3761
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

47 Inlägg
28 december 2008
Drönirettab skrev:
Det kommer inte att bli bra ifall du använder det där Pyramidsteget och kopplar på både baslåda+bakhögtalare, sedan hittar jag ingen spec till steget och är osäker på hur det står till med effektuppgifterna.

Jag tror fortfarande att det smidigaste i nuläget är GAS Alpha 5100.

Jag hittade lite fakta på en spansk sida... det verkar som att steget är från spanien eller likande

Módulo PYRAMID SUPER BLUE PB-1280, :

-2 ohm Stable

-Soft Turn On Circuit

-Variable Subwoofer Crossover

-2 channel bridgeable

-MOSFET PWM power supply with built in cooling fan

Steget ser ju väldigt bra ut och har till o med inbyggd kylfläkt

men jag vill ju helst kunna koppla högtalarna till steget också då det skulle spara väldigt mycke extra arbete
Senast redigerat av Ivoo (28 december 2008)

Gasglad
3 244 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
Någon som provat detta steg?
Vilka 4-kanals steg rekommenderar nu för max. 4000:- ?

Beskrivning:
Carpower POWER-4/600:

4 ohm 2x500 Watt RMS i 4 ohm bryggkopplat

4x250 Watt RMS i 2 ohm

4x150 Watt RMS i 4 ohm

The amplifiers from CARPOWER impress by an overall powerful performance.

Solid heat sinks, top workmanship with high-quality connections, and last but not least PSUs and power amplifier circuits of very high power capability.

The POWER amplifiers set new standards!

4-channel power amplifier (2 ohm stability) with adjustable low-pass and high-pass, can be bridged (2-channel, 3-channel and 4-channel modes), very high output power with an excellent sound quality due to IGBT (insulated gate bipolar transistor), the attenuation factor is far above average, harmonic sound, 2 x var.

Bass boost (one for each channel pair), parallel line out (mono master), cable remote control for level (only CH3/4 in LP mode).

The high-pass operates as a var. subsonic filter in low-pass mode.

The solid heat sink emphasises the power capability of the power amplifier also with its appearance (POWER letters at the cut edge of the heat sink).

Solid screw terminals for power and speakers, high-power input possible with adapter FGA-22 or FGA-22HQ, both available at option.

Spec:

Max. power 1,400WMAX

RMS power 2 ohm 4 x 250WRMS

RMS power 4 ohm 4 x 150WRMS

Bridged power 4 ohm 2 x 500WRMS

Frequency range 10-25,000Hz

Load impedance (min.) 2 ohm (bridged: 4 ohm)

Input sensitivity (line) 0.2-6V

Channel separation > 45dB

S/N ratio > 80dB (A)

THD <0.1%

Low-pass 30-150Hz, 12dB/oct.

High-pass 15-150Hz, 12dB/oct.

Subsonic 15-150Hz, 12dB/oct.
in LP mode

Bass boost 0-18dB/45Hz (2x)

Operating voltage 10-16V DC current /100A

Connections screw terminals

Line 2 x RCA L/R

Speakers screw terminals

Line 1 x RCA L/R

Remote control RJ45

Admiss. ambient temp. 0-40 °C

Dimensions 255x65x480mm

Weight 6.7kg

Other features:

remote contr. for level (LP CH3/4), input switch 2CH/4CH,

//Carfreak

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
28 december 2008
Jag kör med lillebror 4/400 och för pengen är det ett bra steg. Men det är klart att det finns BÄTTRE steg. Absolut. Men jag har inte råkat på ngt som är mer prisvärt än detta vad gäller 4-kanals för max 2K som mitt hamnar under.

Men för 4K så skall det finnas en hel del vettigt.
Tex:

Celestra FA475X
http://n-core.se/index.php?page=shop.pr … ;Itemid=26
Visserligen 4200:- men....

u-Dimension ProX 500.24
http://www.webshop.bertilssonautoelectr … uctid=2179
3995:-

Alpine MRP-F450
http://cdr.jetshop.se/ShowProduct.aspx? … mp;cat=390
3495:-

Audison SRX4
http://cdr.jetshop.se/ShowProduct.aspx? … mp;cat=253

Focal Solid 4 Black
http://cdr.jetshop.se/ShowProduct.aspx? … mp;cat=283

Digital Designs A4 slutsteg
http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … mp;cat=247
3499:-

Hertz EP 4X
3699:-

Phoenix Gold RSD 300.4
3699:-

Här har du några EXEMPEL på bra steg för runt 4K.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

23 Inlägg
28 december 2008
Har en JVC KD-G351 stereo och funderar på att skaffa baslåda. Jag hittar ingen lågnivå utgång på den, men det finns en röd tråd som hänger löst som inte är kopplat till något. Sedan på ett schema så står det att denna röda kabel är en "accessory" Undrar nu om denna kan vara något i samma stil? Eller är jag helt körd och måste köpa en ny stereo?

Gasglad
3 244 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
Tackar Lonefox, jag vill ju ha ett steg där jag kör mina middar samt mellanreg helt aktivt och diskanter via delningsfilter.

Vilket av de stegen har bäst kontroll samt skall klara driva mina Tec SPL6HS middar samt JR 4" mellan reg ?

//Carfreak

7 241 Inlägg
28 december 2008
MrCarfreak skrev:
Tackar Lonefox, jag vill ju ha ett steg där jag kör mina middar samt mellanreg helt aktivt och diskanter via delningsfilter.

Vilket av de stegen har bäst kontroll samt skall klara driva mina Tec SPL6HS middar samt JR 4" mellan reg ?

Mitt val hade varit ngt av Celestra, Hertz, Focal, DD och Phoenix Gold.

7 241 Inlägg
28 december 2008
Bompan skrev:
Har en JVC KD-G351 stereo och funderar på att skaffa baslåda. Jag hittar ingen lågnivå utgång på den, men det finns en röd tråd som hänger löst som inte är kopplat till något. Sedan på ett schema så står det att denna röda kabel är en "accessory" Undrar nu om denna kan vara något i samma stil? Eller är jag helt körd och måste köpa en ny stereo?

Vill du ha kvar spelaren så kan du köpa en omvandlare från högnivå till lågnivå.
Finns hos välsorterade butiker och kostar ngr hundringar.

429 Inlägg
28 december 2008
Drönirettab skrev:
Normalt sett ska inte en stereoanläggning dra ström när allting är avslaget, det har du rätt i. Eftersom slutsteget släcks så borde det inte vara något konstigt där tycker jag, annars kan ett steg dra tex 1 A eller däromkring i tomgångsström när det är påslaget.

Att kolla upp batteriets skick med belastningsprovare är förstås det bästa alternativet, men batteriet ska vid mätningen vara fulladdat för att en sån mätning ska ge korrekt resultat. Dessutom ska man inte mäta direkt efter att en laddare har varit inkopplad, batteriet måste först återfå sin vilospänning och det kan ta ett antal timmar.

Men det där ska ju personen som testar batteriet veta om tycker jag. smile

När såna här saker händer så bör man dock, oavsett ifall batteriet är dåligt eller inte, göra en mätning för att se om det finns någonting som drar tjuvström. Men vid en sån mätning så ska batteriet vara i bra skick så att mätningen blir rättvisande. Sedan kan man lika gärna kolla upp generatorns laddspänning när man ändå håller på med en massa mätningar.

Jag tror ändå att ditt batteri har gjort sitt och behöver bytas ut.

Grävde lite under huven och hittade att min minus-pol inte satt dit ordentligt, antar att det var den som orsakade batteriproblemen, ska testa lite nu när jag har dragit åt den och se ifall problemet kvarstår. Tack

// Pontus

23 Inlägg
29 december 2008
Lonefox skrev:
Bompan skrev:

Vill du ha kvar spelaren så kan du köpa en omvandlare från högnivå till lågnivå.

Vart ska jag då koppla in den?

7 241 Inlägg
29 december 2008
Bompan skrev:
Lonefox skrev:
Bompan skrev:

Vart ska jag då koppla in den?

På högtalarkabeln från enheten.....sedan en lågnivå från adaptern till steget.........

Avstängd
1 714 Inlägg
29 december 2008
nu är jag här med mina frågor om impendans igen.
skulle bara extrakolla så jag fått allt rätt nu när jag ska handla basar.

två stycken RF P2 med 2x2 ohm impendans går på 250wrms styck,
så jag skaffar ett tvåkanalssteg som ger 2x250wrms i 2 ohm och kopplar såhär:

http://www.rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard/2_2ohmDVC_2ohm.gif

basarna får då 250 wrms var och allt är frid och fröjd?

