3751
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Gasglad
3 244 Inlägg
26 december 2008
Trådstartare
Testa jorda rca mot stereons plåt/hölje och se om det hjälper!!

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
26 december 2008
Trådstartare
Satt och lekte med Windows Media Players EQ, för alla er som inte riktigt vet vilka Hz som tar hand om vilka ljud så att säga, sätt er och lek med MP´s EQ..

Jag har lärt mig en del! Nu vet jag hur jag på ett ungefär delar stegen i sen smile

//Carfreak

21 761 Inlägg
26 december 2008
Robban98422 skrev:
Detta gäller en låda som har 2 st 12" element basar i sig
som tål 250w styck antar jag ? eller ja,j ag testa med det jag räcker inte det steget så köper jag ett te så får vi se  vad som sker smile

Just ja, det var det där paketet med 2 st GAS 12" och ett monosteg.

Jo, du borde testa grejorna först (som Evilaudio också skrev), det gör du rätt i. smile
Se till att steget blir rätt grundinställt med gainen och filtret, sedan är det bara att prova.

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
26 december 2008
okej men fan då klart en testar innan , tackar ^^

Saab

47 Inlägg
26 december 2008
Hejsaaan allihoppa.....

Jag är verkligen kass på billjud men vill ändå ha något som låter helt okej i min lilla 206:a

Jag har kollat lite på brl och ser att de har en 2x10" baslåda från Gas för en billig peng (998) med tanke på min begränsade ekonomi...

Har även sett att de har 5,25 som passar min bil och 6x9 till hatthyllan!

Nu är det så att jag fick ett slutsteg av min bror som är några år gammalt men relativt oanvänt. Det är ett coustic "power logic" Amp 360
På det står det 65 watts per channel och 150 watts rms (bridge mono)

Går detta att använda till baslådan i fråga? kan man koppla baksystemet till det och behöver man en kondensator?

Som huvudenhet har jag en hillman hdc-1520 från it sajten

Jag vet att det inte är de bästa prylarna man kan hitta men som sagt så har jag en väldigt begränsad ekonomi och ja vill bara att det ska låta helt okej..

Tacksam för all hjälp och tips jag kan få då jag som sagt inte kan någonting om bilstereo osv

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
26 december 2008
Ivoo skrev:
Hejsaaan allihoppa.....

Jag är verkligen kass på billjud men vill ändå ha något som låter helt okej i min lilla 206:a

Jag har kollat lite på brl och ser att de har en 2x10" baslåda från Gas för en billig peng (998) med tanke på min begränsade ekonomi...

Nu är det så att jag fick ett slutsteg av min bror som är några år gammalt men relativt oanvänt. Det är ett coustic "power logic" Amp 360

Går detta att använda till baslådan i fråga? kan man koppla baksystemet till det och behöver man en kondensator?

Jag vet att det inte är de bästa prylarna man kan hitta men som sagt så har jag en väldigt begränsad ekonomi och ja vill bara att det ska låta helt okej..

Tacksam för all hjälp och tips jag kan få då jag som sagt inte kan någonting om bilstereo osv

skit i kondensatorn till och börja med.gör en bra installation istället,bra jord bra strömkablar allt i samma dimensioner.

baslådan borde va 2ohm så är steget stabilt i 2ohm så kan du ju brygga det:)
elr välja o köra tex 6x9orna på det.
Senast redigerat av pattilatti2 (26 december 2008)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 december 2008
pattilatti2 skrev:
Ivoo skrev:
Hejsaaan allihoppa.....

skit i kondensatorn till och börja med.gör en bra installation istället,bra jord bra strömkablar allt i samma dimensioner.

Nej....det steget klarar INTE av 2 ohm bryggat.
Fast jag vet inte om totalohmen på lådan är 2 eller 4 ohm.
Är det totalt 4 ohm är det bara att köra....annars inte. (Har aldrig orkat bry mig att fråga BRL heller omdet är Alphabasar rakt av eller ej)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Avstängd
85 Inlägg
26 december 2008
Hej Hej alla i detta forum!
En hyfsad bas i prisklassen mellan 1000 och 2000.
Vart kan man få tag på en sån?
Senast redigerat av MR_Bass (26 december 2008)

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
26 december 2008
MR_Bass skrev:

kika på www.blekingebilradio.se

i den prisklassen,sen vad är du ute efter?
fin bas /så mkt dunk som möjligt för pengarna..men då krävs de ju även bra steg osv.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 december 2008
MR_Bass skrev:

Lite här o där.

mtr.se har en del.
Likaså blekingebilradio.se
Likså cdr.nu
Likaså ljudstudion.se
likaså dbakuten.se

osv osv.....det finns ett antal som har ett hyfsat brett sortiment. Bara att börja leta wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Avstängd
85 Inlägg
26 december 2008
pattilatti2 skrev:
MR_Bass skrev:

kika på www.blekingebilradio.se

i den prisklassen,sen vad är du ute efter?
fin bas /så mkt dunk som möjligt för pengarna..men då krävs de ju även bra steg osv.

så mkt dunk som möjligt skulle jag ha skrivit i sället men men.
Steg får samla i hop till lite senare.
När man har byggt klart lådan osv.

