4172
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

1 468 Inlägg
4 april 2010
Lonefox skrev:
Lemmy_Kilmister skrev:
Lonefox skrev:
Subsonicfilter säger jag bara.......
En annan sak man bör passa sig förär att stämma av en baslådan UNDER basens FS. Det dödar basar big_smile

Ska man passa sig lite för att gå under FS oavsett lådans avstämning, eller är det endast om lådan är avstämd lägre än FS som det är skadligt?
Min låda är avstämd högre än FS, men man vill ju vara på säkra sidan. Kommer nog spela frekvenser under FS delvis..

Man BÖR inte spela under basens FS...
Man SKALL inte stämma av lådan under basens FS....

Leo86 skrev:
Hej tänkte fråga. kan man sserie koppla diskanter på nåt sätt utan att bränna dom? har 8 diskanter o vill ha 4 per sida. funkar det? mvh

Skall du ha dem på samma filter?

Tänk par här nu.
Två diskanter i serie. Du får då 8 ohm.
Koppla sedan dessa par parallellt. Du får du 4 ohm.

Dock får varje diskant bara 1/4 av effekten mot vad en diskant skulle fått.

okj. men d funkar o göra så p ha dom på samma filter?smile

2 035 Inlägg
4 april 2010
Lonefox skrev:
Skillnad på att en talspole blir varm och FÖR varm.

Som jag sade så bildas det värme och har man en portad låda av ngt slag så letar sig denna värme ut förr eller senare.
Så länge basen fort. spelar RENT är denna värme ingen större fara eftersom talspolen alltid är i rörelse.
Det är när man börjar peaka signalen och man kapar toppar och på så sätt skapar en fyrkantsvåg som det blir farligt. Då står talspolen still i vändlägena utan att kylas. DÅ riskerar man att bränna talspolen.

Min baslåda har en avstämning på 32hz och fs på basen är 30hz så det är ju lugnt.

Jag undrar om basen luktar bränt pga för lite effekt/ström eller för kraftigt slutsteg?? eller kan det vara både och??

Sen det här med ett batteri per kW, gäller det för spelning när man inte har bilen på?? För jag har en 130A generator och den klarar ju mina steg då. fast är det så att generatorn inte orkar hålla konstant 130A? och det är där batterierna tar vid?

Biljudsveteran sen 1984!

2 035 Inlägg
4 april 2010
Kan man ha två olika batterier i bilen t ex ett 80 och ett 74 ah??

varför blir det knas med laddningen åså??

vad händer?

Biljudsveteran sen 1984!

210 Inlägg
4 april 2010
Lonefox skrev:
prylboeg skrev:
"/
Men jag tror bara att det luktar just på Låga toner, d va på bastestet 25-35Hz som det luktade brännt.
Men hur kan man göra för att förhindra att bränna talspolen?
Eller bara inse att basen inte tål mer?

Tack!

Du spelade högst troligt under basens FS och lådans avstämning.
Då blir det väldigt okontrollerat och väldigt påfrestande för basen.

En annan sak man bör passa sig förär att stämma av en baslådan UNDER basens FS. Det dödar basar big_smile

Vad har du för steg btw?

Lådan är avstämd till ungefär 40hz, basen kan gå betydligt lägre.
Bör jag alltså köpa ett separat subsonicfilter?

Rockford Fosgate Power T2001bd

The best part of fighting is the make up sex

16 197 Inlägg
4 april 2010
prylboeg skrev:
Lonefox skrev:
prylboeg skrev:
"/
Men jag tror bara att det luktar just på Låga toner, d va på bastestet 25-35Hz som det luktade brännt.
Men hur kan man göra för att förhindra att bränna talspolen?
Eller bara inse att basen inte tål mer?

Tack!

Du spelade högst troligt under basens FS och lådans avstämning.
Då blir det väldigt okontrollerat och väldigt påfrestande för basen.

Vad har du för steg btw?

Lådan är avstämd till ungefär 40hz, basen kan gå betydligt lägre.
Bör jag alltså köpa ett separat subsonicfilter?

