3710
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

7 120 Inlägg
30 mars 2010
Denxor skrev:
Aerodynamik skrev:
Satt och spelade lite musik och helt plötsligt lägger stereon av, stänger av och på tändningen men då funkar bara AM/FM och Aux in. CD och USB är helt väck.. :S
Är även så att när man drar av tändningen så lyser stereon i några minuter, det har den inte gjort förut..

Kan det vara något jordfel, glapp eller är stereon fucked? hmm

Huvudenheten är en JVC KD-R301 och har två 6,5or, 5,25or och en 12" Spectron bas med slutsteg.

Precis samma sak hände med min stereo usb:n och cd:n slutade funka. Fick inte min att funka, så jag fick en ny på garantin.

Shit, bara börja leta kvitto tongue

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
30 mars 2010
Lonefox skrev:
8-10mm2 är i överkant till DET steget.......så 16mm2 är rejäl overkill.

Iom att steget är avsäkrat till 20A......tja 40A duger bra.

var och köpte 6mm2 kabel idag men problemet kvarstår när jag testar att koppla in det direkt till batteriet sad alltså att protectlampan blinkar i takt med musiken och det låter illa. testade både med lågnivå tagen från laptop samt med högnivå där ja snodde signal från en högtalare till stereon i garaget hmm är en 12" bas ja har kopplat in och ja tycker den spelar mest musik och inte alls någon bas sad

är total nybörjade på detta så all hjälp uppskattas roll

MVH

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
30 mars 2010
Föredrar att hjälpa folk på plats då felsökningen är lite svår online.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 903 Inlägg
30 mars 2010
Lonefox skrev:

okej, förstår det. men du ska ha tack för all hjälp ja fått hittills iaf smile

lär nog behöva återkomma ett antal gånger innan ja fått in sakerna i bilen big_smile hehe

förresten, du har inget tips på hur jag enklast snor signal från ena dörrhögtalaren bak? smile

MVH

4 693 Inlägg
30 mars 2010
_Fredde_volvo_ skrev:
Lonefox skrev:

lär nog behöva återkomma ett antal gånger innan ja fått in sakerna i bilen big_smile hehe

förresten, du har inget tips på hur jag enklast snor signal från ena dörrhögtalaren bak? smile

MVH

Hur menar du med att sno signal?

Booyakasha!

1 903 Inlägg
30 mars 2010
Softis skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:
Lonefox skrev:

MVH

Hur menar du med att sno signal?

har ingen lågnivå utgång på min originalstereo och tänkte ta högnivå ifrån en högtalare smile
är medveten om att detta är en ganska "tattig" lösning men de är billiga prylar ja pysslar med och gör de främst för att lära mig och sen om det låter bra så är de bara ett STORT plus tongue

MVH

4 693 Inlägg
30 mars 2010
Okej, du tänker så. Tattarlösningar is the shiet! wink

Du tar bara plus och minus och så in i steget

Booyakasha!

1 903 Inlägg
30 mars 2010
Softis skrev:

haha, jo alltså så långt är jag med tongue men vill inte ha ett par kablar hängande ifrån dörren och sen dragna bak till bagaget big_smile ser lite väl illa ut tycker jag.

men alla kablar som går till dörren går väl igenom den där "gummibälgen" som sitter mellan dörren och karossen? vart tar dom vägen sen? vill inte riva allt för mycket i inredningen för att kunna gömma kablarna.

MVH

119 Inlägg
30 mars 2010
God kväll^^ 2 snabba frågor.. Om någon vill svara snabbt dvs, vad är de för storlek på högtalare i panelen upp mot fram rutan i 855, och lika så i stolpen vid bakljusen på 855? (är väldigt kass på storleks mässigt med högtalare)
Senast redigerat av reggae (30 mars 2010)

Ska det va så ska de va på skånska!

