4276
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

16 197 Inlägg
25 maj 2010
prylboeg skrev:
evilaudio skrev:
prylboeg skrev:
Har köpt en Pioneer ts-w5000spl.
Driver den med ett MDS Dynamic D1-steg.
Nu till felet:
När jag höjer volymen lite så uppstår ett missljud, som jag skulle beskriva som en blandning av skrapljud och att basen slår igenom.
Vad kan detta bero på?
Jag har kollat alla kopplingar tusen ggr så alla kablar går rätt och sitter åt.
När jag trycker ner konen uppstår inget skrapljud, och den glider upp och ner utan problem.

Kanske värt att tillägga är att basen saknar dustcap?!
Dock har jag hört många säga att detta inte påverkar ljudet?

Galet tacksam för svar!!

klart att de påverkar ljudet som du SAKNAR dammkåpan..  sitter basen i en låda så kommer ju luften tvingas ut genom hålet där dammkåpan sitter å då låter de ILLA..

hmm Då kanske problemet sitter där..
Har dock kollat med firmor och det verkar inte finnas några reservdelar till min bas.. Kanske kan sätta på en annan dustcap?
Eller kan det gå att kringgå detta problem genom att exempelvis bygga en sluten låda och ha magneten utåt?

Tack för snabba svaret!

har inte ens pioneer lösa dammkåpor?

klart att du kan ha en annan dammkåpa, de e inte lika noga på en bas som på ett mellanregister.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

210 Inlägg
25 maj 2010
evilaudio skrev:
prylboeg skrev:
evilaudio skrev:

klart att de påverkar ljudet som du SAKNAR dammkåpan..  sitter basen i en låda så kommer ju luften tvingas ut genom hålet där dammkåpan sitter å då låter de ILLA..

Har dock kollat med firmor och det verkar inte finnas några reservdelar till min bas.. Kanske kan sätta på en annan dustcap?
Eller kan det gå att kringgå detta problem genom att exempelvis bygga en sluten låda och ha magneten utåt?

Tack för snabba svaret!

klart att du kan ha en annan dammkåpa, de e inte lika noga på en bas som på ett mellanregister.

Det var pioneers verkstad i sthlm som sa att det ej fanns några reservdelar.
Men missljudet bör alltså försvinna och jag sätter på en dammkåpa?
Så man vet att det är värt att lägga pengar på det*
Tack återigen

The best part of fighting is the make up sex

16 197 Inlägg
25 maj 2010
prylboeg skrev:
evilaudio skrev:
prylboeg skrev:

Tack för snabba svaret!

Det var pioneers verkstad i sthlm som sa att det ej fanns några reservdelar.
Men missljudet bör alltså försvinna och jag sätter på en dammkåpa?
Så man vet att det är värt att lägga pengar på det*
Tack återigen

sök på technovox på google så hittar du en firma som har dammkåpor.. å dom kostar inte många kronor.

4 693 Inlägg
25 maj 2010
evilaudio skrev:
Softis skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:

vi säger såhär, du får vad du betalar för. jag har personligen inte någon erfarenhet av hillman men dom har rätt dåligt rykte här på forumet, var också inne på att köpa en stereo av det märket men fick till svar att de inte var någon kvalitet hmm

Min funkar finfint, har haft den runt ett år nu utan problem.

funkar gör den säkert men den kan omöjligt vara bra.

Vet inte riktigt vad som skulle vara fel på den?
Den har allt och funkar, ser inget fel med det.

Booyakasha!

230 Inlägg
25 maj 2010
Softis skrev:
evilaudio skrev:
Softis skrev:

Har också tänkt köpa den där hillman, dock är jag inte så kräsen utan var mest ute efter en stereo där man såg vad det stod på displayen, vilket man inte gör på den jag har nu, sen ville jag ha AUX ingång också och då fick jag tips av en kille på ett annat forum och tyckte det lätt skit bra, har ju tom USB smile
Så jag ska iallafall köpa denna tongue

16 197 Inlägg
25 maj 2010
Softis skrev:
evilaudio skrev:
Softis skrev:

för att de går inte att göra en bra stereo för dom pengarna..

typ som en billig bil jämför mot en dyr..    den billiga funkar säkert men inte mycke mer än så.

Designer.
1 260 Inlägg
25 maj 2010
Softis skrev:
evilaudio skrev:
Softis skrev:

Att den troligen inte låter speciellt bra?

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

mk4_andreas
25 maj 2010
_Fredde_volvo_ skrev:
mk4_andreas skrev:
nån som vet vad felet kan vara med min polares bas? det är en hertz hx300d bas. vi drev två stycken basar i separata lådor med ett mds steg på ca 1000rms watt basarna är på 1200rms tsm. vi kopplare rätt ++ -- bas-steg . spelade ca 10-15min sen la ena basen av. vad kan det vara som hänt med den?

kollat så alla kablar fortfarande sitter som dom ska? testa att bara koppla in den basen som du tror är sönder och se vad som händer. förstår inte riktigt hur du menar att ni har kopplat? serie eller paralellt?

MVH

a det gör dom vi har tagit ur basen å testat flera gånger men det händer fna inget allts:/ men jag har svårt att tro att den döt för det skrapar ju inget alls när man trycker på konen:O

4 693 Inlägg
25 maj 2010
MIKK0 skrev:
Softis skrev:
evilaudio skrev:

Jodå, det låter bra.
Mycket gnäll på Hillman tycker jag. Tror inte hälften av dom som gnäller har ens testat dom faktiskt...

