4243
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 april 2010
Men volymen är väl egentligen inget problem? Det du lär kolla är ju så att dom får plats på bredden. Eller hade du tänkt att lådan bara ska stå på den där upphöjnaden längst fram?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

17 Inlägg
15 april 2010
Tjenare perfekt tråd för oss som inte är riktigt säkra på alla kopplingar inom ljud-världen!

Så då till mitt problem
Har köpt 4x mds fr10w basar som har dubbla talspolar! ska koppla ihop till ett styck monoblock en kanaligt även det mds!
Hur ska jag göra för att kunna driva alla basar med ett steg?
Vilken ohm ska jag köra på mm

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 april 2010
Vad är det för steg, modellnamn? Med dom basarna kan du belasta steget med 0.5, 2, 8Ohm.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

4 693 Inlägg
15 april 2010
Då kör du 2 ohm, blir ju alla tiders!

Koppla så här:

http://www.rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard/4_4ohmDVC_2ohm.gif

Booyakasha!

1 071 Inlägg
15 april 2010
Gronwalls skrev:
Vet någon om man kan få in 4 st 10: or under hatthyllan på en 740?
eller blir det för lite volym till basarna då? Tänkte bygga in min 4st Hertz 10: or under där.

Bygg lådan 113cm bred 28cm hög 30cm djup yttermått i 22mm material då har du 17liter per bas och i specen står det 15L+bas och basen tar nog ca 2L så det blir nog perfekt spela basarna in mot bilen och bygg tätt bakåt så kommer det nog dunka på bra och basarna kommer få plats:D

Onödigt inlägg^^

4 693 Inlägg
15 april 2010
Vit740 skrev:
Tack softis för det det perfekta svaret;D

Inga problem smile

Booyakasha!

22 Inlägg
15 april 2010
Tjenare alla bilstereonördar smile

Ska köpa mig ett rejält slutsteg och funderar på ett Kicker ZX 1500.1, såg att det var bra pris 7000:- hos dbakuten, samma som för ZX 1000.1 alltså.

Är det ett bra val i den prisklassen? kan förstås vara billigare också.

Basen jag förmodligen kommer att ha är en L7 15", har dock inte köpt något ännu så det går ju alltid ändra sig.

1 808 Inlägg
15 april 2010
partyvan skrev:
Gronwalls skrev:
eller blir det för lite volym till basarna då? Tänkte bygga in min 4st Hertz 10: or under där.

Bygg lådan 113cm bred 28cm hög 30cm djup yttermått i 22mm material då har du 17liter per bas och i specen står det 15L+bas och basen tar nog ca 2L så det blir nog perfekt spela basarna in mot bilen och bygg tätt bakåt så kommer det nog dunka på bra och basarna kommer få plats:D

låter kanon, hoppas på att det det passa under hatthyllan smile ska mäta imorn så får jag se hur det blir. men troligen kommer det bli en sluten låda, fråga mig inte varför men ja.

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.

1 808 Inlägg
15 april 2010
ChriZtoffer skrev:
Men volymen är väl egentligen inget problem? Det du lär kolla är ju så att dom får plats på bredden. Eller hade du tänkt att lådan bara ska stå på den där upphöjnaden längst fram?

just precis det hade jag tänkt, kanske blir att ja får använda 3 st eller 2 om det ska passa med volym/bas å det.

MOTÖRHEAD <3

Designer.
1 260 Inlägg
15 april 2010
Gronwalls skrev:
ChriZtoffer skrev:

just precis det hade jag tänkt, kanske blir att ja får använda 3 st eller 2 om det ska passa med volym/bas å det.

4st ska du få plats med!

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

4 693 Inlägg
16 april 2010
Ahle skrev:

Ska köpa mig ett rejält slutsteg och funderar på ett Kicker ZX 1500.1, såg att det var bra pris 7000:- hos dbakuten, samma som för ZX 1000.1 alltså.

Basen jag förmodligen kommer att ha är en L7 15", har dock inte köpt något ännu så det går ju alltid ändra sig.

Skapa en ny tråd då detta kommer att behöva diskuteras lite. Döp tråden till tex: Köpförslag - steg/bas max 7000 kr

så ska vi se va som händer smile

Booyakasha!

1 071 Inlägg
16 april 2010
Gronwalls skrev:
partyvan skrev:
Gronwalls skrev:

låter kanon, hoppas på att det det passa under hatthyllan smile ska mäta imorn så får jag se hur det blir. men troligen kommer det bli en sluten låda, fråga mig inte varför men ja.

Den lådan jag räknade ut passar i en 744 om du inte har några högtalare i hatthyllan som sticker ner är samma mått som jag har på min låda till 744an och den låd volymen är till 4st i sluten låda

Onödigt inlägg^^

1 808 Inlägg
16 april 2010
partyvan skrev:
Gronwalls skrev:
partyvan skrev:

Den lådan jag räknade ut passar i en 744 om du inte har några högtalare i hatthyllan som sticker ner är samma mått som jag har på min låda till 744an och den låd volymen är till 4st i sluten låda

fyfan va bra big_smile nopp 6´9 sticker ej ner så dom är det inge problem med. Då tar jag dina mått å får tacka så väldigt mycke smile

MOTÖRHEAD <3

535 Inlägg
16 april 2010
Ahle skrev:

.

Är det det här steget?
http://cgi.ebay.co.uk/KICKER-ZX-1500-1- … 793wt_1001

Kostar ca 4600:- . Men det kanske blir nå tull kostnader också?

Motorer utan turbo.....suger!

stRaend
16 april 2010
Ahle skrev:

http://www.blekingebilradio.se/?categor … _id=ud0132

där har du något annars, smile

2 035 Inlägg
16 april 2010
Vad kan det vara för fel om fördröjningen/mjukstarten på steget plötsligt tar längre tid??

Innan tog det bara någon sekund innan basen "startade" /började spela, men nu tar det kanske 7 8 sek.

Har inte gjort några ändringar alls.

Gäller en golf -99.

Biljudsveteran sen 1984!

22 Inlägg
16 april 2010
stRaend skrev:
Ahle skrev:

http://www.blekingebilradio.se/?categor … _id=ud0132

där har du något annars, smile

Skulle kunna vara något smile, blir till att fundera. Får se om skapar en egen tråd så kanske jag får lite fler tips.

7 Inlägg
16 april 2010
Hej!

Om ca 2 månader så tar jag över morsans gamla bil, en Skoda Felicia från -98. Ljudet som sitter i nu är nog det sämsta jag någonsin har hört i en bil och vill därför byta ut det. Dock så vet jag inte hur länge jag kommer att behålla bilen så jag tänkte inte alls ligga på någon högre budget.

I dörrarna så sitter det enligt diverse sidor platser för 5"-högtalare, dock är jag lite osäker där då det står att det är för en Felicia -94, men borde väll kanske vara desamma på en -98. Ni får jättegärna hjälpa mig att leta upp det. tongue.gif

Som sagt, nya högtalare var det. Nu kan jag inte sådär jättemycket om billjud, men budgeten är på runt 1500kr och jag vet då inte direkt hur bra saker man får för det. Jag söker inte något värstingljud och inte heller någon baslåda. Huvudenheten är ganska ny, det är en Sony, kommer dock inte ihåg modellbeteckningen på den men kollar nog upp det sen. Men om den nu skulle vara för dålig så får ni räkna in den i budgeten.

Vad jag då behöver:

Huvudenhet (såvida den jag har inte funkar)
Dörrhögtalare - passar det med 5,25"? eller måste jag köra på 4"?
Hatthyllahögtalare - Ska man köra 6x9 3-vägs där?
Diskanter - Gör det stor skillnad? Är det värt lägga pengar på dessa i min tighta budget?

Såg även att BRL.se har en massa högtalarpaket för runt 1500kr, är dessa köpvärda? något för mig?

t.ex.
http://www.brl.se/main.aspx?mc=9&c=9&p=6599

MVH
//Daniel Assor

OBS! Värt att nämna är att jag knappast är så kräsen av mig, vill bara ha lite mer tryck i kärran så det inte låter som ljud som kommer utifrån en mobilhögtalare.
Senast redigerat av Assor (16 april 2010)

Sök