3230
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

36 Inlägg
27 augusti 2014
Har kopplat in 2 10or idag så jag har 2 12" och 2 10" just nu inkopplat som bas.
Drog på lite extra på en bass boosted låt för å testa hur bra dom spela, å kände efter ett litet tag att det börja lukta elektronik från 10ornas port.
Är det lugnt eller var det ett tecken på att jag spelade för högt?

10orna är några år gamla.

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
27 augusti 2014
Burten skrev:
Har kopplat in 2 10or idag så jag har 2 12" och 2 10" just nu inkopplat som bas.
Drog på lite extra på en bass boosted låt för å testa hur bra dom spela, å kände efter ett litet tag att det börja lukta elektronik från 10ornas port.

Först och främst, man ska inte blanda basar! Om du nu prompt vill ha det så hoppas jag att du har 2 olika steg åt dom.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

1 494 Inlägg
27 augusti 2014
Burten skrev:

För det första så ska du aldrig blanda basar. Bass boostade låtar har ingen ren/bra signal och det påverkar hur mycket effekt dina basar klarar så kan mycket väl vara så att dom gick lite för hårt.

Hur har du ställt in grejerna? Har du bass boost på max med?

36 Inlägg
27 augusti 2014
Jag har separat steg till 10rna och likaså 12orna.
Bass EQ på steget har jag på ungefär hälften till 10orna, 12orna har jag bass boost på 2/5
Gain har jag på steget till 10orna på 3/5 samma på 12orna.

12orna är GAS alpha 212 med ett HERTZ HCP1D slutsteg.
10orna är alpine type e 500watt styck med ett alpine steg på 1000watt totalt, 500watt rms.

1 494 Inlägg
27 augusti 2014
Burten skrev:
Jag har separat steg till 10rna och likaså 12orna.
Bass EQ på steget har jag på ungefär hälften till 10orna, 12orna har jag bass boost på 2/5
Gain har jag på steget till 10orna på 3/5 samma på 12orna.

12orna är GAS alpha 212 med ett HERTZ HCP1D slutsteg.
10orna är alpine type e 500watt styck med ett alpine steg på 1000watt totalt, 500watt rms.

Bass boosten ska inte användas alls så dra ner den på 0.
Vet ej exakt vilka specs dina 10or har om dom va lite äldre men dom nya type e ligger på 150wrms och då är det inte så konstigt om det luktar bränt om du ger dom 1000w. (om inte dom 1000 är max watt)

36 Inlägg
27 augusti 2014
Ålrajt, bass boosten ska jag skruva ner till 0!

Detta steg har jag till 10orna: http://www.crutchfield.com/S-aPgXqsDtZt … -M500.html
10orna ser ut såhär, fast med blå logga ist: http://cdn2.armslist.com/sites/armslist … bs_640.jpg
Senast redigerat av Burten (27 augusti 2014)

436 Inlägg
28 augusti 2014
Tänkte bara kolla lite hur manga det är som ska till dBakutens event I helgen?

och hur många ska ställa upp och tävla?

för er som inte vet vad jag snackar om:
http://www.dbakuten.se/visa-nyhet/?item=cms_3-s1%2F36

(tyckte det verkade onödigt att starta en ny tråd om detta)

773 Inlägg
28 augusti 2014
tjenna håller på o kollar på nytt slutsteg och fattar inte det där med 2 och 4ohm vad blir det för skilnad att använda 2ohm som ger mer watt eller 4ohm som ger mindre watt?

DLS
1 147 Inlägg
29 augusti 2014
tvedberg skrev:
tjenna håller på o kollar på nytt slutsteg och fattar inte det där med 2 och 4ohm vad blir det för skilnad att använda 2ohm som ger mer watt eller 4ohm som ger mindre watt?

sämre kontroll på 2 ohm.

Hellre basa än gasa.
1 093 Inlägg
29 augusti 2014
tvedberg skrev:

På 2ohm har du mer effekt och på 4ohm har du mer kontroll.

