Softis skrev:
Tackar Lonefox

Inte ofta du håller med mig, snarare läxar upp

Jag tänker ungefär så här: Ju mer man fibblar och ändrar ljudet i vare sig HU eller steg så förvränger man signalen på ett eller annat sätt.
Dock inte delning.
Detta kommer du nog säga emot mig om Lonefox.
Bas, diskant, tidscomp, loudness och bassboost (kommer inte på fler) tycker dessa ska vara på noll faktiskt. Då är alla i samma nivå och ingen höjs över gränsen någon gång och på så vis blir det ingen distad signal.
Har själv blivit uppläxad av folk som kan mer än mig

Däribland DETTA:
EQ är mer som kryddor i en god maträtt.
Använt fel så blir det skit av det.
Bygg rätt från början så handlar det om minimala förändringar med EQn. 1-3db som max skulle jag vilja säga. Både upp och ner. Men ju mer man skruvar o labbar ju mer skruvar man bort sig. Så EQ är inte alltid av ondo. Men istället för att höja frekvenser som är låga så bör man sänka de som är låga. En enkelt jämförelse: kompressionen i mastringar av skivor idag. De höjer de lägre ljuden till samma nivå som de högre. Därför försvinner dynamiken i inspelningen och det låter skit rent ut sagt.
Tidskomp:
Har man en gång vant sig vill man aldrig släppa taget.
MEN det är inte bara fördröjningen som skall ställas. Man får även leka med nivåer, ja volymen i ljudet från de olika kanalerna. Att tex. sänka V Diskant (om man som jag kör fullt aktivt) KAN beroende på problem lösa VÄLDIGT mkt mer än att leka med EQ och ännu mer med kompet. (Hej "uppläxning" av JonasH

)
Bas/Mid/Twe-inställningarna är inget annat än en enkel EQ. Oftast med sina fasta vräden och minimalt med Q-kurva på den (en vanlig normal grafisk EQ mao).
Dock är det fler och fler enheter även i den billigare skolan som har börjat få en form av parametrisk EQ. Kanske 3-4 frekvenser per band (bas/mid(twe) och 3-4 olika Q-värden (hur mkt som påverkar brevid vald frekvens). Detta är enligt mig att föredra. Men jo visst du har rätt i att man inte bör öka nivån på frekvensen alltför mkt. Då finns risken att enheten peakar ut och det börjar dista ja. Hänvisar till vad jag sade om EQ som en krydda i em maträtt.
Så för att sammanfatta det enligt MIN mening:
Tidskomp: JA ABSOLUT. När man väl lärt sig hantera det. Det ÄR mkt roligare att lyssna med en bra scenbild

EQ: JA ABSOLUT! Så länge man inte pillar bort sig vilket är rättlätt gjort

Bassboost> ALDRIG I LIVET! It's the devils (marknadens) work). Detta kom bara för att folk inte kan bygga eller ställa in rätt och vill ha MKT bas ut SMÅ lådor som exempel. Förr så var boosten en form av loudness som höjde både bas och diskant (eller ja allt som oftast) mkt pga att vägbuller osv stör i både bas och diskantområdet. Men bilarna överlag är mkt tystare nu mot förr med så.
Loudness> JA.....om dne jobbar rätt. Dvs sänker höjningarna av frekvenser i takt med att volymen hörs då lodness enbart lämpar sig för att höja bas och diskant när man spelar på LÅG volym (talar om volymer under samtalsnivå)
SÅ Softis......jag både håller med dig och inte av olika anledningar.
Men om ALLA tyckte likadant....hur rolig hade världen varit då?