4056
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

249 Inlägg
11 mars 2010
Har en liten fråga: finns det nån som har ett kopplingsschema till en corvette c5 -00 liggandes??

// genetorp

4 693 Inlägg
11 mars 2010
svempus skrev:
ja för den basen jag har kollat på ligger på 176 liter vas så det måste väll vara en rätt stor låda till den eller??

Vad är det för bas?
Det går ju att göra en mindre låda om man vill det så klart.

Booyakasha!

409 Inlägg
11 mars 2010
Hertz DS300.1  12 tum finns på netonnet. skulle en låda på 2*48l portad funka eller??

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..

21 761 Inlägg
12 mars 2010
Softis skrev:
Om lådvolymen ligger under eller över fs då? Kan man inte spela lika djupt då?

Om volymen är mindre än VAS så spelar den svagare vid frekvenserna omkring Fs, dvs frekvensåtergivningen sjunker en del innan Fs. Är volymen större än VAS så spelar den lite djupare än Fs, men konutslagen kan börja öka ordentligt eftersom luften i lådan "blir mjukare" än konens upphängning och därför inte hjälper till att "hålla emot".

Detta är som jag har uppfattat teorin om det hela iaf, men jag kan inte säga till 100% att allting är rätt uppfattat av mig. smile

svempus skrev:
ja för den basen jag har kollat på ligger på 176 liter vas så det måste väll vara en rätt stor låda till den eller??

För inomhusbruk blir det stor låda, eftersom ett stort rum inte förstärker de låga frekvenserna märkbart, men i bilen så förstärks ju de låga frekvenserna av kupen och då kan basen spela ganska låga frekvenser fastän volymen är betydligt mindre än VAS. smile

409 Inlägg
12 mars 2010
så en låda på 2*33 liter skulle räcka till den basen eller??

21 761 Inlägg
12 mars 2010
Det finns några lådförslag till den basen hos tex Blekingebilradio. Där rekommenderar man sluten låda för att basen ska hålla bra och spela med bra ljudkvalitet, men förslag på basreflex finns också. Ca 33 liter slutet för en bas är en av rekommendationerna. smile
Senast redigerat av Drönirettab (12 mars 2010)

Ljud freak !
928 Inlägg
12 mars 2010
Jag kör med Hertz 300D i min jag har 40L och 15cm 4"bas port. De räknade dom ut på blekingebilradio ut te mig! smile

409 Inlägg
12 mars 2010
okej då kommer jag nog att köpa en låda på 2*33 liter till två hertz 300d skulle jag tro...

CamillaAndersson
14 mars 2010
Istället för att starta en ny tråd använder jag väl denna då tongue

Är totalt okunnig vad gäller billjud, så börjar med att klargöra det.

Vill ha ett bra ljud i min 850 till sommaren och har tittat runt på Brl, mds och dylikt.
Ska spela mest techno/trance/dance/RnB i den bilen, men kanske lite rock/hårdrock också.

Vad bör jag leta efter?
Är färdiga lådor med baselement i bra eller måste man bygga eget?
Även tips på bra huvudenheter, helst stora dubbeldin för jag vill fylla upp hela utrymmet i facket wink

Tackar och bugar på förhand

210 Inlägg
14 mars 2010
CamillaAndersson skrev:

Vill ha ett bra ljud i min 850 till sommaren och har tittat runt på Brl, mds och dylikt.
Ska spela mest techno/trance/dance/RnB i den bilen, men kanske lite rock/hårdrock också.

Vad bör jag leta efter?
Även tips på bra huvudenheter, helst stora dubbeldin för jag vill fylla upp hela utrymmet i facket wink

Skriv din budget, annars kommer det vara helt omöjligt att tipsa om nåt smile

The best part of fighting is the make up sex

409 Inlägg
14 mars 2010
har fått tag på ett sony steg med namnet xm-4520 två kanaler på det är det bra4? och har någon nån info om steget typ effekt?