Rockford Fosgate Power T2001bd

RF stege har nåt som heter infrasonic om ja inte mins fel.. slå på de. tongue

"Testar man inte så får man aldrig veta"

21 761 Inlägg
4 april 2010
bosabengt skrev:
Sen det här med ett batteri per kW, gäller det för spelning när man inte har bilen på?? För jag har en 130A generator och den klarar ju mina steg då. fast är det så att generatorn inte orkar hålla konstant 130A? och det är där batterierna tar vid?

bosabengt skrev:

vad händer?

En vanlig bilgenerator brukar inte vara "supersnabb" på att ge ut ström vid korta strömstötar, dessutom behöver den ha en del varv för att orka ge ut sin maximala ström. 1500-2000 motorvarv bör man ha för att generatorn ska orka hålla i närheten av sin maxström och dessutom ha någorlunda bra laddspänning.

Pga att generatorn inte är "supersnabb" så får batteriet hjälpa till att hålla stabil spänning vid väldigt snabba strömstötar, därför är det fördelar med mycket batterikraft även med motorn påslagen.

Ett batteri per 1000 W är en generell rekommendation för att spänningen ska hålla sig på en hyfsat stabil nivå (oavsett spelning med motorn på eller av), men ju fler/större batterier desto stabilare spänning kan man säga. Naturligtvis beror det även på batterityper och storlekar, vissa batterityper ger "snabb ström" och andra ""mindre snabb ström".

Att ha olika stora batterier ihopkopplade kan göra att det mindre batteriet procentuellt sett dras ur mer än det större och därför slits mer/fortare, av den anledningen bör man ha så lika batterier som möjligt. Speciellt när man kopplar ihop flera batterier nära varandra, tex i en "batteribank", är det extra viktigt att ha lika stora batterier.

Har man koll på alla batteriernas laddstatus så fungerar det utan större problem att ha olika stora batterier ihopkopplade, men det är ju inte alla som verkligen har koll på detta. Därför är det bättre att rekommendera så lika batterier som möjligt för att undvika problem. smile
Senast redigerat av Drönirettab (4 april 2010)

2 035 Inlägg
4 april 2010
Drönirettab skrev:
bosabengt skrev:

bosabengt skrev:

vad händer?

En vanlig bilgenerator brukar inte vara "supersnabb" på att ge ut ström vid korta strömstötar, dessutom behöver den ha en del varv för att orka ge ut sin maximala ström. 1500-2000 motorvarv bör man ha för att generatorn ska orka hålla i närheten av sin maxström och dessutom ha någorlunda bra laddspänning.

Pga att generatorn inte är "supersnabb" så får batteriet hjälpa till att hålla stabil spänning vid väldigt snabba strömstötar, därför är det fördelar med mycket batterikraft även med motorn påslagen.

Ett batteri per 1000 W är en generell rekommendation för att spänningen ska hålla sig på en hyfsat stabil nivå (oavsett spelning med motorn på eller av), men ju fler/större batterier desto stabilare spänning kan man säga. Naturligtvis beror det även på batterityper och storlekar, vissa batterityper ger "snabb ström" och andra ""mindre snabb ström".

Att ha olika stora batterier ihopkopplade kan göra att det mindre batteriet procentuellt sett dras ur mer än det större och därför slits mer/fortare, av den anledningen bör man ha så lika batterier som möjligt. Speciellt när man kopplar ihop flera batterier nära varandra, tex i en "batteribank", är det extra viktigt att ha lika stora batterier.

Har man koll på alla batteriernas laddstatus så fungerar det utan större problem att ha olika stora batterier ihopkopplade, men det är ju inte alla som verkligen har koll på detta. Därför är det bättre att rekommendera så lika batterier som möjligt för att undvika problem. smile

Så en större kabel mellan gen och batteri är bra då med?? har nu en 25mm2(orginal)

Vad är laddspänning?

Men om basarna är på totalt på 2 basar 1000w rms räcker då ett batteri eller ska man ha batterier för steget kapacitet?

men det är ju inte så stor skillnad på 80ah och 74 ah sn så är det 74 ah batteriet ett biltema som jag inte bryr mig om. det är inget fel på det men jag har ju ett nytt 80 ah. så om det lilla skulle slitas lättare bryr jag mig inte om.

Laddstatus? det är inte bara att mäta spänning på det "sekundära" batteriet eller?
så man ska hålla kol på laddstatus?

