4153
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 april 2010
Har lärt mig att man alltid ska försöka vara övertydlig här, inte alltid som folk förstår annars. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

442 Inlägg
13 april 2010
Hur är nya 6,5" Fanatic-serien från MDS om man jämför med märken i samma prisklass? Hört rätt gott om dem men har aldrig fått chansen att provlyssna själv.

Styling och biljud Audi A4 "WooDMaN Style :)
1 835 Inlägg
13 april 2010
MiWi skrev:
Hur är nya 6,5" Fanatic-serien från MDS om man jämför med märken i samma prisklass? Hört rätt gott om dem men har aldrig fått chansen att provlyssna själv.

FC6 kiten e bra trevliga att lyssna på. Har dubbla i dörrarna. Gillar ljudet för det sticker inte ut på något sätt. Dom har en trevlig botten i basen utan att låta burkiga och resten av registret är mysigt. Diskanten sticker inte ut så det passar mina öron.

Har du vägarna förbi http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=166389 så finns det risk att jag e där och spelar lite.

Bilder från träffar. WooDMaN? foto
Sponsorer |MDS ||Bollnäs bilvård |

Perfektionist
13 Inlägg
13 april 2010
Du kan inte parallellkoppla spolarna om du vill få 4Ohms impedans, det är seriekoppling som gäller isåfall. Rent generellt så är det bättre att inte lasta ner steget så hårt, ett hårt lastat steg drar mer ström och kommer att ha sämre kontroll på konen. Kondensator kan du strunta i, byta istället jordkablarna fram samt laddkablage och eventuellt batteriet.

Tack för svar så har jag fattat rätt här nu:
Det är bättre + mindre belastning för steget att lägga steget i 2ohm, 1000rms än att köra det i 4ohm, 600rms? i kombination med basen med 2x4ohm spolar i paralell @ 500rms och sen endast köpa riktigt bra kablar och få lådan riktigt tät så skall de bli bra?

har du eller någon annan tips på sluten lådvolym för Alpine SWR-1222D, dubbla 4 ohms talspolar.
Peak Power 1500W, RMS Power 500W
Senast redigerat av oskar_golf (13 april 2010)

stRaend
13 april 2010
oskar_golf skrev:
Du kan inte parallellkoppla spolarna om du vill få 4Ohms impedans, det är seriekoppling som gäller isåfall. Rent generellt så är det bättre att inte lasta ner steget så hårt, ett hårt lastat steg drar mer ström och kommer att ha sämre kontroll på konen. Kondensator kan du strunta i, byta istället jordkablarna fram samt laddkablage och eventuellt batteriet.

Det är bättre + mindre belastning för steget att lägga steget i 2ohm, 1000rms än att köra det i 4ohm, 600rms? i kombination med basen med 2x4ohm spolar i paralell @ 500rms och sen endast köpa riktigt bra kablar och få lådan riktigt tät så skall de bli bra?

har du eller någon annan tips på sluten lådvolym för Alpine SWR-1222D, dubbla 4 ohms talspolar.

nu har jag inte hängt med från början. men har du en bas på 2x4ohm? då kan du bara koppla den i 2ohm eller 8ohm.

och som svar på din fråga så drar steget mer ström om du kör det i 2ohm än ifall du skulle köra det i 8ohm i detta fallet. Fast jag skulle kört på 2ohm eftersom steget kanske ger ut ca 200-300wrms i 8ohm.

1 224 Inlägg
13 april 2010
Tjena har ett Gas Alpha500.1 steg som jag driver 2sr 12" Gas med (4ohm var). Skulle det vara att rekomendera ifall jag skulle byta ut dubbla 12orna mot en 15" i hemmagjord låda? Ljudskillnader? Vad skulle man behöva för högtalare som passar ihop med denna förstärkare? (monoblock)

i-vtec Do you?

stRaend
13 april 2010
beror på vad det är för 15" bas. Det får vara en relativt lättdriven bas isåfall om du vill kunna utnyttja den fullt ut. Med tanke på att du bara har 500wrms@2ohm. Så då ska du leta efter en med dubbla 4ohms spolar eller enkel 2ohm.

vet dock inte din budget eller hur stor lådan får vara men förslag:

http://www.blekingebilradio.se/?categor … _id=re0080

antar att det är ett sånt här du har?

http://www.brl.se/default.aspx?mc=65&p=5860

442 Inlägg
13 april 2010
WooDMaN skrev:
MiWi skrev:

FC6 kiten e bra trevliga att lyssna på. Har dubbla i dörrarna. Gillar ljudet för det sticker inte ut på något sätt. Dom har en trevlig botten i basen utan att låta burkiga och resten av registret är mysigt. Diskanten sticker inte ut så det passar mina öron.

Har du vägarna förbi http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=166389 så finns det risk att jag e där och spelar lite.

Intressant, tack för bra info! Bör kunna komma förbi på lördagen.

Någon som har koll på DC6-högtalarna? Var egentligen Dynamic-serien jag undrade (blev dock hjärnsläpp igår) över men tycker infon om Fanatic var riktigt bra att komma över också.

Thedriftking
13 april 2010
undrar om nån vet vilka som är  " + "  och " - " på detta steget... är alltså dom 4 hålena.. står inget och hittar inget om steget.. steget är ett evolution 2150 (2 kanals)

https://www1.garaget.org/gallery/archive/80186/904176_vjh1qv.jpg
evolution 2150 @ caliber

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 april 2010
oskar_golf skrev:

Nja tvärt om, det är bättre för steget (och ditt batteri, generator osv) att köra det i 4Ohm än i 2Ohm, fast med din bas så kan du bara köra steget i 2 eller 8Ohm som stRaend sa, och vid 8Ohm kommer du inte få ut särskilt mycket effekt ur nåt steg för rimliga pengar så det är 2Ohm som gäller. En fördel som man får dock om man belastar steget hårdare och därmed får en högre uteffekt är att man inte behöver spela lika högt för att få max ur basen och därmed inte belastar steget lika hårt och får dålig signal (förutsatt då att steget ger nog med effekt för basen).

För att kunna tipsa om lådvolym så behövs lite mer parametrar på basen, effekttåligheten är inte särskilt intressant. Nu kan jag tyvärr inte räkna på lådor men kolla med Drönirettab eller så testar du med Alpines rekommenderade lådvolym.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Perfektionist
13 Inlägg
13 april 2010
ChriZtoffer skrev:
oskar_golf skrev:

Nja tvärt om, det är bättre för steget (och ditt batteri, generator osv) att köra det i 4Ohm än i 2Ohm, fast med din bas så kan du bara köra steget i 2 eller 8Ohm som stRaend sa, och vid 8Ohm kommer du inte få ut särskilt mycket effekt ur nåt steg för rimliga pengar så det är 2Ohm som gäller. En fördel som man får dock om man belastar steget hårdare och därmed får en högre uteffekt är att man inte behöver spela lika högt för att få max ur basen och därmed inte belastar steget lika hårt och får dålig signal (förutsatt då att steget ger nog med effekt för basen).

För att kunna tipsa om lådvolym så behövs lite mer parametrar på basen, effekttåligheten är inte särskilt intressant. Nu kan jag tyvärr inte räkna på lådor men kolla med Drönirettab eller så testar du med Alpines rekommenderade lådvolym.

Okej tack för svaren de jag funderar på är basen finns ju i både 2x4ohm och 2x2 ohm men ni tycker ändå jag skall köra steget i 2ohm istället för fyra och då välja 2x4ohm basen. Jag får se om jag kan hitta all info om basen då. Tack igen...

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
14 april 2010
Thedriftking skrev:
undrar om nån vet vilka som är  " + "  och " - " på detta steget... är alltså dom 4 hålena.. står inget och hittar inget om steget.. steget är ett evolution 2150 (2 kanals)

http://www1.garaget.org/gallery/archive/80186/904176_vjh1qv.jpg
evolution 2150 @ caliber

Inte hundra på att det är rätt (hittat två olika varianter av Evo-steget på bildsökning).
Men jag hittade denna då jag sökte på manual:
http://www.caliber.nl/catalog/download/ … Manual.pdf
Senast redigerat av Lonefox (14 april 2010)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

2 140 Inlägg
14 april 2010
hur stora strömkabelanslutningar har zachry R1500D?

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

stRaend
14 april 2010
tror knappt det är så många som har dom stegen då dom är rätt nya om jag inte är helt ute? Skicka till blekingebilradio och fråga, du får svar inom 1 timme vanligtvis. Oftast snabbare beroende på om jimmy sitter där eller inte wink

2 140 Inlägg
14 april 2010
gjorde de igår har då inte fått nått svar än.. men finns de nån chans att de är 50mm2? smile

edit: fick svar nu.. 25mm2 anslutningar...
Senast redigerat av AntrE (14 april 2010)

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

stRaend
14 april 2010
dom öppnar inte föränn kl 10 och antar att du skickade på kvällen wink

EDIT: Såg nu att dom inte öppnar föränn 11 t.o.m
Senast redigerat av stRaend (14 april 2010)

1 808 Inlägg
15 april 2010
Vet någon om man kan få in 4 st 10: or under hatthyllan på en 740?
eller blir det för lite volym till basarna då? Tänkte bygga in min 4st Hertz 10: or under där.

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.

stRaend
15 april 2010
beror på vad det är för hertz 10". men räkna att du måste ha ca 60-100l beroende på basar och om du kör slutet eller portat.

1 808 Inlägg
15 april 2010
stRaend skrev:
beror på vad det är för hertz 10". men räkna att du måste ha ca 60-100l beroende på basar och om du kör slutet eller portat.

det är sånna här : http://www.blekingebilradio.se/?categor … _id=he0220

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.

stRaend
15 april 2010
kollar hur många liter du kan göra en låda på först och främst så kan du utgå från det sen och se om du får ha basen sluten eller portad.

Sök