3078
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
27 december 2008
Drönirettab skrev:
pattilatti2 skrev:
jao,ja visste inte de faktat om steget

Jag tjuvkikade i manualen på deras hemsida. wink

hehe ja brukar göra så men idag är ja bakis o börjar piggna till nu:)

förlåt:D

21 761 Inlägg
27 december 2008
Kalle_Ponken skrev:
Okej kanske kan lösa så att större delen av nederkanten blir som en låda då...Kan tänka mig att det då blir runt kanske 15-20L, kommer man nånstans med det?smile
O så kanske man ska läga nått lager med glasfiber på insidan av själva dörrsidan med för o styva upp dom o sen dämpa med asfaltsmatta. Då borde det väll bli bra?smile

Har själv inte pysslat en massa med att plasta dörrsidor så jag är inte rutinerad på sånt, men att bygga ut dörrsidan i nederkanten är ganska vanligt. Behöver ju inte vara jättestor utbyggnad. Annars går det bra att montera högtalaren i dörrsidan på "vanligt" sätt, men det ska vara tätt och stabilt.

Att plasta och sätta massiva dämpmattor inuti dörren gör ju att det blir betydligt stabilare, helt klart. Sedan kan man även stoppa in lite dämpull inuti monteringshålet bakom högtakaren, sånt kan hjälpa till. Men ullen får ju inte komma åt konen eller ventilationshålet på magneten.

Andra som har gjort en hel del "dörrbyggnationer" ger säkert bra råd. smile

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
27 december 2008
Drönirettab skrev:
Kalle_Ponken skrev:
Okej kanske kan lösa så att större delen av nederkanten blir som en låda då...Kan tänka mig att det då blir runt kanske 15-20L, kommer man nånstans med det?smile
O så kanske man ska läga nått lager med glasfiber på insidan av själva dörrsidan med för o styva upp dom o sen dämpa med asfaltsmatta. Då borde det väll bli bra?smile

Har själv inte pysslat en massa med att plasta dörrsidor så jag är inte rutinerad på sånt, men att bygga ut dörrsidan i nederkanten är ganska vanligt. Behöver ju inte vara jättestor utbyggnad. Annars går det bra att montera högtalaren i dörrsidan på "vanligt" sätt, men det ska vara tätt och stabilt.

Att plasta och sätta massiva dämpmattor inuti dörren gör ju att det blir betydligt stabilare, helt klart. Sedan kan man även stoppa in lite dämpull inuti monteringshålet bakom högtakaren, sånt kan hjälpa till. Men ullen får ju inte komma åt konen eller ventilationshålet på magneten.

Andra som har gjort en hel del "dörrbyggnationer" ger säkert bra råd. smile

har testa bägge versionerna på de där ett par ggr..
båda är väl bra.enklast o köra på o bara bygga ut nedredelen me en spånskiva typ..sen dämpa lite o klä skiten som många gör..
men alt me plast o dämpning,bafflar osv,e ju rätt så bra,men drööni menar nog på de me:)
att lura högtalaren me lite dämpull e ju soft me,den anstränger ju sig lite mer då..big_smile hehe

de beror på hur serriös man vill va,man kan ju även bygga kickpaneler vi fötterna  o rikta dom i ansiktet ..bygga på instrument brädan o i nackstödet om man känner för det..

jag ska lägga in lite bilder på mina dörrar så får ni lite exmp.på hur ja löste "låd" problemet:)

Gasglad
3 244 Inlägg
27 december 2008
Trådstartare
Håller på med en guide om hur man plastar!!
Check this: http://www.zatzy.com/bilstereo/339976-p … fiber.html

//Carfreak

205 Inlägg
27 december 2008
pattilatti2 skrev:
NismoP11 skrev:
Om du har ett 2-kanals steg så är det + -  + - så tar du plus från ena kanalen och minus från den andra så då är det bryggat förutsagt att det går att brygga.