Booyakasha!

stRaend
25 maj 2010
Softis skrev:
MIKK0 skrev:
Softis skrev:

Jodå, det låter bra.
Mycket gnäll på Hillman tycker jag. Tror inte hälften av dom som gnäller har ens testat dom faktiskt...

inget negativt mot någon, men tror dom flesta jämför dessa mot modeller som kostar mer än vad hillman faktiskt gör. Om man ger under 800:- för en spelare så har man nog förmodligen inte så höga förväntningar hoppas jag. Tror nog den duger gott till dom som vill ha något att lyssna på i bilen.

Som sagt, INGET negativt mot någon sida. Jag skulle aldrig köpa en hillman för egen räkning, men för dom som inte vill lägga ut massa pengar på billjud utan bara vill ha ljud i bilen, kanske vill ha usb-stöd m.m. smile

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
25 maj 2010
mk4_andreas skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:
mk4_andreas skrev:
nån som vet vad felet kan vara med min polares bas? det är en hertz hx300d bas. vi drev två stycken basar i separata lådor med ett mds steg på ca 1000rms watt basarna är på 1200rms tsm. vi kopplare rätt ++ -- bas-steg . spelade ca 10-15min sen la ena basen av. vad kan det vara som hänt med den?

kollat så alla kablar fortfarande sitter som dom ska? testa att bara koppla in den basen som du tror är sönder och se vad som händer. förstår inte riktigt hur du menar att ni har kopplat? serie eller paralellt?

MVH

a det gör dom vi har tagit ur basen å testat flera gånger men det händer fna inget allts:/ men jag har svårt att tro att den döt för det skrapar ju inget alls när man trycker på konen:O

underligt.... du ser inga kablar från kontakten till spolen som har lossnat? brukar kunna se dom bakom magneten eller hur man ska säga. luktar det bränt ifrån den?

mk4_andreas
25 maj 2010
_Fredde_volvo_ skrev:
mk4_andreas skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:

MVH

underligt.... du ser inga kablar från kontakten till spolen som har lossnat? brukar kunna se dom bakom magneten eller hur man ska säga. luktar det bränt ifrån den?

redan kollat å dom sitter i som dom ska:O nej inget alls. fattar inte alls vad det kan vara:O

230 Inlägg
25 maj 2010
Har jag tänkt rätt på denna bild?
http://img245.imageshack.us/img245/3325/huochvidare.png
PLus och minus från HU går till Delningsfiltret, därifrån går det plus och minu till högtalren och plus och minus till diskanten.

stRaend
25 maj 2010
jockmokk skrev:
PLus och minus från HU går till Delningsfiltret, därifrån går det plus och minu till högtalren och plus och minus till diskanten.

japp big_smile ser dock inte beteckningarna på delningsfiltren men tror du löser det

230 Inlägg
25 maj 2010
stRaend skrev:
jockmokk skrev:

japp big_smile ser dock inte beteckningarna på delningsfiltren men tror du löser det

Ne inte jag heller tongue
Men tänkte mest på om det var draget, sen var man kopplar plus och minus löser jag sen, det är nog inte så svårt smile

4 693 Inlägg
25 maj 2010
stRaend skrev:
Softis skrev:
MIKK0 skrev:

Jodå, det låter bra.

inget negativt mot någon, men tror dom flesta jämför dessa mot modeller som kostar mer än vad hillman faktiskt gör. Om man ger under 800:- för en spelare så har man nog förmodligen inte så höga förväntningar hoppas jag. Tror nog den duger gott till dom som vill ha något att lyssna på i bilen.

Som sagt, INGET negativt mot någon sida. Jag skulle aldrig köpa en hillman för egen räkning, men för dom som inte vill lägga ut massa pengar på billjud utan bara vill ha ljud i bilen, kanske vill ha usb-stöd m.m. smile

Jag gav iofs 1500 för min, men det är störta modellen innan 2-DIN och jag är grymt nöjd.
Finns delning till suben, aux ingång, 3 st lågnivå på 4 v, uttag för skärm (vilket jag använder och funkar bra), uttag för backkamera, minneskort och USB.

Vet ingen annan spelare som har allt det och kostar 1500 kr...

Booyakasha!

347 Inlägg
26 maj 2010
jockmokk skrev:

Jag saknar ett slutsteg i den där bilden wink

stRaend
26 maj 2010
o_lindh skrev:
jockmokk skrev:

Jag saknar ett slutsteg i den där bilden wink

hoppas du skojar... neutral

6 Inlägg
26 maj 2010
Jag har ett litet problem nu, köpte ny huvudenhet här i veckan, och kopplade in den idag. Problemet är att när bilen står med enbart tändningen på, så spelar den perfekt, men direkt när jag startar bilen så dör basarna. Nån som vet vart felet kan ligga?

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
26 maj 2010
går de på nå sätt att  uppdatera lr köra in nån annan version  på min alpine cde-113bt för att kunna spela upp musik genom blåtanden ? trådlös musiköverföring via stereo-Bluetooth (A2DP)  lr måste masinen ha stöd för skiten ?

http://www.caraudiocentre.co.uk/product … -25778.htm

Alpine CDE-113BT have Bluetooth Built-in

Built-in Parrot Bluetooth module for full mobile phone access and wide phone compatibility. It can be updated to support future phone models and features A2DP AV streaming. BT Version 2.0 with EDR

va menas ? kan jag uppdatera mjukvaran för att kunna  streama musik från tex mobilen ?

hitta lite mer på en alpine sida Bluetooth Built-In Parrot Bluetooth module
Hands Free Calling
Phone Book Transfer
Streaming Music Playback
Streaming Music Control

enligt de där så borde  de ju gå att streama musik? kanske  är mobilen som inte kan  överföra musik ?  har en t700
Senast redigerat av christofer_k (26 maj 2010)

Sök