3054
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
5 april 2010
bosabengt skrev:
jag menade bara att man inte ska snåla in på saker. Att tänka typ det klarar jag mig utan eller köpa en billig kabel på biltema istället för en bättre på nån bilstereoaffär.

Billig strömkabel på Biltema tex. funkar lika bra som dyrare hos en bilstereohandlare, dock är den inte lika smidig att jobba med.
Själv blir det Audison Connection fullt ut i min bil sen just för att den är så UNDERBART smidig.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

stRaend
5 april 2010
bosabengt skrev:
jag menade bara att man inte ska snåla in på saker. Att tänka typ det klarar jag mig utan eller köpa en billig kabel på biltema istället för en bättre på nån bilstereoaffär.

hoppas du menar lågnivåkabel, för strömkabel/högtalarkablar funkar alldeles utmärkt från biltema wink.

EDIT: Någon hann visst före wink
Senast redigerat av stRaend (5 april 2010)

37 Inlägg
5 april 2010
2 st 8" open air eller orginal 5,25 + en open air i mitten i hatthyllan på s40?

EDIT: någon som har någon erfarenhet av open air basar. Vissa säger att det är skit andra att dom är bra:S
Senast redigerat av xion92 (5 april 2010)

2 035 Inlägg
5 april 2010
Lonefox skrev:
bosabengt skrev:

Billig strömkabel på Biltema tex. funkar lika bra som dyrare hos en bilstereohandlare, dock är den inte lika smidig att jobba med.
Själv blir det Audison Connection fullt ut i min bil sen just för att den är så UNDERBART smidig.

jag köper strömkabel på swedol. litar inte på biltemas kablar att de håller 100% koppar. tror inte det.

Biljudsveteran sen 1984!

107 Inlägg
5 april 2010
stämmer denna kopplings schema, fått endel svar från andra här på garaget att GND och +12v ska byta plats http://img691.imageshack.us/img691/4994/dsc00450vl.jpg  så är det en FAIL på MDS eller?
Senast redigerat av DanneKempa (8 april 2010)

stRaend
5 april 2010
epic fail ^^

107 Inlägg
5 april 2010
stRaend skrev:
epic fail ^^

aa o lite fail på mig som aldrig har kopplat in ljud förut som satte alla kablar enligt schemat så att 100A säkringen small och 4st 20A gick också sad men bara att åka till MDS och säga som det är att det står fel ^^

1 468 Inlägg
5 april 2010
prylboeg skrev:
Leo86 skrev:
bosabengt skrev:
ska man bygga billjud ska man inte ha en tajt budget.

varför inte då? jag har mycket begränsad budjet. men jag kör bytes handel. kostar inte lika mycket då wink. började med 1500:- o har endast bytt upp mig tongue

WOOT, Bytt upp sig från 1500kr till Solo Kicker x18???!!

glöm inte mina dls ur 15" basar o mitt autostudio E-7000 o lite batterier med wink

137 Inlägg
5 april 2010
Hej.
Jag har köpt mig en MDS Dynamic DS1214 1000wrms.
Blev klar me lådan för en stund sen o räknade ut den till 48L.
Funderade nu om de går o vända basen med magneten utåt ifall det skulle spela bättre så?
Tror min låda är för liten för att klämma in basen dit, och så tar ju basen upp sina liter den med.

Men vad tror ni låter bättre? Klämma in basen o lägga en port eller ha en sluten låda med basen utåt?

Eller andra förslag?

1 468 Inlägg
5 april 2010
Gl3nn skrev:
Hej.
Funderade nu om de går o vända basen med magneten utåt ifall det skulle spela bättre så?
Tror min låda är för liten för att klämma in basen dit, och så tar ju basen upp sina liter den med.

Men vad tror ni låter bättre? Klämma in basen o lägga en port eller ha en sluten låda med basen utåt?

