4199
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
30 maj 2010
Det här var krångligt tyckte jag wink

Kenwood DPX503UY>Hertz EP5>bas i skuffen, bas i dörrarna, 3,5or i fönsterbrädan..
Det är min tanke.. Vet och jag har fått höra det förut att det blir lite effekt till basen... aja så där hade jag tänkt.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
30 maj 2010
Du har två par lågnivå ut.
Front och Rear/Sub (kan skiftas)

Så så som jag beskrev innan:
Input B på läge A. Då får dessa fyra kanaler signal ifrån lågnivån på ingång A.
Input C på läge C. Då kopplar du rear/sub på denna ingång.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 maj 2010
Du behöver alltså en lågnivåkabel till! smile Då får du så att du kan fylla utgångarna på huvudenheten och även nog med kabel till stegen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
30 maj 2010
Jo, jag är äntligen med i matchen nu smile

210 Inlägg
30 maj 2010
evilaudio skrev:
prylboeg skrev:
Holst skrev:

Det är generator störningar till 99%. Har du dragit signal och ström på samma sida? Annars kan det som sagt bero på lite dålig jord (taskig kontakt) Slipade du ordentligt rent innan du satte tillbaka bulten? I många fall kan det hjälpa att göra rent från färg å fett osv.

Rca lågnivå går på vänstra sidan och ström på högra.
DOCK har ligger högtalarkablarna på höger sida, relativt nära strömkabeln. Kan det vara boven?
Varken slipade lr gjorde rent jordningspunkten, får ta aceton och göra rent och hoppas att det försvinner!

aceton??   de ska va plåtrent.

Tänkte på aceton för att få bort färgrester, sen självfallet även skrapa med exempelvis stålborste.
Klantigt uttryckt dock, my bad*

The best part of fighting is the make up sex

stRaend
30 maj 2010
skrapa med stålborste, låter som om du har väldigt dålig lack tongue

ifall du inte gjort rent jordpunkten (dålig jord) så kan det även gått så illa att signaljorden i stereon har bränt, tyvärr.

2 035 Inlägg
30 maj 2010
om man ska ha två basar och en bas ska ha 50L. kan man då göra en låda på 100L??

Eller är det bättre med en vägg emellan basarna? vilket är bäst? så det blir som två lådor.

Biljudsveteran sen 1984!

21 761 Inlägg
30 maj 2010
bosabengt skrev:
om man ska ha två basar och en bas ska ha 50L. kan man då göra en låda på 100L??

Ja, så kan man göra.

bosabengt skrev:
Eller är det bättre med en vägg emellan basarna? vilket är bäst? så det blir som två lådor.

Fördelen med att dela upp lådan i två separata kammare är dels att om den ena basen går sönder så påverkas inte den andra basen, dels att lådan blir stabilare tack vare mellanväggen. smile

volvolover
667 Inlägg
30 maj 2010
ChriZtoffer skrev:
Turbomotor skrev:
ngn som kan svara på varför mina basar har en liten fördröjning på sig lr vad man ska säga, det känns som om dom dunkar lite efter vad dom borde göra i låten om ni förstår tongue

Fasfel mellan bas och framsystem! Prova att byta plats på + och - kablarna till basarna (alltså sätt + där - sitter nu och - där + sitter nu), det kan hjälpa. Annars så är det för mycket fel och då behövs tidskomp för att få till det.

Men det är lådan i din Volvo som du har problem med eller? Hur står den? Antar att den är vänd med basarna bakåt och kan säga att det är helt fel om du vill ha nåt som är kul till musik.

ska ja byta platts på kablarna ( + och - ) i slutsteget lr där dom går in i basarna?

baslådan ligger med basarna uppåt mot hatthyllan smile

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 maj 2010
Det spelar ingen roll i vilken ände du byter plats på kablarna, effekten blir densamma. smile Så länge som du bara byter i ena änden då, annars är du tillbaks på ruta 1. wink I en sedan ska man (generellt sett) bygga så att basarna spelar rätt in i kupén utan möjlighet för trycket att smita ut i skuffen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

volvolover
667 Inlägg
30 maj 2010
ChriZtoffer skrev:
Det spelar ingen roll i vilken ände du byter plats på kablarna, effekten blir densamma. smile Så länge som du bara byter i ena änden då, annars är du tillbaks på ruta 1. wink I en sedan ska man (generellt sett) bygga så att basarna spelar rätt in i kupén utan möjlighet för trycket att smita ut i skuffen.

