3319
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

773 Inlägg
30 augusti 2014
tjenna, det är så att jag har ett skapligt framsystem sony xlpod 6,5 kit kostade 1500 för ca 3år sedan och det är så att jag har de kopplat till en lite halvgammal jvc sterio som är 4x50w mofost,

det är så att jag tycker inte framsystemet spelar någe bra tycker jag, tror ni det är bättre att koppla det till mitt gammla slutsteg som levererar 40w x2 4ohm rms?
steget är ett alpine 3552 men det går inte att brygg koppla för ena kanelen är bränd så får köra 2 kanal
Senast redigerat av tvedberg (30 augusti 2014)

21 761 Inlägg
31 augusti 2014
bosabengt skrev:
Min peak ligger på 50 hz enligt termlab. Menar man då lådans peak eller bilens peak eller både och?

För om jag vill bygga en ny låda, ska jag bygga en som peakar vid 50 hz?  Eller måste jag bygga en sluten låda för att kolla bilens peak?

Måste man bygga en sluten låda på dem basarna man ska använda för att hitta bilens peak?

50 Hz är den frekvens som spelar högst med den låda du har just nu, men det är inte säkert att bilens egen peak ligger precis där.

För att få reda på bilens peak så är det bäst att bygga en sluten låda som du först kollar hur frekvensgången är utanför bilen, sedan stoppar du in lådan där den är tänkt att sitta och gör en till jämförande frekvensmätning. Då borde du kunna se vid vilken frekvens det uppstår en tydlig peak. smile

tvedberg skrev:
tjenna, det är så att jag har ett skapligt framsystem sony xlpod 6,5 kit kostade 1500 för ca 3år sedan och det är så att jag har de kopplat till en lite halvgammal jvc sterio som är 4x50w mofost,

det är så att jag tycker inte framsystemet spelar någe bra tycker jag, tror ni det är bättre att koppla det till mitt gammla slutsteg som levererar 40w x2 4ohm rms?
steget är ett alpine 3552 men det går inte att brygg koppla för ena kanelen är bränd så får köra 2 kanal

Om steget kan ge ut 2x40 WRMS i 4 Ohm så borde det trycka på mer än att driva med bilstereon. smile

773 Inlägg
31 augusti 2014
Drönirettab skrev:
bosabengt skrev:
Min peak ligger på 50 hz enligt termlab. Menar man då lådans peak eller bilens peak eller både och?

För om jag vill bygga en ny låda, ska jag bygga en som peakar vid 50 hz?  Eller måste jag bygga en sluten låda för att kolla bilens peak?

Måste man bygga en sluten låda på dem basarna man ska använda för att hitta bilens peak?

50 Hz är den frekvens som spelar högst med den låda du har just nu, men det är inte säkert att bilens egen peak ligger precis där.

För att få reda på bilens peak så är det bäst att bygga en sluten låda som du först kollar hur frekvensgången är utanför bilen, sedan stoppar du in lådan där den är tänkt att sitta och gör en till jämförande frekvensmätning. Då borde du kunna se vid vilken frekvens det uppstår en tydlig peak. smile

tvedberg skrev:

Om steget kan ge ut 2x40 WRMS i 4 Ohm så borde det trycka på mer än att driva med bilstereon. smile

aa  okej, ja det kan ge 40 wrms i 4ohm så får testa om de spelar på lite bättre wink

2 035 Inlägg
31 augusti 2014
Drönirettab skrev:
bosabengt skrev:

tvedberg skrev:

Spelade 1.5 db högre i min sedan än kombin (745). SÅ är lite snopen. Allt är samma, bara bil som skiljde.

I burp lämnade steget 1969w rms (2110w rms max enligt spec) och kom ner till 1.8 ohm. Så är ju självklart nöjd med det. Men ändå spelade jag lägre.

Lådan är på 120L men enligt SPL ska en "SPL" låda vara ca 100L. Kanske skulle bygga en ny låda?

