4592
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

2 035 Inlägg
1 april 2010
Lonefox skrev:
bosabengt skrev:
hur många volt ligger ett batteri på?  Jag menar om man mäter på batteriet i bilen vad är normal. utan bilen på då!

12-13V på ett ungefär.....beror på batteriets skick med.
Ju lägre vilospänning ju sämre mår batteriet.

Okej för jag hade hmmm 12.78 V så det är la ok. mätte på steget och hade 12.80 vet inte varför.

Biljudsveteran sen 1984!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
1 april 2010
bosabengt skrev:
Lonefox skrev:
bosabengt skrev:
hur många volt ligger ett batteri på?  Jag menar om man mäter på batteriet i bilen vad är normal. utan bilen på då!

12-13V på ett ungefär.....beror på batteriets skick med.
Ju lägre vilospänning ju sämre mår batteriet.

Okej för jag hade hmmm 12.78 V så det är la ok. mätte på steget och hade 12.80 vet inte varför.

Kanske lite bättre kontakt för mätpinnarna när du mätte på steget? wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

907 Inlägg
1 april 2010
bosabengt skrev:

http://www.global.se/facts_se.aspx

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 april 2010
Lonefox skrev:
Softis skrev:
ChriZtoffer skrev:
Njaa Softis, loudness är väl ändå inte farligt? Baaboost håller jag med om att man ska hålla sig borta från men loudness höjer ju egentligen bara basfrekvenserna lite vid låga volymen och då är det ju ingen direkt fara för att överstyra signalen eftersom att ju högre man spelar desto mindre påverkar loudness, iaf om det är som det ska vara.

Men jag kan aldrig tänka mig att signalen blir lika "fin" som utan

Jobbar Loudness som den SKALL så dämpas den ju mer man höjer (Eclipsen jag har jobbar iaf så), men mest normalt är att loudness ligger kvar med sitt fasta läge på (oftast) +10 i en skala på 100 och 10KHz.
Loudness är mao inget annat än en fast EQ som höjer ett par frekvenser.
Och som många vet, höjer man för mkt på en EQ kan man överstyre signalen, så hur skulle det INTE försämra signalen Cristoffer?

Håller med Softis.

Som jag skrev, om loudnessen fungerar på rätt sätt (som i din Eclipse då tex) så är det ju ingen större fara med att använda den. wink Vist den förvränger signalen en del men om den nu bara ändrar den på låga volymen så är det ju inte lika farligt som om man höjer en del frekvenser hela tiden (som man gör med en EQ). Jag använder dock inte loudness själv, fick min originalenhet omprogramerad så att den funktionen togs bort då jag inte tycker att den direkt ger nåt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

210 Inlägg
1 april 2010
Ny fråga:
Jag har en Audiophile apx 15 Pro på 2000wrms, samt ett rockford fosgate Power T2001bd, som ligger på 2000wrms i 1ohm vilket jag kör på nu.
Idag när jag krämade på ett bastest så började det lukta väldigt brännt.
Vad kan detta bero på? Tycker inte att jag borde kunna spränga basen eftersom bas och steg ligger på samma wattantal?

Jag har precis byggt en egen låda, och har 4mm högtalarkabel till panelen på insidan, samt samma kabel till steget så tycker inte att kablarna borde kunna faila.
Har dubbelkollat så allt är rätt kopplad.

Vad kan detta bero på?
VÄLDIGT tacksam för svar då jag vill kunna kräma på fullt!!!

The best part of fighting is the make up sex

16 197 Inlägg
1 april 2010
prylboeg skrev:
Ny fråga:
Jag har en Audiophile apx 15 Pro på 2000wrms, samt ett rockford fosgate Power T2001bd, som ligger på 2000wrms i 1ohm vilket jag kör på nu.
Vad kan detta bero på? Tycker inte att jag borde kunna spränga basen eftersom bas och steg ligger på samma wattantal?

