3335
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
8 maj 2010
jimmyostrom skrev:
Jag håller med Softis.

Såklart att dom anställer i första hand säljare och inte "bilstereofrälsta".

Nu finns det dock en och annan bilstereotok på MediaMarkt vet jag runt om i vårat avlånga land.

Softis skrev:
jockmokk skrev:
Jag va idag på Mediamarkt och kollade lite på bilstereos och snackade med en kille som jobbade där och han sa att det man betalar mest för i en stereo är funktionerna, det mesta Ljudet sitter i högtalarna, men så som jag har förstådd när jag har läst så sitter mycket av ljudet i Stereon.
Vad är det som egentligen gäller?

Dom som jobbar på tex MediaMarkt, OnOff och andra stora kedjor är bara vanligt folk. Har mycket svårt att tro att man ska gå någon typ av elutbildning för att få jobba som säljare på ett sådant stort företag.

Dom på Ica som säljer mat är knappast kockar.

Sant......
Allt som oftast rena SÄLJARE på dessa stormarknader.
Dock finns det en och annan som sticker ut som verkligen vet vad de pratar om.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

230 Inlägg
8 maj 2010
jimmyostrom skrev:
Jag håller med Softis.

Såklart att dom anställer i första hand säljare och inte "bilstereofrälsta".

Nu finns det dock en och annan bilstereotok på MediaMarkt vet jag runt om i vårat avlånga land.

Softis skrev:
jockmokk skrev:
Jag va idag på Mediamarkt och kollade lite på bilstereos och snackade med en kille som jobbade där och han sa att det man betalar mest för i en stereo är funktionerna, det mesta Ljudet sitter i högtalarna, men så som jag har förstådd när jag har läst så sitter mycket av ljudet i Stereon.
Vad är det som egentligen gäller?

Dom som jobbar på tex MediaMarkt, OnOff och andra stora kedjor är bara vanligt folk. Har mycket svårt att tro att man ska gå någon typ av elutbildning för att få jobba som säljare på ett sådant stort företag.

Dom på Ica som säljer mat är knappast kockar.

Bra, tack
Då håller jag mig till detta forum istället.smile

445 Inlägg
9 maj 2010
Lonefox skrev:
Dem som säger att RW-basarna inte spelar djupt har antingen gjort ngt fel eller lyssnat på en felaktigt byggd/inställd anläggning.......

Har lyssnat på både RW10 och RW12 i Andreas V40 och BÅDA gick ner bra i djupet.......

Okej, för är det en markant skillnad mellan välljuds bas och "billigare" basar? För RW12"an kostar 1000:- nu den basen och jag har lite tajt med min ekonomi just nu. Så då får mitt mutant black 1 duga:) eller tror ni att det kommer att fungera bra?

//Whoiswho

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
9 maj 2010
whoiswho skrev:
Lonefox skrev:
Dem som säger att RW-basarna inte spelar djupt har antingen gjort ngt fel eller lyssnat på en felaktigt byggd/inställd anläggning.......

Har lyssnat på både RW10 och RW12 i Andreas V40 och BÅDA gick ner bra i djupet.......

Okej, för är det en markant skillnad mellan välljuds bas och "billigare" basar? För RW12"an kostar 1000:- nu den basen och jag har lite tajt med min ekonomi just nu. Så då får mitt mutant black 1 duga:) eller tror ni att det kommer att fungera bra?

//Whoiswho

RW-basarna är välljudsbasar i den billiga skolan.
Klart att de inte når samma klass som basar för 8K o uppåt.
Men de är absolut bland de mest prisvärda välljudande basar man kan få tag i idag.

Kan ej uttala mig om Black 1 då jag aldrig lyssnat på dem.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

445 Inlägg
9 maj 2010
Lonefox skrev:
whoiswho skrev:
Lonefox skrev:

//Whoiswho

RW-basarna är välljudsbasar i den billiga skolan.
Klart att de inte når samma klass som basar för 8K o uppåt.
Men de är absolut bland de mest prisvärda välljudande basar man kan få tag i idag.

Kan ej uttala mig om Black 1 då jag aldrig lyssnat på dem.....

okej för det lutar åt att köpa en sån bas, har bara 2st billiga skit 10"or. Lyssnar på både rock och hardstyle så vill ha nån bas som tar båda "basrytmerna" eller vad man ska kalla de:) Mutant black 1 monoblock är mitt steg som jag hade tänkt driva basen med, tänkte om det funkar bra att driva den basen med de steget också när man väl är inne och kollar?smile

//Whoiswho

noob
112 Inlägg
9 maj 2010
Vad är det för antennuttag? Måste jag har någon sorts adapter eller?

http://img18.imageshack.us/img18/6458/img0110yg.jpg

Mvh Henke

-lärling :)

445 Inlägg
9 maj 2010
Hefal skrev:
Vad är det för antennuttag? Måste jag har någon sorts adapter eller?

http://img18.imageshack.us/img18/6458/img0110yg.jpg

Mvh Henke

är det inte bara att trycka in antennen i kontakten? de ser ut som ett skyddande hölje bara:)

Avstängd
40 Inlägg
9 maj 2010
http://www.redcoon.nl/res/shop/cataloge … 162689.jpg

du behöver en vanlig sånn wink

// sug, svälg och god helg!