1 450 Inlägg
29 augusti 2014
xVolvo240x skrev:
Hej har en sån här liggandes :
http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-alpha … 12tum.html
Funkar denna till dom basarna?
http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-pro-6001.html
Eller e denna bättre?
http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-pro-10001.html
Eller behöver man ännu bättre steg?
Är ganska kass på ljud så vore bra om nån visste

Tjena ja har nu kopplat in skiten med ett pro1000 steg men så fort man vrider upp basen så går steget i protection mode, är steget för klent då eller varför blir de så? Steget blir inte varmt heller. Eller e de något annat fel?

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

1 494 Inlägg
29 augusti 2014
xVolvo240x skrev:
xVolvo240x skrev:
Eller e denna bättre?

Tjena ja har nu kopplat in skiten med ett pro1000 steg men så fort man vrider upp basen så går steget i protection mode, är steget för klent då eller varför blir de så? Steget blir inte varmt heller. Eller e de något annat fel?

Steget är inte för klent, dubbelkolla din inkoppling och se till så att du har ström. Är allt det korrekt så kan det kanske vara steget som det e fel på. Är steget korrekt inställt?

1 450 Inlägg
29 augusti 2014
Fjong skrev:
xVolvo240x skrev:
xVolvo240x skrev:
Eller e denna bättre?

Steget är inte för klent, dubbelkolla din inkoppling och se till så att du har ström. Är allt det korrekt så kan det kanske vara steget som det e fel på. Är steget korrekt inställt?

Ja de e ju de att ja är helt kass på ljud så ja vet inte hur de ska va inställt, ja bara vre in spakarna tills de spelade bra, för ström och så har ja, och alla kablar är ju kopplade rätt

33 Inlägg
29 augusti 2014
Hej nu har jag en fråga igen och tänkte höra med er som kan.
Har ett par L7:or 12" 2st i en mtx sledgehammer låda och ett Gas Competition 3500.1d steg. L7orna är parallellkopplade så det är kopplade i 1 ohm. Spelade på ganska bra idag drog på volymen lite så det skakade i hela bilen och när jag sedan när jag vred mer volymen å gick bak till skuffen så luktade det lite bränt av elementen. Men de spelar som de ska fortf. Tänkte höra om det är pga att de fick för mycket tryck på sig och borde jag ta det lugnare med basarna eller är det ingen fara? Vill inte ha sönder grejerna. Undrar vad det var som gjorde att det luktade bränt.

Med vänlig hälsning

1 494 Inlägg
29 augusti 2014
BrianL1992 skrev:
Har ett par L7:or 12" 2st i en mtx sledgehammer låda och ett Gas Competition 3500.1d steg. L7orna är parallellkopplade så det är kopplade i 1 ohm. Spelade på ganska bra idag drog på volymen lite så det skakade i hela bilen och när jag sedan när jag vred mer volymen å gick bak till skuffen så luktade det lite bränt av elementen. Men de spelar som de ska fortf. Tänkte höra om det är pga att de fick för mycket tryck på sig och borde jag ta det lugnare med basarna eller är det ingen fara? Vill inte ha sönder grejerna. Undrar vad det var som gjorde att det luktade bränt.

Med vänlig hälsning

L7orna har väl 750wrms? Isf en kombinerad effekttålighet på 1500wrms medans ditt steg ger 3500wrms i 1 Ohm så ja du har nog matat på med lite för mycket effekt. Helst ska du mäta upp grejerna så att du vet hur mycket du kan brassa på utan att bränna basarna, men det går ju givetvis ge dom lite extra i kortare stunder.

Annars så kan du ju koppla om dina basar så att det blir lite högre motstånd, om det går så hade 4 Ohm hade varit väldigt passande till vardags bruk men man får fortfarande va lite försiktigt.

