börjar få lite panik nu när ja inte vet vilka adaptrar jag behöver saken är som så, att jag tänker byta huvudenhet i 9-5an. vad jag har förstått så kommer jag behöva en monteringsram eftersom det sitter dubbeldin original och jag nu ska ha enkeldin. men vad för kablage behöver jag? om ni tittar på denna sidan så finns det en hel del isokablage att välja mellan: http://dbakuten.se/list-cat_id-32290 blir fruktansvärt förvirrad liksom, vad är skillnaden när det står "tele-mute" på den ena och "interface" på den andra och sen "can-bus" på någon vilken är de av dom som jag MÅSTE ha för att den nya stereon ska passa? är en kenwood jag planerar att köpa....
Alltså jag ser ju vad det är för skillnad, men vilken bas är bra till vad ? Alltså, på vilket sätt beter dom sig annorlunda ?
Samt vilken är att föredra av dom 2 ovan, eller mds 12" Fanatic ?
De e talspolarna som skiljer på de två Cerwin Vega basarna du länkade te
Den ena har 2 st 2 ohms talspolar å den andra har 2 st 4 ohms talspolar. Vilken/vilka du väljer beror på hur många basar du ska ha å vilket steg du ska ha
börjar få lite panik nu när ja inte vet vilka adaptrar jag behöver saken är som så, att jag tänker byta huvudenhet i 9-5an. vad jag har förstått så kommer jag behöva en monteringsram eftersom det sitter dubbeldin original och jag nu ska ha enkeldin. men vad för kablage behöver jag? om ni tittar på denna sidan så finns det en hel del isokablage att välja mellan: http://dbakuten.se/list-cat_id-32290 blir fruktansvärt förvirrad liksom, vad är skillnaden när det står "tele-mute" på den ena och "interface" på den andra och sen "can-bus" på någon vilken är de av dom som jag MÅSTE ha för att den nya stereon ska passa? är en kenwood jag planerar att köpa....
Jag behövde inte köpa något kablage alls när jag bytte i min 95-a från -98. Original i min bil iaf, är det vanlig iso med En "extra-klump (ursäkta uttrycket)", du får kapa isär den för övriga ison så funkar det med plug 'n play. För Mig dvs* Dock blir volymen väldigt hög vilket man kan störa sig på, men en sån adapter kostar runt 800kr tror ja så frågan är om det är värt det. Eller så kirrar man ett 4-kanals och får volymen perfekt (:
Den ena har 2 st 2 ohms talspolar å den andra har 2 st 4 ohms talspolar. Vilken/vilka du väljer beror på hur många basar du ska ha å vilket steg du ska ha
Ska ha 2 st, vilket steg vet jag inte, länka gärna ett från MDS sida under 1500.
Men vilka tror ni på , cerwin vega eller MDS fanatic...Vi snackar dubbla 12" i portad låda.
Jag behövde inte köpa något kablage alls när jag bytte i min 95-a från -98. Original i min bil iaf, är det vanlig iso med En "extra-klump (ursäkta uttrycket)", du får kapa isär den för övriga ison så funkar det med plug 'n play. För Mig dvs* Dock blir volymen väldigt hög vilket man kan störa sig på, men en sån adapter kostar runt 800kr tror ja så frågan är om det är värt det. Eller så kirrar man ett 4-kanals och får volymen perfekt (:
ofan, får hoppas det är samma på min 00a då! vad hade du för stereosystem original? det där problemet med att volymen blir hög kan ja tänka mig beror på det originalmonterade slutsteget? jag har nämligen AS1 som är utan slutsteg. annars så stör det inte mig om volymen blir hög. lyssnar alltid på hög volym iaf
ofan, får hoppas det är samma på min 00a då! vad hade du för stereosystem original? det där problemet med att volymen blir hög kan ja tänka mig beror på det originalmonterade slutsteget? jag har nämligen AS1 som är utan slutsteg. annars så stör det inte mig om volymen blir hög. lyssnar alltid på hög volym iaf
tack så mycket för svaret!
MVH
Jaha, nej då blir volymen inget problem för dig (såvitt jag vet). Jag har AS2 nämligen. Dock tappar du hotkeys i ratten när du skippar tredje "Iso-klumpen" (Om du har hotkeys?) Finns adapter även för detta om man skulle vilja. Så tänkte jag också, men om man vill prata i bilen och lyssna musik samtidigt så var sista volymsteget lite för högt, därmed jävligt störande
tack så mycket för svaret!
