3145
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
30 mars 2010
Softis skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:
Softis skrev:
Okej, du tänker så. Tattarlösningar is the shiet! wink

Du tar bara plus och minus och så in i steget

haha, jo alltså så långt är jag med tongue men vill inte ha ett par kablar hängande ifrån dörren och sen dragna bak till bagaget big_smile ser lite väl illa ut tycker jag.

men alla kablar som går till dörren går väl igenom den där "gummibälgen" som sitter mellan dörren och karossen? vart tar dom vägen sen? vill inte riva allt för mycket i inredningen för att kunna gömma kablarna.

MVH

Tror dom går ner till listen som går jäms med golvet

aa misstänkte det, får väl plocka bort skiten då och se om ja kan hitta dom. får hoppas att alla är i olika färger så blir de enklare big_smile

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
31 mars 2010
_Fredde_volvo_ skrev:
Tribbe skrev:
Jag har bytt till en KENWOOD DPX503UY Använder mig även av en    
Produkt: Lågnivåadapter RCA->DIN
Anmärkning:
2xRCA->8-pol DIN, för att koppla in originalslutsteget med RCA. passar 900, 9-3 där högtalarna i framdörrarna drivs av slutsteg

Artikel nr: SAAB4

Ifrån backesljusbyggeri

http://www1.garaget.org/gallery/archive/72272/886362_vlrf0m.jpg  Mitt kablage.. det kanske inte syns så bra... men bästa bilden jag har..

okej, så vad jag kan förstå så drar du bara denna "adaptern" från lågnivåutgången på nya stereon till ingången på slutsteget? och det är bara fronthögtalarna som drivs av steget? kolla även så bakhögtalarna är inkopplade som dom ska. kan ju också kolla om du kan ställa in ljudet på stereon, så de inte råkar va så enkelt att basen bara är nerskruvad på stereon.

MVH

Jag kan inte mycket om bilstereo.. eller jag kan nästan ingenting... men jag chansar på att det är som så att istället för att ställa alla värden som man gör manuellt på dom flesta stegen så ställde originalstereon in dom värdena automatiskt när jag vred på bas reglaget på stereon? Eftersom att dörrarna istortsett bara spelade bas om dom nu inte BARA gjorde det..
Det är min chansning... jag kan dock inget inom detta.

Min nya stereo har jag dragit på faden eller vad det heter så den spelar lite mer fram än bak i bilen, har dragit upp basen på max, kör med loud på on. Men man kan även ställa basen på olika hertz värden... där har jag bara skippat.. Fanns även 2 till saker att ställa på basen men lite för avancerat för mig..

4 693 Inlägg
31 mars 2010
Oh Jesus! Fullbas och loundness på. Inte bra för högtalarna och det kan inte låta så värst bra heller "/

Booyakasha!

1 903 Inlägg
31 mars 2010
kopplade in allting nu idag i bagaget men det verkar som steget inte klarar att dra runt den basen sad
tog signal ifrån ena högtalaren i instrumentpanelen lite tillfälligt bara för att kunna provspela men kom knappt något ljud från basen alls. testade sen med en annan högtalare och då spelade det på utav bara fan big_smile

lägger till lite info om steget samt basen.

steget heter Nicama superpro NPA-120.
2x100watt  1x200watt class A (detta står på steget)

basen:
Effekttålighet (RMS): 175W
Effekttålighet (MAX): 350W
Impedans: 8 Ohm
Magnet: 50oz
Monteringsdjup: 126mm
Vikt: 3800 gram

Tror ni som jag att steget är för klent eller var det kanske signalen som spökade? hmm

MVH

4 693 Inlägg
31 mars 2010
Du har en bas på 8 ohm.
Gissar på att steget ger 200 watt vid 4 ohm, det borde bli 100 watt vid 8 ohm. Är detta sen maxwatt så landar det runt 50 rms som basen får. Inte konstigt om den inte spelar mycket

Booyakasha!

1 903 Inlägg
31 mars 2010
Softis skrev:
Du har en bas på 8 ohm.
Gissar på att steget ger 200 watt vid 4 ohm, det borde bli 100 watt vid 8 ohm. Är detta sen maxwatt så landar det runt 50 rms som basen får. Inte konstigt om den inte spelar mycket

okej, det förklarar det hela, misstänkte att de var något sånt men trodde den skulle spela lite åtminstone hmm men men, ger mig bara en anledning att skaffa andra grejer big_smile haha.

2 035 Inlägg
31 mars 2010
_Fredde_volvo_ skrev:
Softis skrev:
Du har en bas på 8 ohm.

okej, det förklarar det hela, misstänkte att de var något sånt men trodde den skulle spela lite åtminstone hmm men men, ger mig bara en anledning att skaffa andra grejer big_smile haha.

verkar ju inte vara en bilbas du har eller så är den gammal som gatan.

Biljudsveteran sen 1984!

