4316
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

347 Inlägg
26 maj 2010
stRaend skrev:
o_lindh skrev:
jockmokk skrev:
Har jag tänkt rätt på denna bild?
http://img245.imageshack.us/img245/3325/huochvidare.png
PLus och minus från HU går till Delningsfiltret, därifrån går det plus och minu till högtalren och plus och minus till diskanten.

Jag saknar ett slutsteg i den där bilden wink

hoppas du skojar... neutral

Ja du ser väl att jag gjorde en smileygubbe efter vilket normalt betyder att man skojar lite, ja. Det jag menar är att det skulle låta bättre med ett slutsteg. Har jag förtydligat mig tillräckligt?

2 914 Inlägg
26 maj 2010
pleee skrev:
Jag har ett litet problem nu, köpte ny huvudenhet här i veckan, och kopplade in den idag. Problemet är att när bilen står med enbart tändningen på, så spelar den perfekt, men direkt när jag startar bilen så dör basarna. Nån som vet vart felet kan ligga?

aa smile

den röda kabeln som kopplas in i stereon kanske inte får ström när bilen är igång smile

R1 driver!
5 128 Inlägg
26 maj 2010
Jag skulle med behöva lite hjälp här!
Fixade idag in mitt kittsystem (MDS Dynamic DC525RS 5,25") i bilen, har dom kopplade till ett MDS Fanatic power F.2002 2x200wrms, som i sin tur är kopplat till en Pioneer DEH-P88RS spelare.

Frågan i sig är detta, rätt vad det är så kan det smälla till i högtalaren, plus att volymen går lite upp och ner tycker jag (känns ganska svajig i styrkan). Vad kan detta bero på?

Allt är kopplat precis som sig bör! Är kopplat från front på stereon till steget, som står på fullregister och nästan alla inställningar står i botten (skruvar jag upp så kan jag knappt spela), och sen är alla plus och minus som sig ska va!

Skulle va tacksam för tips!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
26 maj 2010
Vilka inställningar menar du står i bott? Hur står filtrena?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

stRaend
26 maj 2010
o_lindh skrev:
stRaend skrev:
o_lindh skrev:

hoppas du skojar... neutral

Ja du ser väl att jag gjorde en smileygubbe efter vilket normalt betyder att man skojar lite, ja. Det jag menar är att det skulle låta bättre med ett slutsteg. Har jag förtydligat mig tillräckligt?

kan aldrig vara för övertydlig.. och sedan så kan många uppfatta ironin fel och ta det på allvar osv. Har nämligen blivit så förut wink

230 Inlägg
26 maj 2010
o_lindh skrev:
jockmokk skrev:
Har jag tänkt rätt på denna bild?
http://img245.imageshack.us/img245/3325/huochvidare.png
PLus och minus från HU går till Delningsfiltret, därifrån går det plus och minu till högtalren och plus och minus till diskanten.

Hehe nja det får bli senare om jag nu överhuvut taget skaffar ett, först ut blir detta och sen en bas med slutsteg, sen får jag se hur nöjd jag är smile

217 Inlägg
26 maj 2010
Tja
Sugen på ny bas, har kollat på Re Audio mt10. Är det en bas man kan spela musik med eller är det bara en sådan där spela-j*vligt-högt-med-bas? Har Re Audio Sxx12 just nu.

G O O G L E .com - Man's best friend.

R1 driver!
5 128 Inlägg
27 maj 2010
ChriZtoffer skrev:

Reglagen på steget är neddragna (eller ja, minimalt ökade, men va likadant i botten), och sen kör jag passiva filter. Har inte fifflat direkt med stereoinställningarna då jag inte riktigt kan stereon än! Precis fått monterat den!

Kom på att en orsak kanske kan va att stiftet inuti RCA kabeln, metallhöljet på den har brutits av i steget. Har fungerat jätte bra innan ändå, men idag tog det en stund innan jag fick liv i vänster kanal, kan det va det som orsakar smällarna? Men tyvärr så är den biten svår att få av..