Kupén är ju större i 745 an så vad kan vara "fel" på lådan? För hög lr låg avstämning? För stor lr liten låda?

Biljudsveteran sen 1984!

3 182 Inlägg
31 augusti 2014
trillade över lite basar o steg i dag fånigt billigt. och tänkte fråga om nån skulle villa tala om det är bra eller dåligt, vilka av stegen tycker ni jag ska driva basarna med. är det nån som skulle villa räkna ut en baslåda till mig. dom ska va i en volvo 945.

lite bilder da.

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13669/13669-4dedd462898ba223b2f7794b8e73aad3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13669/13669-c0b7e36d36614f5664e6336cc5a36690.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13669/13669-b2d781123d4092fc6d74d5fea9019d7d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13669/13669-84cf5d94ed46ca7ef87d98e19977277b.jpg

47 Inlägg
6 september 2014
tja, är det krångligt att koppla in en baslåda till en orginal stereo på en audi a4 b7? mvh

Avstängd
10 388 Inlägg
6 september 2014
C-HUTTUNEN skrev:
tja, är det krångligt att koppla in en baslåda till en orginal stereo på en audi a4 b7? mvh

Nej, eller ja. Det beror helt på hur lätt du vill göra det för dig.

Slutsteg + hög->lågnivåomvandlare + Sub + Kablar så har du väl den lättaste vägen där (säger inte den bästa, men iaf)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

242 Inlägg
6 september 2014
Tjena söker firmor som säljer PA-högtalare för bilbruk

Skriv gärna om ni vet någon bra
Helst i stockholm, men nätbutiker i hela lndet går me bra

// André

Creator of Baked|Society
A4 B6 avant Carbon edition!
Stor Ombyggnad av ljudet inom kort
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280228

357 Inlägg
7 september 2014
Ice-ice skrev:

// André

www.dbakuten.se?  eller kanske
http://shop.seastreamsgarage.se/evils-corner-c-119.html

eller skriv och prata med Evilaudio här på garaget, han håller ju på mycket med bil PA  smile
Senast redigerat av heedlund93 (7 september 2014)

Audi a4 billjudsprojekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=273022
151,4db @44hz med musik låda byggd för show/demo
Sponsorer sökes!

242 Inlägg
8 september 2014
heedlund93 skrev:
Ice-ice skrev:

// André

www.dbakuten.se?  eller kanske
http://shop.seastreamsgarage.se/evils-corner-c-119.html

eller skriv och prata med Evilaudio här på garaget, han håller ju på mycket med bil PA  smile

Har snackat lite ned evilaudio, men tänkte fall det finns fler då jag ska såka sponsring
Jag ska bygga om i bilen så det hörs och syns på barkaby i vår smile

Creator of Baked|Society

242 Inlägg
9 september 2014
Fall man köper färdigskurna mdf-rimgar för 6,5" då har dom ju lika stort hål som 6,5" högtalaren är stor så frågan är vart får man plats med högtalargallret?

Hoppas ni förstår min fråga

//André

Creator of Baked|Society

33 Inlägg
9 september 2014
Hejsan tänkte höra lite ang hur länge man kan spela innan batteriet dör.
Har ett. Gas competition 3500.1D kör ett ohm och då drar steget 3,2 kilowatt. Batteriet är ett AGM Running Bull 70ah nästan helt nytt. Brukar spela en del när jag står och väntar på tex parkering osv men vill inte bli strandsatt så tänkte höra om någon vet hur msn räknar ut detta?

Med vänlig hälsning

Fotograf
1 319 Inlägg
9 september 2014
BrianL1992 skrev:
Har ett. Gas competition 3500.1D kör ett ohm och då drar steget 3,2 kilowatt. Batteriet är ett AGM Running Bull 70ah nästan helt nytt. Brukar spela en del när jag står och väntar på tex parkering osv men vill inte bli strandsatt så tänkte höra om någon vet hur msn räknar ut detta?