För det kan finnas monoblock som har 2 utgångar och dessa brukar inte gå att brygga.

dom kanalerna som skall bryggas är oftast märkta me symbol ovan för elr så står de bridged mode osv ..

monoblock skall ej bryggas big_smile
finns inga bryggnings lägen..

om de finns fler ingångar är det för o underlätta tex när man skall köra på 2x4 basar,blir rätt mkt kablar tongue

Joo brukar vara märkt men han ville ju veta så därför skrev jag tongue. Joo men var inte säker på det med monoblock så därför skrev jag att de inte brukar gå att brygga smile

Gasglad
3 244 Inlägg
27 december 2008
Trådstartare
Lagt upp min guide här på garaget också!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p1379702

//Carfreak

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
27 december 2008
NismoP11 skrev:
pattilatti2 skrev:
NismoP11 skrev:
Om du har ett 2-kanals steg så är det + -  + - så tar du plus från ena kanalen och minus från den andra så då är det bryggat förutsagt att det går att brygga.

För det kan finnas monoblock som har 2 utgångar och dessa brukar inte gå att brygga.

dom kanalerna som skall bryggas är oftast märkta me symbol ovan för elr så står de bridged mode osv ..

monoblock skall ej bryggas big_smile
finns inga bryggnings lägen..

om de finns fler ingångar är det för o underlätta tex när man skall köra på 2x4 basar,blir rätt mkt kablar tongue

Joo brukar vara märkt men han ville ju veta så därför skrev jag tongue. Joo men var inte säker på det med monoblock så därför skrev jag att de inte brukar gå att brygga smile

måste rätta mig där:P

att de är ju brygga man gör ,på ett mono stegt,men tanken är ju att få ner ohm lasten för o få ut så mkt power som möjligt,
du bryggar ju inte me sj steget ,utan de gör man med basarna i de fallet,men du kan ju brygg koppla tex 4x6.5"# på ett 2 kanals steg för att få ut mer kräm på dom i en viss last tex 4ohm:)

7 281 Inlägg
27 december 2008
Bryggkoppling: Du sätter ihop 2 kanaler till 1 och på så vis kan du ta effekt från bägge kanalerna till 1 högtalare.

Därför går det inte att brygga ett monoblock eftersom monoblocket är bara ett 1 kanaligt steg.
Men dom kan ha flera utgångar, det är enbart för att kunna koppla in flera basar/talspolar lättare, dessa utgångar är parallelkopplade innuti steget.

47 Inlägg
27 december 2008
Hej igen smile

har kollat lite på det här steget och det verkar faktiskt helt okej för priset (1298:-)

5-kanals slutsteg, GAS Alpha 5100 är slutsteget för dig som ser fördelarna i att ha allt i ett. Det här slutsteget klarar utan problem att driva fyra högtalare och en baslåda  Kraftiga anslutningar för ström och högtalare gör att grova kablar kan anslutas. .

Uteffekt: 4x50W + 1x160W RMS 4ohm, 4x140W + 1x250W RMS 2ohm. 2ohm stabil. RCA-in/out. HP/LP-filter 40-4000Hz (12dB/okt). Frekvensomfång 10-40000Hz. S/N 100dB. Känslighet 0,3-8V. Avsäkrad 75A. Mått: 246x55x420mm.

men eftersom många här är mycket kunnigare får ni jättegärna kommentera det!

Kan man koppla in en 2x10" gas låda? och hur gör man det isåfall? ska man ha båda basarna i en kanal eller i olika? jag vill kunna koppla 6x9 på det

93 Inlägg
27 december 2008
Behöver hjälp att bestämma en baslåda till 2st Kicker 12" L7:or, ska sitta i en 323a ungefär som en golf.
Tror att en 100-110liter låda kommer bli bra men behöver hjälp med avstämningen av portar. Har köpt 2st 4" aeroport på micro, men det är bara portarna.. typ 8cm långa..
Funderar på lämna tillbaka dom och beställa riktiga kompletta rör från carbonize, men skulle behöva veta hur långa portarna skall vara för att få baslådan att spela bra.

