, alltså i med en skiva och spela på så högt du kan utan att det låter illa, vrid sen upp level tills det börjar låta illa och sen ner lite.
Senast redigerat av ChriZtoffer (12 januari 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

271 Inlägg
12 januari 2010
ChriZtoffer skrev:
Keps_nille skrev:
nucleardonkey skrev:

Vad är det för 5,25or du har då? Det blir ju alltid bättre att driva på slutsteg (undantaget små originalhögtalare) så om du har möjlighet tycker jag helt klart du ska satsa på att driva allt på steg.

Dom där "300W" högtalarna, är det möjligtvis ett par vanliga hemmalådor?

volvocrille skrev:

PHASE 0 - + 180
LP-filter 50 - 125 HZ
level 7.0 - 0.2 V
tack på förhand.

Vill inte vara taskig men ena stunden frågar du om ett SLA3000 steg och ska spela högt, och sen så kommer du med en sån här fråga... roll

Hur som helst, börja med att slå på sub sonic, LP-filtret stället du på nånstans kring 50-80Hz (beror på hur pass djupt ditt framsystem kan spela, du får lyssna dig fram till ett bra resultat helt enkelt) & även phasen får du testa vad som låter bäst. Level ska du justera så att den stämmer mot din huvudenhets utgångsnivå, alltså i med en skiva och spela på så högt du kan utan att det låter illa, vrid sen upp level tills det börjar låta illa och sen ner lite.

Det är vanliga små 5,25or, inga värstingar men spelar rätt fint ändå, dem drivs endast av stereon nu  vilket fungerar bra.

Vad ska man titta extra på om man köper ett steg som ska driva allt detta?

Nej "300W" är av märket Sound Craft, troligen från 80-talet, trekants formade

158 Inlägg
13 januari 2010
Keps_nille skrev:
Det är vanliga små 5,25or, inga värstingar men spelar rätt fint ändå, dem drivs endast av stereon nu  vilket fungerar bra.

Köp nya tongue 80-talet.. HAllå! BRL har gått i kk

join the dark side! ... and get a free cookie.

445 Inlägg
13 januari 2010
pippin skrev:
Keps_nille skrev:

haha jag visste inte ens att BRL har kursat:)

271 Inlägg
13 januari 2010
pippin skrev:
Keps_nille skrev:

Haha, jag ska ha dom just för att det är så grymt stuk på dom, passar precis in i bilen. Sen att dom knappt är använda gör inte saken värre wink

16 197 Inlägg
14 januari 2010
jsundkvist skrev:
Tjena jag är väldigt ny när det gäller billjud så jag tänkte fråga lite.
Vad menas med ohm?

Och sedan undrar jag om detta steg: JBL GTO-601.1 hittar det inte på internet men det är ett monoblock, och på kartongen står det 600watts max power.

Undrar om det skulle funka bra med denna baslåda:
http://www.blekingebilradio.se/showprod … odid=12728

Skulle jag kunna koppla in 2 st 5,25 på det steget också?

Sedan undrar jag om jag kan ha en 10mm2 strömkabel till slutsteget från batteriet?

Tacksam för svar!!!

ohm är motståndet på talspolen på ett element.

nej du kan inte koppla in 5,25" ihop me en baslåda på detta steg-- de är ett monoblock. endast till för att driva basar-

16mm2 kabel skulle ja kört me
Senast redigerat av evilaudio (14 januari 2010)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

DLS
1 147 Inlägg
14 januari 2010
jsundkvist skrev:
Vad menas med ohm?

Och sedan undrar jag om detta steg: JBL GTO-601.1 hittar det inte på internet men det är ett monoblock, och på kartongen står det 600watts max power.

Sedan undrar jag om jag kan ha en 10mm2 strömkabel till slutsteget från batteriet?

Tacksam för svar!!!

Ett monoblock är ämnad till en eller två basar så nej du kan inte koppla in två stycken 5.25.

Angående basen skulle du ju kunna koppla den så impedansen blir två ohm, och då skulle det steget klara det bra.

Sen 10mm2 strömkabel till den är för klent, krävs större dimensionering, exakt vad får någon annan svara på då jag är rätt kass på kablar.