Jag har precis byggt en egen låda, och har 4mm högtalarkabel till panelen på insidan, samt samma kabel till steget så tycker inte att kablarna borde kunna faila.

Vad kan detta bero på?

troligtvis så har du på tok för lite ström i bilen så att steget distar som faaaan-.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

210 Inlägg
1 april 2010
evilaudio skrev:
prylboeg skrev:
Ny fråga:

Vad kan detta bero på?

troligtvis så har du på tok för lite ström i bilen så att steget distar som faaaan-.

Hmm?
Har precis kopplat in ett Running Bull 95ah, samt att ja har en 2 farads kond. Behöver två batterier?

7 241 Inlägg
1 april 2010
prylboeg skrev:
evilaudio skrev:
prylboeg skrev:
Ny fråga:

Vad kan detta bero på?

Hmm?
Har precis kopplat in ett Running Bull 95ah, samt att ja har en 2 farads kond. Behöver två batterier?

Ett batteri per 1KW är en rätt bra tumregel.

Sedan antar jag att du har en portad låda...
Doften du känner är varm talspole.

21 761 Inlägg
1 april 2010
bosabengt skrev:
Okej för jag hade hmmm 12.78 V så det är la ok.

Det beror också på hur länge batteriet har stått "orört", dvs att man inte har laddat batteriet med batteriladdare eller kört bilen. För att få en relativt säker mätning så bör batteriet ha vart orört i minst 8 timmar eller helst ett dygn. smile

210 Inlägg
1 april 2010
Lonefox skrev:
prylboeg skrev:
evilaudio skrev:

Hmm?

Ett batteri per 1KW är en rätt bra tumregel.

Sedan antar jag att du har en portad låda...
Doften du känner är varm talspole.

Åhfan "/ Får läsa på lite om ämnet, och så småningom kanske skaffa ett extra batteri låter det som.
Japp den är portad.
Kan en talspole bli så varmt att den luktar Brännt?
Detta kan inte vara bra för basen?

Tack för svar

21 761 Inlägg
1 april 2010
För att kolla upp hur det står till med strömförsörjningen så mäter du spänningen direkt på stegets koplingsplint där strömkablarna sitter när du spelar högt, då ser du tydligt ifall spänningen sviktar märkbart.

Spelar du väldigt låga frekvenser när detta händer?

Avstämningen var väl beräknad till 40 Hz har jag för mig, vilket borde fungera till det mesta. Subsonicfilter är dock oftast rekommenderat att använda när man har basreflexlådor. smile

7 241 Inlägg
2 april 2010
Att en talspole blir varm är i sig inget onormalt.
Men det får inte bli FÖR varm, vilket den kan bli med en distad klippt signal som gör att talspolen står still när den eg. skall vända.....

119 Inlägg
2 april 2010
eftersom tråden heter våga fråga bilstereo, bas mm. då borde man kunna kolla vad de är för högtalar storlek i C-Stolpen i Volvo855, och lika så uppe på panelen vid A-Stolpen... Är kass på sånt..

Ska det va så ska de va på skånska!

210 Inlägg
2 april 2010
Drönirettab skrev:
För att kolla upp hur det står till med strömförsörjningen så mäter du spänningen direkt på stegets koplingsplint där strömkablarna sitter när du spelar högt, då ser du tydligt ifall spänningen sviktar märkbart.

Spelar du väldigt låga frekvenser när detta händer?

Avstämningen var väl beräknad till 40 Hz har jag för mig, vilket borde fungera till det mesta. Subsonicfilter är dock oftast rekommenderat att använda när man har basreflexlådor. smile

Ska leta upp en voltmätare så fort det bara går och kolla.
Japp det var en väldigt låg ton när det började lukta.
Subsonicfilter?
Ursäkta okunnighet*

Känns som att jag måste ha ett till batteri, märkte en lustig sak idag jag inte hört förut.
Lyssnade på en låt med ganska utdragna bastoner, när jag höjde blev dom kortare :S
Så måste nog kirra ett till batteri, men är INTE sugen på att köpa ett till running bull för 2.5k..