Eller andra förslag?

testa o se vad som låter bäst i just din bil.  smile testa slutet först o portat sen?`synd på matreallet kanske om d spelar bättre slutet. med testa o labba tills du hittar det som passar din bil o musiksmak bst smile. skulle ja gjort iaf tongue

137 Inlägg
5 april 2010
Leo86 skrev:
Gl3nn skrev:
Hej.

Eller andra förslag?

testa o se vad som låter bäst i just din bil.  smile testa slutet först o portat sen?`synd på matreallet kanske om d spelar bättre slutet. med testa o labba tills du hittar det som passar din bil o musiksmak bst smile. skulle ja gjort iaf tongue

Vad skall man fylla med när man spelar slutet då? är de nått specielt material?

stRaend
5 april 2010
DanneKempa skrev:
stRaend skrev:
epic fail ^^

aa o lite fail på mig som aldrig har kopplat in ljud förut som satte alla kablar enligt schemat så att 100A säkringen small och 4st 20A gick också sad men bara att åka till MDS och säga som det är att det står fel ^^

då är det ju inte lätt. fast eftersom det står helt fel på schemat så BÖR du få ut ett nytt om det är mer som är paj i steget eller att dom lagar steget gratis. Det är ju trots allt deras fel även fast du kanske borde upptäckt det, men det är ju inte lätt då du aldrig gjort det förut?

stRaend
5 april 2010
Gl3nn skrev:
Leo86 skrev:
Gl3nn skrev:
Hej.

Eller andra förslag?

http://www.blekingebilradio.se/?categor … _id=md8000
http://www.blekingebilradio.se/?categor … _id=si0350

107 Inlägg
5 april 2010
stRaend skrev:
DanneKempa skrev:
stRaend skrev:
epic fail ^^

då är det ju inte lätt. fast eftersom det står helt fel på schemat så BÖR du få ut ett nytt om det är mer som är paj i steget eller att dom lagar steget gratis. Det är ju trots allt deras fel även fast du kanske borde upptäckt det, men det är ju inte lätt då du aldrig gjort det förut?

aa tycker också att jag ska få ett nytt ifall det är trasigt, nae jag har aldrig kopplat in ljud förut. så jag litade ju 100% på schemat sad

1 468 Inlägg
5 april 2010
stRaend skrev:
Gl3nn skrev:
Leo86 skrev:

http://www.blekingebilradio.se/?categor … _id=md8000
http://www.blekingebilradio.se/?categor … _id=si0350

går även med väggisolering om man har sånt till bättre tillgång. men ej att rekomendera före övanstående'

stRaend
5 april 2010
DanneKempa skrev:
stRaend skrev:
DanneKempa skrev:

aa tycker också att jag ska få ett nytt ifall det är trasigt, nae jag har aldrig kopplat in ljud förut. så jag litade ju 100% på schemat sad

det hade jag med gjort kan jag säga, man antar ju iallafall att det är rätt. Men testa att byt plats på strömkablarna och se om det funkar, om inte så gå tillbaka med det och även schemat.

om det funkar så gå tillbaka ändå med schemat och säg att dom bör ändra på det ifall någon mer kopplar enligt det och har mindre tur än dig. hmm

107 Inlägg
5 april 2010
stRaend skrev:
DanneKempa skrev:
stRaend skrev:

det hade jag med gjort kan jag säga, man antar ju iallafall att det är rätt. Men testa att byt plats på strömkablarna och se om det funkar, om inte så gå tillbaka med det och även schemat.

om det funkar så gå tillbaka ändå med schemat och säg att dom bör ändra på det ifall någon mer kopplar enligt det och har mindre tur än dig. hmm

jag måste ändå dit och köpa nya säkringar, så då får dom koppla in det rätt så det funkar fel fritt.

R som i Robban....
122 Inlägg
5 april 2010
Hallå!

Går i tankarna i att koppla in ett till batteri. Smidigast är vad jag har förstått att parallellkoppla batterierna och att det då helst ska vara två likadana batterier.

I bilen sitter just nu ett 72Ah och grejen är att jag har ett 65Ah ståendes här hemma och undrar om jag kan använda det eller blir det fel då?

OM jag inte kan parallellkoppla dom tillsammans kan jag då göra en ny anslutning på generatorn 120Ah så generatorn driver båda batterierna oberoende av varandra?

Tach på förhand

stRaend
5 april 2010
parallellkoppla måste du göra, för om du seriekopplar så finns det nog knappt någonting i din bil som fungerar efter det. Och det spelar ingen roll om du kopplar från generatorn eller från batteriet, de är fortfarande ihopkopplade såvida du inte har två utgångar ifrån generatorn?

Det bästa är ju att ha två av samma storlek och helst samma typ av batteri eftersom det mindre laddas ur snabbare och belastas därför mer.

Sök