2 914 Inlägg
14 mars 2010
CamillaAndersson skrev:

Vad bör jag leta efter?

som föregående talare, budget, vad har du för krav? är du händig och kan bygga låda, och mycket sånt själv?? hur vill du att det ska låta?? är du villig att ta isär hela inredningen för att kunna dämpa (om din budget tillåter det, och om du inte redan har en bil med "eftermarknads dämpning"), vad har du redan för grejjer (högtalare, steg, och dylikt)

2 914 Inlägg
14 mars 2010
svempus skrev:
har fått tag på ett sony steg med namnet xm-4520 två kanaler på det är det bra4? och har någon nån info om steget typ effekt?

google har säkert svar >(

CamillaAndersson
16 mars 2010
prylboeg skrev:
CamillaAndersson skrev:

Vad bör jag leta efter?

Sorry, missade det. Tänkte runt 10 000, får man bra utbud för det?

CamillaAndersson
16 mars 2010
kalle_kalle skrev:
CamillaAndersson skrev:

Vad bör jag leta efter?

som föregående talare, budget, vad har du för krav? är du händig och kan bygga låda, och mycket sånt själv?? hur vill du att det ska låta?? är du villig att ta isär hela inredningen för att kunna dämpa (om din budget tillåter det, och om du inte redan har en bil med "eftermarknads dämpning"), vad har du redan för grejjer (högtalare, steg, och dylikt)

Har aldrig byggt låda, men har en bror som har lite kunskaper om ämnet.
Vill inte ta isär hela bilen, men typ dörrar och dylikt är ingen fara.
Har det som satt original i bilen, (850 t5r) bara bytt huvudenheten till en pioneer cd,
Senast redigerat av CamillaAndersson (16 mars 2010)

210 Inlägg
16 mars 2010
CamillaAndersson skrev:
prylboeg skrev:
CamillaAndersson skrev:

Vad bör jag leta efter?

Sorry, missade det. Tänkte runt 10 000, får man bra utbud för det?

Vill du köpa allt nytt eller kan du tänka dig att köpa begagnat?

The best part of fighting is the make up sex

445 Inlägg
16 mars 2010
kika på dbakuten.se där finns det en helt del bra skit:) eller så kikar du efter ett par Orion Hcca 10", dom funkar nog bra till de mesta.
//Mvh

stRaend
16 mars 2010
CamillaAndersson skrev:

Vad bör jag leta efter?

antar att du är ute efter välljudande saker och inte bara dunk?

Då skulle jag lägga ganska så mycket av budgeten på en bra hu och även ett kitsystem fram som drivs av ett slutsteg. Sedan när du är klar med installationen av det så kan du börja titta på bas. Då din musiksmak kräver att man har ett ordentligt framsystem som är korrekt installerat så börja med det. Mitt förslag är det nedan, 5647:- + hu + installationsmaterial.

http://www.blekingebilradio.se/?categor … _id=dl0100
http://www.blekingebilradio.se/?categor … _id=dl0302
http://www.blekingebilradio.se/?categor … _id=dl0177

Och om du vill ha något till dom i baksätet så köp ett par billigare koaxialer, det är ju trots allt framifrån ljudet ska komma.
http://www.blekingebilradio.se/?categor … _id=dl0142
alt. http://www.blekingebilradio.se/?categor … _id=dl0132
Senast redigerat av stRaend (16 mars 2010)

stRaend
16 mars 2010
whoiswho skrev:
kika på dbakuten.se där finns det en helt del bra skit:) eller så kikar du efter ett par Orion Hcca 10", dom funkar nog bra till de mesta.
//Mvh

hoppas du skojade om att införskaffa en orion hcca 10" när budgeten är 10t? basen går på 6000:-. Sedan så behövs ett steg för typ samma summa.

sedan var budgeten spräckt.....

445 Inlägg
16 mars 2010
stRaend skrev:
whoiswho skrev:
//Mvh

hoppas du skojade om att införskaffa en orion hcca 10" när budgeten är 10t? basen går på 6000:-. Sedan så behövs ett steg för typ samma summa.

sedan var budgeten spräckt.....

True, sorry:) annars är det väl så att man får kolla på begagnat helt enkelt.. Men jag tror att ett par hyffsade 10" kan få jobbet gjort för en hyffsad peng. ska kika lite efter några som jag tror är bra med steg inräknat.

Sök