4110
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

445 Inlägg
23 mars 2010
Denxor skrev:
Har fått lite problem med mitt monoslutsteg, Hertz EP1D. Igår funkade det. Basen spelade på som vanligt. Men idag när jag skulle spela så spelade ej basen.
Power lampan på steget lyser. Steget får ström, mätte 14.2 v. Men jag får inte ett ljud ifrån basen. Har testat med en annan bas men det funkar inte. Har kollat lågnivå kabeln, inget fel på den. Kollat säkringarna på steget. Testat både A- och B-kanalen på steget.

Det märkliga är att jag hade samma problem i höstas innan jag ställde av bilen och byggde om ljudet i bilen. Då funkade slutsteget lite då och då.

Kanske är glapp i remoteingången på steget?

217 Inlägg
23 mars 2010
whoiswho skrev:
Denxor skrev:
Har fått lite problem med mitt monoslutsteg, Hertz EP1D. Igår funkade det. Basen spelade på som vanligt. Men idag när jag skulle spela så spelade ej basen.
Power lampan på steget lyser. Steget får ström, mätte 14.2 v. Men jag får inte ett ljud ifrån basen. Har testat med en annan bas men det funkar inte. Har kollat lågnivå kabeln, inget fel på den. Kollat säkringarna på steget. Testat både A- och B-kanalen på steget.

Det märkliga är att jag hade samma problem i höstas innan jag ställde av bilen och byggde om ljudet i bilen. Då funkade slutsteget lite då och då.

Kanske är glapp i remoteingången på steget?

Men isf borde väl inte power lampan på steget lysa?

G O O G L E .com - Man's best friend.

1 224 Inlägg
23 mars 2010
Hade ett steg som av misstag fick lite stryk. Då var det som i detta fall att allt funkade med strömmen men att den inte gav något ljud till högtalaren. Tror det var något som skadades och brändes i steget...

i-vtec Do you?

158 Inlägg
25 mars 2010
Hoppas på ett snabbt svar då jag håller på att beställa lite grejer smile

Är det viktigt att man har just Vinyllim till just vinyl eller går det bra med vanligt kontaktlim?

och isf. vad är skillnaden? smile
Senast redigerat av pippin (25 mars 2010)

join the dark side! ... and get a free cookie.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
25 mars 2010
pippin skrev:

Är det viktigt att man har just Vinyllim till just vinyl eller går det bra med vanligt kontaktlim?

De flesta av oss använder oss av kontaktlim av olika sort och kvalitét.

Själv rekomenderar jag 3M Fastbond 10, räcker med ett TUNNT lager med den. Bäst är att ha en färgspruta till den.

Annars på sprayburk är DLS överlägsen.

Att tänka på är att man inte skall använda ett kontaktlim som är för "skarpt" så att säga. Mildare lim är att föredra då vinylen annars kan släppa från tyget på undersidan.
Senast redigerat av Lonefox (25 mars 2010)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

158 Inlägg
25 mars 2010
Tack ska du ha! Då köper jag en burk DLS smile beställer från blekinge å fastbond finns inte där

7 241 Inlägg
26 mars 2010
pippin skrev:
Tack ska du ha! Då köper jag en burk DLS smile beställer från blekinge å fastbond finns inte där

Fastbond får man ringa till Top n´ Trim i Helsingborg för att beställa. De har även bland sveriges största vinylutbud. http://www.topntrim.nu/

Team dBakuten
3 453 Inlägg
26 mars 2010
pippin skrev:

Inget spraylim..! Sitter inte kvar när det blir varmt!

Antingen fastbond eller casco S9 som funkar alldeles förträffligt.. Båda ytorna skall bestrykas med lim.
Men ta det piano på vinylen då den kan bli mjuk om det blir för mycket lim.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

210 Inlägg
26 mars 2010
Ny fråga:
Bör man på något sätt göra fast kablarna från elementen till panelen i lådan, eller kan man bara låta dom hänga?

The best part of fighting is the make up sex

2 914 Inlägg
26 mars 2010
är dem inte ivägen för nåt är det bara låta dom hänga. tongue

7 241 Inlägg
26 mars 2010
Tokken skrev:
pippin skrev:

Inget spraylim..! Sitter inte kvar när det blir varmt!