205 Inlägg
1 januari 2009
Kan man köra två olika element på samma förstäkare om man har dem på skilda kanaler? Dvs de är olika stora, olika watt samt en är på 91db/m andra på 88. Kommer det att påverka föstärkaren eller är det bara att dunka på och vara glad? tongue Har det skillnad ifall ena är på 2ohm andra på 4?

7 241 Inlägg
1 januari 2009
Emilius skrev:
nu är jag här med mina frågor om impendans igen.
skulle bara extrakolla så jag fått allt rätt nu när jag ska handla basar.

två stycken RF P2 med 2x2 ohm impendans går på 250wrms styck,
så jag skaffar ett tvåkanalssteg som ger 2x250wrms i 2 ohm och kopplar såhär:

http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … C_2ohm.gif

basarna får då 250 wrms var och allt är frid och fröjd?

Steget ger 2x250W i STEREO i två ohm?
Nej då är du fel ute. Isf behöver du två basar med 4 ohms spolar och koppla dessa parellellt och köra på varsin kanal på steget.

Det intressanta just nu är vad steget klarar för last i bryggkopplat läge och vad det levererar då, eftersom du vill ha basarna i mono.

21 761 Inlägg
1 januari 2009
NismoP11 skrev:
Kan man köra två olika element på samma förstäkare om man har dem på skilda kanaler? Dvs de är olika stora, olika watt samt en är på 91db/m andra på 88. Kommer det att påverka föstärkaren eller är det bara att dunka på och vara glad? tongue Har det skillnad ifall ena är på 2ohm andra på 4?

När man kopplar högtalare med olika impedans på vardera kanal så belastas steget ojämnt, dessutom kommer den högtalaren med lägre impedans att få större konutslag pga att den får mer effekt från steget.

Slutresultatet blir iaf pannkaka och du kan bla spela sönder någon av basarna, gör INTE på det sättet. smile

205 Inlägg
1 januari 2009
Drönirettab skrev:
NismoP11 skrev:

När man kopplar högtalare med olika impedans på vardera kanal så belastas steget ojämnt, dessutom kommer den högtalaren med lägre impedans att få större konutslag pga att den får mer effekt från steget.

Slutresultatet blir iaf pannkaka och du kan bla spela sönder någon av basarna, gör INTE på det sättet. smile

Ok. Men om de har samma impendans hur blir det då? Eftersom tog det bara ur luften det jag skrev så har inte tänkt koppla så men var en annan som funderade på det så därför frågar jag här. Så påverkar det om de har samma impendans men det är 2 helt olika element eller blir det pannkaka då också?

21 761 Inlägg
1 januari 2009
NismoP11 skrev:
Men om de har samma impendans hur blir det då? Eftersom tog det bara ur luften det jag skrev så har inte tänkt koppla så men var en annan som funderade på det så därför frågar jag här. Så påverkar det om de har samma impendans men det är 2 helt olika element eller blir det pannkaka då också?

I så fall belastas steget jämnt, då är det inga problem med den biten. Fast när man har olika stora basar, som ska spela samma frekvensområde, så kommer antagligen den större basen i teorin att få mindre konutslag vid samma ljudvolym. Detta kan göra att den mindre basen börjar bottna medan den större fortfarande "låter bra".

En annan sak är att ifall man har två olika basar, tex olika stora eller olika märken, då är det nästan omöjligt att få dem att spela likadant eftersom de garanterat har olika parametrar. Även ur den synpunkten blir slutresultatet troligen pannkaka. smile

205 Inlägg
1 januari 2009
Ok då blev det på klart! Tack så mycket smile

157 Inlägg
1 januari 2009
Hej jag tänkte våga fråga vad fan en baffel är i billjuds sammanhang?tongue

16 197 Inlägg
1 januari 2009
fredriko666 skrev:
Hej jag tänkte våga fråga vad fan en baffel är i billjuds sammanhang?tongue

baffeln är den delen där man fäster högtalarna.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

206 Inlägg
3 januari 2009
Tjena

Hur bör man ansluta sin strömkabeln på batteriet? räcker det med en kabelsko och skruva fast den på den vanliga "plusterminalen"?

Sök