2669
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

134 Inlägg
26 december 2008
pattilatti2 skrev:
då äre bara o brygga om de är 4ohm:)

men basarna är ju på 4ohm styck och det är dubbla anslutningsterminaler alltså är inte impdenasen 4ohm för båda basarna tillsamans utan var för sig, så får han ha ett steg som är stabilt i 2ohm och paralell koppla dom
Senast redigerat av crossboy (26 december 2008)

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
26 december 2008
crossboy skrev:
pattilatti2 skrev:
då äre bara o brygga om de är 4ohm:)

men basarna är ju på 4ohm styck och det är dubbla anslutningsterminaler alltså är inte impdenasen 4ohm för båda basarna tillsamans utan var för sig, så får han ha ett steg som är stabilt i 2ohm och paralell koppla dom

ja va basarna 4ohm me dubbla anslutningar,då va de ju 2 ohm,läste inte så förbannat noga e bakis än ..
men ett steg som e stabilt i 2 ohm då..
elr köra dom på ett 2 kanals och en bas på var kanal i 4 ohm
Senast redigerat av pattilatti2 (26 december 2008)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 december 2008
Ivoo skrev:
Lonefox skrev:
pattilatti2 skrev:

skit i kondensatorn till och börja med.gör en bra installation istället,bra jord bra strömkablar allt i samma dimensioner.

baslådan borde va 2ohm så är steget stabilt i 2ohm så kan du ju brygga det:)
elr välja o köra tex 6x9orna på det.

Nej....det steget klarar INTE av 2 ohm bryggat.
Fast jag vet inte om totalohmen på lådan är 2 eller 4 ohm.
Är det totalt 4 ohm är det bara att köra....annars inte. (Har aldrig orkat bry mig att fråga BRL heller omdet är Alphabasar rakt av eller ej)

Hmm ingen aning så här står det på spec: Baslåda: Dubbla 10-tumsbasar. Effekttålighet 2x200W RMS, 2x400W max. Impedans 4ohm. Känslighet 87dB. Magnet 33oz. Frekvensomfång 34-800Hz. Skyddsgaller. Volym: 38 liter. Dubbla terminaler. Material: MDF-board. Svart luddfritt tyg. Mått: 335x635x210x280mm (H x B x Djup uppe x Djup nere).

hoppas det funkar för det e redan köpt annars får ja lämna tebax hmm

Det är det jag inte blir klok på.....är det 4 ohm per bas eller för båda ihop.

Låter nog evilaudio eller ngn annan somkan GAS bättre svara på det smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
26 december 2008
Lonefox skrev:
Ivoo skrev:
Lonefox skrev:
Är det totalt 4 ohm är det bara att köra....annars inte. (Har aldrig orkat bry mig att fråga BRL heller omdet är Alphabasar rakt av eller ej)

Hmm ingen aning så här står det på spec: Baslåda: Dubbla 10-tumsbasar. Effekttålighet 2x200W RMS, 2x400W max. Impedans 4ohm. Känslighet 87dB. Magnet 33oz. Frekvensomfång 34-800Hz. Skyddsgaller. Volym: 38 liter. Dubbla terminaler. Material: MDF-board. Svart luddfritt tyg. Mått: 335x635x210x280mm (H x B x Djup uppe x Djup nere).

2x10" så en bas borde ju då va 1x200wrms..och 4ohm per bas..
därav koppla ant 1 bas per kanal.i 4ohm elr bryggkoppla på ett 2ohms stabilt steg.

134 Inlägg
26 december 2008
Lonefox skrev:
Ivoo skrev:
Lonefox skrev:

jo 4 ohm är för en bas och basarna har varsin anslutningsterminal

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
26 december 2008
svaret finnes i tråden:D
men 1 bas per kanal i 4ohm
elr brygga sej basarna på ett  2kanals steg i 2 ohm som e stabilt i de, elr kör dom på ett monosteg  helst:)

1 752 Inlägg
26 december 2008
Tjena!smile

Har en liten fråga angående framsystem.
Hur pass stor ljud/tryck skillnad blir det om man bygger dom "öppet" eller om man bygger så att dom får en låda?
Just för tillfället så kör jag med Zachrys Xlnt 6.5" element med 2st element i varje dörrsida.
Tack på förhand!

Mvh Kalle

It´s not the speed that kills you, It´s Chuck Norris!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
26 december 2008
Kalle_Ponken skrev:
Tjena!smile

Hur pass stor ljud/tryck skillnad blir det om man bygger dom "öppet" eller om man bygger så att dom får en låda?
Just för tillfället så kör jag med Zachrys Xlnt 6.5" element med 2st element i varje dörrsida.
Tack på förhand!

Mvh Kalle

ja körde mina "öppet" o visst låter de bra,men har du en tex 5liters låda t varje så äre mkt skillnad i ljudtryck om du nu ej har grymt dämpade dörrsidor,på ca dom litrarna som "låda"

1 752 Inlägg
26 december 2008
pattilatti2 skrev:
Kalle_Ponken skrev:
Tjena!smile

Tack på förhand!

Mvh Kalle

ja körde mina "öppet" o visst låter de bra,men har du en tex 5liters låda t varje så äre mkt skillnad i ljudtryck om du nu ej har grymt dämpade dörrsidor,på ca dom litrarna som "låda"

Okej så för o få ut "ultimata" ljudet från dörrsidorna så borde jag gärna bygga en låda till varje element o dämpa och styva upp dörrsidorna så pass mycket som bara går?smile Eller går det lika bra om man bygger en låda till bägge elementen?

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
26 december 2008
Kalle_Ponken skrev:
pattilatti2 skrev:
Kalle_Ponken skrev:
Tjena!smile

Tack på förhand!

Mvh Kalle

Okej så för o få ut "ultimata" ljudet från dörrsidorna så borde jag gärna bygga en låda till varje element o dämpa och styva upp dörrsidorna så pass mycket som bara går?smile Eller går det lika bra om man bygger en låda till bägge elementen?

ja plastade nya dörrsidor,o me sj "lådan" inräknad då i  dörrens tomrum. mina dörrar är dämpade me blymattor/dämpmassa dämpmattor.för att få ungefärliga liter för dubbla 6.5"

21 761 Inlägg
26 december 2008
För att de flesta 6,5" midbasar ska kunna spela ner till tex 60 Hz med bra tryck så bör de egentligen ha hela dörrsidan (kanske 15-20 liter) som "låda". En dörr är ju dock inte helt tät, den har bla ventilationshål i nederkant för att få bort fukt, men man ska ändå försöka se till att få övriga dörrsidan så tät och stabil som möjligt. smile

47 Inlägg
26 december 2008
pattilatti2 skrev:
elr brygga sej basarna på ett  2kanals steg i 2 ohm som e stabilt i de, elr kör dom på ett monosteg  helst:)

Haha fattar nada av det ni skriver haha men iallafall...
På steget där man kopplar står det
MCD
Multi channel curcuit design
och sen left +- och right +-

ska ja då koppla en bas per + & -

eller brygga som ni pratar om?

På manualen som är på engelska står det ändå stable into 2 ohm loads så det är väll det som ni pratar om

tacksam för hjälpen
Senast redigerat av Ivoo (26 december 2008)

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
26 december 2008
Ivoo skrev:
pattilatti2 skrev:

Haha fattar nada av det ni skriver haha men iallafall...
På steget där man kopplar står det
MCD
Multi channel curcuit design
och sen left +- och right +-

ska ja då koppla en bas per + & -

eller brygga som ni pratar om?

tacksam för hjälpen

du har ju +- +- på ditt steg elr hur?
då skall du köra tex + på vänstra kanalen och minus på den längst till höger.
elr om det är -+ och -+ oftast iaf på stegen ja haft, har de stått i instruktionerna hur man bryggar steget,men som sagt,du ska nog ej brygga så skit i de tongue
koppla en bas på varje kanal.dvs +till + osv...

men är det stabilt i 2ohm som du skrev så kopplar du dina 2 bas ++ i steget på samma +
och fr basarnas -- till stegets -

tex vänster kanal skall ha 2plus kablar/ sen på höger kanal 2 minus kablar..

47 Inlägg
26 december 2008
Så ja ska typ vira ihop båda + sladdarna o ha längst till vänster och vira ihop båda minus till höger? eller hur menar du?

det enklaste låter ju som att ha + i plus och - i minus på båda kanalerna men man kanske inte får lika bra ljud då?

kollade på steget igen och de två kanalerna är +- -+ och i manualen står det hur man bryggar men då ska basarna vara kopplade i varandras + och - och det vet itne jag om mina är
Senast redigerat av Ivoo (26 december 2008)

21 761 Inlägg
26 december 2008
Ivoo skrev:
Jag har kollat lite på brl och ser att de har en 2x10" baslåda från Gas för en billig peng (998) med tanke på min begränsade ekonomi...

Har även sett att de har 5,25 som passar min bil och 6x9 till hatthyllan!

Nu är det så att jag fick ett slutsteg av min bror som är några år gammalt men relativt oanvänt. Det är ett coustic "power logic" Amp 360
På det står det 65 watts per channel och 150 watts rms (bridge mono)

Går detta att använda till baslådan i fråga? kan man koppla baksystemet till det

Det där steget tål 2 Ohm på vardera kanal, det innebär att om du ska bryggkoppla en baslåda så måste den baslådan ha en total impedans som är 4 Ohm. Baslådans basar är på 4 Ohm per bas. Om man parallellkopplar basarna med varandra så blir totala impedansen 2 Ohm, om man seriekopplar basarna med varandra så blir totala impedansen 8 Ohm.

För att ditt steg ska orka med att driva basarna så måste du antingen koppla ihop basarna i serie med varandra och sedan bryggkoppla steget, eller så kopplar du en bas till vardera kanal på steget och alltså inte gör en bryggkoppling. Slutresultatet blir i princip samma oavsett vilken av dessa två kopplingssätt du väljer.

MEN steget har inget inbyggt delningsfilter, då går det inte bra att driva baslådan eftersom basarna kommer att spela alla frekvenser. Om du vill använda steget till en baslåda så måste du köpa ett extra delningsfilter, antingen elektroniskt eller passivt (kondingar och spolar på ett kretskort, som i en hemmahögtalare).

Passiva delningsfilter till baslådor är dock inte bra, det blir en del effektförlust då och komponenterna kostar en del. Elektroniska filter finns att köpa, men inte vart som helst.

Istället är det nog bättre att låta AMP 360 driva ett par framhögtalare och sedan köpa ett slutsteg som kan driva en baslåda när du får tillräckligt med pengar. Det är mitt förslag. smile

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
26 december 2008
jao,ja visste inte de faktat om steget,så då rekomenderar ja o att bara köra vanliga högtalare på de..
för mkt jobb för o fixa de,de är inte värt de..så bra är inte steget heller..

47 Inlägg
27 december 2008
Så det går inte att ha basen kopplat till slutsteget så länge eller kommer bara det förstöra mer än det ger nytta?

Har ni några tips på en så BILLIGT slutsteg som möjligt som kan driva bakhögtalarna och basen? framsystemet får va som det är då ja inte orkar dra kablar

tack för all hjälp förresten

1 752 Inlägg
27 december 2008
Drönirettab skrev:
För att de flesta 6,5" midbasar ska kunna spela ner till tex 60 Hz med bra tryck så bör de egentligen ha hela dörrsidan (kanske 15-20 liter) som "låda". En dörr är ju dock inte helt tät, den har bla ventilationshål i nederkant för att få bort fukt, men man ska ändå försöka se till att få övriga dörrsidan så tät och stabil som möjligt. smile

Okej kanske kan lösa så att större delen av nederkanten blir som en låda då...Kan tänka mig att det då blir runt kanske 15-20L, kommer man nånstans med det?smile
O så kanske man ska läga nått lager med glasfiber på insidan av själva dörrsidan med för o styva upp dom o sen dämpa med asfaltsmatta. Då borde det väll bli bra?smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
27 december 2008
pattilatti2 skrev:
jao,ja visste inte de faktat om steget,så då rekomenderar ja o att bara köra vanliga högtalare på de..
för mkt jobb för o fixa de,de är inte värt de..så bra är inte steget heller..

Står det inget annat än två ohm stabilt så är det i stereo det menas....
Så har det iaf alltid varit hittils, och FRAMFÖRALLT förr på den tiden de stegen gjordes wink
Har för övrigt ett trvligt Coustic Amp215 här hemma från 1994-95..... Går att köra simultankopplat (eller tri-mode för de som vill kalla det för det), dock är det bara två ohm stabilt i stereo....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
27 december 2008
pattilatti2 skrev:
jao,ja visste inte de faktat om steget

Jag tjuvkikade i manualen på deras hemsida. wink

Sök