4634
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

16 197 Inlägg
25 maj 2010
Merc_ skrev:
Har hållt på lite smått med bilstereo ett tag, men en sak har jag aldrig fått in i skallen riktigt..

Tar som exempel dom som har ungefär 5st 6,5" i varje dörr, hur kopplar man in alla dom? Flera steg? sånnafall hur kopplar man ihop stegen? Har testat och kopplat "output" till "input" med lågnivåerna mellan stegen, men vart bara kattbajs av allt smile

Help a newb!

Mvh

då måste ja fråga va du har för saker??

hade 10 steg i den mattsvarta jettan, å alla dom va kopplade in/ut-in/ut utan några som helst problem..

om man ska ha flera högtalare i en dörr så e de ALLTID lättare om man har ett jämt antal..  å hur man kopplar går ju inte å svara på förens man vet va de e för steg som de ska kopplas på-

"Testar man inte så får man aldrig veta"

16 197 Inlägg
25 maj 2010
christofer_k skrev:
tjena  testade att vrida upp gainen på steget till  fram  och  bak system från ca 40% till 50-55%  tyckte då att de lät illa  som fan  att de inte orka riktigt  har ställt bas på stereon  på -7 å treble +2 förövrigt är de ett spl dynamics s4005  steg å fram  sitter de mutant xxx 5,25  bak nå gas alpha 6,5 ström kablarna är på 21mm2 och de är max 1meter långa båda  båda är fästa i batteriet. och stereon är en alpine cde-113bt.. vill ju som kunna spela högre än nu.. nå tips  förutom att köpa nytt steg

ja har du för delning på framsystemet??

å hur mycke har du höjd volymen på stereon?
Senast redigerat av evilaudio (25 maj 2010)

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
25 maj 2010
evilaudio skrev:
christofer_k skrev:
tjena  testade att vrida upp gainen på steget till  fram  och  bak system från ca 40% till 50-55%  tyckte då att de lät illa  som fan  att de inte orka riktigt  har ställt bas på stereon  på -7 å treble +2 förövrigt är de ett spl dynamics s4005  steg å fram  sitter de mutant xxx 5,25  bak nå gas alpha 6,5 ström kablarna är på 21mm2 och de är max 1meter långa båda  båda är fästa i batteriet. och stereon är en alpine cde-113bt.. vill ju som kunna spela högre än nu.. nå tips  förutom att köpa nytt steg

redan vid 26 börja de låta illa  vid 55% på gain

få framsystem  har jag just nu 80hz  och bak 70hz

2 035 Inlägg
25 maj 2010
christofer_k skrev:
evilaudio skrev:
christofer_k skrev:

Vad ger stereon ut på lågnivån? 26 utav vadå?

Du kopplar bort så du driver endast ett högtalarpar i taget. Sänk gainen helt. Höj stereon till några snäpp ifrån max.  sen gainar du upp tills det låter illa. sänk gainen lite. sen gör du likadant med allt annat.

Biljudsveteran sen 1984!

2 035 Inlägg
25 maj 2010
Hur mycket effekt för varje högtalarkabeldimension tål kabeln. är till basar så 1 m styck kanske????

Biljudsveteran sen 1984!

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
25 maj 2010
bosabengt skrev:
christofer_k skrev:
evilaudio skrev:

Vad ger stereon ut på lågnivån? 26 utav vadå?

Du kopplar bort så du driver endast ett högtalarpar i taget. Sänk gainen helt. Höj stereon till några snäpp ifrån max.  sen gainar du upp tills det låter illa. sänk gainen lite. sen gör du likadant med allt annat.

vet ej  2v?  35 är max  får ta och testa de

4 693 Inlägg
25 maj 2010
_Fredde_volvo_ skrev:
primeramannen skrev:
hur är den här?
någon som rekommenderar?
http://www.blekingebilradio.se/product. … gory_id=94

vi säger såhär, du får vad du betalar för. jag har personligen inte någon erfarenhet av hillman men dom har rätt dåligt rykte här på forumet, var också inne på att köpa en stereo av det märket men fick till svar att de inte var någon kvalitet hmm

Min funkar finfint, har haft den runt ett år nu utan problem.

Booyakasha!

16 197 Inlägg
25 maj 2010
Softis skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:
primeramannen skrev:
hur är den här?
någon som rekommenderar?
http://www.blekingebilradio.se/product. … gory_id=94

vi säger såhär, du får vad du betalar för. jag har personligen inte någon erfarenhet av hillman men dom har rätt dåligt rykte här på forumet, var också inne på att köpa en stereo av det märket men fick till svar att de inte var någon kvalitet hmm

Min funkar finfint, har haft den runt ett år nu utan problem.

funkar gör den säkert men den kan omöjligt vara bra.

mk4_andreas
25 maj 2010
nån som vet vad felet kan vara med min polares bas? det är en hertz hx300d bas. vi drev två stycken basar i separata lådor med ett mds steg på ca 1000rms watt basarna är på 1200rms tsm. vi kopplare rätt ++ -- bas-steg . spelade ca 10-15min sen la ena basen av. vad kan det vara som hänt med den?

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
25 maj 2010
mk4_andreas skrev:
nån som vet vad felet kan vara med min polares bas? det är en hertz hx300d bas. vi drev två stycken basar i separata lådor med ett mds steg på ca 1000rms watt basarna är på 1200rms tsm. vi kopplare rätt ++ -- bas-steg . spelade ca 10-15min sen la ena basen av. vad kan det vara som hänt med den?

kollat så alla kablar fortfarande sitter som dom ska? testa att bara koppla in den basen som du tror är sönder och se vad som händer. förstår inte riktigt hur du menar att ni har kopplat? serie eller paralellt?

MVH

230 Inlägg
25 maj 2010
ska nu beställa mitt första billjuds paket.
ska köpa denna: http://www.blekingebilradio.se/product. … gory_id=94
Och sedan detta kit system: https://www.blekingebilradio.se/product … mics-sd-62
men är det nånting mer jag behöver? Kablar kanske? eller kan man använda sina gamla?

stRaend
25 maj 2010
om du ska driva dom på stereon så kan du använda dina gamla kablar om dom är i bra skick. smile antar att du inte ska driva dom på slutsteg?

230 Inlägg
25 maj 2010
stRaend skrev:
om du ska driva dom på stereon så kan du använda dina gamla kablar om dom är i bra skick. smile antar att du inte ska driva dom på slutsteg?

ah precis. bara stereon som ska driva.
Jag vet inte om dom är i bra skick lr inte tongue
har inte kollat på dom men dom är väl nägra år gamla?
Vad är det för kablar man ska köpa sånafall?

stRaend
25 maj 2010
alltså så att dom inte är skavda eller liknande, för då kan det lätt bli kortslutning osv, du förstår säkert smile

om du ändå ska köpa ifrån blekingebilradio så kolla på högtalarkablar därifrån också ^^

http://www.blekingebilradio.se/category … /aluminium
http://www.blekingebilradio.se/category … bel/koppar

och din nästa fråga är nog vad det är för skillnad på alu och koppar. Koppar leder ström bättre än alu, fast vet inte ifall det spelar någon som helst roll i högtalarkablar? Så köp det du har ekonomi till tongue

230 Inlägg
25 maj 2010
stRaend skrev:
alltså så att dom inte är skavda eller liknande, för då kan det lätt bli kortslutning osv, du förstår säkert smile

om du ändå ska köpa ifrån blekingebilradio så kolla på högtalarkablar därifrån också ^^

http://www.blekingebilradio.se/category … /aluminium
http://www.blekingebilradio.se/category … bel/koppar

och din nästa fråga är nog vad det är för skillnad på alu och koppar. Koppar leder ström bättre än alu, fast vet inte ifall det spelar någon som helst roll i högtalarkablar? Så köp det du har ekonomi till tongue

det tror jag inte att dom är..
Kanske lika bra att köpa några meter så man vet.
Men dessa kablar är både plus och minus i? 
Står ju "Markerad text för plussidan." Så jag antar att det är en minus också

Men vad för storlek är det att rekkomendera? Går det bra med 2.1 mm2?
Tror ni dte räcker eller ska man satsa på lite tjockare? sånafall blir det 3.5mm2

stRaend
25 maj 2010
2.1mm2 räcker gott och väl. 1,5mm2 räcker som sagt om du ska ha slutsteg smile

210 Inlägg
25 maj 2010
Har köpt en Pioneer ts-w5000spl.
Driver den med ett MDS Dynamic D1-steg.
Nu till felet:
När jag höjer volymen lite så uppstår ett missljud, som jag skulle beskriva som en blandning av skrapljud och att basen slår igenom.
Vad kan detta bero på?
Jag har kollat alla kopplingar tusen ggr så alla kablar går rätt och sitter åt.
När jag trycker ner konen uppstår inget skrapljud, och den glider upp och ner utan problem.

Kanske värt att tillägga är att basen saknar dustcap?!
Dock har jag hört många säga att detta inte påverkar ljudet?

Galet tacksam för svar!!

The best part of fighting is the make up sex

230 Inlägg
25 maj 2010
stRaend skrev:
2.1mm2 räcker gott och väl. 1,5mm2 räcker som sagt om du ska ha slutsteg smile

Okej bra, då får det blir några meter 2.1kvmm koppar kabel då.
Behöver ju inte så mycket eftersom det bara ska gå från stereon till högtalrna och diskanten så 6 meter borde räcka med marginal.

Tack så mycket för hjälpen! smile

16 197 Inlägg
25 maj 2010
prylboeg skrev:
Nu till felet:
När jag höjer volymen lite så uppstår ett missljud, som jag skulle beskriva som en blandning av skrapljud och att basen slår igenom.
Vad kan detta bero på?
När jag trycker ner konen uppstår inget skrapljud, och den glider upp och ner utan problem.

Galet tacksam för svar!!

klart att de påverkar ljudet som du SAKNAR dammkåpan..  sitter basen i en låda så kommer ju luften tvingas ut genom hålet där dammkåpan sitter å då låter de ILLA..

210 Inlägg
25 maj 2010
evilaudio skrev:
prylboeg skrev:
Nu till felet:
Vad kan detta bero på?

Galet tacksam för svar!!

klart att de påverkar ljudet som du SAKNAR dammkåpan..  sitter basen i en låda så kommer ju luften tvingas ut genom hålet där dammkåpan sitter å då låter de ILLA..

hmm Då kanske problemet sitter där..
Har dock kollat med firmor och det verkar inte finnas några reservdelar till min bas.. Kanske kan sätta på en annan dustcap?
Eller kan det gå att kringgå detta problem genom att exempelvis bygga en sluten låda och ha magneten utåt?

Tack för snabba svaret!

The best part of fighting is the make up sex

Sök