4 693 Inlägg
14 januari 2010
huntelaar skrev:
jsundkvist skrev:
Vad menas med ohm?

Tacksam för svar!!!

Ett monoblock är ämnad till en eller två basar så nej du kan inte koppla in två stycken 5.25.

Angående basen skulle du ju kunna koppla den så impedansen blir två ohm, och då skulle det steget klara det bra.

Sen 10mm2 strömkabel till den är för klent, krävs större dimensionering, exakt vad får någon annan svara på då jag är rätt kass på kablar.

Man kan koppa in 300 basar om man vill det, har INGET med antalet att göra

Booyakasha!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 januari 2010
jsundkvist skrev:
Vad menas med ohm?

Tacksam för svar!!!

Ohm i fallet högtalare är impedans och ett mått på talspolens motstånd, lite enklare förklarat så beroende på denna impedans (Ohm) som en högtalares talspole har så ger ett slutsteg ut en viss effekt. Om man paralellkopplar två högtalare så halveras impedansen och om man seriekopplar dom så dubbleras den.

Det steget som du kollar på är avsäkrat med 2x30A så du bör ha minst 16mm2 kabel till det (en sån får ha 60A säkring) men grövre skadar inte. Det ger ut 424Wrms i 4Ohm & 580Wrms i 2Ohm så det kan driva baslådan du kollar på men mer effekt hade inte skadat (eller mer lättdrivna basar). Vill du kunna utnyttja basarna fullt ut så bör du ha ett slutsteg som ger ut mer effekt (Wrms då, inte Wmax, det är ointressant) än vad basarna tål.

Du bör inte koppla in fler högtalare på det slutsteget, då blir det knas eftersom det är ett monoblock.

EDIT: 2 slow...
Senast redigerat av ChriZtoffer (14 januari 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

251 Inlägg
14 januari 2010
huntelaar skrev:
jsundkvist skrev:
Vad menas med ohm?

Tacksam för svar!!!

Ja själv kör man på ju grövre ju bättre tongue

16 197 Inlägg
15 januari 2010
jsundkvist skrev:
Okej jag får skaffa en större strömkabel då. Men vadå tror ni att steget inte räcker till baslådan riktigt?

Sen tänkte jag fråga om jag kopplar rätt om jag kopplar följande:
Strömkabel från batteriet till steget och en säkring ca 30 cm ifrån batteriet. Sedan högtalarkabel till lådan från steget. Lågnivå och remotekabel från lådan till stereon? Något jag glömt då? Vad är det som ska jordas osv.
Sedan undrar jag vad talspole är? smile
Ni får ursäkta mig men jag är helt ny inom sånt här.

Tack för svaren jag fått hittils.

slutsteget måste ju jordas.   har du dålig jord så är risken stor att du pajjar lågnivån i stereon.

googla så hittar du MASSOR av info om vad en talspole är.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 januari 2010
jsundkvist skrev:
Okej jag får skaffa en större strömkabel då. Men vadå tror ni att steget inte räcker till baslådan riktigt?

Sen tänkte jag fråga om jag kopplar rätt om jag kopplar följande:
Strömkabel från batteriet till steget och en säkring ca 30 cm ifrån batteriet. Sedan högtalarkabel till lådan från steget. Lågnivå och remotekabel från lådan till stereon? Något jag glömt då? Vad är det som ska jordas osv.
Sedan undrar jag vad talspole är? smile
Ni får ursäkta mig men jag är helt ny inom sånt här.

Tack för svaren jag fått hittils.

Nä, remotekabeln och lågnivån ska gå mellan stereon och steget. wink Sen som EA säger, jorden! Det viktigaste av allt, för enkelhetens skull så kör du med en lika grov kabel där som plusen, alltså 16 eller 21mm2. Den ska helst sättas i nån rejäl balk eller liknande och mot en plåtren punkt, fästet för bältet bak brukar funk bra tex. Slipa rent innan du sätter dit jordkabeln (med kabelsko) först bara.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

104 Inlägg
15 januari 2010
Nån som har ett tips på grymma 8ohms 65" basar/middar.
Tänkte uppgradera ljudet i bilen lite

Sök