21 761 Inlägg
2 april 2010
prylboeg skrev:
Subsonicfilter?

De flesta monosteg har ett subsonicfilter. Ett sånt filter filtrerar bort de allra lägsta basfrekvenserna, vilket kan behövas med basreflexlådor som spelar frekvenser som ligger under avstämningen.

Det som händer när en basreflexlåda spelar frekvenser under avstämningen är att högtalarkonen kan börja röra sig okontrollerat och slå i botten, men när man använder subsonicfiltret så filtreras väldigt låga frekvenser bort så att högtalaren inte behöver spela dem. På så sätt minskas risken för dåligt ljud och även risken för skador på högtalaren. smile

Oftast är filtret justerbart, dvs man kan ställa vid vilka frekvenser som filtret ska börja filtrera bort frekvenserna.

Thedriftking
2 april 2010
kanske en dum fråga... men går det att koppla två 6,5" kit system ( 4 ohm) så att det blir 8 ohm? ^^ så jag kan ha dom i min stereo på rummet ^^

för just nu så lägger dom av när man höjer, eller kanske inte beroe på ohm:en? nån som vet? (låten börjar även om från början när dom inte spelar längre)

21 761 Inlägg
2 april 2010
Vad har du för stereo?

Hemmastereo brukar vara gjord för 4 Ohms belastning, åtminstone ifall det gäller en någorlunda modern stereo. Jag har tex en gammal Sharp radio/kassett/skivspelare (typ 2x20 W eller liknande) från tidigt 80-tal och högtalarna som tillhörde stereon var på 4 Ohm. smile

Thedriftking
2 april 2010
Drönirettab skrev:
Vad har du för stereo?

Hemmastereo brukar vara gjord för 4 Ohms belastning, åtminstone ifall det gäller en någorlunda modern stereo. Jag har tex en gammal Sharp radio/kassett/skivspelare (typ 2x20 W eller liknande) från tidigt 80-tal och högtalarna som tillhörde stereon var på 4 Ohm. smile

är typ sansui på typ 140w .. 2 kanals.. står typ 8-16 ohm på den.. men testade att koppla dom till 8 ohm, men va likadant hmm kan det va för att den inte orkar driva dom eller? dom ligger på 200 w max @ 100 w rms

21 761 Inlägg
2 april 2010
Det är inte högtalarnas effekttålighet som har betydelse, impedansen (Ohm) på högtalarna avgör om stereon ska orka eller inte. Det verkar förstås som att stereon inte är gjord för 4 Ohm, men det borde stå i manualen.

Kolla noga så att inte någon kabel till högtalarna eller filtret kortsluter/glappar. Testa även att enbart driva själva 6,5" elementet på varje kanal, utan diskant och filter alltså. Spela försiktigt så att inte stereon riskerar att bli överbelastad.

Thedriftking
2 april 2010
Drönirettab skrev:
Det är inte högtalarnas effekttålighet som har betydelse, impedansen (Ohm) på högtalarna avgör om stereon ska orka eller inte. Det verkar förstås som att stereon inte är gjord för 4 Ohm, men det borde stå i manualen.

Kolla noga så att inte någon kabel till högtalarna eller filtret kortsluter/glappar. Testa även att enbart driva själva 6,5" elementet på varje kanal, utan diskant och filter alltså. Spela försiktigt så att inte stereon riskerar att bli överbelastad.

har testat att koppla dom i 8 ohm utan diskant osv... samma sak då... testat att köra en på varje kanal utan diskant med.. samma där och även testat min bas på den, men samma sak med den... funkar skit bra på låg volym, men när man höjer så poppar det till typ och låten börjar om

kör just nu dubbla 10" en på varje kanal... det funkar fel fritt, vet inget om dom dock... är iaf lättdrivna det vet jag ^^
Senast redigerat av Thedriftking (2 april 2010)

Sök