3123
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

R som i Robban....
122 Inlägg
5 april 2010
stRaend skrev:
parallellkoppla måste du göra, för om du seriekopplar så finns det nog knappt någonting i din bil som fungerar efter det. Och det spelar ingen roll om du kopplar från generatorn eller från batteriet, de är fortfarande ihopkopplade såvida du inte har två utgångar ifrån generatorn?

Det bästa är ju att ha två av samma storlek och helst samma typ av batteri eftersom det mindre laddas ur snabbare och belastas därför mer.

tack för svar, det var det jag trodde^^

Men om jag gör en till utgång på generatorn kommer väl inte batterierna att bli parallellkopplade? kommer generatorn att orka att ladda båda batterierna då?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 april 2010
Du menar att du ska sätta en till separat lindning på generatorn, eller? Det är då enda sättet så vitt jag vet för att batterierna ska laddas samtidigt men ändå vara separerade. Annars så är det parallellkoppling som gäller och det kommer fungera helt okej men med risk för att det mindre batteriet tar en del stryk om du drar ur dom mycket och ofta. Underhållsladdning (med batterierna separerade) ibland är en bra idé isåfall. smile

xion92 skrev:
2 st 8" open air eller orginal 5,25 + en open air i mitten i hatthyllan på s40?

EDIT: någon som har någon erfarenhet av open air basar. Vissa säger att det är skit andra att dom är bra:S

2st 8" med låda. wink Nej men om du nu inte vill bygga låda så kan det nog fungera helt okej med ett par open air 8" basar, men börja med att fixa till ett bra framsystem så att du får trycket där.
Senast redigerat av ChriZtoffer (6 april 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

37 Inlägg
6 april 2010
ChriZtoffer skrev:
men börja med att fixa till ett bra framsystem så att du får trycket där.

Vet inte ens om jag behöver det. Det som är tycker jag duger gott än så länge.
Då budgeten är ganksa skral satsar jag hellre på bas
Senast redigerat av xion92 (6 april 2010)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 april 2010
Aaha, okej, men utan ett framsystem som kan spela relativt djupt så kommer en bas inte bli särskilt skoj, bara så du vet. Men kan du tänka dig att bygga en låda där bak? Behöver ju inte vara en vanlig en som står på golvet, går ju att göra en som sitter under hatthyllan om du vill spara plats.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

37 Inlägg
6 april 2010
jag vet inte. har läst att d40 spelar rätt dåligt ut i kupé, om man har baslåda. verkade som ett smidigr sätt att mosa ner två i hatthyllan:P

Sen är det aldrig fel o vara lite annorlunda med:)

EDIT: jag vill helst inte bygga åda under hatthyllan
Senast redigerat av xion92 (6 april 2010)

210 Inlägg
6 april 2010
Leo86 skrev:
prylboeg skrev:
Leo86 skrev:

varför inte då? jag har mycket begränsad budjet. men jag kör bytes handel. kostar inte lika mycket då wink. började med 1500:- o har endast bytt upp mig tongue

WOOT, Bytt upp sig från 1500kr till Solo Kicker x18???!!

glöm inte mina dls ur 15" basar o mitt autostudio E-7000 o lite batterier med wink

LOL! D e fan GJ yikes
Börjar tänka på snubben som började med en knappnål, och till slut efter Sjukt många år hade BYTT till sig en villa big_smile

The best part of fighting is the make up sex

1 854 Inlägg
6 april 2010
Drog nyss kablar till slutsteg/bas
Har en kenwood 8044
Och på den finns en särskild kabel som heter remote, den använde jag och steget lyser inte?

Ska remoten kopplas till nån annan kabel på den sterion? Eller ska bara den användas?

Måste man göra nån inställning på sterion för att steget ska få ström? Finns ju miljoner inställningar tongue

Obs ja jag har kopplat strömkabel jord och lågnivå rätt.
Har provat 2 steg oxå

1 854 Inlägg
6 april 2010
Swedenrockers skrev:
Du ska använda den som är märkt P.CONT, den andra är för rattfjärrsinterface.
onej84 skrev:
Har en kenwood 8044
Och på den finns en särskild kabel som heter remote, den använde jag och steget lyser inte?

Ska remoten kopplas till nån annan kabel på den sterion? Eller ska bara den användas?

Måste man göra nån inställning på sterion för att steget ska få ström? Finns ju miljoner inställningar tongue

Har provat 2 steg oxå

Ska prova de tack

1 468 Inlägg
6 april 2010
prylboeg skrev:
Leo86 skrev:
prylboeg skrev:

WOOT, Bytt upp sig från 1500kr till Solo Kicker x18???!!

glöm inte mina dls ur 15" basar o mitt autostudio E-7000 o lite batterier med wink

LOL! D e fan GJ yikes
Börjar tänka på snubben som började med en knappnål, och till slut efter Sjukt många år hade BYTT till sig en villa big_smile

hahahaha e juh på god väg wink. vem vet vad som blir härnest. en bil kanske ? tongue börjar fatta hur han gjorde big_smile

1 854 Inlägg
6 april 2010
onej84 skrev:
Swedenrockers skrev:
Du ska använda den som är märkt P.CONT, den andra är för rattfjärrsinterface.
onej84 skrev:
Har en kenwood 8044

Har provat 2 steg oxå

Ska prova de tack

Står inget på den men antar att den är blå/vit?

1 854 Inlägg
6 april 2010
Swedenrockers skrev:
Stämmer bra det.
onej84 skrev:
Står inget på den men antar att den är blå/vit?

Nu funkar det tack så mycke smile

137 Inlägg
7 april 2010
När man bygger en baslåda som skall va 44l skall man räkna med att basen skall in då lr bygga en låda som är 44L ?

Designer.
1 260 Inlägg
7 april 2010
Gl3nn skrev:
När man bygger en baslåda som skall va 44l skall man räkna med att basen skall in då lr bygga en låda som är 44L ?

Beror på hur man räknat. Om man räknat inkl. bas eller exkl. bas.
Vet man inte det så är det lättast att bygga lådan tex. 50l och låter det inte som man önskar så är det inte så svårt att ta bort några liter sen.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

137 Inlägg
7 april 2010
MIKK0 skrev:
Gl3nn skrev:

Vet man inte det så är det lättast att bygga lådan tex. 50l och låter det inte som man önskar så är det inte så svårt att ta bort några liter sen.

Har inte räknat, står på mds hemsida att den skulle ha 44L.
http://www.mds.se/sv/product/793/MDS-Dynamic-DS1214

så är de 44L med subwooferns utrymme medräknat eller 44L totalt

Designer.
1 260 Inlägg
7 april 2010
Gl3nn skrev:
MIKK0 skrev:
Gl3nn skrev:

Hört att 75L tom låda och 6" port ska funka kanon till den basen smile
Finns lådritningar under "dokument" på mds hemsida, annars kan du snacka med WooDMaN här på garaget han har hållt på med dom där.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

Styling och biljud Audi A4 "WooDMaN Style :)
1 835 Inlägg
7 april 2010
Gl3nn skrev:
MIKK0 skrev:
Gl3nn skrev:

Om du vill ha en effektiv bra låda som spelar bra med bas och har också en trevlig kontroll i basen så rekomenderar jag 75L låda porten bör vara en 6" port avstämning runt 40-45Hz så blir det mumma.

Men avstämning får du labba lite med så det passar dig och dina öron bäst.

Lycka till
//WooDMaN

Bilder från träffar. WooDMaN? foto
Sponsorer |MDS ||Bollnäs bilvård |

2 140 Inlägg
10 april 2010
https://www1.garaget.org/gallery/archive/97613/901186_s44mux.jpg

är detta något som kommer fungera?

funkar EN jbl p1224 att köra med ett mds torqe t5?
Senast redigerat av AntrE (10 april 2010)

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

21 761 Inlägg
10 april 2010
Lådan bör fungera bra till den basen, lämplig delning verkar vara 60-70 Hz enligt den teoretiska frekvenskurvan som visas i mitt beräkningsprogram. Torque T5 ger enligt specen betydligt mer effekt än basens RMS-effekt, vilket borde kunna driva basen fullt ut ganska lätt.

Du får spela med måtta och ställa in stegets gain korrekt med tanke på att eventuellt missljud från basen är svårt att höra i bandpasslåda. smile

5 Inlägg
10 april 2010
Tjena, jag är ny på det här med stereo och grejer, men att montera kan jag.
Dock är jag rätt dålig på hur kompabiliteten, watt m.m fungerar.

Så jag tänkte fråga här, hur bra passar dessa grejer ihop?
Huvudenhet: http://www.mds.se/sv/product/3990/Hillman-HDC1660
Baslåda: http://www.mds.se/sv/product/939/MDS-CF … 12-baslada
Slutsteg: Behövs det? Isf vad behövs? Mono, 2,4 > kanaler? Watt?

Är grejerna något att rekommendera? Jag har bara suttit och surfat runt och valt ihop just dem där, så jag har ingen större anledning till just de som val. Så om ni vet något mycket bättre i samma prisklass så säg till!

Tack på förhand
/Alex
Senast redigerat av Whylex (10 april 2010)

2 140 Inlägg
10 april 2010
Drönirettab skrev:
Lådan bör fungera bra till den basen, lämplig delning verkar vara 60-70 Hz enligt den teoretiska frekvenskurvan som visas i mitt beräkningsprogram. Torque T5 ger enligt specen betydligt mer effekt än basens RMS-effekt, vilket borde kunna driva basen fullt ut ganska lätt.

Du får spela med måtta och ställa in stegets gain korrekt med tanke på att eventuellt missljud från basen är svårt att höra i bandpasslåda. smile

blir det bättre med ett t3 då? som inte lämnar så mycket effekt?

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Sök