MVH
Jaha, nej då blir volymen inget problem för dig (såvitt jag vet). Jag har AS2 nämligen. Dock tappar du hotkeys i ratten när du skippar tredje "Iso-klumpen" (Om du har hotkeys?) Finns adapter även för detta om man skulle vilja. Så tänkte jag också, men om man vill prata i bilen och lyssna musik samtidigt så var sista volymsteget lite för högt, därmed jävligt störande
Lycka till med alles!
aa okej hehe, rattknapparna skiter jag i sålänge, skulle jag sakna dom allt för mycket så får ja köpa till en sådan adapter senare du ska ha stort tack, jag satt och räknade hur tusenlapparna flög ivägnämligen när ja såg dom sjuka priserna på vissa av iso-kablagen haha
Jag har satt in 3.5 koaxialer i panelen och 6.5 koaxialer i framdörrarna, driver samtliga högtalare på ett gp4 steg. Kör LPF ungefär 100hz på 3.5orna, samt fullt register på 6.5orna. När jag höjer volymen på låtar med kraftig bas så slår 3.5orna igenom.
Är det bara att inse att jag är en idiot som köpt koaxialer istället för kitsystem, lr går det att med inställningar lösa detta? Exempelvis att 3.5orna enbart spelar diskant*
Tack på förhand!
Börja med att ställa om filtret till HP (högpass) för 3,5orna. Ställ det då på 120-150Hz nånstans, jag kör mina ner till 120Hz utan problem iaf. 6,5orna sen tycker jag däremot att du kan köra ett lågpassfilter på, ställt på ungefär 120-250Hz så slipper du få fullregister från fler håll fram.
Du hade rätt! Haha kan ju ha varit en anledning.. Ställde om 3.5orna till HP ca 150hz, samt 6.5orna på LP drygt 200hz. Låter bättre absolut, Dock tycker jag att det kommer något konstigt ljud från 6.5orna. Nästan.. klickljud?:S Har precis dämpat dörrarna så tycker inte d borde vara d, eller bör kanske dämpa insidan av löstagbara dörrsidan också?
En inte alltför seriös dämpning, men ändå en dämpning. Synpunkter tas gärna emot! Ha dock i åtanke att jag inte är någon proffsbyggare**
Ska ha 2 st, vilket steg vet jag inte, länka gärna ett från MDS sida under 1500.
Men vilka tror ni på , cerwin vega eller MDS fanatic...Vi snackar dubbla 12" i portad låda.
Du bör nog prioritera om lite där, du ska alltså köpa basar för 2400kr och steg för 1500kr?? Man brukar säga 2kr steg till 1kr bas, så i ditt fall ska du ha ett steg för ca 5000kr. Vist går det att komma undan billigare men om du ska ha nåt okej för 1500kr så är det begagnat som gäller.
prylboeg skrev:
Du hade rätt! Haha kan ju ha varit en anledning.. Ställde om 3.5orna till HP ca 150hz, samt 6.5orna på LP drygt 200hz. Låter bättre absolut, Dock tycker jag att det kommer något konstigt ljud från 6.5orna. Nästan.. klickljud?:S Har precis dämpat dörrarna så tycker inte d borde vara d, eller bör kanske dämpa insidan av löstagbara dörrsidan också?
Klart jag hade rätt! Nej men rent generellt så låter det bättre om man får upp mellanregister och diskant från golvet. Ang. dom konstiga ljuden från 6,5orna så kan det nog bero på att du kör dom utan högpassdelning, om du kör dom på steg så kan du köra på ungefär HP50-80Hz.
Du bör nog prioritera om lite där, du ska alltså köpa basar för 2400kr och steg för 1500kr?? Man brukar säga 2kr steg till 1kr bas, så i ditt fall ska du ha ett steg för ca 5000kr. Vist går det att komma undan billigare men om du ska ha nåt okej för 1500kr så är det begagnat som gäller.
prylboeg skrev:
Klart jag hade rätt! Nej men rent generellt så låter det bättre om man får upp mellanregister och diskant från golvet. Ang. dom konstiga ljuden från 6,5orna så kan det nog bero på att du kör dom utan högpassdelning, om du kör dom på steg så kan du ställa in en sån där ställd på ungefär 50-80Hz.
Jag kör dom på ett 4-kanals GP4 steg. Där dom nu är inställda på HP drygt 200hz. "Ställa in en sån där ställd på ungeför 50-80hz"?
Har du möjlighet att ställa filter i stereon? Isåfall så kan du ju köra ett 50-80Hz högpassfilter där, så går det att spela betydligt högre och låter bättre.
hejhej, hittade 2st jbl 8"are i gömmorna, står jbl gt2 frand touring på dom, har sökt på google men hittar ingen info om dom, nån som skulle kunna hjälpa till med de ? va för lådor som skulle kunna passa, portat och slutet
Har du möjlighet att ställa filter i stereon? Isåfall så kan du ju köra ett 50-80Hz högpassfilter där, så går det att spela betydligt högre och låter bättre.
Tror bara jag har LPF i stereon Finns inget som heter HPF iaf. Men sen finns d en jä*la massa inställningar på "Low, Mid och High", du kan ändra vissa hz-antal samt db. Förstår mig dock inte på d alltför mycke "/
Du har en Pioneer alltså? Låter då så på din beskrivning. Men är du säker på att det inte finns högpassfilter? Verkar konstigt. Hur många lågnivåutgångar har du och vilken/vilka använder du till framsystemet?