Med vänlig hälsning

handlar lite om volym och musikstil också. lyssnar på en opera jämfört med house där basen jobbar lite mer. så är rätt svårt att säga. men annars får du räkna ut hur många amp du förbrukar ca på en viss volym sen är de bara räkna det mot batterit.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

242 Inlägg
9 september 2014
BrianL1992 skrev:

Med vänlig hälsning

Hur långt är ett snöre wink

Beror helt på villken volym man kör på, full mutter och 10% drar inte lika mycket ström.
Jag hade moterat en voltmätare smile

Alt montera ett till batteri som används när du har bilen avstäng och kopplar ifrån "start" batteriet och sen bär su startar bilen igen så kopplas extra vatteriet på igen, då slipper du bli stående smile

Creator of Baked|Society

818 Inlägg
9 september 2014
BrianL1992 skrev:

Med vänlig hälsning

Som jag fattade kör du bara med ett batteri totalt? Det är verkligen i underkant, skulle rekommendera 2 extrabatterier. Om du skaffar ett skiljerelä kan du spela som du vill med bilen avstängd och inte vara orolig över att inte kunna starta bilen sen. smile

1 205 Inlägg
10 september 2014
Hade tänkt slänga in ett slutsteg och bas i bilen efter löning denna månaden. Har precis satt in nya högtalare i framdörrarna. Undrar lite om man borde riva dörrsidorna igen och koppla in de högtalarna till slutsteget? Blir det stor skillnad? Det är ju en eftermiddags projekt bara att riva sidorna och dra sladd genom hela bilen. Sedan fråga nr 2, behöver jag ett extra batteri för att driva slutsteget, eller är det bara att dra sladd från det ordinära batteriet?

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
10 september 2014
Cracksoup skrev:
Hade tänkt slänga in ett slutsteg och bas i bilen efter löning denna månaden. Har precis satt in nya högtalare i framdörrarna. Undrar lite om man borde riva dörrsidorna igen och koppla in de högtalarna till slutsteget? Blir det stor skillnad? Det är ju en eftermiddags projekt bara att riva sidorna och dra sladd genom hela bilen. Sedan fråga nr 2, behöver jag ett extra batteri för att driva slutsteget, eller är det bara att dra sladd från det ordinära batteriet?

Först vad är du ute efter med basen ? är det utfyllnad bara eller går du i tankarna att spela högt?
Är det bara utfyllnad så kan köpa dig ett 4 kanals steg och driva framsystemet på kanal 1 & 2, kanal 3&4 bryggar du basen på.
Tänkte du spela högt så är det ett monoblock som gäller och då kan du inte koppla in framsystemet.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

1 205 Inlägg
10 september 2014
Streethawk skrev:
Cracksoup skrev:

Först vad är du ute efter med basen ? är det utfyllnad bara eller går du i tankarna att spela högt?
Är det bara utfyllnad så kan köpa dig ett 4 kanals steg och driva framsystemet på kanal 1 & 2, kanal 3&4 bryggar du basen på.
Tänkte du spela högt så är det ett monoblock som gäller och då kan du inte koppla in framsystemet.

Det är väl snarare utfyllnad jag är ute efter. Dock ska jag i framtiden sätta in 6,5" i bakdörrarna också. Är det då bättre att köpa ett större slutsteg med fler kanaler och ansluta alla högtalare?

16 197 Inlägg
10 september 2014
BrianL1992 skrev:

Med vänlig hälsning

belastar du det steget så att de lämnar max effekt så kommer de lilla batteriet inte räcka länge.

3200watt /12 volt=266A     bara en snabbräkning...   steget har väl kanske 85% verkningsgrad så uträkningen är bara höftad.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

2 Inlägg
11 september 2014
Vad för slutsteg behöver jag till mina två MDS?
MDS XXL-69
400 Watts
4 Ohms

Sök