jaha okej, ja ska springa ut och se om de blir ngn skillnad då big_smile men en sak till, ja tycker inte det är ngn fördröjning på mer hiphopp aktig musik, lr hårdare musik som metal mm, utan deär just när ja lyssnar på techno mm.. jag har testat med flera låtar och min kompis påpekade direkt att de va fördröjning, så de tror ja märks ganska tydligt. men som sagt, ja går ut och ändrar på dom så ska vi se.. smile

R1 driver!
5 128 Inlägg
30 maj 2010
Turbomotor skrev:
ChriZtoffer skrev:

jaha okej, ja ska springa ut och se om de blir ngn skillnad då big_smile men en sak till, ja tycker inte det är ngn fördröjning på mer hiphopp aktig musik, lr hårdare musik som metal mm, utan deär just när ja lyssnar på techno mm.. jag har testat med flera låtar och min kompis påpekade direkt att de va fördröjning, så de tror ja märks ganska tydligt. men som sagt, ja går ut och ändrar på dom så ska vi se.. smile

En kompis hade det exakt likadant i stort sett, men det berodde på en helt felberäknad låda!

volvolover
667 Inlägg
30 maj 2010
Det hjälpte fan big_smile låter mkt bättre! tack så mkt för hjälpen  ChriZtoffer big_smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 maj 2010
Härligt! smile Men som sagt om du ser till så att det är tätt in till kupén från lådan så kommer det garanterat låta ännu bättre! Enklaste sättet att få till det är att bygga en ram runt lådan som tvingar in trycket i kupén.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

230 Inlägg
30 maj 2010
Vill köpa nya högtalare fram men vill göra det lätt för mig, orkar inte hålla på med kluriga inställationer.
Jag undrar ifall det är mkt att koppla in ett kitsystem.
För nu går det ju 2 sladdar från HU till varje högtalare? plus och minus?
Men man får ju ett delningsfilter i kitsystem och ska bara dra 2 sladdar från HUn till delningsfiltret, men hur gör vid själva HUn, då måste man ju hålla på att byta platser på själva iso-kontakten? eller har jag fattat allting fel?

stRaend
30 maj 2010
jockmokk skrev:
Vill köpa nya högtalare fram men vill göra det lätt för mig, orkar inte hålla på med kluriga inställationer.
Jag undrar ifall det är mkt att koppla in ett kitsystem.
För nu går det ju 2 sladdar från HU till varje högtalare? plus och minus?
Men man får ju ett delningsfilter i kitsystem och ska bara dra 2 sladdar från HUn till delningsfiltret, men hur gör vid själva HUn, då måste man ju hålla på att byta platser på själva iso-kontakten? eller har jag fattat allting fel?

du drar en + och en - till delningsfiltret, sedan från delningsfiltret drar du två + och två - .. En av vardera till midbas/mellanregister, och en av vardera till diskanten.

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
30 maj 2010
Har sökt men hittar inga bilder.. Alla skriver att det ska gå att komma igenom torpedväggen under ratten på min bilmodell.. men jag ser då ingen tätning någonstans... tycker det ser mycket trångt ut bara... ska något mer bort?
https://www1.garaget.org/gallery/archive/72272/941052_h2wham.jpg
Eller är det bara ett rykte om att det ska gå att komma igenom där..?

Gladen Audio
2 388 Inlägg
30 maj 2010
Tribbe skrev:
Har sökt men hittar inga bilder.. Alla skriver att det ska gå att komma igenom torpedväggen under ratten på min bilmodell.. men jag ser då ingen tätning någonstans... tycker det ser mycket trångt ut bara... ska något mer bort?
http://www1.garaget.org/gallery/archive/72272/941052_h2wham.jpg
Eller är det bara ett rykte om att det ska gå att komma igenom där..?

Jag har dragit två 21mm2 därigenom genomföringen som sitter ovanför kopplingspedalen typ, iaf i NG900 men borde va samma i din bil.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
30 maj 2010
Ser jag den om jag kollar efter eller? Jag har kikat lite grann men ser inte speciellt mycket där tongue

16 197 Inlägg
30 maj 2010
Tribbe skrev:
Ser jag den om jag kollar efter eller? Jag har kikat lite grann men ser inte speciellt mycket där tongue

om du stoppar in skallen innanför panelen,vid pedalerna å tittar uppåt, typ där rattstången går in fast högre upp så fiinns de en dammask där.. själklart e de trångt..tonguetongue

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Sök