4370
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

127 Inlägg
1 februari 2010
hejsan nu är det så att jag har köpt fram och baksystem till v70in med slutsteg. hur drar jag högtalar kablarna så jag kan driva högtalarna i dörrarna med slutstegen?
ska man dra nya kablar ut i dörrarna eller hur gör man,eller kan man koppla på original kablarna på något sätt?
jag har aldrig gjort detta innan. så förklara gärna så tydligt som möjlig:D

287 Inlägg
2 februari 2010
funderar på att köpa, 5,25 dörrhögtalare till 740:in (940 dörrsidor) har 2 st DD1510 i en portad låda som drivs med ett DlS a6 steg. vill gärna kunna använda ORG gallrena. Ska jag satsa på ett 2,25 kit system eller får man plats med Koaxialer ? vill ha något som möter upp basen fint men ändå inte kostar skjortan.
BTW.
ska drivas med en Kenwood KDC-W7644UY , Effekt: 4 x 50Watt

vad har ni att rekommendera ? tacksam för svar
Senast redigerat av volvocrille (2 februari 2010)

16 197 Inlägg
2 februari 2010
volvocrille skrev:
funderar på att köpa, 5,25 dörrhögtalare till 740:in (940 dörrsidor) har 2 st DD1510 i en portad låda som drivs med ett DlS a6 steg. vill gärna kunna använda ORG gallrena. Ska jag satsa på ett 2,25 kit system eller får man plats med Koaxialer ? vill ha något som möter upp basen fint men ändå inte kostar skjortan.
BTW.

du kommer aldrig kunna möta dina basar me ett framsystem som du driver me bara stereons effekt.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

287 Inlägg
2 februari 2010
evilaudio skrev:
volvocrille skrev:
BTW.

du kommer aldrig kunna möta dina basar me ett framsystem som du driver me bara stereons effekt.

okej, Finns det något "bra packet" till rimligt pris då ? DVS, slutsteg och högtalare.

eller ska man satsa på 6x9 or i hatthyllan ?

kör just nu med MDS Fanatic 2009 FCS525 5,25" 2-vägs kritsystem fast utan diskant och delningsfilter

Uppmätt maxeffekt: 160WMAX

Effekt RMS: 80WRMS

Frekvensomfång: 40-20000Hz

SPL dB 1W/1m: 91,6dB

Impedans: 4 ohm

Magnet Oz: 7,8
värt och "bara satsa på steg som driver dom bättre än stereon" ?
Senast redigerat av volvocrille (2 februari 2010)

DLS
1 147 Inlägg
5 februari 2010
Har en kenwood HU. När man håller inne volymknappen lyser det på displayen "v-off". -8 till 0.

Vad menas med detta? Detta ger ingen sämre signal att ha den på 0?
Isåfall, vad är det för mening med att ha v-off och vad står det för?

Thedriftking
5 februari 2010
söker kopplings schema ^^

har en bas med 2x4 ohm, hur ska man koppla för att få 4 ohm? ^^

21 761 Inlägg
5 februari 2010
Thedriftking skrev:

Det går inte, i så fall måste du använda endast ena talspolen och det är inte ett bra kopplingssätt. smile

Thedriftking
5 februari 2010
Drönirettab skrev:
Thedriftking skrev:

Det går inte, i så fall måste du använda endast ena talspolen och det är inte ett bra kopplingssätt. smile

aha, fan då ^^ men har ett steg som klarar 2 ohm, men tänkte köra i hemma systemet ett tag ^^

hur kopplar man för 8 ohm då? smile

och hur kopplar man två basar (4ohm st) till 8ohm?
Senast redigerat av Thedriftking (5 februari 2010)

stahre
5 februari 2010
Thedriftking skrev:
Drönirettab skrev:
Thedriftking skrev:

aha, fan då ^^ men har ett steg som klarar 2 ohm, men tänkte köra i hemma systemet ett tag ^^

här har du en bra sida, bara att välja hur många basar med ett visst ohm-tal o kolla smile
http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … fer_imp=2,

Thedriftking
5 februari 2010
stahre skrev:
Thedriftking skrev:
Drönirettab skrev:

här har du en bra sida, bara att välja hur många basar med ett visst ohm-tal o kolla smile
http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … fer_imp=2,

okej, TACK big_smile

21 761 Inlägg
5 februari 2010
huntelaar skrev:
Har en kenwood HU. När man håller inne volymknappen lyser det på displayen "v-off". -8 till 0.

Vad heter din stereo?

Jag kollade i en PDF-manual till bla KDC-X993 och där fanns "VOL-OFFSET" som kunde justeras -8 till 0, borde vara samma sak tycker jag. Med den funktionen kan man tydligen ställa in volymen på varje "källa" i förhållande till grundvolymen, dvs man kan låta volymen på varje källa vara likadan (0) eller dämpa den till -8 jämfört med grundvolymen.

Vet inte om förklaringen var tillräcklig, jag har tyvärr inte haft någon Kenwood och vet inget om just den funktionen. Någon mer insatt får i så fall ge bättre förklaring. smile

Thedriftking
6 februari 2010
testade att koppla in basen i min hemma stereo nu, det står på den förstärkaren att den är 8-16 ohm... kopplade basen till 8ohm o började lite försiktigt... funkade perfa, drog på, då "poppa"/"hoppa" den bara till en gång och låten började om,

vrf händer det så här?

DLS
1 147 Inlägg
6 februari 2010
Drönirettab skrev:
huntelaar skrev:

Vad heter din stereo?

Jag kollade i en PDF-manual till bla KDC-X993 och där fanns "VOL-OFFSET" som kunde justeras -8 till 0, borde vara samma sak tycker jag. Med den funktionen kan man tydligen ställa in volymen på varje "källa" i förhållande till grundvolymen, dvs man kan låta volymen på varje källa vara likadan (0) eller dämpa den till -8 jämfört med grundvolymen.

Vet inte om förklaringen var tillräcklig, jag har tyvärr inte haft någon Kenwood och vet inget om just den funktionen. Någon mer insatt får i så fall ge bättre förklaring. smile

Man tackar:)

Jag har ingen aning, har alltid haft min på 0. Dock sänks volymen när man sänker den.

Sitter med en Kenwood kdc 413u.

Men jag märker en viss skillnad, tycker den spelar jävligt mycket finare i -8 läge. Lite lägre volym dock men väldigt rent och fint! smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
6 februari 2010
vol-offset är som nämnts för att jämna ut nivån mellan olika källor så att man alltid har samma ljudnivå mellan dem.

Hur irriterande är det inte att ha högre volym på tex. när man spelar skiva och när man sätter på radion (de få ggr man gör det) så måste man HÖJA? wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

124 Inlägg
6 februari 2010
Någon som vet var man lättast drar en + kabel genom torpeden till slutsteg på en v70?

smile

"Heeeeej dåååå"

102 Inlägg
6 februari 2010
Har en udda fråga och hoppas på ett svar här så att jag slipper göra en ny tråd för denna fråga.

Håller på att byta alla strömkablar för ljudet i bilen och håller just nu på att byta kabeln mellan startbatteriets jord och chassi. Har slipat ytan i chassit plåtrent för bästa kontakt och undrar nu om jag ska skruva fast kabeln först och ha på något fett/pasta efteråt för att skydda mot korrosion eller om jag ska fetta/pasta in allt före jag skruvar fast allt. Har det någon betydelse?

685 Inlägg
6 februari 2010
grakka skrev:
Har en udda fråga och hoppas på ett svar här så att jag slipper göra en ny tråd för denna fråga.

Håller på att byta alla strömkablar för ljudet i bilen och håller just nu på att byta kabeln mellan startbatteriets jord och chassi. Har slipat ytan i chassit plåtrent för bästa kontakt och undrar nu om jag ska skruva fast kabeln först och ha på något fett/pasta efteråt för att skydda mot korrosion eller om jag ska fetta/pasta in allt före jag skruvar fast allt. Har det någon betydelse?

Kopparpasta kan du ha innan, sen kan du ta något rostskydds grej ovanpå när det är fastskruvat.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 februari 2010
Snoogiloo skrev:
grakka skrev:

Kopparpasta kan du ha innan, sen kan du ta något rostskydds grej ovanpå när det är fastskruvat.

Nej, ingen kopparpasta innan man sätter dit kabelskorna, dålig idé då kopparpastan inte leder ström så värst bra. Dra fast kabelskon riktigt först och smeta sen på rostskyddsmedel eller måla.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

102 Inlägg
7 februari 2010
ChriZtoffer skrev:
Nej, ingen kopparpasta innan man sätter dit kabelskorna, dålig idé då kopparpastan inte leder ström så värst bra. Dra fast kabelskon riktigt först och smeta sen på rostskyddsmedel eller måla.

Typiskt. Jag som precis satt dit kablarna. Tar iofs inte så lång tid att göra om smile

16 197 Inlägg
7 februari 2010
ChriZtoffer skrev:
Snoogiloo skrev:
grakka skrev:

har kört me de på MASSOR me bilar å de funkar kalas..tongue

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Sök