28 Inlägg
30 mars 2010
Tjena tänkte kolla om jag kunde få lite tips kring baslåda i 740in!
Har köpt 6.9er som jag satt i hyllan men har blivit väldigt sugen på en baslåda.
vill komma billigt undan då jag inte är kräsen, visst vill man ha tryck men som sagt 740 dunk!

http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318274
http://www.totalljud.se/default.aspx?ma … prodid=994

Dom känns ju ganska bra/billiga, eller har ni nå andra tips? smile

stRaend
30 mars 2010
tror nog du blir mest nöjd med dbakutens paket av dom där smile

Är för trött för att leta reda på något bättre tongue

28 Inlägg
30 mars 2010
Jo det tror jag med, känns dock lite drygt å bygga lådan tongue
Är ju inte sådär jätte kunnig i dedär med å bygga för att få rätt volym/liter på lådan..
Material för å bygga kan jag komma väldigt billigt undan med dock smile

2 Inlägg
30 mars 2010
Hej! Har en fråga angående min nyköpta baslåda. Jag har nästan precis skaffat bil. Kan NOLL om allt typ, men väldigt villig att lära mig:) Jag köpte en baslåda som jag tänkte koppla in i min Citroen C5. Har orginal stereon i och kunde först inte få ut den. Ringde dem jag köpte bilen utav och de berättade för mig hur jag skulle göra. Passade även på att fråga hur/var jag kopplade in min nya baslåda. Han svarade att det ABSOLUT INTE gick, även fast jag hade ett lågnivåuttag! Det kunde isf slå ut strömmen ur hela bilen menade han på. Han sa att han kunde lösa problemet men då gick det på mellan 5 och 6 tusen kronor!! Kan detta verkligen ske!? Eller vill han bara tjäna pengar på en fattig student? JÄTTE tacksam för svar smile Packat in lådan igen och ska skicka iväg den men ville bara höra här först    /MVH Johan92

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
30 mars 2010
Har nyss bytt stereo och undrar om det är normalt att basen nästintill försvinner då man byter ifrån ett AS3 system?sad

16 197 Inlägg
30 mars 2010
Tribbe skrev:
Har nyss bytt stereo och undrar om det är normalt att basen nästintill försvinner då man byter ifrån ett AS3 system?sad

har du rätt kablage då??   i audi sitter de "del-aktivt" system.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
30 mars 2010
evilaudio skrev:
Tribbe skrev:

har du rätt kablage då??   i audi sitter de "del-aktivt" system.

Del-aktivt?  Jag vad jag vet så har jag rätt kablage..

1 903 Inlägg
30 mars 2010
Tribbe skrev:

vad har du bytt till? du har ju ett slutsteg originalmonterat ifall du hade AS3 innan, kan ju vara så att den nya stereon inte sammarbetar med steget..

MVH

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
30 mars 2010
Jag har bytt till en KENWOOD DPX503UY Använder mig även av en    
Produkt: Lågnivåadapter RCA->DIN
Anmärkning:
2xRCA->8-pol DIN, för att koppla in originalslutsteget med RCA. passar 900, 9-3 där högtalarna i framdörrarna drivs av slutsteg

Artikel nr: SAAB4

Ifrån backesljusbyggeri

https://www1.garaget.org/gallery/archive/72272/886362_vlrf0m.jpg  Mitt kablage.. det kanske inte syns så bra... men bästa bilden jag har..

4 693 Inlägg
30 mars 2010
_Fredde_volvo_ skrev:
Softis skrev:

haha, jo alltså så långt är jag med tongue men vill inte ha ett par kablar hängande ifrån dörren och sen dragna bak till bagaget big_smile ser lite väl illa ut tycker jag.

men alla kablar som går till dörren går väl igenom den där "gummibälgen" som sitter mellan dörren och karossen? vart tar dom vägen sen? vill inte riva allt för mycket i inredningen för att kunna gömma kablarna.

MVH

Tror dom går ner till listen som går jäms med golvet
Senast redigerat av Softis (30 mars 2010)

Booyakasha!

1 903 Inlägg
30 mars 2010
Tribbe skrev:
Jag har bytt till en KENWOOD DPX503UY Använder mig även av en    
Produkt: Lågnivåadapter RCA->DIN
Anmärkning:
2xRCA->8-pol DIN, för att koppla in originalslutsteget med RCA. passar 900, 9-3 där högtalarna i framdörrarna drivs av slutsteg

Artikel nr: SAAB4

Ifrån backesljusbyggeri

http://www1.garaget.org/gallery/archive/72272/886362_vlrf0m.jpg  Mitt kablage.. det kanske inte syns så bra... men bästa bilden jag har..

okej, så vad jag kan förstå så drar du bara denna "adaptern" från lågnivåutgången på nya stereon till ingången på slutsteget? och det är bara fronthögtalarna som drivs av steget? kolla även så bakhögtalarna är inkopplade som dom ska. kan ju också kolla om du kan ställa in ljudet på stereon, så de inte råkar va så enkelt att basen bara är nerskruvad på stereon.

MVH

Sök