1 494 Inlägg
29 augusti 2014
xVolvo240x skrev:
Fjong skrev:
xVolvo240x skrev:

Ja de e ju de att ja är helt kass på ljud så ja vet inte hur de ska va inställt, ja bara vre in spakarna tills de spelade bra, för ström och så har ja, och alla kablar är ju kopplade rätt

Som grund, bass boost alltid 0, LPF beror på ditt framsystem men säg 80hz å sub sonic på 30hz.
Gainen ställer du igenom att höja stereons volym till runt 80% av maxvolymen och sedan vrider du upp gainen tills basarna börjar spela dåligt sedan sänker du lite. Man ska inte behöva vrida gainen i botten!

Hur har du jordat? Grovlek på kablar? Kolla i vilket motstånd basarna är kopplade, dina basar kan bara kopplas i 2 elr 8 Ohm

1 450 Inlägg
29 augusti 2014
Fjong skrev:
xVolvo240x skrev:
Fjong skrev:

Som grund, bass boost alltid 0, LPF beror på ditt framsystem men säg 80hz å sub sonic på 30hz.
Gainen ställer du igenom att höja stereons volym till runt 80% av maxvolymen och sedan vrider du upp gainen tills basarna börjar spela dåligt sedan sänker du lite. Man ska inte behöva vrida gainen i botten!

Hur har du jordat? Grovlek på kablar? Kolla i vilket motstånd basarna är kopplade, dina basar kan bara kopplas i 2 elr 8 Ohm

Okej där hade vi nog problemet, ja hade gainen i botten och även bass boost grejen, för nu lägger inte steget av när ja höjjer big_smile

773 Inlägg
30 augusti 2014
xVolvo240x skrev:
Fjong skrev:
xVolvo240x skrev:

Okej där hade vi nog problemet, ja hade gainen i botten och även bass boost grejen, för nu lägger inte steget av när ja höjjer big_smile

kompisen hade exakt samma problem med ett pro 2000 och det var basarnas kablar som skavde mot något i lådan som var gjort av metal och kortslöt skiten

33 Inlägg
30 augusti 2014
Fjong skrev:
BrianL1992 skrev:

Med vänlig hälsning

L7orna har väl 750wrms? Isf en kombinerad effekttålighet på 1500wrms medans ditt steg ger 3500wrms i 1 Ohm så ja du har nog matat på med lite för mycket effekt. Helst ska du mäta upp grejerna så att du vet hur mycket du kan brassa på utan att bränna basarna, men det går ju givetvis ge dom lite extra i kortare stunder.

Annars så kan du ju koppla om dina basar så att det blir lite högre motstånd, om det går så hade 4 Ohm hade varit väldigt passande till vardags bruk men man får fortfarande va lite försiktigt.

Okej! Jajamen de ligger på 750wrms/st. Okej, men grejen är att jag testade att koppla dom till 4 ohm och det blev ett riktigt kärring ljud från dessa då, de spelade ju helt ok men det blev inte alls det tryck jag vill ha, och jag vet inte riktigt hur mycket jag vågar vrida upp gainen/Level:n på steget. Dessa går ju inte att köra i två ohm när man använder 2 st utan då lär jag väl ha ett separat steg för varje element och parallelkoppla om jag förståt rätt? för nu är de parallelkopplade båda två och då blir de ju nedkopplade till 1 ohm. men kan man köra fyra ohm och vrida upp grejerna på steget tex gainen som står för det mesta utav trycket och de andra utan att de tar stryck eller kan man köra 1 ohm och lyssna någorlunda högt och ha gainen ganska högt utan att det blir marshmallows av dem? vad jag hört så ska dessa kunna dundra på ordentligt, jag är ganska ny på detta med billjud. tackar för hjälpen jag får av dig!

2 035 Inlägg
30 augusti 2014
Min peak ligger på 50 hz enligt termlab. Menar man då lådans peak eller bilens peak eller både och?

För om jag vill bygga en ny låda, ska jag bygga en som peakar vid 50 hz?  Eller måste jag bygga en sluten låda för att kolla bilens peak?

Måste man bygga en sluten låda på dem basarna man ska använda för att hitta bilens peak?

Biljudsveteran sen 1984!

Sök