Ivoo skrev:
Jag har kollat lite på brl och ser att de har en 2x10" baslåda från Gas för en billig peng (998) med tanke på min begränsade ekonomi...
Har även sett att de har 5,25 som passar min bil och 6x9 till hatthyllan!
Nu är det så att jag fick ett slutsteg av min bror som är några år gammalt men relativt oanvänt. Det är ett coustic "power logic" Amp 360
På det står det 65 watts per channel och 150 watts rms (bridge mono)
Går detta att använda till baslådan i fråga? kan man koppla baksystemet till det
Det där steget tål 2 Ohm på vardera kanal, det innebär att om du ska bryggkoppla en baslåda så måste den baslådan ha en total impedans som är 4 Ohm. Baslådans basar är på 4 Ohm per bas. Om man parallellkopplar basarna med varandra så blir totala impedansen 2 Ohm, om man seriekopplar basarna med varandra så blir totala impedansen 8 Ohm.
För att ditt steg ska orka med att driva basarna så måste du antingen koppla ihop basarna i serie med varandra och sedan bryggkoppla steget, eller så kopplar du en bas till vardera kanal på steget och alltså inte gör en bryggkoppling. Slutresultatet blir i princip samma oavsett vilken av dessa två kopplingssätt du väljer.
MEN steget har inget inbyggt delningsfilter, då går det inte bra att driva baslådan eftersom basarna kommer att spela alla frekvenser. Om du vill använda steget till en baslåda så måste du köpa ett extra delningsfilter, antingen elektroniskt eller passivt (kondingar och spolar på ett kretskort, som i en hemmahögtalare).
Passiva delningsfilter till baslådor är dock inte bra, det blir en del effektförlust då och komponenterna kostar en del. Elektroniska filter finns att köpa, men inte vart som helst.
Istället är det nog bättre att låta AMP 360 driva ett par framhögtalare och sedan köpa ett slutsteg som kan driva en baslåda när du får tillräckligt med pengar. Det är mitt förslag.