Men tycker ändå att högtalare och så bottnar ganska så snabbt ändå! Kanske dom går för djupt?
Senast redigerat av _DamnIt (27 maj 2010)

stRaend
27 maj 2010
Denxor skrev:
Tja
Sugen på ny bas, har kollat på Re Audio mt10. Är det en bas man kan spela musik med eller är det bara en sådan där spela-j*vligt-högt-med-bas? Har Re Audio Sxx12 just nu.

går nog säkert spela musik med den med, men för att få kontroll på den så tror jag du behöver ha något hyffsat bra steg och batteri(er). Om jag förstått blekingebilradio's hemsida rätt så har basen 4 talspolar (?!), vardera på 0,7ohm och då kan man få ut 2,8ohm som mest ur en bas.

edit: alltså får du leta efter ett steg som ger ut bra effekt i ca 2-2,5ohm
Senast redigerat av stRaend (27 maj 2010)

16 197 Inlägg
27 maj 2010
_DamnIt skrev:
ChriZtoffer skrev:

Reglagen på steget är neddragna (eller ja, minimalt ökade, men va likadant i botten), och sen kör jag passiva filter. Har inte fifflat direkt med stereoinställningarna då jag inte riktigt kan stereon än! Precis fått monterat den!

Kom på att en orsak kanske kan va att stiftet inuti RCA kabeln, metallhöljet på den har brutits av i steget. Har fungerat jätte bra innan ändå, men idag tog det en stund innan jag fick liv i vänster kanal, kan det va det som orsakar smällarna? Men tyvärr så är den biten svår att få av..

Men tycker ändå att högtalare och så bottnar ganska så snabbt ändå! Kanske dom går för djupt?

ett framsystem som spelar fullregister bottnar direkt.. dela de vid ca 80-120 hp..

är mittenstiftet av på lågnivån så har du ju ingen kontakt me signalplus.. å när du väl får kontakt så smäller de..

å va JÄTTE noga me att stänga av stereon innan du tar bort lågnivåkabeln från steget för annars bränner du signaljorden skit lätt.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

R1 driver!
5 128 Inlägg
27 maj 2010
evilaudio skrev:
_DamnIt skrev:
ChriZtoffer skrev:

ett framsystem som spelar fullregister bottnar direkt.. dela de vid ca 80-120 hp..

är mittenstiftet av på lågnivån så har du ju ingen kontakt me signalplus.. å när du väl får kontakt så smäller de..

å va JÄTTE noga me att stänga av stereon innan du tar bort lågnivåkabeln från steget för annars bränner du signaljorden skit lätt.

Hmm, ska jag dela systemet i stereon, eller bara dra upp basdelningen till runt 80hz på steget? Eller jag ska ställa om steget till highpass? Och vilket reglage är det jag ska justera delningen på? (är grön på det med kitsystem på steg)

Alltså, RCAn har kontakt, men ibland smäller det ändå (utan att ljudet försvinner alls!).
Men största problemet är att jag vet inte hur jag ska få ur det avbrutna stiftet ur steget?

16 197 Inlägg
27 maj 2010
_DamnIt skrev:
evilaudio skrev:
_DamnIt skrev:

Hmm, ska jag dela systemet i stereon, eller bara dra upp basdelningen till runt 80hz på steget? Eller jag ska ställa om steget till highpass? Och vilket reglage är det jag ska justera delningen på? (är grön på det med kitsystem på steg)

Alltså, RCAn har kontakt, men ibland smäller det ändå (utan att ljudet försvinner alls!).
Men största problemet är att jag vet inte hur jag ska få ur det avbrutna stiftet ur steget?

sätt steget på FLAT å sen dlear du via stereon.. men ja skulle delat högre än 80.. iaf om du vill spela högt.

RCAn kan omöjligtvis ha kontakt om stiften i mitt är av..

de får kontakt ibland å då smäller de, varken högtalarna elle steget mår bra av de.

stiftet i mitten har ibland en kärna av plast, då kan man ta en nål å värma den med en tändare å sen föra in den i plasten så att de smälter,sen låter man de svalna å då kan man dra ur de..

å efter de byter man till nya kontakter.