/Janne

21 761 Inlägg
27 december 2008
Ivoo skrev:
Kan man koppla in en 2x10" gas låda? och hur gör man det isåfall? ska man ha båda basarna i en kanal eller i olika? jag vill kunna koppla 6x9 på det

Med det där steget så kan du driva baslåda och 6x9" om du vill, även framhögtalare kan du koppla dit. Steget har en särskild baskanal, som är en monokanal, och tål 2 Ohms belastning. Det betyder att du kan driva baslådan med dubbla 10" GAS-basar utan risk för överbelastning. Visserligen får basarna "bara" 250 WRMS som mest, men man kan inte räkna med mer effekt för det priset heller.

Kollade litegrann i manualen (på nätet) till din stereo och den har tydligen front+rear+subutgång, då blir det inga problem att kunna ställa in nivåerna individuellt för alla kanaler. En bra början tycker jag, utan tvekan. Med det priset så är det bara att slå till. smile

21 761 Inlägg
27 december 2008
BaNaN85 skrev:
Tror att en 100-110liter låda kommer bli bra men behöver hjälp med avstämningen av portar. Har köpt 2st 4" aeroport på micro, men det är bara portarna.. typ 8cm långa..
Funderar på lämna tillbaka dom och beställa riktiga kompletta rör från carbonize, men skulle behöva veta hur långa portarna skall vara för att få baslådan att spela bra.

Ifall lådan är på 110 liter brutto, dvs utan basar och rör, så ska rören vara 18 cm långa för att få ca 40 Hz avstämning och 12 cm för att få ca 45 Hz avstämning. Om du provar med 18 cm långa rör först och lyssnar hur det blir, sedan kan du kapa dem några cm och lyssna hur det blir.

volvoraggare
4 776 Inlägg
27 december 2008
luunggan skrev:
ironhead skrev:
har en fråga har en panasonicstereo men så fort man sätter i kontakten ryker säkringen detta började ske efter att jag satte i slutsteg men  det blir samma sak utan  steget ikopplat också

Kanske har bränt stereon. Om du jordat steget dåligt, då försöker den gjorda igenom lågnivån.

mmmm misstänker det

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

93 Inlägg
27 december 2008
Tackar Drönirettab. Jag mätte portarna nu och de är ca 20cm långa om man sätter ihop dem.
Volymen portarna kommer ta upp blir  l*pi*r^2 = ca 1.6 liter/st - lite onödig räkning men nån annan kanske har nytta av det senare..
Tack igen!

429 Inlägg
28 december 2008
Bilinfo: Volvo 850 2,5 S - 96

Har precis satt in ny baslåda+slutsteg samt en FM sändare i min bil, allt fungerar bra ljudmässigt men istället har mitt bilbatteri fått fnatt. Det laddas ur konstigt fort. Ibland räcker det med att jag ha bilen av i 10 sekunder så startar den inte, medans ibland kan den stå av i 30 minuter och sedan gå igång.

När jag stänger av bilen så slutar slutsteget att lysa, antar att det inte ska dra någon el då, har även provat att dra ut FM sändaren till min Ipod som är kopplad genom 12v (Cigg uttaget).

Bilbatteriet är från 96, men just eftersom det fungerar ibland och ibland inte, så tror jag att det borde vara någont annat, jag ska ha kopplat steget rätt vad jag vet ska försöka besrikva det här om det går.

---> Högtalar kabel till baslådan
             ---> El kabel direkt till bilbatteriet
Slutsteg ---> RCA kontatk till stereon
             ---> Liten kabel som kopplas ihop med elsladden till stereon för att steget ska gå på samtidigt som stereon.

Slutsteget+ basen är nytt fr BRL alpha serien
http://brl.se/images/large/900ALPHAX1002110.jpg

Tacksam för svar, Pontus

// Pontus

21 761 Inlägg
28 december 2008
Vad händer när bilen inte startar, snurrar inte startmotorn alls eller bara långsamt?

Om ditt batteri är från -96 så är det mest troligt ganska slitet, åtminstone om bilen har använts hela tiden och inte stått avställd. Det är inte så väldigt vanligt att ett batteri håller så pass länge egentligen.

429 Inlägg
28 december 2008
Ok, grejen som händer när jag försöker starta bilen är att alla ljus börjar lysa precis som dom brukar när man vrider om i tändningen, men det som saknas är motorljudet, motorn är helt död, samt att alla lampor lyser bara i 0.5 sekunder innan allt blir svart igen, och om jag försöker en nyttligare gång så e allt dött, händer ingenting.
Pratade med en polare som hade en teori om att pga att det ev. är ett dåligt bilbatteri samt att jag har stereo+slutsteg inkopplat, att bilbatteriet blir lite över belastat vid starten och av säkerhetskäll inte sätter igång sig för att inte bli överbelstad. Kan det va felet?

Ska dra till en mack och kolla batteriets status och skick, för slutsteg osv brukar inte ta ström när bilen är avstängd va? och när slutsteget är avstängt.

- Tack, Pontus

// Pontus

21 761 Inlägg
28 december 2008
Normalt sett ska inte en stereoanläggning dra ström när allting är avslaget, det har du rätt i. Eftersom slutsteget släcks så borde det inte vara något konstigt där tycker jag, annars kan ett steg dra tex 1 A eller däromkring i tomgångsström när det är påslaget.

Att kolla upp batteriets skick med belastningsprovare är förstås det bästa alternativet, men batteriet ska vid mätningen vara fulladdat för att en sån mätning ska ge korrekt resultat. Dessutom ska man inte mäta direkt efter att en laddare har varit inkopplad, batteriet måste först återfå sin vilospänning och det kan ta ett antal timmar.

Men det där ska ju personen som testar batteriet veta om tycker jag. smile

När såna här saker händer så bör man dock, oavsett ifall batteriet är dåligt eller inte, göra en mätning för att se om det finns någonting som drar tjuvström. Men vid en sån mätning så ska batteriet vara i bra skick så att mätningen blir rättvisande. Sedan kan man lika gärna kolla upp generatorns laddspänning när man ändå håller på med en massa mätningar.

Jag tror ändå att ditt batteri har gjort sitt och behöver bytas ut.
Senast redigerat av Drönirettab (28 december 2008)

47 Inlägg
28 december 2008
Drönirettab skrev:
Ivoo skrev:

Med det där steget så kan du driva baslåda och 6x9" om du vill, även framhögtalare kan du koppla dit. Steget har en särskild baskanal, som är en monokanal, och tål 2 Ohms belastning. Det betyder att du kan driva baslådan med dubbla 10" GAS-basar utan risk för överbelastning. Visserligen får basarna "bara" 250 WRMS som mest, men man kan inte räkna med mer effekt för det priset heller.

Kollade litegrann i manualen (på nätet) till din stereo och den har tydligen front+rear+subutgång, då blir det inga problem att kunna ställa in nivåerna individuellt för alla kanaler. En bra början tycker jag, utan tvekan. Med det priset så är det bara att slå till. smile

Tack så mycket för hjälpen men nu kommer nästa dilemma haha

Har fått tag på ett slutsteg av en farsan känner det är en Pyramid Super Blue Pb1280 2 kanals slutsteg på 1200 w

vi har inte pratat om priset men det är väll på någon 5-hundring...

Jag antar att man inte kan driva bakhögtalarna på det tillsammans med baslådan då det bara är två kanaler och då de kommer behövas till basen? eller kan man göra någon tjuvkoppling?

Är det värt att ta det slutsteget eller bör jag satsa på Gassteget för 1298?

verkligen tacksam för all hjälp

21 761 Inlägg
28 december 2008
Det kommer inte att bli bra ifall du använder det där Pyramidsteget och kopplar på både baslåda+bakhögtalare, sedan hittar jag ingen spec till steget och är osäker på hur det står till med effektuppgifterna.

Jag tror fortfarande att det smidigaste i nuläget är GAS Alpha 5100.

Sök