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
31 mars 2010
Softis skrev:
Oh Jesus! Fullbas och loundness på. Inte bra för högtalarna och det kan inte låta så värst bra heller "/

Okej det var nytt för mig.. Jag kan som sagt inget....
Jag har nu fått lite mer bas... tror jag köpt för avancerad stereo för mig... Jag hittade något där man skulle ställa in olika placeringar osv.. men har ingen aning om hur något ska stå... Stallde det på 470cm :S känns fel...

Så om någon kanske kunde ge mig lite riktlinjer på hur jag ska ställa in alla "mått", eq osv..  så jag har något att gå efter när jag försöker ställa in den..

Är loudness något man ska undvika? Eftersom att du skriver inte bra för högtalarna?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
31 mars 2010
_Fredde_volvo_ skrev:
Lonefox skrev:
Föredrar att hjälpa folk på plats då felsökningen är lite svår online.....

okej, förstår det. men du ska ha tack för all hjälp ja fått hittills iaf smile

lär nog behöva återkomma ett antal gånger innan ja fått in sakerna i bilen big_smile hehe

förresten, du har inget tips på hur jag enklast snor signal från ena dörrhögtalaren bak? smile

MVH

Vet inte hur det är i 9-5an men i 9-3SS/SC så spelar högtalarna bak och på panelen inga som helst basfrekvenser, så om man ska tjuva signal till en baslåda så är det dörrhögtalarna (fram då) som gäller, kan tänka mig att det är lika i 9-5.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 903 Inlägg
31 mars 2010
bosabengt skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:
Softis skrev:
Du har en bas på 8 ohm.

verkar ju inte vara en bilbas du har eller så är den gammal som gatan.

vad ja vet så är det en bilbas. skäms nästan för att säga de men den kommer från stylingbutiken roll
var inte tänkt från början att ja skulle ha den i bilen alls utan tänkte ha den till hemmastereon men den pallade inte heller att driva den så lika gärna som att den står i förrådet så tänkte ja prova att ha den i bilen tongue

1 903 Inlägg
31 mars 2010
ChriZtoffer skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:
Lonefox skrev:
Föredrar att hjälpa folk på plats då felsökningen är lite svår online.....

okej, förstår det. men du ska ha tack för all hjälp ja fått hittills iaf smile

lär nog behöva återkomma ett antal gånger innan ja fått in sakerna i bilen big_smile hehe

förresten, du har inget tips på hur jag enklast snor signal från ena dörrhögtalaren bak? smile

MVH

Vet inte hur det är i 9-5an men i 9-3SS/SC så spelar högtalarna bak och på panelen inga som helst basfrekvenser, så om man ska tjuva signal till en baslåda så är det dörrhögtalarna (fram då) som gäller, kan tänka mig att det är lika i 9-5.

aj då, har AS1 så har nämligen inga högtalare i framdörrarna lol
men tror faktiskt att alla 4 högtalare i bilen spelar hela registret för när ja kopplade in en annan högtalare så fick ja rätt bra bas smile

MVH

4 693 Inlägg
31 mars 2010
Tribbe skrev:
Softis skrev:

Okej det var nytt för mig.. Jag kan som sagt inget....
Jag har nu fått lite mer bas... tror jag köpt för avancerad stereo för mig... Jag hittade något där man skulle ställa in olika placeringar osv.. men har ingen aning om hur något ska stå... Stallde det på 470cm :S känns fel...

Så om någon kanske kunde ge mig lite riktlinjer på hur jag ska ställa in alla "mått", eq osv..  så jag har något att gå efter när jag försöker ställa in den..

Är loudness något man ska undvika? Eftersom att du skriver inte bra för högtalarna?

Loudness och bassboost ska ALLTID vara avstängt. Själv har ja bassboost på noll, loudness avstängt och bas på noll

Booyakasha!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
31 mars 2010
Njaa Softis, loudness är väl ändå inte farligt? Baaboost håller jag med om att man ska hålla sig borta från men loudness höjer ju egentligen bara basfrekvenserna lite vid låga volymen och då är det ju ingen direkt fara för att överstyra signalen eftersom att ju högre man spelar desto mindre påverkar loudness, iaf om det är som det ska vara.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

4 693 Inlägg
31 mars 2010
ChriZtoffer skrev:
Njaa Softis, loudness är väl ändå inte farligt? Baaboost håller jag med om att man ska hålla sig borta från men loudness höjer ju egentligen bara basfrekvenserna lite vid låga volymen och då är det ju ingen direkt fara för att överstyra signalen eftersom att ju högre man spelar desto mindre påverkar loudness, iaf om det är som det ska vara.

Men jag kan aldrig tänka mig att signalen blir lika "fin" som utan

Booyakasha!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
1 april 2010
Softis skrev:
ChriZtoffer skrev:

Men jag kan aldrig tänka mig att signalen blir lika "fin" som utan

Jobbar Loudness som den SKALL så dämpas den ju mer man höjer (Eclipsen jag har jobbar iaf så), men mest normalt är att loudness ligger kvar med sitt fasta läge på (oftast) +10 i en skala på 100 och 10KHz.
Loudness är mao inget annat än en fast EQ som höjer ett par frekvenser.
Och som många vet, höjer man för mkt på en EQ kan man överstyre signalen, så hur skulle det INTE försämra signalen Cristoffer?

Håller med Softis.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

4 693 Inlägg
1 april 2010
Tackar Lonefox smile Inte ofta du håller med mig, snarare läxar upp big_smile

Jag tänker ungefär så här: Ju mer man fibblar och ändrar ljudet i vare sig HU eller steg så förvränger man signalen på ett eller annat sätt.
Dock inte delning.

Detta kommer du nog säga emot mig om Lonefox.
Bas, diskant, tidscomp, loudness och bassboost (kommer inte på fler) tycker dessa ska vara på noll faktiskt. Då är alla i samma nivå och ingen höjs över gränsen någon gång och på så vis blir det ingen distad signal.

Booyakasha!

7 241 Inlägg
1 april 2010
Softis skrev:
Tackar Lonefox smile Inte ofta du håller med mig, snarare läxar upp big_smile

Jag tänker ungefär så här: Ju mer man fibblar och ändrar ljudet i vare sig HU eller steg så förvränger man signalen på ett eller annat sätt.
Dock inte delning.

Detta kommer du nog säga emot mig om Lonefox.
Bas, diskant, tidscomp, loudness och bassboost (kommer inte på fler) tycker dessa ska vara på noll faktiskt. Då är alla i samma nivå och ingen höjs över gränsen någon gång och på så vis blir det ingen distad signal.

Har själv blivit uppläxad av folk som kan mer än mig wink

Däribland DETTA:

EQ är mer som kryddor i en god maträtt.
Använt fel så blir det skit av det.
Bygg rätt från början så handlar det om minimala förändringar med EQn. 1-3db som max skulle jag vilja säga. Både upp och ner. Men ju mer man skruvar o labbar ju mer skruvar man bort sig. Så EQ är inte alltid av ondo. Men istället för att höja frekvenser som är låga så bör man sänka de som är låga. En enkelt jämförelse: kompressionen i mastringar av skivor idag. De höjer de lägre ljuden till samma nivå som de högre. Därför försvinner dynamiken i inspelningen och det låter skit rent ut sagt.

Tidskomp:
Har man en gång vant sig vill man aldrig släppa taget.
MEN det är inte bara fördröjningen som skall ställas. Man får även leka med nivåer, ja volymen i ljudet från de olika kanalerna. Att tex. sänka V Diskant (om man som jag kör fullt aktivt) KAN beroende på problem lösa VÄLDIGT mkt mer än att leka med EQ och ännu mer med kompet. (Hej "uppläxning" av JonasH wink )

Bas/Mid/Twe-inställningarna är inget annat än en enkel EQ. Oftast med sina fasta vräden och minimalt med Q-kurva på den (en vanlig normal grafisk EQ mao).
Dock är det fler och fler enheter även i den billigare skolan som har börjat få en form av parametrisk EQ. Kanske 3-4 frekvenser per band (bas/mid(twe) och 3-4 olika Q-värden (hur mkt som påverkar brevid vald frekvens). Detta är enligt mig att föredra. Men jo visst du har rätt i att man inte bör öka nivån på frekvensen alltför mkt. Då finns risken att enheten peakar ut och det börjar dista ja. Hänvisar till vad jag sade om EQ som en krydda i em maträtt.

Så för att sammanfatta det enligt MIN mening:

Tidskomp: JA ABSOLUT. När man väl lärt sig hantera det. Det ÄR mkt roligare att lyssna med en bra scenbild smile

EQ: JA ABSOLUT! Så länge man inte pillar bort sig vilket är rättlätt gjort big_smile

Bassboost> ALDRIG I LIVET! It's the devils (marknadens) work). Detta kom bara för att folk inte kan bygga eller ställa in rätt och vill ha MKT bas ut SMÅ lådor som exempel. Förr så var boosten en form av loudness som höjde både bas och diskant (eller ja allt som oftast) mkt pga att vägbuller osv stör i både bas och diskantområdet. Men bilarna överlag är mkt tystare nu mot förr med så.

Loudness> JA.....om dne jobbar rätt. Dvs sänker höjningarna av frekvenser i takt med att volymen hörs då lodness enbart lämpar sig för att höja bas och diskant när man spelar på LÅG volym (talar om volymer under samtalsnivå)

SÅ Softis......jag både håller med dig och inte av olika anledningar.
Men om ALLA tyckte likadant....hur rolig hade världen varit då? wink

4 693 Inlägg
1 april 2010
Skönt att man har lärt sig lite på snart sitt första år som *host* seriös billjudsbyggare big_smile

Booyakasha!

2 035 Inlägg
1 april 2010
hur många volt ligger ett batteri på?  Jag menar om man mäter på batteriet i bilen vad är normal. utan bilen på då!

Biljudsveteran sen 1984!

7 241 Inlägg
1 april 2010
bosabengt skrev:
hur många volt ligger ett batteri på?  Jag menar om man mäter på batteriet i bilen vad är normal. utan bilen på då!

12-13V på ett ungefär.....beror på batteriets skick med.
Ju lägre vilospänning ju sämre mår batteriet.

Sök