R1 driver!
5 128 Inlägg
27 maj 2010
evilaudio skrev:
_DamnIt skrev:
evilaudio skrev:

sätt steget på FLAT å sen dlear du via stereon.. men ja skulle delat högre än 80.. iaf om du vill spela högt.

de får kontakt ibland å då smäller de, varken högtalarna elle steget mår bra av de.

stiftet i mitten har ibland en kärna av plast, då kan man ta en nål å värma den med en tändare å sen föra in den i plasten så att de smälter,sen låter man de svalna å då kan man dra ur de..

När du säger flat, syftar du då på att nolla allt på steget? Och delningen via stereon vet jag inte riktigt hur man gör, är första gången jag använder min nya spelare idag! Så har inte hunnit sätta mig in i det hela!
OKej, men då får jag försöka fixa kablarna snart iaf! Och det måste va kontakt ändå tycker jag, för annars borde inte den kanalen spela?

16 197 Inlägg
27 maj 2010
_DamnIt skrev:
evilaudio skrev:
_DamnIt skrev:

När du säger flat, syftar du då på att nolla allt på steget? Och delningen via stereon vet jag inte riktigt hur man gör, är första gången jag använder min nya spelare idag! Så har inte hunnit sätta mig in i det hela!
OKej, men då får jag försöka fixa kablarna snart iaf! Och det måste va kontakt ändå tycker jag, för annars borde inte den kanalen spela?

när de smäller så glappar ju signalen.. BYT kontakt..

då kanske du borde läsa bryxen till stereon..tongue   

FLAT=ingen delning.

R1 driver!
5 128 Inlägg
27 maj 2010
evilaudio skrev:
_DamnIt skrev:
evilaudio skrev:

när de smäller så glappar ju signalen.. BYT kontakt..

då kanske du borde läsa bryxen till stereon..tongue   

FLAT=ingen delning.

Kontakten ska bytas, ska se om jag får tag i en idag.
Bruksanvinsning äger jag ingen, begagnad stereo! tongue Men får testa mig fram då!
Fint, då går jag ut och vrider ner reglagen på steget sen igen, ändra från FULL till HP med?

Va ute nu, nollade steget, satte det på HPF och ändrade delningsfrekvensen! Kvittade om den stod på 50hz eller 200hz, bottnade lika snabbt för det! Men när jag ändrade branthet och satte den på tror det va 12db, så kunde jag spela mycket högre utan att det bottnade! Inte långt ifrån att jag kunde maxa stereon, men delningen försvann om man ändrade det!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 maj 2010
Ställ filterinställningen på steget på flat och så kör du ett filter i stereon istället, prova med lite olika frekvenser 70-100Hz och 12-24dB branthet och testa vad du tycker låter bäst! smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

R1 driver!
5 128 Inlägg
27 maj 2010
ChriZtoffer skrev:
Ställ filterinställningen på steget på flat och så kör du ett filter i stereon istället, prova med lite olika frekvenser 70-100Hz och 12-24dB branthet och testa vad du tycker låter bäst! smile

Testade att ändra delningsfrekvens, allt från 50hz, till 200hz, men tyckte inte det verkade som att det delade som det skulle, och ställde jag branthet så verkar delningen försvinna, dock satte jag branthet på 12db, och låter klarare och kan helt klart spela mycket högre!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 maj 2010
Men är det delningen till front du ändrar då, så det inte är till subutgången?

Saab 9-3SC {SQ-edition}

R1 driver!
5 128 Inlägg
27 maj 2010
ChriZtoffer skrev:
Men är det delningen till front du ändrar då, så det inte är till subutgången?

Subutgången är avstängd. Och det ska va front, testade ändra bak med (inte för jag tyckte det skulle göra någon skillnad, men gjorde det) och konstaterade att allt är rätt kopplat! När jag ändrade branthet fram (vilket finns precis innan delningen i listan på stereon), så reagerade allt bra! Men när man ändrar branthet, så försvinner delningen och man kan ställa "level" istället. Vet dock inte riktigt vad den gör, har inte testat det..

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
27 maj 2010
Med risk för att verka dryg men LÄS MANUALEN!!!!!!

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök