6800
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

stRaend
11 april 2010
t5 går bra , om du ställer in gainen ordentligt så ska det inte vara någon fara smile t3 levererar 500wrms@4ohm och du ska ju koppla basen i 2ohm antar jag? så effekten borde räcka men om du har pengar så köp t5 lika gärna, ifall du skulle bygga ut någon gång eller om du upptäcker att du vill ha det där lilla extra. Sedan så behöver inte steget jobba lika mycket för att driva ut basen fullt tongue

EDIT: Mds anger visst lite olika på deras sida. t3 ger ut 500wrms@2ohm står det i "rubriken" , sedan när man trycker in på specifikationer står det 500wrms@4ohm. hmm
Senast redigerat av stRaend (11 april 2010)

Designer.
1 260 Inlägg
11 april 2010
stRaend skrev:
t5 går bra , om du ställer in gainen ordentligt så ska det inte vara någon fara smile t3 levererar 500wrms@4ohm och du ska ju koppla basen i 2ohm antar jag? så effekten borde räcka men om du har pengar så köp t5 lika gärna, ifall du skulle bygga ut någon gång eller om du upptäcker att du vill ha det där lilla extra. Sedan så behöver inte steget jobba lika mycket för att driva ut basen fullt tongue

EDIT: Mds anger visst lite olika på deras sida. t3 ger ut 500wrms@2ohm står det i "rubriken" , sedan när man trycker in på specifikationer står det 500wrms@4ohm. hmm

Är ett sånt där nytt och modernt steg, så man får välja själv om man vill ha 500wrms i 2 eller 4ohm wink

(ett skämt så ingen nu tror på detta!)

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 april 2010
MIKK0 skrev:
stRaend skrev:

Är ett sånt där nytt och modernt steg, så man får välja själv om man vill ha 500wrms i 2 eller 4ohm wink

(ett skämt så ingen nu tror på detta!)

Fast nu var ju det där ett rätt så dåligt skämt, såna steg finns ju faktist. Kolla tex det här. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

5 Inlägg
11 april 2010
Whylex skrev:
Tjena, jag är ny på det här med stereo och grejer, men att montera kan jag.
Dock är jag rätt dålig på hur kompabiliteten, watt m.m fungerar.

Så jag tänkte fråga här, hur bra passar dessa grejer ihop?
Huvudenhet: http://www.mds.se/sv/product/3990/Hillman-HDC1660
Baslåda: http://www.mds.se/sv/product/939/MDS-CF … 12-baslada
Slutsteg: Behövs det? Isf vad behövs? Mono, 2,4 > kanaler? Watt?

Är grejerna något att rekommendera? Jag har bara suttit och surfat runt och valt ihop just dem där, så jag har ingen större anledning till just de som val. Så om ni vet något mycket bättre i samma prisklass så säg till!

Tack på förhand
/Alex

Är det någon som vet?

stRaend
11 april 2010
Whylex skrev:
Whylex skrev:

Är grejerna något att rekommendera? Jag har bara suttit och surfat runt och valt ihop just dem där, så jag har ingen större anledning till just de som val. Så om ni vet något mycket bättre i samma prisklass så säg till!

Tack på förhand
/Alex

Är det någon som vet?

detta borde räcka till att få dom att spela. för att driva dom fullt ut så satsa istället på ett "t5"

http://www.mds.se/sv/product/45/MDS-Torque--T3

tror dock det finns paket lösningar för 4000:- som kommer spela bättre smile har inte tid att leta just nu. tongue

5 Inlägg
11 april 2010
stRaend skrev:
Whylex skrev:
Whylex skrev:

Tack på förhand
/Alex

Är det någon som vet?

detta borde räcka till att få dom att spela. för att driva dom fullt ut så satsa istället på ett "t5"

http://www.mds.se/sv/product/45/MDS-Torque--T3

tror dock det finns paket lösningar för 4000:- som kommer spela bättre smile har inte tid att leta just nu. tongue

Okej! Jag hoppas det, för nu ligger prislappen lite för högt upp för mig. Jag kanske lyckas få tag på två lösa 12or av en bekant, men jag kommer fortfarande behöva huvudenhet och slutsteg då.
Bilen de ska vara i är en beachbuggy, så den är inte sluten.

7 Inlägg
12 april 2010
Hejsan!

Jo, det är såhär att jag nyss har fått tagit över föräldrarnas bil, och med det så hade jag tänkt att sätta in lite schysst ljud i bilen. Bilen är en Skoda Felicia 1.6 från 1998 som endast har högtalaruttag i framdörren. Hatthyllan kommer att modifieras så att jag kan trycka in 2st hatthyllahögtalare där samt ha en subwoofer där bak.

Problemet jag har är att jag inte kan hitta hur stora mina framdörrshögtalare ska vara. Enligt vissa sidor så har 94an 5"-högtalare i dörren, och om det nu skulle vara fallet så kommer vi till ännu ett problem.

Jag hittar högtalare i 5,25", inte i 5". Vad ska man välja för storlek då?

Skulle även vara schysst om någon kunde plocka ihop ett komplett paket för runt 1500kr, vill inte slösa för mycket pengar då jag inte vet hur länge jag kommer att ha kvar bilen.

Tack i förhand!
Senast redigerat av Assor (12 april 2010)

Perfektionist
13 Inlägg
12 april 2010
Hej har några frågor jag vill ha svar på:

Basen 2x4omh
Alpine SWR-1222D, dubbla 4 ohms talspolar.
Peak Power 1500W, RMS Power 1000W

parallellkoppla spolarna för 2 ohm.
Frequency Response: 24Hz - 1kHz
High Excursion 1" Santoprene Edge
Kevlar Reinforced Pulp Cone
Dual Progressive Nomex Spiders with Edge Control
Integrated Tinsel Lead Spider Design
Custom Cast Aluminium Frame with Integrated Heat Transfer Plate
Extended Length Dual-Flared Vented Pole Design
High-Strength Brass Voice Coil Bobbin
Heavy-Duty 8ga. Push Terminals
Computer Optimized Magnetic Circuit
Designed and Engineered in the USA

Basen 2x2omh
Alpine SWR-1222D, dubbla 2 ohms talspolar.
Peak Power 1500W, RMS Power 500W

parallellkoppla spolarna för 4 ohm.

Steget:
Alpine MRP-M1000
High Power MRP-M1000

1x 1900W (MAX) RMS Continuous Power
1000W RMS x 1 (2ohms, 1.0% THD)
600W RMS x 1 (4ohms, 1.0% THD)

Vilket är bäst för mig av att lägga steget i 1,2 eller 4 ohm då jag kör med standard generator och ett standard batteri i en audi a3? För att de inte skall dra för mycket...?

Skall jag använda kondensator och i så fall vilken strl?

För övrigt (Lådan till basen kommer vara en liten sluten och jag kommer använda endas 1st bas)
Någon som har tips eller synpunkter på steget? (annat förslag)
Vilken kabeldimension kommer jag behöva?
Hur stor säkring vid batteriet?
Senast redigerat av oskar_golf (12 april 2010)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 april 2010
Assor skrev:
Hejsan!

Jo, det är såhär att jag nyss har fått tagit över föräldrarnas bil, och med det så hade jag tänkt att sätta in lite schysst ljud i bilen. Bilen är en Skoda Felicia 1.6 från 1998 som endast har högtalaruttag i framdörren. Hatthyllan kommer att modifieras så att jag kan trycka in 2st hatthyllahögtalare där samt ha en subwoofer där bak.

Problemet jag har är att jag inte kan hitta hur stora mina framdörrshögtalare ska vara. Enligt vissa sidor så har 94an 5"-högtalare i dörren, och om det nu skulle vara fallet så kommer vi till ännu ett problem.

Jag hittar högtalare i 5,25", inte i 5". Vad ska man välja för storlek då?

Skulle även vara schysst om någon kunde plocka ihop ett komplett paket för runt 1500kr, vill inte slösa för mycket pengar då jag inte vet hur länge jag kommer att ha kvar bilen.

Tack i förhand!

Gör ett försök svara på dina frågor. Ang. dörrhögtalarna så kan du troligtvis köra med 5,25" om du köper eller gör adaptrar, om det mot förmodan inte får plats så är det 4" som gäller men försök att få dit så stora som möjligt då dom kommer klara av att spela djupare. 6,5" är såklart ännu roligare att ha i dörrarna men det kan bli svårt att få dit om du har 5" nu.

Det paket som du vill ha tips på, vad ska det innefatta? För 1500kr får man en okej huvudenhet alternativt ett skapligt framsystem eller ett okej framsystem + okej baksystem. Huvudenhet, framsystem, baksystem, bas och slutsteg kommer du aldrig kunna få för dom pengarna om det inte ska vara sämre än original.

oskar_golf skrev:
...Basen 2x2omh
Alpine SWR-1222D, dubbla 2 ohms talspolar.
Peak Power 1500W, RMS Power 500W

parallellkoppla spolarna för 4 ohm....

Du kan inte parallellkoppla spolarna om du vill få 4Ohms impedans, det är seriekoppling som gäller isåfall. Rent generellt så är det bättre att inte lasta ner steget så hårt, ett hårt lastat steg drar mer ström och kommer att ha sämre kontroll på konen. Kondensator kan du strunta i, byta istället jordkablarna fram samt laddkablage och eventuellt batteriet.
Senast redigerat av ChriZtoffer (12 april 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

2 Inlägg
12 april 2010
Hej!

Har precis skaffat bil och tänkte fixa mig en schyst sterio anläggning(bas osv). Skulle uppskatta tips om något bra men också inte det dyraste som finns.

2 035 Inlägg
12 april 2010
Dracco skrev:
Hej!

Har precis skaffat bil och tänkte fixa mig en schyst sterio anläggning(bas osv). Skulle uppskatta tips om något bra men också inte det dyraste som finns.

Finns ju sjukt mycket trådar om det redan.

Men ett tips är att om man vill ha en schysst normal stereo att inte snåla allt för mycket. räkna med att du lätt kommer upp 10000 för en schysst stereo. Tänk två basar 1000 kr st sen ett bra steg kanske 3000 sen ett bra framsystem på 1000 - 2000:- sen en huvudenhet på kanske 3000:- plus kablar mm.

Å då är det hyffsat billiga grejer. så det jag skrev blir 9000:-.

Biljudsveteran sen 1984!

5 Inlägg
12 april 2010
En bekant till mig har två 12or och en 10" som han gärna säljer för en billig peng.
Dem har några år på håret men är inte så använda. 12orna är av märket American Eagle och 10an är MacAudio eller något liknande. Är det något att ha?

2 Inlägg
12 april 2010
okej, tack

5 Inlägg
12 april 2010
tjenare
har precis köpt en ny stereo till bilen , Pioneer 4100sd och undrar vilket isokablage man ska köpa?
Har en s40 2004(fas2)
Funkar det här? Är det bara koppla in och köra?
http://www.kjell.com/content/templates/ … ,479000000

s80 kablage ska funka till s40 med eller har jag fattat helt fel?
Har ni något annat förslag annars?

Tacksam för hjälp
Mvh B

stRaend
12 april 2010
Dracco skrev:
Hej!

vad handlar det om för bil? vad har du för ca budget? vill du ha "korvkioskedunk" eller vill du ha som du kan ha som "vardagslyssnande"? är du beredd att modifiera eventuella dörrsidor/bafflar? smile

bosabengt skrev:
Dracco skrev:
Hej!

Finns ju sjukt mycket trådar om det redan.

Men ett tips är att om man vill ha en schysst normal stereo att inte snåla allt för mycket. räkna med att du lätt kommer upp 10000 för en schysst stereo. Tänk två basar 1000 kr st sen ett bra steg kanske 3000 sen ett bra framsystem på 1000 - 2000:- sen en huvudenhet på kanske 3000:- plus kablar mm.

Å då är det hyffsat billiga grejer. så det jag skrev blir 9000:-.

Inget slutsteg till framsystemet?

137 Inlägg
12 april 2010
Skall koppla in basen imoron
Basen är en MDS Dynamic DS1214 med dubbla talspolar, 2x2ohm
Sen har ja ett Macrom M1A-1500D slutsteg.
Undrar nu hur jag skall koppla in basen till det

ser ut såhär :

http://i394.photobucket.com/albums/pp25/Gl3nnL/slutsteg.png

Så om någon skulle vara snäll o berätta hur ja får ut bästa effekten med det.

2 914 Inlägg
12 april 2010
låt nr13 vara då det är bara säkringar du kan dock kontrollera så det är rätt A och att dom är hela,
14 till direkt +
15 till STADIG JORD, (viktigaste kabeln på hela systemet, MÅSTE vara ordentligt jordat!)
16 till REM på stereon eller någonstans där det finns 12V plus, (när den terminalen får ström startar steget)
17 kopplar du till basens första talspole plus, kopplar vidare från första talspolens minus till andra talspolens plus, sedan vidare från den talspolens minus till nummer 20 på steget,

hängde du med nu??
Senast redigerat av kalle_kalle (12 april 2010)

137 Inlägg
12 april 2010
kalle_kalle skrev:
låt nr13 vara då det är bara säkringar du kan dock kontrollera så det är rätt A och att dom är hela,
14 till direkt +
15 till STADIG JORD, (viktigaste kabeln på hela systemet, MÅSTE vara ordentligt jordat!)
16 till REM på stereon eller någonstans där det finns 12V plus, (när den terminalen får ström startar steget)
17 kopplar du till basens första talspole plus, kopplar vidare från första talspolens minus till andra talspolens plus, sedan vidare från den talspolens minus till nummer 20 på steget,

hängde du med nu??

Ah ok så basens talspolar skall seriekopplas där. Tackar tackar blir ti provspela imorn får man hoppas smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 april 2010
kalle_kalle skrev:
...16 till REM på stereon eller någonstans där det finns 12V plus, (när den terminalen får ström startar steget)...

Rättelse, där det finns 12V plus när huvudenheten eller bilen är igång. wink Blir ju inte så kul om man kopplar den till konstant 12V+.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

2 914 Inlägg
12 april 2010
ChriZtoffer skrev:
kalle_kalle skrev:
...16 till REM på stereon eller någonstans där det finns 12V plus, (när den terminalen får ström startar steget)...

Rättelse, där det finns 12V plus när huvudenheten eller bilen är igång. wink Blir ju inte så kul om man kopplar den till konstant 12V+.

skrev ju "när den terminalen får ström startar steget" tänkte, då måste han fatta att inte koppla den till konstant plus wink MEN remoten på stereon är att föredra smile

Gl3nn skrev:
Ah ok så basens talspolar skall seriekopplas där

jo med tanke på att det är 2X2 ohm talspolar kan man inte parallellkoppla, då blir det 1 ohm och det fixar inte steget, då måste man välja 4 ohm,

Gl3nn skrev:
Tackar tackar blir ti provspela imorn får man hoppas smile

jo lycka till smile hoppas att du blir nöjd smile
Senast redigerat av kalle_kalle (12 april 2010)

Sök