47 Inlägg
26 december 2008
Lonefox skrev:
pattilatti2 skrev:
Ivoo skrev:
Hejsaaan allihoppa.....

Nej....det steget klarar INTE av 2 ohm bryggat.
Fast jag vet inte om totalohmen på lådan är 2 eller 4 ohm.
Är det totalt 4 ohm är det bara att köra....annars inte. (Har aldrig orkat bry mig att fråga BRL heller omdet är Alphabasar rakt av eller ej)

Hmm ingen aning så här står det på spec: Baslåda: Dubbla 10-tumsbasar. Effekttålighet 2x200W RMS, 2x400W max. Impedans 4ohm. Känslighet 87dB. Magnet 33oz. Frekvensomfång 34-800Hz. Skyddsgaller. Volym: 38 liter. Dubbla terminaler. Material: MDF-board. Svart luddfritt tyg. Mått: 335x635x210x280mm (H x B x Djup uppe x Djup nere).

hoppas det funkar för det e redan köpt annars får ja lämna tebax hmm

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
26 december 2008
då äre bara o brygga om de är 4ohm:)

47 Inlägg
26 december 2008
en dum fråga haha men hur bryggar man?

205 Inlägg
26 december 2008
Om du har ett 2-kanals steg så är det + -  + - så tar du plus från ena kanalen och minus från den andra så då är det bryggat förutsagt att det går att brygga.

För det kan finnas monoblock som har 2 utgångar och dessa brukar inte gå att brygga.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
26 december 2008
NismoP11 skrev:
Om du har ett 2-kanals steg så är det + -  + - så tar du plus från ena kanalen och minus från den andra så då är det bryggat förutsagt att det går att brygga.

För det kan finnas monoblock som har 2 utgångar och dessa brukar inte gå att brygga.

dom kanalerna som skall bryggas är oftast märkta me symbol ovan för elr så står de bridged mode osv ..

monoblock skall ej bryggas big_smile
finns inga bryggnings lägen..

om de finns fler ingångar är det för o underlätta tex när man skall köra på 2x4 basar,blir rätt mkt kablar tongue

Avstängd
1 714 Inlägg
26 december 2008
om jag ska köra med 2st basar på 2x2 ohm, kan jag köra med 2st monoblock att driva dem?
hur blir det från stereon till slutsteget om jag ska köra ett till slutsteg utöver de två till framsystemet också?

jag känner mig så jäkla lost på dehär.

2st RF P2 12" 250wrms styck eller 1st Kicker L7 12" 700wrms, vad tycker ni?
båda blir typ lika dyrt. fick beslutsångest nu när brl kör mellandagsrea. jag gillar ju RF sad
frågan är vad man ska köra för steg till RF basarna, tvåkanalssteg är ju dyra grejer,
jag har ju mitt dilemma i början på detta inlägg och allt..

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
26 december 2008
hadde kört på L7 med ett bra monosteg som ger ut minst 700wrms i 2ohm

sen kan du ju koppla på olika vis för o uppnå rätt ohm beroende på hur du ska driva dom.

Finlirare
478 Inlägg
26 december 2008
Tänkte köpa nya koaxialhögtalare till bilen.

Är tänkt att huvud-enheten ska driva dom.
Förstärkaren i huvudenheten: 4 x 50 W max

Högtalarna jag tänkt att köpa: 140 Watt PEAK / 70 Watt RMS

Kommer det att låta bra eller behövs det ett slutsteg? Kommer inte att delta i några DB-tävlingar och jag spelar ganska lugnt.

Tack på förhand!

Avstängd
1 714 Inlägg
26 december 2008
pattilatti2 skrev:
hadde kört på L7 med ett bra monosteg som ger ut minst 700wrms i 2ohm

sen kan du ju koppla på olika vis för o uppnå rätt ohm beroende på hur du ska driva dom.

mjo det vet jag men jag vill ju gärna ha rockford, det finns i sverige, det är inte lika jobbigt.
(ska jag handla L7 så köper jag från england) plus att mitt framsystem är RF och jag gillar det helt enkelt.

kan tänka mig att det är mer pulver i en Kicker L7 på 750wrms än två RF P2 250wrms,
men är det såpass mkt skillnad så det verkligen är värt att skaffa L7 ist?
Senast redigerat av Emilius (26 december 2008)

Sök