4663
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

210 Inlägg
27 maj 2010
Har ett störande pipljud i bilen.
Har testat att köpa en galvanisk avskiljare men gjorde ingen skillnad så antar att det har med högtalarkablarna att göra.
Dom är dragna på samma sida som strömkabeln, dock ligger strömkabeln i saabs original "plastskåra(?)", och högtalarkabeln utanför under mattan.
Kan det uppstå störningar ändå?
Samt, måste jag dra om kablarna eller finns det något annat sätt att lösa detta på?

mvh tacksam för svar*

The best part of fighting is the make up sex

Gladen Audio
2 388 Inlägg
27 maj 2010
stRaend skrev:
Denxor skrev:
Tja
Sugen på ny bas, har kollat på Re Audio mt10. Är det en bas man kan spela musik med eller är det bara en sådan där spela-j*vligt-högt-med-bas? Har Re Audio Sxx12 just nu.

går nog säkert spela musik med den med, men för att få kontroll på den så tror jag du behöver ha något hyffsat bra steg och batteri(er). Om jag förstått blekingebilradio's hemsida rätt så har basen 4 talspolar (?!), vardera på 0,7ohm och då kan man få ut 2,8ohm som mest ur en bas.

edit: alltså får du leta efter ett steg som ger ut bra effekt i ca 2-2,5ohm

2,8ohm eller 0,7ohm är det möjligt att få det till med en bas. men det finns andra spolar med om man specialbeställer eller så, finns möjlighet med dubbel 2ohms tex osv. dock är det en ganska lång leveranstid på dem modellerna.

Jag tycker MT basarna är riktigt brutala basar och jo det går o spela musik med dem utan problem och även burpa toner i dbdrag,  dem behöver en del effekt för att få fart på dem men har man det så gäller det o hålla i hatten! lol
Här har du en bild på MT10
https://www1.garaget.org/gallery/archive/103548/844734_lbx4v4.jpg

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

451 Inlägg
27 maj 2010
Jag tar min fråga här istället för att skapa en ny tråd.

Jag har en skrot Clarion cd-spelare i bilen min men jag har också en Pioneer liggande som jag hemskt gärna skulle vilja koppla in i stället, men problemet är att jag får den inte att funka!? Den är inte trasig, jag har provat den i morsans bil och där funkar den klockrent, hade även en Avant cd-spelare som jag testade och den funkade inte heller i min bil men i alla andra bilar vi har testat den i funkar den, samma som med pioneer cd'n. Är det någon här som kan lista ut vad felet är så är jag oändligt tacksam!

Bilen är en Audi A6 2.5 TDI -98 om det spelar någon roll.

Mvh

stRaend
27 maj 2010
Landstrom skrev:

Jag har en skrot Clarion cd-spelare i bilen min men jag har också en Pioneer liggande som jag hemskt gärna skulle vilja koppla in i stället, men problemet är att jag får den inte att funka!? Den är inte trasig, jag har provat den i morsans bil och där funkar den klockrent, hade även en Avant cd-spelare som jag testade och den funkade inte heller i min bil men i alla andra bilar vi har testat den i funkar den, samma som med pioneer cd'n. Är det någon här som kan lista ut vad felet är så är jag oändligt tacksam!

Mvh

funkade clarion spelaren i din bil?
Senast redigerat av stRaend (27 maj 2010)

16 197 Inlägg
27 maj 2010
_DamnIt skrev:
ChriZtoffer skrev:
Ställ filterinställningen på steget på flat och så kör du ett filter i stereon istället, prova med lite olika frekvenser 70-100Hz och 12-24dB branthet och testa vad du tycker låter bäst! smile

Testade att ändra delningsfrekvens, allt från 50hz, till 200hz, men tyckte inte det verkade som att det delade som det skulle, och ställde jag branthet så verkar delningen försvinna, dock satte jag branthet på 12db, och låter klarare och kan helt klart spela mycket högre!

står brantheten på 0db så är de ju= odelat.. då kvittar de ju vilken delningen du ställer filtret på..

Brux finns på pionners hemsida.. va inte så lat..tongue

"Testar man inte så får man aldrig veta"

210 Inlägg
27 maj 2010
Landstrom skrev:

Mvh

Låter som att det är kablage i bilen som glappar.
Vad är det som inte funkar, lyser den inte, kommer det inget ljud?

451 Inlägg
27 maj 2010
Ursäkta om jag var lite otydlig. Clarion cd'n funkar utan problem, men varken Pioneer eller Avant cd'n jag har provat har funkat, alltså det har inte ens gått att slå igång dom.