Hur ska man koppla om man vill ha ett batteri extra i skuffen?? går det att dra från batteriet och rakt på distrubitionsblocken som går till slutstegen? det andra måste ju laddas som det i motorrummet.

Biljudsveteran sen 1984!

21 761 Inlägg
4 april 2010
bosabengt skrev:
Så en större kabel mellan gen och batteri är bra då med?? har nu en 25mm2(orginal)

Om kabeln är i bra skick och har bra kontakt i båda ändar så räcker den till för din generator. Den teoretiska spänningsförlusten i exempelvis 1,5 m lång 25 mm2 kabel vid 130 A är ca 0,14 V och det är "godkänt" kan man säga. Nu vet jag inte hur lång kabeln är på din bil, detta var dock ett relativt vettigt exempel i mitt tycke.

bosabengt skrev:
Vad är laddspänning?

Den spänning som generatorn laddar med.

bosabengt skrev:
Men om basarna är på totalt på 2 basar 1000w rms räcker då ett batteri eller ska man ha batterier för steget kapacitet?

Stegets/stegens totala RMS-effekt är det man utgår ifrån.

bosabengt skrev:
men det är ju inte så stor skillnad på 80ah och 74 ah sn så är det 74 ah batteriet ett biltema som jag inte bryr mig om. det är inget fel på det men jag har ju ett nytt 80 ah. så om det lilla skulle slitas lättare bryr jag mig inte om.

Det eventuella slitaget är ju normalt sett inget som händer "över en natt", under förutsättning att man inte drar ur batterierna totalt varenda gång förstås. Du bestämmer själv i slutändan hur du vill ha det.

bosabengt skrev:
Laddstatus? det är inte bara att mäta spänning på det "sekundära" batteriet eller?
så man ska hålla kol på laddstatus?

I princip är det spänningen man håller reda på, vilospänningen alltså. För att få en rättvisande mätning så bör batteriet/batterierna ha varit orörda (dvs inte uppladdade med batteriladdare eller att bilen har körts) i åtminstone 8 timmar eller helst ett dygn, dessutom är det bäst att koppla isär och mäta varje batteri individuellt.

bosabengt skrev:
Hur ska man koppla om man vill ha ett batteri extra i skuffen?? går det att dra från batteriet och rakt på distrubitionsblocken som går till slutstegen? det andra måste ju laddas som det i motorrummet.

Ja, det fungerar. Det ska även sitta en säkring i varje ände mellan främre och bakre batteriet, inom 30 cm från vardera batteri ska säkringen sitta. smile

2 035 Inlägg
4 april 2010
Tack för bra svar. Funderar då att stoppa i mitt batteri på 74 ah i skuffen som jag kopplar såhär:

Minus på batteriet till minus/jord på blocken som går till stegen och sen plus likadant.

Så jag behöver inte byta kabeln mellan gen och batteri? men den är nog inte mer än 1m kabeln alltså.

Ja räknar man på totala rms effekten så blir det ju 2410 w rms. men kommer ju aldrig upp i det.

Ja det med slitaget på batteriet bryr jag mig inte om. kommer vårda alla batterier genom att jag brukar ladda dem ibland, ett dygn eller så.

Biljudsveteran sen 1984!

21 761 Inlägg
4 april 2010
bosabengt skrev:
Så jag behöver inte byta kabeln mellan gen och batteri? men den är nog inte mer än 1m kabeln alltså.

Är kabeln i bra skick och har bra kontakt så behövs inget byte, men om du är osäker på skicket så kan du lika gärna byta ut mot minst lika grov eller grövre.

bosabengt skrev:
Ja det med slitaget på batteriet bryr jag mig inte om. kommer vårda alla batterier genom att jag brukar ladda dem ibland, ett dygn eller så.

Att underhållsladda emellanåt är ett bra sätt att vårda batterierna, då undviker man djupurladdning och sulfatering. Även "billiga" batterier kan hålla ganska bra ifall man gör på det sättet. smile

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
4 april 2010
_Fredde_volvo_ skrev:
går det att få lågnivåutgång på SAAB AS1 stereo?

vad jag har förstått så ligger det till såhär: det finns lågnivåadaptrar att köpa som man kopplar i den kontakt där originalslutsteget normalt sett är inkopplat och då får man i andra änden en lågnivåut som du kan koppla till ditt egna steg (finns även adaptrar för både eget steg och originalsteget vad ja förstått).

ifall jag är korrekt i mitt antagande och det ovan stämmer så undrar jag ifall jag som har AS1 kan använda en sådan adapter? jag har nämligen INTE något originalslutsteg. finns den där kontakten på min stereo även att jag har inte har något originalsteg? smile

MVH

ingen som vet? hmm sad

2 035 Inlägg
5 april 2010
folk kanske är lite sega i påskhelgen, man kanske har annat att göra än att sitta på garaget.

onT:

Så du har AS1? Det är ju det enklaste att bygga ljud i, slippa alla andra kopplingar å steg.

Ska du bygga ljud ska du nog byta ut orginalenheten mot en annan. vill du ändå ha orginalstereon så kan man få ut lågnivå genom en adapter, vilket säkert nämns i tusen trådar här på garaget. samt stcs.

http://www.backesljud.se/prod_bil.php?id=95

Köp den och börja bygg. Men tänk på att du lär ju inte få så stark lågnivåspänning.

Biljudsveteran sen 1984!

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
5 april 2010
bosabengt skrev:
folk kanske är lite sega i påskhelgen, man kanske har annat att göra än att sitta på garaget.

onT:

Så du har AS1? Det är ju det enklaste att bygga ljud i, slippa alla andra kopplingar å steg.

Ska du bygga ljud ska du nog byta ut orginalenheten mot en annan. vill du ändå ha orginalstereon så kan man få ut lågnivå genom en adapter, vilket säkert nämns i tusen trådar här på garaget. samt stcs.

http://www.backesljud.se/prod_bil.php?id=95

Köp den och börja bygg. Men tänk på att du lär ju inte få så stark lågnivåspänning.

okej, tack så mycket! smile jo jag vill gärna ha originalstereon om de går, budgeten är väldigt begränsad tongue

MVH

2 035 Inlägg
5 april 2010
ska man bygga billjud ska man inte ha en tajt budget.

Biljudsveteran sen 1984!

1 468 Inlägg
5 april 2010
bosabengt skrev:

varför inte då? jag har mycket begränsad budjet. men jag kör bytes handel. kostar inte lika mycket då wink. började med 1500:- o har endast bytt upp mig tongue

stRaend
5 april 2010
bosabengt skrev:

behöver inte kosta massvis för att bygga billjud. finns flertalet som bl.a spelat över 140db med budget på 10 000:-. Nypris, inte inköpspris dock men inget begagnat.

Sedan så för att få bättre ljud rent allmänt bara så räcker det med att dämpa dörrarna och sätta fast högtalarna riktigt ordentligt.

3 466 Inlägg
5 april 2010
stRaend skrev:
bosabengt skrev:

behöver inte kosta massvis för att bygga billjud. finns flertalet som bl.a spelat över 140db med budget på 10 000:-. Nypris, inte inköpspris dock men inget begagnat.

Sedan så för att få bättre ljud rent allmänt bara så räcker det med att dämpa dörrarna och sätta fast högtalarna riktigt ordentligt.

Jag spelade 145,5dB med ett CAD15 som jag köpte nytt för 4k för 2 år sedan och en bas som jag fick gratis när jag gjorde lite byteshandel.. Alltså Slutsteg + Bas + Låda + Kablage = under 5K...!

Bör tilläggas att detta var i en standard Saab 9000 utan ljudddämpning...
Senast redigerat av M_icke_ (5 april 2010)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

stRaend
5 april 2010
där ser man, det kallar jag tajt budget ifall man förväntar sig det resultatet tongue

210 Inlägg
5 april 2010
Leo86 skrev:
bosabengt skrev:

varför inte då? jag har mycket begränsad budjet. men jag kör bytes handel. kostar inte lika mycket då wink. började med 1500:- o har endast bytt upp mig tongue

WOOT, Bytt upp sig från 1500kr till Solo Kicker x18???!!

The best part of fighting is the make up sex

2 035 Inlägg
5 april 2010
jag menade bara att man inte ska snåla in på saker. Att tänka typ det klarar jag mig utan eller köpa en billig kabel på biltema istället för en bättre på nån bilstereoaffär.

Biljudsveteran sen 1984!

Sök