Antingen fastbond eller casco S9 som funkar alldeles förträffligt.. Båda ytorna skall bestrykas med lim.
Men ta det piano på vinylen då den kan bli mjuk om det blir för mycket lim.

Fastbond och Casco S9 är RIKTIGT bra när man lärt sig använda dem.

Men ang DLS spraylim....konstigt att det finns bilar där det limmet suttit i flera år utan att släppa ännu wink
Men vad jag menade är att av spraylimmer färdiga på burk så är DLS klart överlägsen.
Menade inte över FB och S9 smile
Senast redigerat av Lonefox (26 mars 2010)

2 914 Inlägg
26 mars 2010
för dom som inte vill lägga ut så mycket pengar på sånt lyx så man inte har mat på bordet, men har en massa "vanliga" saker, som t.ex. tapetklister, osv osv osv,

funkar inte det (givetvis inte lika bra som DLS spraylim, FB och S9) men det håller tyget på plats??

7 241 Inlägg
26 mars 2010
kalle_kalle skrev:
för dom som inte vill lägga ut så mycket pengar på sånt lyx så man inte har mat på bordet, men har en massa "vanliga" saker, som t.ex. tapetklister, osv osv osv,

funkar inte det (givetvis inte lika bra som DLS spraylim, FB och S9) men det håller tyget på plats??

Ne.......klädde en låda med mattlim en gång.
Sådant lim mattläggarna använder......det var ingen hit. Kostade mig gratis men ändå. Det sögs IGENOM tyget trots att jag var försiktig med det och lade ett KNAPPT tunt täckande lager.

Sedna kostar en flaska DLS lim 99:- och det anser inte jag vara ngn fara då den räcker till ungefär två dörrsidor och en baslåda. Fast då drar man på rätt mkt wink Dne är rätt drygför att vara ärlig.

2 914 Inlägg
26 mars 2010
Lonefox skrev:
kalle_kalle skrev:

Ne.......klädde en låda med mattlim en gång.
Sådant lim mattläggarna använder......det var ingen hit. Kostade mig gratis men ändå. Det sögs IGENOM tyget trots att jag var försiktig med det och lade ett KNAPPT tunt täckande lager.

Sedna kostar en flaska DLS lim 99:- och det anser inte jag vara ngn fara då den räcker till ungefär två dörrsidor och en baslåda. Fast då drar man på rätt mkt wink Dne är rätt drygför att vara ärlig.

haha jo det är inte några stora pengar. tongue var bara för att kolla med er smile tack för de.

men jag tror fan jag ska pröva med tapetklister, är ju gratis från farsan, sedan ska lådan in i en risig 740 så om det skulle skita sig så vafan tongue
och tapetklistret vore värdelöst om det sögs igenom tapeten / mattan, inte för att vara snål, bara för att pröva. smile

Designer.
1 260 Inlägg
26 mars 2010
kalle_kalle skrev:

Står och faller ekonomin pga. val av lim så har man prioriterat väldigt fel när man byggt sitt ljud imo.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

158 Inlägg
26 mars 2010
Snålheten brukar bedra visheten.. Jag köpte iaf en burk DLS. Återstå att se hur länge det håller.. Vinylen köpte jag med på blekinge.. garanterat långt ifrån det bästa men för 150 spänn får jag så det räcker åt mina dörrar smile

210 Inlägg
26 mars 2010
kalle_kalle skrev:
är dem inte ivägen för nåt är det bara låta dom hänga. tongue

Kan inte bli missljud av att dom hänger och skakar?

The best part of fighting is the make up sex

stRaend
26 mars 2010
kan jag inte tänka mig, har då aldrig sett någon som klamrat fast en kabel i en baslåda neutral

217 Inlägg
27 mars 2010
Men hur kan man förhindra att ens slutsteg går sönder?

G O O G L E .com - Man's best friend.

stRaend
27 mars 2010
inte ha för klena strömkablar, säkra kabeln , inte kortsluta högtalarkablarna , ha tillräckligt med batterikraft , montera steget på en plan yta , ha cirkulerande luft så inte steget överhettas , koppla in en voltmätare som du lätt kan se från förarplatsen så du ser om något är tok med strömmen. Förhindra att något kan hända kan man nog aldrig göra, men att förebygga eventuella faktorer som kan orsaka att steget går sönder kan man alltid göra.

Sök