16 197 Inlägg
27 maj 2010
Landstrom skrev:
Ursäkta om jag var lite otydlig. Clarion cd'n funkar utan problem, men varken Pioneer eller Avant cd'n jag har provat har funkat, alltså det har inte ens gått att slå igång dom.

troligtvis så sitter konstant+ fel på stereo..

stRaend
27 maj 2010
Landstrom skrev:

då är det ju garanterat fel vid kablarna om det inte är mänsliga faktorn som är felet. Kolla så du får ström där du ska ha ström med pioneer kablaget inkopplat.

edit: för seg roll
Senast redigerat av stRaend (27 maj 2010)

451 Inlägg
27 maj 2010
Får ta och kolla upp det. Har även ett konstigt brusande ljud dom hörs vid låg volym, låter typ som när radion är inställd på en frekvens där det inte finns någon radiostation. :S Höjer man då volymen överröstar ljudet dock brusandet.

R1 driver!
5 128 Inlägg
27 maj 2010
evilaudio skrev:
_DamnIt skrev:
ChriZtoffer skrev:
Ställ filterinställningen på steget på flat och så kör du ett filter i stereon istället, prova med lite olika frekvenser 70-100Hz och 12-24dB branthet och testa vad du tycker låter bäst! smile

Testade att ändra delningsfrekvens, allt från 50hz, till 200hz, men tyckte inte det verkade som att det delade som det skulle, och ställde jag branthet så verkar delningen försvinna, dock satte jag branthet på 12db, och låter klarare och kan helt klart spela mycket högre!

står brantheten på 0db så är de ju= odelat.. då kvittar de ju vilken delningen du ställer filtret på..

Brux finns på pionners hemsida.. va inte så lat..tongue

Märkte det! tongue Men nu står branthet på 12db, och delningen går på 125hz, och spelar på fint nu tycker jag! smile Och i morgon kommer lönen, och då ska jag försöka byta ut RCA kabeln med! smile

R1 driver!
5 128 Inlägg
28 maj 2010
Kom på en annan fråga med! När jag stänger stereon, så efter en liten stund när steget stängs så smäller det till i högtalarna. Är rätt övertygad om att det inte är bra, men hur motverkar man det? Har för mig att det skulle va för att steget stängs efter stereon? Har ni något tips på hur man motverkar det? Känns ju som sagt va inte riktigt bra

stRaend
28 maj 2010
_DamnIt skrev:
Kom på en annan fråga med! När jag stänger stereon, så efter en liten stund när steget stängs så smäller det till i högtalarna. Är rätt övertygad om att det inte är bra, men hur motverkar man det? Har för mig att det skulle va för att steget stängs efter stereon? Har ni något tips på hur man motverkar det? Känns ju som sagt va inte riktigt bra

finns en sak att köpa som motverkar det, men står still i huvudet just nu neutral har för mig att blekingebilradio har det? Någon annan som tipsade om det i en annan tråd tror jag.

R1 driver!
5 128 Inlägg
28 maj 2010
stRaend skrev:
_DamnIt skrev:

finns en sak att köpa som motverkar det, men står still i huvudet just nu neutral har för mig att blekingebilradio har det? Någon annan som tipsade om det i en annan tråd tror jag.

Okej, får gå in där och kolla då!

1 270 Inlägg
28 maj 2010
Har en fråga om mina högtalare, dom på bilden satt i min bil. Nån som vet vad det är för några? Tänkte bara kolla så slipper jag plocka ur dom tongue
Är iaf 6,5"

https://www1.garaget.org/gallery/archive/78009/939222_z8sckh.jpg

Mvh Johan

16 197 Inlägg
28 maj 2010
J_Erixzzon skrev:
Har en fråga om mina högtalare, dom på bilden satt i min bil. Nån som vet vad det är för några? Tänkte bara kolla så slipper jag plocka ur dom tongue
Är iaf 6,5"

http://www1.garaget.org/gallery/archive/78009/939222_z8sckh.jpg

Mvh Johan

de enda ja ser på bilden är att dom e felmonterade.. dom är skruvade i dörrsidan.. tongue   så ja tycker du ska riva hursom helst.

1 270 Inlägg
28 maj 2010
evilaudio skrev:
J_Erixzzon skrev:
Är iaf 6,5"

Mvh Johan

de enda ja ser på bilden är att dom e felmonterade.. dom är skruvade i dörrsidan.. tongue   så ja tycker du ska riva hursom helst.

Okej, blir till att göra det nu i helgen då tongue

4 693 Inlägg
28 maj 2010
J_Erixzzon skrev:
evilaudio skrev:
J_Erixzzon skrev:
Är iaf 6,5"

Mvh Johan

Okej, blir till att göra det nu i helgen då tongue

Ser ut som RF, men har aldrig sett en gul RF. Om det nu är rockford så vet evil de

Booyakasha!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
28 maj 2010
Ser ut som Lightning Audio Bolt kitsystem:

http://www.mydiscountwholesaler.com/images/LIGHTNING%20AUDIO.jpg

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

210 Inlägg
29 maj 2010
Har ett pipande missljud som ökar i takt med varvantal. Har testat med galvanisk avskiljare men ingen skillnad.
Kan det bero på taskig jordpunkt?
Samt, visst är det fullt funktionellt att använda bältesfästet under sätet som jordpunkt?

Tack

Sök