_Fredde_volvo_ skrev:
evilaudio skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:
funderar på att byta min stereo och mina högtalare i bilen. men jag kommer inte att ha råd att köpa allting på en gång. högtalarna jag tänkt ha är JBLs koaxialer på 2omh. min fråga är då. kan jag börja med att köpa dom högtalarna och driva dom på min originalstereo sålänge? eller kommer stereon inte må bra av att det är 2ohms-högtalare?
Jag har SAAB AS1 originalstereo.
de e nog ingen fara så länge du inte ska spela högt länge.. men rör INTE centerhögtalare (om du nu har en sån) för de kan bli en massa strul då..
men satsa på 6,5" istället.. 6,5" midden i dörren å sen 1" diskanten på uttaget i brädan.
okej, hur länge är länge?

kommer ju inte spela högt flera timmar i sträck men det händer ju att man spelar riktigt högt ett par låtar i rad?
centerhögtalare har jag ingen, har bara 3.5" i instrumentpanelen samt 4" i bakdörrarna tror jag. har inga högtalare i framdörrarna och vill inte lägga en massa tid på att anpassa för att kunna ha högtalare där. jag tror det ska finnas fördragna kablar till dörrarna men då måste jag leta upp andra änden av dom kablarna bakom intrumentpanelen och dessutom bygga adaptrar och dämpa dörrarna

det blir mycket extra jobb ifall jag ska ha högtalare i dörrarna.
en till fråga om du kan svara på den. får jag dit 4" i instrumentpanelen även att hålen är för 3.5"? utan att behöva modda allt för mycket?
MVH Fredrik
nej du får inte dit 4" i brädan untan en massa jobb.. å att endast byta de 3,5" som sitter där nu mot några andra är bortkastade pengar enligt mig.. den STORA skillanden gör 6,5" i dörrarna..
JBLs GTO 3,5" spelar väldigt skrikigt.
Senast redigerat av evilaudio (23 maj 2010)
"Testar man inte så får man aldrig veta"