230 Inlägg
9 maj 2010
Bra märke på högtalrare?
har varit inne på att köpa MDS och GAS men har fått höra att dom inte är så bra?
har en ganska låg budget, 5 000 för högtalare, stereo, bas och slutsteg.
vad skulle ni rekomendera?

143 Inlägg
9 maj 2010
Hej!
Ska köpa mig ett 5kanals slutsteg.
Ska driva högtalarna fram,bak och en baslåda.
Behöver jag 3 st låg och högnivå då? Eller räcker det med 2?
Finns det ens stereo som har uttag för 3 singalkablar?

The One Who Saves He Haves

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 maj 2010
jockmokk skrev:
Bra märke på högtalrare?
har varit inne på att köpa MDS och GAS men har fått höra att dom inte är så bra?

Med den budgeten får man inte ha alltför stora krav, men det går helt klart att få till nåt vettigt av det! Räkna med en HU för ungefär 1200-1700kr beroende på vad du vill ha för funktioner och kvalité, ett framsystem för ca 1000-1500kr, bas för ca 1000kr och sen ett 4-kanals slutsteg till det, alternativt ett steg enbart för basen till att börja med och sen komplettera med ett för framsystemet.

pakk skrev:
Hej!

För att få bästa funktion så behöver du en huvudenhet med 3 par lågnivåutgångar, finns ett flertal och dom billigaste ligger strax under 2000kr. Om du inte vill lägga fullt så mycket så funkar en billigare enhet med 2 par utgångar där du kör Y-splitt på lågnivåkablarna till fram & baksystem.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

143 Inlägg
9 maj 2010
ok tack för svar,då får det bli en huvudenhet med 3 par utgångar.
men känns som det kommer bli trångt med 3 sådana kablar??,i min förra bil va det 2 och det tyckte jag blev trångt..

The One Who Saves He Haves

230 Inlägg
9 maj 2010
ChriZtoffer skrev:
jockmokk skrev:
Bra märke på högtalrare?

Med den budgeten får man inte ha alltför stora krav, men det går helt klart att få till nåt vettigt av det! Räkna med en HU för ungefär 1200-1700kr beroende på vad du vill ha för funktioner och kvalité, ett framsystem för ca 1000-1500kr, bas för ca 1000kr och sen ett 4-kanals slutsteg till det, alternativt ett steg enbart för basen till att börja med och sen komplettera med ett för framsystemet.

Okej tack
Då ska jag börja kolla runt lite.
Någon som kan rekommendera nånting?

x40
1 209 Inlägg
11 maj 2010
hejsan, min kompis ska bytta original stereo på sin celica 01 men vi har sökt efter iso kontakt men hittar inte vart man kan köpa d. har ni några tips på vart man köpa d??

tack på förhand.. // Hasse

Volvo S40 turbo.

210 Inlägg
11 maj 2010
Jag har en Saab 9-5 98-a, med AS2 ljudpaketet (Premium).
Jag ska koppla in ett 4-kanalssteg på framsystemet (minus 2.5" i mitten).
Då uppstår frågan, kan jag låta originalsteget driva resterande högtalare utan att koppla ur något?
Så länge inte plus och minus nuddar varandra på högtalarkablarna dvs*
Eller måste jag Helt koppla bort originalsteget och driva resterande högtalare på stereon?

Ytterst tacksam för svar, Mvh!

The best part of fighting is the make up sex

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
11 maj 2010
mr_Hasse skrev:
hejsan, min kompis ska bytta original stereo på sin celica 01 men vi har sökt efter iso kontakt men hittar inte vart man kan köpa d. har ni några tips på vart man köpa d??

tack på förhand.. // Hasse

http://www.brl.se/
Sök på iso

Antar ialla fall att det är såna du är ute efter.
Senast redigerat av Streethawk (11 maj 2010)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
11 maj 2010
pakk skrev:
Hej!

beror helt på steget! Steget jag har så finns de bara  2st lågnivå fram och bak  kanal 1,2,3,4 och bas kanalen delar lågnivå med 1an och 2an  är ett spl dynamics s4005

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 maj 2010
prylboeg skrev:
Jag har en Saab 9-5 98-a, med AS2 ljudpaketet (Premium).
Jag ska koppla in ett 4-kanalssteg på framsystemet (minus 2.5" i mitten).
Då uppstår frågan, kan jag låta originalsteget driva resterande högtalare utan att koppla ur något?
Så länge inte plus och minus nuddar varandra på högtalarkablarna dvs*
Eller måste jag Helt koppla bort originalsteget och driva resterande högtalare på stereon?

Ytterst tacksam för svar, Mvh!

Det går alldeles utmärkt att låta originalsteget fortsätta driva resten, men är det inte som i 9-3SS/SC så att originalsteget bara driver dörrhögtalarna och centern?

Saab 9-3SC {SQ-edition}

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
11 maj 2010
I en saab 9-3og behöver man adaptrar till dörrarna för att montera eftermarknads högtalare? Har mdf ringar som ska passa 6,5or går det att använda dom isåfall? Om det nu behövs?
Har nämligen sett att det säljs adaptrar till dörrarna på og modellerna.

/Tribbe.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 maj 2010
Ja det bästa är ju helt klart att göra själv! smile Bara bafflar kommer du inte så långt med men en platta att sätta under som du kan skruva i dörren och som du sen fäster baffeln i så blir det kalas!

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök